Інструкції з ведення практичних робіт та лабораторних досліджень з біології 6 клас

Про матеріал

Курс біології 6 клас містить найбільшу кількість лабораторних досліджень та практичних робіт. Перед виконанням таких робіт учень повинен обоязково ознайомитись з технікою безпеки, щоб запобігти травмуванню.

Перегляд файлу

 

 

Інструкції з ведення практичних робіт та лабораторних досліджень з біології 6 клас


«Затверджено»

Директор ПЗШ №9

___________

«__» вересня 2017 року

 

Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення практичної роботи №1 «Будова світлового мікроскопа та робота з ним»

Перед початком роботи

  1. Приготуйте до роботи мікроскоп.
  2. Визначте збільшення мікроскопа.
  3. Переносячи мікроскоп, треба впевнитися, що всі його деталі добре закріплені.
  4. Мікроскоп переносьте лише обома руками: одну руку підкладіть під його основу, іншою тримайте штатив.
  5. Працюючи з мікроскопом, звільніть стіл від усього зайвого.
  6. Бережіть лінзи, після роботи протирайте їх м'якою серветкою.
  7. Мікроскоп не можна розбирати.
  8. Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.

Під час виконання роботи

  1. Поставте мікроскоп штативом до себе на відстані 5-10 см від краю стола.
  2. В отвір предметного столика спрямуйте дзеркалом світло.
  3. На натуральному об’єкті та малюнку роздивіться окремі деталі будови мікроскопа: тубус, окуляр, об’єктиви, штатив із предметним столиком та дзеркалом, гвинти налаштування чіткості, конденсор із діафрагмою. Підготуйте мікроскоп до роботи. В отвір предметного столика срямуйте світло дзеркалом.
  4. На предметний столик покладіть мікропрепарат.

Використовуючи Розташовуючи приготовлений препарат на предметному столику, закріпіть предметне скло затискачами.

  1. Користуючись гвинтом, плавно опускайте тубус так, щоб нижній край об'єктива опинився на відстані 1-2 мм від препарату. Чіткість зображення налаштовується лише підійманням об'єктива.
  2. В окуляр дивіться одним оком, не закриваючи друге.
  3. Дивлячись в окуляр, за допомогою гвинтів повільно піднімайте тубус, доки не зявиться чітке зображення об’єкта.
  4. Спочатку розглянте об’єкт дослідження за малого збільшення мікроскопа, а згодом - за великого.
  5. Визначте кратність збільшення об’єкта дослідження.
  6.  Після роботи приберіть мікроскоп у футляр.
  7.  Приведіть у порядок робоче місце.
  8.  Вимийте руки з милом.

Перша допомога в разі нещасного випадку

  1. У випадку виявлення тріщин скляного посуду учень повинен негайно повідомити про це вчителя.
  2. У разі травмування учень повинен повідомити вчителя. Учитель надасть першу медичну допомогу, за необхідності викличе швидку допомогу за тел. 103.


«Затверджено»

Директор ПЗШ №9

___________

«__» вересня 2017 року

 

Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення практичної роботи № 2 «Виготовлення препаратів шкірки луски та розгляд її за допомогою світлового мікроскопа»

Перед початком роботи

  1. Приготуйте до роботи мікроскоп.
  2. Визначте збільшення мікроскопа.
  3. Переносячи мікроскоп, треба впевнитися, що всі його деталі добре закріплені.
  4. Мікроскоп переносьте лише обома руками: одну руку підкладіть під його основу, іншою тримайте штатив.
  5. Працюючи з мікроскопом, звільніть стіл від усього зайвого.
  6. Бережіть лінзи, після роботи протирайте їх м'якою серветкою.
  7. Мікроскоп не можна розбирати.
  8. Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.

Під час виконання роботи

  1. Поставте мікроскоп штативом до себе на відстані 5-10 см від краю стола.
  2. В отвір предметного столика спрямуйте дзеркалом світло.
  3. Приготуйте тимчасовий мікропрепарат, попередньо розглянувши послідовність його приготування в підручнику на малюнку, для цього:

1)   Протріть предметне скло серветкою.

2)   Піпеткою нанесіть одну-дві краплі води на предметне скло.

3)   3 допомогою препарувальної голки обережно зніміть шматочок прозорої епідерми з внутрішньої поверхні луски цибулі. Покладіть його у краплю води й розправте кінчик голки.

4)  Зафарбуйте мікропрепарат розчином йоду. Для цього нанесіть на предметне скло поряд з об'єктом краплю розчину йоду. Фільтрувальним папером відтягніть з іншого боку зайвий розчин.

5)   Сухе покривне скельце поставте вертикально поряд із краплиною йоду та обережно опустіть його на краплину.

6)   Виготовлений препарат покладіть на предметний столик мікроскопа й розгляньте його, використовуючи об'єктив малого збільшення (х8).

 

 

7)   Дивлячись в окуляр лівим оком, знайдіть у полі зору мікро-препарат і з допомогою гвинтів установіть його найчіткіше зображення.

8)  Не зміщуючи препарат на предметному столику, замініть об'єктив (застосуйте об'єктив більшого збільшення, наприклад (х20)).

9)  Прочитайте завдання інструктивної картки й чітко виконайте його із записом у зошит.

 10) Розташовуючи приготовлений препарат на предметному столику, закріпіть предметне скло затискачами.

11) Користуючись гвинтом, плавно опускайте тубус так, щоб нижній край об'єктива опинився на відстані 1-2 мм від препарату. Чіткість зображення налаштовується лише підійманням об'єктива.

12) В окуляр дивіться одним оком, не закриваючи друге.

13) Під час використання препарувальної голки будьте обережні, знімаючи прозору епідерму.

14) Проводьте лише ті спостереження, які зазначені в інструктивній картці або узгоджені з учителем.

15) Про всі несподівані ситуації терміново повідомляйте вчителя.

Після закінчення роботи

  1. Після роботи приберіть мікроскоп у футляр.
  2. Протріть і сховайте всі предметні та покривні скельця.
  3. Приведіть у порядок робоче місце.
  4. Вимийте руки з милом.

Перша допомога в разі нещасного випадку

У випадку виявлення тріщин скляного посуду учень повинен негайно повідомити про це вчителя.

У разі травмування учень повинен повідомити вчителя. Учитель надасть першу медичну допомогу, за необхідності викличе швидку допомогу за тел. 103.


«Затверджено»

Директор ПЗШ №9

___________

«__» вересня 2017 року

 

Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення лабораторноного дослідження №1 «Будова клітини листка елодеї»

1. Загальні положення

1.1. Учні, які навчаються в кабінеті (лабораторії) біології, повинні дотримуватися правил безпеки під час проведення навчально-виховного, правил внутрішнього розпорядку навчального закладу, розкладу навчальних занять, установлених норм та режимів праці та відпочинку.

