Розробка уроку теоретичний матеріал, інтерактивні вправи на освітньому порталі LearningApps, які закодовані QR кодами та містять скорочене посилання
1
Дата: ____________ Урок 39
Тема:
Статеве розмноження рослин. Квітка.
Лабораторне дослідження будови квітки. Інструктаж із БЖД
Мета:
Освітня:
узагальнити знання учнів про вегетативні та генеративні органи, розмноження рослин, навчитись порівнювати статеве та нестатеве розмноження рослин; навчити оперувати термінами: статеве розмноження рослин, нестатеве розмноження рослин, квітка, насінина, плід; характеризувати квітку як орган насіннєвого розмноження рослин; планувати та проводити власні спостереження будови та життєдіяльності рослини; практикувати дослідження будови органів рослини (будови квітки); продовжити роботу із формування вмінь та навичок фіксувати результати дослідів та досліджень, моделювати біологічні об’єкти; дотримуватись правил роботи з лабораторним обладнанням;
Розвиваюча:
розвивати вміння порівнювати, аналізувати, установлювати причинно-наслідкові зв’язки;
Виховна:
продовжити естетичне й екологічне виховання учнів
Цілі:
учні повинні знати:
учні повинні вміти:
учні повинні розуміти:
Обладнання та матеріали: проектор, екран, ноутбук, моделі квітки, гербарні чи живі зразки квіток покритонасінних рослин, таблиці
Тип уроку: урок-дослідження
Міжпредметні зв’язки: медицина, географія
Базові поняття та терміни: квітка, насінина, плід, однодомні та дводомні рослини, проста та подвійна оцвітина, чашечка, віночок, тичинка, маточка.
Етапи уроку, їх зміст |
Час |
Форми і методи навчальної діяльності |
Цільове призначення |
І. Орієнтація, мотивація діяльності |
2 хв. |
Привітання класу, «Створення сприятливого клімату», вправа «Хто мене чує …» |
Створення позитивної психологічної атмосфери, яка сприяє цілісному розвитку особистості, налаштування на активну роботу на уроці |
ІІ. Цілепокладання |
10 хв. |
Вправа «Біологічна валіза», «Так – ні», вправа на освітньому порталі Learning apps за посиланням
|
Актуалізація й корекція опорних знань, мотивація навчальної діяльності, визначення теми, мети, завдань, очікувань уроку |
ІІІ. Цілереалізація |
27 хв.
|
Розповідь вчителя з елементами бесіди про квітку як генеративний орган, її будову, функції складових, різноманітність квіток, ознайомлення з квітками-рекордсменами, заповнення таблиці «Будова квітки», виконання вправ на Learning Apps «Симетрії квіток», «Будова квітки», вправа «Математична біологія»
|
Сприйняття й первинне усвідомлення навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення; узагальнення й систематизація знань, застосування їх; повідомлення та пояснення домашнього завдання
|
ІV. Рефлексивно -оцінюючий |
6 хв. |
Доповни таблицю «Так» чи «»Ні», робота з відкритим реченням. Сьогодні на уроці я … |
Усвідомлення учнями власного рівня знань; підведення підсумків уроку; рефлексія; оцінювання
|
Структура уроку
І. Організаційний момент. Вправа «Хто мене чує….»
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів «Єдиний шлях, що веде до знання, - це діяльність» Бернард Шоу. Тож я пропоную вам виконати вправу на вибір
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Вправа «Біологічна валіза» З якими знаннями ми прийшли на урок?
Запропонувати учням на вибір виконати вправу на освітньому порталі
Learning apps, користуючись посиланням https://bit.ly/2K62FUP
чи QR кодом
Вправа «Так» чи «Ні»
Перевіримо наскільки наповнена ваша валіза знань. Необхідно обмінятися робочим зошитом з сусідом і перевірити виконання роботи.
Аналіз виконання вправи «Біологічна валіза».
Хто виконав диктант на 12 – к-ть, 11- к-ть …..?
Висновок роботи Amat Victoria Curam — Перемога любить підготовку (лат.)
ІV. Повідомлення теми уроку і визначення разом з учнями завдань уроку
Тема: Статеве розмноження рослин. Квітка. Лабораторне дослідження будови квітки. Інструктаж із БЖД
Які завдання разом з вами ми визначимо?
V. Вивчення нового матеріалу
Я пропоную організувати сьогоднішню роботу на уроці за планом.
План.