1.2. Учні можуть знаходитися в (лабораторії) біології тільки в присутності вчителя або лаборанта; перебування учнів у лаборантській не допускається.

До практичних і лабораторних робіт у кабінеті (лабораторії) біології допускаються учні, які пройшли інструктаж з питань безпеки життєдіяльності.

1.3. Про кожний нещасний випадок, що трапився під час проведення занять з біології, постраждалий учень чи очевидець нещасного випадку повинен терміново повідомити вчителя, який направляє постраждалого до медичного працівника, за необхідності викликає швидку медичну допомогу.

1.4. Про вихід з ладу та несправність обладнання учень має повідомити вчителя, який призупиняє роботу учнів і повідомляє про це керівництво навчального закладу.

2. Вимоги безпеки перед початком робіт

2.1. Уважно вислухати інструктаж учителя щодо безпечного проведення лабораторного досліду, практичної роботи і особливостей їх проведення, запис про проведення інструктажу здійснюється в журналі обліку навчальних занять у рядку про тему уроку "Проведено інструктаж з безпеки життєдіяльності (БЖД)";

2.2. Учні повинні:

ознайомитися і чітко уяснити порядок і правила безпечного проведення практичної чи лабораторної роботи;

звільнити робоче місце від предметів, що непотрібні для виконання визначеної роботи;

перевірити наявність посуду, приладів, інструментів та інших предметів, необхідних для виконання завдання;

виконувати тільки ту роботу, яка передбачена завданням уроку (заняття) або доручена вчителем.

2.3. Починати виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.

3. Вимоги безпеки під час проведення робіт

3.1. Працювати лише на своєму робочому місці.

3.2. Чітко виконувати інструкцію з виконання лабораторної (практичної) роботи. Використовувати інструмент, посуд, прилади та інші матеріали тільки за його призначенням.

3.3. Дотримуватися порядку і чистоти на робочому місці, періодично прибирати відходи у спеціально відведену тару. Залишки матеріалів з робочого місця прибирати за допомогою спеціальної щітки.

3.4. Лабораторне обладнання брати лише з дозволу вчителя, після закінчення роботи повертати його на визначене місце.

3.5. Користуючись скальпелями, ножицями, препарувальними голками, загострені частини цих інструментів спрямовувати тільки на об'єкти, що обробляються, передавати інструменти з гострими кінцями ручкою від себе.

3.6. Під час роботи з лабораторним посудом, приладами, що виготовлені зі скла:

брати лабораторний посуд і покривні скельця обережно за краї, щоб запобігти пораненню пальців;

не стискати сильно пальцями крихкі стінки пробірок, колб, скелець, пластинок;

уламки розбитого посуду чи приладу не збирати незахищеними руками, слід змітати їх щіточкою в призначений для цього совок.

3.7. Під час роботи з мікроскопом працювати слід відповідно до інструкції з його використання.

3.8. Хід проведеня роботи:

  1. Перед початком роботи витримайте елодею на сонячному світлі з кімнатної температури;
  2. Виготовте тимчасовий мікропрепарат живих клітин елодеї, помістивши їх у к раплину води на прдметни скло і накривши покривим скельцем;
  3. Виготовлений мікропрепарат покладіть на предметий столик ікроскопа і розгляньте його, використовуючи об’єктив малого збільшення (*8);
  4. Дивлячись в окуляр одним оком, знайдіть у полі зору мікропрепарат і за допомогою гвинтів мікроскопа налаштуйте його найчіткіше зображення;
  5. Знайдіть клітину, в якій добре помітні контури клітинних оболонок, цитоплазму, сірувате ядро, велику вакуолю з клітинним соком, друбні злені органели;
  6. Не зміщуючи препарат на предметному столику, застосуйте об’єктив більшого збільшення;
  7. Регулюючи мали гвинтом налаштування чіткості зображення, розгляньте окремі складові клітини

4. Вимоги безпеки після закінчення робіт

4.1. Після закінчення заняття (практичної, лабораторної роботи) вимкнути електроприлади, якими користувалися.

4.2. Покласти інструменти, прилади індивідуального та загального користування в спеціально визначене місце.

4.3. Здати учителю (лаборанту) прилади та приладдя, які використовувалися під час роботи.

4.4. Відходи, сміття та невикористані матеріали прибрати з робочого місця у визначене місце.

4.5. Ретельно вимити руки з милом.

4.6. Залишити робоче місце та вийти з кабінету (лабораторії) біології після закінчення уроку (заняття) з дозволу вчителя.

Перша допомога в разі нещасного випадку

У випадку виявлення тріщин скляного посуду учень повинен негайно повідомити про це вчителя.

У разі травмування учень повинен повідомити вчителя. Учитель надасть першу медичну допомогу, за необхідності викличе швидку допомогу за тел. 103.


«Затверджено»

Директор ПЗШ №9

___________

«__» вересня 2017 року

 

Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення лабораторного дослідження №2 «Спостереження інфузорій»

1. Загальні положення

1.1. Учні, які навчаються в кабінеті (лабораторії) біології, повинні дотримуватися правил безпеки під час проведення навчально-виховного, правил внутрішнього розпорядку навчального закладу, розкладу навчальних занять, установлених норм та режимів праці та відпочинку.

1.2. Учні можуть знаходитися в (лабораторії) біології тільки в присутності вчителя або лаборанта; перебування учнів у лаборантській не допускається.

До практичних і лабораторних робіт у кабінеті (лабораторії) біології допускаються учні, які пройшли інструктаж з питань безпеки життєдіяльності.

1.3. Про кожний нещасний випадок, що трапився під час проведення занять з біології, постраждалий учень чи очевидець нещасного випадку повинен терміново повідомити вчителя, який направляє постраждалого до медичного працівника, за необхідності викликає швидку медичну допомогу.

1.4. Про вихід з ладу та несправність обладнання учень має повідомити вчителя, який призупиняє роботу учнів і повідомляє про це керівництво навчального закладу.

2. Вимоги безпеки перед початком робіт

2.1. Уважно вислухати інструктаж учителя щодо безпечного проведення лабораторного досліду, практичної роботи і особливостей їх проведення, запис про проведення інструктажу здійснюється в журналі обліку навчальних занять у рядку про тему уроку "Проведено інструктаж з безпеки життєдіяльності (БЖД)";

2.2. Учні повинні:

ознайомитися і чітко уяснити порядок і правила безпечного проведення практичної чи лабораторної роботи;

звільнити робоче місце від предметів, що непотрібні для виконання визначеної роботи;

перевірити наявність посуду, приладів, інструментів та інших предметів, необхідних для виконання завдання;

виконувати тільки ту роботу, яка передбачена завданням уроку (заняття) або доручена вчителем.

2.3. Починати виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.

3. Вимоги безпеки під час проведення робіт

3.1. Працювати лише на своєму робочому місці.

3.2. Чітко виконувати інструкцію з виконання лабораторної (практичної) роботи. Використовувати інструмент, посуд, прилади та інші матеріали тільки за його призначенням.

3.3. Дотримуватися порядку і чистоти на робочому місці, періодично прибирати відходи у спеціально відведену тару. Залишки матеріалів з робочого місця прибирати за допомогою спеціальної щітки.

3.4. Лабораторне обладнання брати лише з дозволу вчителя, після закінчення роботи повертати його на визначене місце.

3.5. Користуючись скальпелями, ножицями, препарувальними голками, загострені частини цих інструментів спрямовувати тільки на об'єкти, що обробляються, передавати інструменти з гострими кінцями ручкою від себе.

3.6. Під час роботи з лабораторним посудом, приладами, що виготовлені зі скла:

брати лабораторний посуд і покривні скельця обережно за краї, щоб запобігти пораненню пальців;

не стискати сильно пальцями крихкі стінки пробірок, колб, скелець, пластинок;

уламки розбитого посуду чи приладу не збирати незахищеними руками, слід змітати їх щіточкою в призначений для цього совок.

3.7. Під час роботи з мікроскопом працювати слід відповідно до інструкції з його використання.

3.8. Хід проведеня роботи:

  1. Виготовте тимчасовий мікропрепарат інфузорії-туфльки, помістивши краплину води з культури інфузорій на прдметне скло за допомогою піпетки і накривши покривим скельцем;
  2. Виготовлений мікропрепарат покладіть на предметий столик мікроскопа і розгляньте його, використовуючи об’єктив малого збільшення (*8);
  3. Дивлячись в окуляр одним оком, знайдіть у полі зору мікропрепарат і за допомогою гвинтів мікроскопа налаштуйте його найчіткіше зображення;
  4. Знайдіть на мікропрепараті інфузорій-туфельок. Простежте за їхнім рухом. Розгляньте форму клітин.
  5. Для того щоб уповільнити рух інфузорій, під покривне скельце покладіть кілька волоконець гігроскопічної вати. Крім того, з одного боку покривого скельца за допомогою фільтрувального паперу приберіт зайву воду. Воду вибирайте доти, доки рух інфузорій не уповільниться.
  6. Не зміщуючи препарат на предметному столику, застосуйте об’єктив більшого збільшення;
  7. Замалюйте і підпишіть клітину інфузорії-туфельки.

4. Вимоги безпеки після закінчення робіт

4.1. Після закінчення заняття (практичної, лабораторної роботи) вимкнути електроприлади, якими користувалися.

4.2. Покласти інструменти, прилади індивідуального та загального користування в спеціально визначене місце.

4.3. Здати учителю (лаборанту) прилади та приладдя, які використовувалися під час роботи.

4.4. Відходи, сміття та невикористані матеріали прибрати з робочого місця у визначене місце.

4.5. Ретельно вимити руки з милом.

4.6. Залишити робоче місце та вийти з кабінету (лабораторії) біології після закінчення уроку (заняття) з дозволу вчителя.

Перша допомога в разі нещасного випадку

У випадку виявлення тріщин скляного посуду учень повинен негайно повідомити про це вчителя.

У разі травмування учень повинен повідомити вчителя. Учитель надасть першу медичну допомогу, за необхідності викличе швидку допомогу за тел. 103.


«Затверджено»

Директор ПЗШ №9

___________

«__» вересня 2017 року

 

Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення лабораторного дослідження №3 «Будова кореня»

1. Загальні положення

1.1. Учні, які навчаються в кабінеті (лабораторії) біології, повинні дотримуватися правил безпеки під час проведення навчально-виховного, правил внутрішнього розпорядку навчального закладу, розкладу навчальних занять, установлених норм та режимів праці та відпочинку.

1.2. Учні можуть знаходитися в (лабораторії) біології тільки в присутності вчителя або лаборанта; перебування учнів у лаборантській не допускається.

До практичних і лабораторних робіт у кабінеті (лабораторії) біології допускаються учні, які пройшли інструктаж з питань безпеки життєдіяльності.

1.3. Про кожний нещасний випадок, що трапився під час проведення занять з біології, постраждалий учень чи очевидець нещасного випадку повинен терміново повідомити вчителя, який направляє постраждалого до медичного працівника, за необхідності викликає швидку медичну допомогу.

1.4. Про вихід з ладу та несправність обладнання учень має повідомити вчителя, який призупиняє роботу учнів і повідомляє про це керівництво навчального закладу.

2. Вимоги безпеки перед початком робіт

2.1. Уважно вислухати інструктаж учителя щодо безпечного проведення лабораторного досліду, практичної роботи і особливостей їх проведення, запис про проведення інструктажу здійснюється в журналі обліку навчальних занять у рядку про тему уроку "Проведено інструктаж з безпеки життєдіяльності (БЖД)";

2.2. Учні повинні:

ознайомитися і чітко уяснити порядок і правила безпечного проведення практичної чи лабораторної роботи;

звільнити робоче місце від предметів, що непотрібні для виконання визначеної роботи;

перевірити наявність посуду, приладів, інструментів та інших предметів, необхідних для виконання завдання;

виконувати тільки ту роботу, яка передбачена завданням уроку (заняття) або доручена вчителем.

2.3. Починати виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.

3. Вимоги безпеки під час проведення робіт

3.1. Працювати лише на своєму робочому місці.

3.2. Чітко виконувати інструкцію з виконання лабораторної (практичної) роботи. Використовувати інструмент, посуд, прилади та інші матеріали тільки за його призначенням.

3.3. Дотримуватися порядку і чистоти на робочому місці, періодично прибирати відходи у спеціально відведену тару. Залишки матеріалів з робочого місця прибирати за допомогою спеціальної щітки.

3.4. Лабораторне обладнання брати лише з дозволу вчителя, після закінчення роботи повертати його на визначене місце.

3.5. Користуючись скальпелями, ножицями, препарувальними голками, загострені частини цих інструментів спрямовувати тільки на об'єкти, що обробляються, передавати інструменти з гострими кінцями ручкою від себе.

3.6. Під час роботи з лабораторним посудом, приладами, що виготовлені зі скла:

брати лабораторний посуд і покривні скельця обережно за краї, щоб запобігти пораненню пальців;

не стискати сильно пальцями крихкі стінки пробірок, колб, скелець, пластинок;

уламки розбитого посуду чи приладу не збирати незахищеними руками, слід змітати їх щіточкою в призначений для цього совок.

3.7. Під час роботи з мікроскопом працювати слід відповідно до інструкції з його використання.