Користуючись підручником стор. 143 (І.Ю.Костіков Біологія 6), визначте що таке квітка?
Квітка – це генеративний орган рослини, який забезпечує статеве розмноження рослин.
Показати квітку фіалки узабарської, нагадати, що статеве розмноження – це розмноження, що здійснюється за допомогою гамет, спеціалізованих статевих клітин.
Визначення квітки зафіксувати в зошиті.
Виходячи з визначення встановіть функції квітки. (Забезпечує статеве розмноження рослин, формування насіння і плоду)
Вправа на освітньому порталі Learning Apps https://bit.ly/2K62FUP
Розгляньте картку «Схема будови квітки» на парті , чи в підручнику стор.144, мал.135
«Схема будови квітки»
Вправа Будова квітки Learning Apps http://bit.ly/2Io52AI
На живому об’єкті, що на парті, знайдіть основні частини квітки, виконуючи вправу «Математична біологія»
Завдання. Розгляньте квітку на парті, вкажіть назви частин квітки на німому малюнку
Завдання Заповніть таблицю «Будова квітки» у зошиті
Частини квітки |
Основні функції частин квітки |
Квітконіжка |
|
Квітколоже |
|
Листки простої оцвітини |
|
Чашолистки |
|
Пелюстки |
|
Тичинка |
|
Маточка |
|
Фізкульхвилинка
Хто ж там, хто вже там стомився?
І додолу похилився.
Треба дружно всім нам встати
Фізкультпаузу почати
Вище руки підніміть
І спокійно опустіть
Розведіть їх в сторони
Щоб були опорою,
Плесніть кілька раз
За роботу! Все гаразд.
Завдання Чому квітка є видозміненим скороченим пагоном? (Із стебла утворилися квітконіжка і квітколоже; а з листків – чашолистки, тичинки і маточки.)
Прослухайте віршовані рядки і дайте відповідь, про яку складову частину квітки йдеться мова?
Кожній квітці на весні сняться кольорові сни.
Кульбабі сняться золоті, тюльпану сни червоні.
І дуже – дуже голубі дзвіночку лісовому.
Бузку – бузкові сняться сни, волошці – волошкові,
ромашці білі від роси, фіалці фіалкові.
Лідія Шевело
Про яку складову частину квітки йдеться мова? (пелюстки) Сукупність пелюсток складає віночок квітки. Який буває віночок? (вільнопелюстковий, зрослопелюстковий)
Віночок
(сукупність пелюсток)
Вільнопелюстковий Зрослопелюстковий
Узамбарська фіалка Петунія
Що утворюють чашолистки разом з пелюстками? Оцвітина - сукупність листкоподібних органів квітки, які утворюють її покрив
Оцвітина
(сукупність чашолистків і пелюсток)
Проста Подвійна
Є лише чашолистка Є і чашолистки
або пелюстки і пелюстки
Завдання Визначте яка оцвітина у тюльпана, кропиви, шипшини, нарциса, дурману, мал. 136,137 підручника. Чому?
Завдання. Як ви гадаєте чи можуть бути квіти без оцвітини? Так, вони називаються голі (квітки верби)
Завдання Користуючись карткою, визначте, які є головні частини квітки?
( маточки і тичинки). За наявністю тичинок і маточок квіти бувають таких типів.
Різноманітність квіток за наявністю головних частин
Двостатеві Одностатеві Нестатеві
є тичинки і маточка або є тичинки, або маточка відсутні маточки і
тичинки
тичинкові маточкові
(чоловічі) (жіночі)
Однодомні (чоловічі і жіночі квітки на одній рослині)
Рослини Дуб, береза, огірок.
Дводомні (чоловічі і жіночі квітки на різних рослинах)
Коноплі посівні, тополя, верба
Завдання За допомогою підручника заповніть таблицю, поставте у відповідну графу знак «+» чи «ні».
Назва рослини |
Квітки двостатеві |
Квітки одностатеві |
|
Рослини дводомні |
Рослини однодомні |
||
Вишня |
+ |
|
|
Яблуня |
+ |
|
|
Огірок |
|
|
+ |
Тополя |
|
+ |
|
Верба |
|
+ |
|
Дуб |
|
|
+ |
Береза |
|
|
+ |
V. Узагальнення та систематизація знань
Учні працюють з відкритим реченням
VI. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал параграфа 32, розглянути малюнки, питання усно стор.146-147
Опрацювати рубрику «Для допитливих»?
Для знавців англійської мови - поповнити словарний запас