3.8. Хід проведеня роботи:

- розгляньте молодий корінь рослини за допомогою лупи. Зайдіть кореевий чохлик, зони поділу, росту та кореневих волосків;

-  покладіть молодий коріь на предметне скло в краплину води, забарвлену чорнилом;

- розгляньте цей мікропрепарат за допомогою мікроскопа;

- розгляньте верхівку кореня з кореневим чохликом, зонами поділу, розтягуванн, всисною і провідною зонами;

- замалюйте в зошит будову кореня, та підпишіть його зони.

 4. Вимоги безпеки після закінчення робіт

4.1. Після закінчення заняття (практичної, лабораторної роботи) вимкнути електроприлади, якими користувалися.

4.2. Покласти інструменти, прилади індивідуального та загального користування в спеціально визначене місце.

4.3. Здати учителю (лаборанту) прилади та приладдя, які використовувалися під час роботи.

4.4. Відходи, сміття та невикористані матеріали прибрати з робочого місця у визначене місце.

4.5. Ретельно вимити руки з милом.

4.6. Залишити робоче місце та вийти з кабінету (лабораторії) біології після закінчення уроку (заняття) з дозволу вчителя.

Перша допомога в разі нещасного випадку

У випадку виявлення тріщин скляного посуду учень повинен негайно повідомити про це вчителя.

У разі травмування учень повинен повідомити вчителя. Учитель надасть першу медичну допомогу, за необхідності викличе швидку допомогу за тел. 103.


«Затверджено»

Директор ПЗШ №9

___________

«__» вересня 2017 року

 

Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення лабораторного дослідження №4 «Будова коренеплоду»

Перед початком роботи

  1. Звільніть робоче місце від предметів, які не потрібні для проведення досліду.
  2. Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання досліду.
  3. Перевірте наявність інструментів і гербарних зразків, необхідних для виконання дослідження.
  4. Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.

 Під час виконання роботи

  1. Проводьте дослідження лише ті, які зазначені в завданнях інструктивної картки або узгоджені з учителем.
  2. Під час роботи з натуральними об'єктами й гербарними зразками будьте обережними.
  3. Під час роботи з лупою пам'ятайте таке правило: «Лупу беруть за ручку й наближають до предмета на таку відстань, за якої зображення стає найбільш чітким».
  4. Під час використання препарувального набору пам'ятайте, що препарувальні голки й лезо пінцета є небезпечними, тому їх гострі частини спрямовуємо від себе.
  5. Про всі несподівані ситуації терміново повідомте вчителя.

Хід проведення роботи:

  • Уважно розгляньте коренеплід моркви, знайдіть на ньому головний і бічні корені;
  • Зверніть увагу на розміри й товщиу головного та бічних коренів;
  • Визначте, де стеблова частина коренеплоду, а де коренева;
  • Замалюйте та позначте складові частини коренеплоду моркви;
  • Зробіть поперечний зріз коренеплоду, розгляньте його будову за допомогою лупи. Знайдіть шкірку, кору й центральний циліндр;
  • Замалюйте поперечний зріз коренеплоду моркви й підпишіть його частини.

Після закінчення роботи

  1. Приберіть робоче місце.
  2. Оформлені роботи здайте вчителю.
  3. Вимийте руки з милом.

 Перша допомога в разі нещасного випадку

  1. У разі травмування учень повинен повідомити вчителя.
  2. Учитель надасть першу медичну допомогу, а за необхідності викличе швидку допомогу за тел. 103.


«Затверджено»

Директор ПЗШ №9

___________

«__» вересня 2017 року

 

Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення лабораторного дослідження № 5 «Будова пагона»

Перед початком роботи

  1. Звільніть робоче місце від предметів, які не потрібні для проведення дослідження.
  2. Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання дослідження.
  3. Перевірте наявність інструментів, приладів і натуральних об'єктів для виконання дослідження.
  4. Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.

 Під час виконання роботи

  1. Проводьте лише ті дослідження, які зазначені в завданнях інструктивної картки або узгоджені з учителем.
  2. Під час роботи з фрагментом гілки дерева будьте обережні, працюючи з препарувальною голкою і скальпелем.
  3. Під час роботи з лупою пам'ятайте таке правило: «Лупу беруть за ручку й наближають до предмета на таку відстань, за якої зображення стає найбільш чітким ».
  4. Про всі несподівані ситуації терміново повідомляйте вчителя.

Хід проведення роботи:

  • Розгляньте пагони різноманітних рослин;
  • Знайдіть їхні складові частини: стебло, листки, бруньки, вузли, міжвузля;
  • Порівняйте брньки у верхній, середній та нижній частині пагона. Чи однакові вони за розмірами?
  • Замалюйте пагін і підпишіть на малюнку основні його частині.

Після закінчення роботи

  1. Приберіть робоче місце.
  2. Оформлені в зошиті роботи здайте вчителю.
  3. Вимийте руки з милом.

 Перша допомога в разі нещасного випадку

  1. У разі травмування учень повинен повідомити вчителя.
  2. Учитель надасть першу медичну допомогу, а за необхідності викличе швидку допомогу за тел. 103.


«Затверджено»

Директор ПЗШ №9

___________

«__» вересня 2017 року

 

 Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення лабораторного дослідження № 6 «Будова бруньки»

Перед початком роботи

  1. Звільніть робоче місце від предметів, які не потрібні для проведення дослідження.
  2. Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання дослідження згідно з інструктивною карткою.
  3. Перевірте наявність обладнання та матеріалів, необхідних для дослідження.
  4. Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.

Під час виконання роботи

  1. Обережно працюйте з живими об'єктами.
  2. Під час роботи з фрагментом гілки дерева будьте обережні, працюючи з препарувальною голкою і скальпелем.
  3. Працюючи з лупою, пам'ятайте таке правило: «Піднесіть лупу на таку відстань до предмета, за якої його зображення стає чітким».
  4. Закінчивши дослідження, переходьте до запису в зошиті згідно із завданнями інструктивної картки.

Хід проведення заняття:

  • Рогляньте розташування бруньок на гілці гірко каштана, їхній зовнішній вигляд;
  • Скальпелем зробіть поздовжній зріз великої бруньки гірко каштана. За допомогою препарувальної голки й лупи розгляньте її внутрішню будову;
  • Розріжте видовжену малу бруньку. Розгляньте її будову;
  • Замалюйте та позначте вегетативну та генеративну бруньки;
  • Користуючись малюнками та власними дослідженнями, обґрунтуйте поділ бруньок на вегетативні та генеративні, Поясніть, чому бруньку називають зачатовим пагоном.

Після закінчення роботи

  1. Робоче місце приведіть у порядок.
  2. Після закінчення роботи лупу закрийте у футляр.
  3. Вимийте руки з милом.

Перша допомога в разі нещасного випадку

  1. У разі травмування учень повинен повідомити вчителя.
  2. Учитель надасть першу медичну допомогу, а за необхідності викличе швидку допомогу за тел. 103.


«Затверджено»

Директор ПЗШ №9

___________

«__» вересня 2017 року

 

Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення лабораторного дослідження № 7 «Будова цибулини»

Перед початком роботи

  1. Звільніть робоче місце від предметів, які не потрібні для проведення дослідження.
  2. Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання дослідження.
  3. Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.

Під час виконання роботи

1. Звільніть робоче місце від предметів, які не потрібні для проведення дослідження.

  1. Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання досліду.
  2. Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.
  3. Проводьте лише ті дослідження, які зазначені в завданнях інструктивної картки або узгоджені з учителем.
  4. Під час роботи з цибулиною будьте обережні, працюючи з препарувальною голкою і скальпелем.
  5. Результати досліджень занесіть до таблиці в зошит.
  6. Про всі несподівані ситуації терміново повідомте вчителя.

Хід проведення роботи:

  • Розгляньте зовнішню будову цибулини. Зверніть у вагу на зовнішні покривні луски, вкорочене стебло – денце – та додаткові корені;
  • Розріжте цибулину навпіл зверху вниз. Роздивіться сухі та соковиті луски, знайдіть верхівкову та бічні бруньки;
  • Замалюйте за позначте частини цибулини.

Після закінчення роботи

  1. Приберіть робоче місце.
  2. Оформлені роботи здайте вчителю.
  3. Вимийте руки з милом.

Перша допомога в разі нещасного випадку

  1. У разі травмування учень повинен повідомити вчителя.
  2. Учитель надасть першу медичну допомогу, а за необхідності викличе швидку допомогу за тел. 103.

 

 

 

 

«Затверджено»

Директор ПЗШ №9

___________

«__» вересня 2017 року

 

Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення лабораторного дослідження8 «Будова квітки»

Перед початком роботи

  1. Звільніть робоче місце від предметів, які не потрібні для проведення досліду.
  2. Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання досліду згідно з інструктивною карткою.
  3. Перевірте наявність обладнання та матеріалів, необхідних для досліду.

Під час виконання роботи

  1. Користуючись препарувальним набором, акуратно розчленуйте квітку.
  2. Проводьте лише ті дослідження, які зазначені в інструктивній картці або узгоджені з учителем.
  3. Обережно працюйте з живими об'єктами, гербарними зразками й муляжами.
  4. Під час роботи з квіткою будьте обережні, працюючи з препарувальною голкою і скальпелем.
  5. Працюючи з лупою, пам'ятайте таке правило: «Піднесіть лупу на таку відстань до предмета, за якої його зображення стає чітким».
  6. Закінчивши дослід, переходьте до запису в зошиті згідно із завданнями інструктивної картки.

Хід проведення роботи:

  • Розгляньте будову запропонованої квітки та знайдіть її основні частини. Зверніть увагу на те, які частини квітки зрослися, а які залишаються вільними;
  • Визначте кількість чашолистиків, пелюсток, тичинок і маточок;
  • Препарувальною голкою розгорніть квітку й розгляньте за допомогою лупи;
  • Під мікроскопом роздивіться постійний препарат зрізу через зав'язь маточки. Знайдіть стінки зав'язі та насінні зачатки;
  • Відпрепаруйте тичинку та розгляьте її будову. Знайдіть тичинову нитку та пиляк. Покладіть пиляк на прдметне скло та дослідіть його за допомогою лупи. Роздивіться пилкові зерна;
  • Замалюйте квітку та зробіть підписи.

Після закінчення роботи

  1. Інструменти препарувального набору складіть у відповідному порядку.
  2. Робоче місце приведіть у порядок.
  3. Вимийте руки з милом.

Перша допомога в разі нещасного випадку

  1. У разі травмування учень повинен повідомити вчителя.
  2. Учитель надасть першу медичну допомогу, а за необхідності викличе швидку допомогу за тел. 103.


«Затверджено»

Директор ПЗШ №9

___________

«__» вересня 2017 року

 

Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення лабораторного дослідження9 «Будова насінини»

Перед початком роботи

  1. Звільніть робоче місце від предметів, які не потрібні для проведення досліду.
  2. Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання досліду згідно з інструктивною карткою.
  3. Перевірте наявність обладнання та матеріалів, необхідних для досліду.

Під час виконання роботи

  1. Користуючись препарувальним набором, акуратно зніміть насінну шкірку з набряклої квасолини.
  2. Обережно працюйте з колекцією насіння.
  3. Закінчивши дослід, переходьте до запису в зошиті згідно із завданнями інструктивної картки.

Хід проведення заняття:

  • Розгляньте сухі й набряклі насінини квасолі. Порівняйте їхні розміри та зовнішній вигляд;
  • Зніміть насінну шкірку з набряклої насінини. Знайдіть сім’ядолі, зародковий корінець, стебло і бруньку;
  • Зясуйте, у якій частині насінини квасолі містяться запасні поживні речовини;
  • Замалюйте насінину і підпшіть на малюнку деталі будови.

Після закінчення роботи

  1. Інструмент препарувального набору складіть у відповідному порядку.
  2. Робоче місце приведіть у порядок.
  3. Вимийте руки з милом.

Перша допомога в разі нещасного випадку

  1. У разі травмування учень повинен повідомити вчителя.
  2. Учитель надасть першу медичну допомогу, а за необхідності викличе швидку допомогу за тел. 103.

 


«Затверджено»

Директор ПЗШ №9

___________

«__» вересня 2017 року

 

Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення

лабораторного дослідження10 «Будова плода»

Перед початком роботи

  1. Звільніть робоче місце від предметів, які не потрібні для проведення досліду.
  2. Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання досліду згідно з інструктивною карткою.
  3. Перевірте наявність обладнання та матеріалів, необхідних для досліду.

Під час виконання роботи

  1. Користуючись препарувальним набором, акуратно розріжте запропонований соковитий плід.
  2. Розглядаючи шари плода, акуратно голочкою відділіть насіння й порахуйте його.
  3. Обережно працюйте з гербарієм плодів, муляжами й натуральними об'єктами.
  4. Закінчивши дослід, переходьте до запису в зошиті згідно із завданнями інструктивної картки.

Хід проведення заняття:

  • Розгляньте плоди та встановіть їхні типи;
  • Скальпелем зробіть поперечни зріз через соковитий плід. Визначте розташування і будову різних його шарів, кількість та розміщення насінин;
  • Замалюйте поперечний зріз соковитого плода й підпишіть деталі його будови;
  • Розгляньте сухий плід. Розкрийте його і розгляньте внутрішню будову;
  • Замалюйте розкритий сухий плід і підпишіть деталі його будови.

Після закінчення роботи

  1. Інструмент препарувального набору складіть у відповідному порядку.
  2. Робоче місце приведіть у порядок.
  3. Вимийте руки з милом.

Перша допомога в разі нещасного випадку

  1. У разі травмування учень повинен повідомити вчителя.
  2. Учитель надасть першу медичну допомогу, а за необхідності викличе швидку допомогу за тел. 103.

 

 

 

 

 

 

«Затверджено»

Директор ПЗШ №9

___________

«__» вересня 2017 року

 

Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення лабораторного дослідження № 11 «Будова зелених нитчастих водоростей»

Перед початком роботи

  1. Звільніть робоче місце від предметів, які не потрібні для проведення досліду.
  2. Перевірте наявність мікропрепаратів, малюнків згідно з інструктивною карткою.
  3. Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання досліду згідно з інструктивною карткою.
  4. Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.

Під час виконання роботи

  1. Поставте мікроскоп штативом до себе на відстані 5-10 см від краю стола.
  2. В отвір предметного столика спрямуйте дзеркальцем світло.
  3. Розташуйте постійний мікропрепарат на предметному столику й закріпіть предметне скло затискачами.
  4. Користуючись гвинтом, плавно опустіть тубус так, щоб нижній край об'єктива опинився на відстані 1-2 мм від препарату.
  5. В окуляр дивіться одним оком, не закриваючи друге.
  6. Дивлячись в окуляр, з допомогою гвинтів повільно підіймайте тубус, доки не з'явиться чітке зображення предмета.
  7. Проводьте лише ті спостереження, які зазначені в інструктивній картці або узгоджені з учителем.
  8. Про всі несподівані ситуації повідомляйте вчителя.

Хід проведення заняття:

  • Приготуйте тимчасовий мікропрепарат із частин нитки спірогіри;
  • Прокладіть до краю накривного скельця шматок фільтрувального паперу й вдтягніть ним воду з препарату. Водночас з іншого боку скельця піпеткою введіть краплину розчину йодиду калію;
  • Спочатку за малого, а потім за великого збільшення мікроскопа розгляньте окремі клітині спірогири. Знайдіть спірально закручені стрічки хлоропластів та ядро, розташоване в центрі клітини;
  • Позначте на малюнку деталі будови клітини спірогири;
  • На прикладі хламідомонади та спірогири порівняте особливості будови одноклітинних та багатоклітинних водоростей.

Після закінчення роботи

  1. Після роботи приберіть мікроскоп у футляр.
  2. Сховайте мікропрепарати у призначену для цього коробку.
  3. Робоче місце приведіть у порядок.
  4. Вимийте руки з милом.

Перша допомога в разі нещасного випадку

  1. У випадку виявлення тріщин мікропрепарату учень повинен негайно повідомити вчителя.
  2. У разі травмування учень повинен повідомити вчителя.

 

 


«Затверджено»

Директор ПЗШ №9

___________

«__» вересня 2017 року

 

Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення лабораторного дослідження № 12 «Будова моху»

Перед початком роботи

  1. Звільніть робоче місце від предметів, які не потрібні для проведення досліду.
  2. Перевірте наявність мікропрепаратів, малюнків згідно з інструктивною карткою.
  3. Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання досліду згідно з інструктивною карткою.
  4. Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.

Під час виконання роботи

  1. Обережно проводьте дослід з гербарними зразками моху зозулиного льону.
  2. Після дослідження зробіть записи в зошиті згідно із завданнями 1 і 2 інструктивної картки.

3. Розгляд мікропрепарату «Спорогон зозулиного льону» проводьте в такій послідовності:

а)         поставте мікроскоп штативом до себе на відстані 5-10 см відкраю стола;

б)         розташуйте постійний мікропрепарат на предметному столику й закріпіть предметне скло затискачами;

в)         користуючись гвинтом, плавно опустіть тубус так, щоб нижній край об'єктива опинився на відстані 1-2 мм від препарату;

г)          в окуляр дивіться одним оком, не закриваючи друге;

д)         дивлячись в окуляр, з допомогою гвинтів повільно підіймайте тубус, доки не з'явиться чітке зображення предмета;

е)         проводьте лише ті спостереження, які зазначені в інструктивній картці або узгоджені з учителем;

ж)        про всі несподівані ситуації терміново повідомляйте вчителя.

Хід проведення заняття:

  • З дернини моху обережно вилучіть окремі рослини ззулиного льону. За допомогою лупи знайдіть серед их чоловічі та жіночі особини. Замалюйте та підпишіть їх на малюнку;
  • Роздивіться за допомогою лупи жіночу особину зозулиного льону, знайдіть стебло, листки, ризоїди, замалюйте та підпишіть будову жіночої особини моху;
  • Роздивіться коробочку, знайдіть ніжку та кришечку;
  • За допомогою мікроскопа розгляньте мікропрепарат «Спорангій зозулиного льону»

Після закінчення роботи

  1. Після роботи приберіть мікроскоп у футляр.
  2. Сховайте мікропрепарати у призначену для цього коробку.
  3. Робоче місце приведіть у порядок.
  4. Вимийте руки з милом.

Перша допомога в разі нещасного випадку

  1. У випадку виявлення тріщин мікропрепарату учень повинен негайно повідомити вчителя.
  2. У разі травмування учень повинен повідомити вчителя.

  


«Затверджено»

Директор ПЗШ №9

___________

«__» вересня 2017 року

 

Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення лабораторного дослідження № 13 «Будова папороті»

Перед початком роботи

  1. Звільніть робоче місце від предметів, які не потрібні для проведення дослідження.
  2. Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання дослідження згідно з інструктивною карткою.
  3. Перевірте наявність обладнання та матеріалів, необхідних для дослідження.
  4. Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.

Під час виконання роботи

  1. Обережно проводьте дослідження з гербарними зразками папороті.
  2. Після дослідження зробіть записи в зошиті згідно із завданнями інструктивної картки.
  3. Розгляд мікропрепарату «Спори папороті» проводьте в такій послідовності:

а)             поставте мікроскоп штативом до себе на відстані 5-10 см від краю стола;

б)             в отвір предметного столика спрямуйте дзеркальцем світло;

в)             розташуйте постійний мікропрепарат на предметному столику й закріпіть предметне скло затискачами;

г)             користуючись гвинтом, плавно опустіть тубус так, щоб нижній край об'єктива опинився на відстані 1-2 мм від препарату;

д)             в окуляр дивіться одним оком, не закриваючи друге;

е) дивлячись в окуляр, з допомогою гвинтів повільно підіймайте тубус, доки не з'явиться чітке зображення предмета.

  1. Проводьте лише ті спостереження, які зазначені в інструктивній картці або узгоджені з учителем.
  2. Про всі несподівані ситуації повідомляйте вчителя.

Хід проведення роботи:

  • На живих чи гербарних зразках особин нестатевого покоління щитника чоловічого роздивіться кореневище, від якого відростають додаткові корені та розетка надземних листків;
  • На кореневищі знайдіть бруньки, иолоді авликоподібно закручені та дорослі листки, виявіть відмінності в їхній зовнішній будові;
  • З нижнього боку листків відшукайте спорангії;
  • Замалюте та позначте детал будови особини нестатевого покоління;
  • За допомогою мікроскопа на постійному мікропрепараті та малюнку розгляньте купки спорангіїв та вивчіть їхню будову.

Після закінчення роботи

  1. Після роботи приберіть мікроскоп у футляр.
  2. Сховайте мікропрепарат у призначену для цього коробку.
  3. Робоче місце приведіть у порядок.
  4. Вимийте руки з милом.

Перша допомога в разі нещасного випадку

  1. У випадку виявлення пошкодження мікропрепарату учень по­винен негайно повідомити вчителя.
  2. У разі травмування учень повинен повідомити вчителя.

  


«Затверджено»

Директор ПЗШ №9

___________

«__» вересня 2017 року

 

Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення лабораторного дослідження № 14 «Будова голонасінних»

Перед початком роботи

  1. Звільніть робоче місце від предметів, які не потрібні для проведення дослідження.
  2. Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання дослідження згідно з інструктивною карткою.
  3. Перевірте наявність обладнання та матеріалів, необхідних для дослідження.
  4. Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.

Під час виконання роботи

  1. Обережно проводьте дослідження з гербарними зразками хвойних рослин.
  2. Після дослідження зробіть записи в зошиті згідно із завданнями інструктивної картки.
  3. Працюйте з мікроскопом, розглядаючи мікропрепарат «Мікростробіл сосни» й пилок у такій послідовності:

а)          поставте мікроскоп штативом до себе на відстані 5-10 см від краю стола;

б)         в отвір предметного столика спрямуйте дзеркальцем світло;

в)          розташуйте постійний мікропрепарат на предметному столику й закріпіть предметне скло затискачами;

г)          користуючись гвинтом, плавно опустіть тубус так, щоб нижній край об'єктива опинився на відстані 1-2 мм від препарату;

д)         в окуляр дивіться одним оком, не закриваючи друге;

е) дивлячись в окуляр, з допомогою гвинтів повільно підіймайте тубус, доки не з'явиться чітке зображення предмета.

  1. Проводьте лише ті спостереження, які зазначені в інструктивній картці або узгоджені з учителем.
  2. Про всі несподівані ситуації повідомляйте вчителя.

Хід проведення роботи:

  • Розгляньте багаторічну гілку сосни звичайної.
  • Роздивіться багаторічну гілку ялини.Порівняйте розміщення хвоїнок на пагонах сосни і ялини, їх довжину і форму.
  • Порівняйте жіночі і чоловічі шишки сосни чи ялини між собою й визнате відмінності;
  • Візьміть стиглу шишку сосни з невисипаним насінням, за допомогою пінцета відгорніть здерев’янілу луску;
  • Вилучіть насінину за допомогою препарувальної голки. Розгляньте насінину та її крилоподібн вирости.
  • Роздивіться хвоїнку сосни за допомогою збільшувальних приладів.
  • За допомогою скальпеля зробіть якомога тонший поперечний зраз хвоїнки сосни та приготуйте тимчасовий препарат.
  • Під мікроскопом знайдіть зовнішній восковий шар, шкірку, хлорофілоносну основну тканину, провідний пучок, смоляні ходи, продихи.
  • На живих гербарних зразках визначте особливості будови хвої та шишок інших представників хвойних.

Після закінчення роботи

  1. Після роботи приберіть мікроскоп у футляр.
  2. Сховайте мікропрепарат у призначену для цього коробку.
  3. Робоче місце приведіть у порядок.
  4. Вимийте руки з милом.

Перша допомога в разі нещасного випадку

  1. У випадку виявлення тріщин мікропрепарату учень повинен негайно повідомити вчителя.
  2. У разі травмування учень повинен повідомити вчителя.

 

 


«Затверджено»

Директор ПЗШ №9

___________

«__» вересня 2017 року

 

Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення практичної роботи № 3 «Порівняння будови мохів, папортей та покритонасінних (квіткових) рослин»

Перед початком роботи

  1. Звільніть робоче місце від предметів, які не потрібні для проведення дослідження.
  2. Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання дослідження згідно з інструктивною карткою.
  3. Перевірте наявність обладнання та матеріалів, необхідних для дослідження.
  4. Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.

Під час виконання роботи

  1. Розглядаючи запропоновані зразки рослин, будьте обережні.
  2. Після дослідження зробіть записи в зошиті згідно із завданням інструктивної картки.
  3. Проводьте лише ті спостереження, які зазначені в інструктивній картці або узгоджені з учителем.
  4. Про всі несподівані ситуації повідомляйте вчителя.

Хід проведеня роботи:

  • Уважно розгляньте запропоновані зразки рослин і визначте особливості будови вегетативних та генеративних органів результати досліджень занесіть до таблиці;
  • Знайдіть спільні та відмінні ознаки в будови мохів, папоротей і покритонасінних рослин.

Після закінчення роботи

  1. Після роботи приберіть мікроскоп у футляр.
  2. Сховайте мікропрепарат у відведену на це коробку.
  3. Робоче місце приведіть у порядок.
  4. Вимийте руки з милом.

Перша допомога в разі нещасного випадку

  1. У випадку виявлення тріщин мікропрепарату учень повинен негайно повідомити вчителя.
  2. У разі травмування учень повинен повідомити вчителя.

 

 

 

 

«Затверджено»

Директор ПЗШ №9

___________

«__» вересня 2017 року

 

 Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення практичної роботи №4 «Визначення видів кімнатних рослин, придатних для вирощуваня в певних умовах»

Перед початком роботи

  1. Звільніть робоче місце від предметів, які не потрібні для проведення дослідження.
  2. Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання дослідження згідно з інструктивною карткою.
  3. Перевірте наявність обладнання та матеріалів, необхідних для дослідження.
  4. Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.

Під час виконання роботи

  1. Проводьте лише ті дослідження, які зазначені в інструктивній картці або узгоджені з учителем.
  2. Обережно працюйте з живими квітами.
  3. Закінчивши дослідження, переходьте до запису в зошиті згідно із завданнями інструктивної картки.

Хід проведення заняття:

  • Ознайомтесь з описом запропонованих кімнатних рослин;
  • Систематизуйте їх за такою схемою: вимоги до освітення, вологи, температури повітря, типу грунту, способи розмноження.
  • Заповніть картки, вписавши в них основні екологічні умови, сприятливі для виощування конкретної рослини.

Після закінчення роботи

  1. Приберіть робоче місце.
  2. Закрийте коробки з муляжами.
  3. Вимийте руки з милом.

Перша допомога в разі нещасного випадку

1.У випадку виявлення тріщин мікропрепарату учень повинен

негайно повідомити вчителя.

2. У разі травмування учень повинен повідомити вчителя.

 


«Затверджено»

Директор ПЗШ №9

___________

«__» вересня 2017 року

 

 Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення лабораторного дослідження15 «Будова цвілевих грибів»

Перед початком роботи

  1. Звільніть робоче місце від предметів, які не потрібні для проведення дослідження.
  2. Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання дослідження згідно з інструктивною карткою.
  3. Перевірте наявність обладнання та матеріалів, необхідних для дослідження.
  4. Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.

Під час виконання роботи

  1. Проводьте лише ті дослідження, які зазначені в інструктивній картці або узгоджені з учителем.
  2. Обережно працюйте з цвілевими грибами.
  3. Працюйте з мікроскопом, розглядаючи мікропрепарат «цвілевого гриба» у такій послідовності:

а)          поставте мікроскоп штативом до себе на відстані 5-10 см від краю стола;

б)         в отвір предметного столика спрямуйте дзеркальцем світло;

в)          розташуйте постійний мікропрепарат на предметному столику й закріпіть предметне скло затискачами;

г)          користуючись гвинтом, плавно опустіть тубус так, щоб нижній край об'єктива опинився на відстані 1-2 мм від препарату;

д)         в окуляр дивіться одним оком, не закриваючи друге;

е) дивлячись в окуляр, з допомогою гвинтів повільно підіймайте тубус, доки не з'явиться чітке зображення предмета.

  1. Закінчивши дослідження, переходьте до запису в зошиті згідно із завданнями інструктивної картки.

Хід проведення заняття:

  • Розгляньте готовий мікропрепарат мукора під мікроскопом за малого й вликого збільшення.
  • Знайдіть нитки грибниці, спорангій зі спорами. Зверніть увагу на форму і забарвлення спорангіїв.
  • Замалюйте та позначте мукор.

Після закінчення роботи

  1. Приберіть робоче місце.
  2. Закрийте коробки з муляжами.
  3. Вимийте руки з милом.

Перша допомога в разі нещасного випадку

1.У випадку виявлення тріщин мікропрепарату учень повинен

негайно повідомити вчителя.

2. У разі травмування учень повинен повідомити вчителя.

 


«Затверджено»

Директор ПЗШ №9

___________

«__» вересня 2017 року

 

Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення лабораторного дослідження № 16 «Будова шапинкових грибів»

Перед початком роботи

  1. Звільніть робоче місце від предметів, які не потрібні для проведення дослідження.
  2. Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання дослідження згідно з інструктивною карткою.
  3. Перевірте наявність обладнання та матеріалів, необхідних для дослідження.
  4. Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.

Під час виконання роботи

  1. Проводьте лише ті дослідження, які зазначені в інструктивній картці або узгоджені з учителем.
  2. Обережно працюйте з муляжами шапинкових грибів.
  3. Працюйте з мікроскопом, розглядаючи мікропрепарат «міцелію шапинкового гриба» у такій послідовності:

а)          поставте мікроскоп штативом до себе на відстані 5-10 см від краю стола;

б)         в отвір предметного столика спрямуйте дзеркальцем світло;

в)          розташуйте постійний мікропрепарат на предметному столику й закріпіть предметне скло затискачами;

г)          користуючись гвинтом, плавно опустіть тубус так, щоб нижній край об'єктива опинився на відстані 1-2 мм від препарату;

д)         в окуляр дивіться одним оком, не закриваючи друге;

е) дивлячись в окуляр, з допомогою гвинтів повільно підіймайте тубус, доки не з'явиться чітке зображення предмета.

  1. Закінчивши дослідження, переходьте до запису в зошиті згідно із завданнями інструктивної картки.

Хід проведення заняття:

  • Розгляньте плодове тіло шапикового гриба, знайдіть ніжку і шапинку.
  • Відокремте шапинку та дослідіть її за допомогою лупи. Зверніть увагу на будову нижньої частини шапинки.
  • Роздивіться зразки плодових тіл трубчастих та пластинчастих грибів і запам’ятайте назву кожного виду.
  • Замалюйте будову шапинкового гриба.
  • Розгляньте під мікроскопом постійний мікропрепарат міцелію шапинкового гриба.

Після закінчення роботи

  1. Приберіть робоче місце.
  2. Закрийте коробки з муляжами.
  3. Вимийте руки з милом.

Перша допомога в разі нещасного випадку

1.У випадку виявлення тріщин мікропрепарату учень повинен

негайно повідомити вчителя.

2. У разі травмування учень повинен повідомити вчителя.

 


«Затверджено»

Директор ПЗШ №9

 «__» вересня 2017 року

 

Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення

практичної роботи № 5 «Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості»

 Перед початком роботи

1. Звільніть робоче місце від предметів, які не потрібні для проведення дослідів.

  1. Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання дослідів згідно з інструктивною карткою.
  2. Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.

Під час виконання роботи

  1. Проводьте лише ті дослідження, які зазначені в інструктивній картці.
  2. Будьте обережні під час роботи з гербарними зразками.
  3. Під час роботи з лупою пам'ятайте: «Лупу беруть за ручку й наближають до предмета на таку відстань, за якої зображення стає найбільш чітким».
  4. Закінчивши дослідження, переходьте до запису в зошиті згідно із завданнями інструктивної картки.

Хід проведення заняття:

  • За допомогою лупи уважно розгляньте запропоновані шапинкові гриби, визначте особливості їх будови.
  • Застосовуючи атласи грибів, визначте види грибів.
  • Зверніть увагу на форму шапинки, її забарвлення, характер її нижньої поверхні, особливості будови нижнього спороносного шару шапинки, форму та особливості поверхні ніжки, наявність чи відсутність покривала, особливість спор.
  • За допомогою визначника визначте до категорії – їстівних чи отруйних – належать визначені гриби.
  • За якими ознаками ви визначили отруйні гриби, поширені у вашій місцевості?

Після закінчення роботи

  1. Приберіть робоче місце.
  2. Обов'язково здайте зошит для оцінювання практичної роботи вчителем.
  3. Вимийте руки з милом.

Перша допомога в разі нещасного випадку

  1. У разі травмування учень повинен повідомити вчителя.
  2. Учитель надасть першу медичну допомогу, а за необхідності викличе швидку допомогу за тел. 103.

 


Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Товстолес Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гавдульська Ірина Ярославівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
3 липня 2018
Переглядів
7687
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку