Урок Статеве розмноження рослин. Квітка. Лабораторне дослідження будови квітки.

Про матеріал

Розробка уроку теоретичний матеріал, інтерактивні вправи на освітньому порталі LearningApps, які закодовані QR кодами та містять скорочене посилання

Перегляд файлу

1

 

Дата:  ____________                                                                        Урок    39

Тема:

Статеве розмноження рослин. Квітка.

Лабораторне дослідження будови квітки. Інструктаж із БЖД

Мета:

Освітня:

         узагальнити знання учнів про вегетативні та генеративні органи, розмноження рослин, навчитись порівнювати статеве та нестатеве розмноження рослин; навчити оперувати  термінами: статеве розмноження рослин,  нестатеве розмноження рослин, квітка, насінина, плід; характеризувати  квітку як орган насіннєвого розмноження рослин; планувати та проводити  власні спостереження будови та життєдіяльності рослини; практикувати  дослідження будови органів рослини (будови квітки); продовжити роботу із формування вмінь та навичок фіксувати результати дослідів та досліджень, моделювати біологічні об’єкти; дотримуватись правил  роботи з лабораторним обладнанням;

Розвиваюча:

         розвивати вміння порівнювати, аналізувати, установлювати причинно-наслідкові зв’язки;

Виховна:

         продовжити естетичне й екологічне виховання учнів

 

Цілі:

учні повинні знати:

  • терміни: статеве розмноження рослин, квітка, насінина, плід, однодомні та дводомні рослини, проста та подвійна оцвітина, чашечка, віночок, тичинка, маточка;
  • називати: форми розмноження рослин (статеве, нестатеве), характеризувати  квітку як орган насіннєвого розмноження рослин

 

 учні повинні вміти:

  •        наводити приклади різноманітності квіток
  •     фіксувати результати дослідів і досліджень;
  •     моделювати біологічні обєкти;
  • працювати з додатковими джерелами інформації;

учні повинні розуміти:

  •   значення біологічних знань для пізнання оточуючого світу

Обладнання та матеріали: проектор, екран, ноутбук, моделі квітки, гербарні чи живі зразки квіток покритонасінних рослин, таблиці

Тип уроку: урок-дослідження

Міжпредметні зв’язки: медицина, географія

Базові поняття та терміни: квітка, насінина, плід, однодомні та дводомні рослини, проста та подвійна оцвітина, чашечка, віночок, тичинка, маточка.

Етапи уроку,

їх зміст

Час

Форми і методи навчальної діяльності

Цільове призначення

І. Орієнтація, мотивація діяльності

2 хв.

Привітання класу,   «Створення сприятливого клімату», вправа «Хто мене чує …»

Створення позитивної психологічної  атмосфери, яка сприяє цілісному розвитку особистості, налаштування на активну роботу на уроці

ІІ. Цілепокладання

10 хв.

Вправа «Біологічна валіза»,  «Так – ні»,

вправа на освітньому порталі  Learning apps за посиланням

 

 

Актуалізація й корекція опорних знань, мотивація навчальної діяльності, визначення теми, мети, завдань, очікувань уроку

ІІІ. Цілереалізація

27 хв.

 

 

Розповідь вчителя з елементами бесіди про квітку як генеративний орган, її будову, функції складових, різноманітність квіток, ознайомлення з квітками-рекордсменами, заповнення таблиці «Будова квітки», виконання вправ на Learning Apps «Симетрії квіток», «Будова квітки»,  вправа «Математична біологія»

 

Сприйняття й первинне усвідомлення  навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення;

узагальнення й систематизація знань, застосування їх;

повідомлення  та пояснення домашнього завдання

 

ІV. Рефлексивно -оцінюючий

6 хв.

 Доповни таблицю «Так» чи «»Ні», робота з відкритим реченням. Сьогодні на уроці я …

Усвідомлення учнями власного рівня знань; підведення підсумків уроку;  рефлексія;

оцінювання

 

 

Структура уроку

І. Організаційний момент. Вправа «Хто мене чує….»

  • Хто мене чує  - швиденько підготується до уроку…
  • Хто мене чує – покаже мені розумні очі…
  • Хто мене чує – подарує посмішку сусіду по парті…
  • Хто мене чує – подарує мені посмішку
  • Хто мене чує – сяде на своє робоче місце…

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів  «Єдиний шлях, що веде до знання, - це діяльність» Бернард Шоу. Тож я пропоную вам виконати вправу на вибір

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Вправа «Біологічна валіза» З якими знаннями ми прийшли на урок?

Запропонувати учням на вибір виконати вправу на освітньому порталі

Learning apps, користуючись посиланням https://bit.ly/2K62FUP

чи QR кодом

QR Code

Вправа «Так» чи «Ні»

  1. Орган – це багатоклітинна частина рослинного організму, яка займає певне положення і виконує певні функції. +
  2. Органи, які забезпечують ріст і розвиток рослин є генеративними.--
  3. Органи, які забезпечують  розмноження рослинних організмів називають генеративними. +
  4. До вегетативних органів відносять корінь і пагін. +
  5. До складу пагона входить корінь, листок, стебло і бруньки. --
  6. Брунька – це вкорочений зачатковий пагін. +
  7. Усередині бруньки є зачаткові корені. -
  8. Жилкування листка є тільки паралельне і дугове. --
  9. Для рослин характерні  два способи розмноження: нестатеве і статеве.  +
  10. Вегетативне розмноження рослинних організмів здійснюється за допомогою вегетативних органів. +
  11. До генеративних органів належать квітка, насінина, плід. +
  12. Квітка – це генеративний орган рослини, який забезпечує статеве розмноження рослин. +

Перевіримо наскільки наповнена ваша валіза знань. Необхідно обмінятися робочим зошитом з сусідом і перевірити виконання роботи.

Аналіз виконання вправи «Біологічна валіза».

Хто виконав диктант на 12 – к-ть, 11- к-ть …..?

Висновок роботи  Amat Victoria Curam — Перемога  любить  підготовку (лат.)

ІV. Повідомлення теми  уроку і визначення разом з учнями завдань уроку

Тема: Статеве розмноження рослин. Квітка. Лабораторне дослідження будови квітки. Інструктаж із БЖД

Які  завдання разом з вами ми визначимо?

  • Розглянути будову квітки, функції та значення окремих її елементів;
  • Ознайомитись з репродуктивними органами рослин;
  • Розвинути поняття про квітку як видозмінений пагін;
  • Продовжити роботу із формування вмінь та навичок виконання, оформлення результатів дослідження;

V. Вивчення нового матеріалу

    Я пропоную організувати сьогоднішню роботу на уроці за планом.

План.

  1. Квітка як орган.
  2. Будова квітки.
  3. Різноманітність квіток.
  1. Квітка як орган.

Користуючись підручником стор. 143 (І.Ю.Костіков Біологія 6),  визначте що таке квітка?

Квітка – це генеративний орган рослини, який забезпечує статеве розмноження рослин.

Показати квітку фіалки узабарської, нагадати, що статеве розмноження – це розмноження, що здійснюється за допомогою гамет, спеціалізованих статевих клітин.

Визначення квітки зафіксувати в зошиті.

Виходячи з визначення встановіть функції квітки.  (Забезпечує статеве розмноження рослин, формування насіння і плоду)

 

Вправа на освітньому порталі Learning Apps https://bit.ly/2K62FUP

 

QR Code

  1. Будова квітки.

Розгляньте картку «Схема будови квітки»  на парті , чи в підручнику стор.144, мал.135

 

                                           «Схема будови квітки» 

 

Вправа  Будова квітки Learning Apps http://bit.ly/2Io52AI

QR Code

На живому об’єкті, що на парті, знайдіть основні частини квітки, виконуючи вправу  «Математична біологія»

  1. Віночок + чашечка = оцвітина
  2. Приймочка + стовпчик + зав’язь = маточка
  3. Пиляк + тичинкова нитка = тичинка
  4. Маточка + тичинка = головні частини квітки
  5. Пелюстка + пелюстка + пелюстка + пелюстка +пелюстка = віночок
  6. Чашолисток + чашолисток + чашолисток + чашолисток + чашолисток = чашечка
  7. Тичинка +тичинка +тичинка + тичинка = андроцей
  8. Маточка + маточка + маточка +маточка = геніцей

 

Завдання. Розгляньте квітку на парті, вкажіть назви частин квітки на німому малюнку

Завдання  Заповніть таблицю «Будова квітки» у зошиті

Частини квітки

Основні функції частин квітки

Квітконіжка

 

Квітколоже

 

Листки простої оцвітини

 

Чашолистки

 

Пелюстки

 

Тичинка

 

Маточка

 

 

Фізкульхвилинка

Хто ж там, хто вже там стомився?

І додолу похилився.

Треба дружно всім нам встати

Фізкультпаузу почати

Вище руки підніміть

І спокійно опустіть

Розведіть їх в сторони

Щоб були опорою,

Плесніть кілька раз

За роботу! Все гаразд.

Завдання Чому квітка є видозміненим скороченим пагоном? (Із стебла утворилися квітконіжка і квітколоже; а з листків – чашолистки, тичинки і маточки.)

Прослухайте віршовані рядки і дайте відповідь, про яку складову частину квітки йдеться мова?

Кожній квітці на весні сняться кольорові сни.

Кульбабі сняться золоті, тюльпану сни червоні.

І дуже – дуже голубі дзвіночку лісовому.

Бузку – бузкові сняться сни, волошці – волошкові,

 ромашці білі від роси, фіалці фіалкові.

                                                        Лідія Шевело

Про яку складову частину квітки йдеться мова?  (пелюстки) Сукупність пелюсток складає віночок квітки. Який буває віночок? (вільнопелюстковий, зрослопелюстковий)

                                          Віночок

                              (сукупність пелюсток)

              

          Вільнопелюстковий              Зрослопелюстковий

          Узамбарська фіалка                      Петунія

      Що утворюють чашолистки разом з пелюстками?  Оцвітина - сукупність листкоподібних органів квітки, які утворюють її покрив

     Оцвітина

(сукупність чашолистків і пелюсток)

    

        Проста                                                Подвійна

Є лише чашолистка                                 Є і чашолистки

    або пелюстки                                           і  пелюстки

Завдання Визначте яка оцвітина у тюльпана, кропиви, шипшини,     нарциса, дурману, мал. 136,137  підручника. Чому?

Завдання. Як ви гадаєте чи можуть бути квіти без оцвітини? Так, вони    називаються голі (квітки верби)

Завдання  Користуючись карткою, визначте, які є головні частини квітки?

( маточки і тичинки). За наявністю тичинок і маточок квіти бувають таких типів.

Різноманітність квіток за наявністю головних частин

 

Двостатеві                           Одностатеві                              Нестатеві

є тичинки і маточка        або є тичинки, або маточка      відсутні маточки і

                                                                                    тичинки

                            тичинкові                          маточкові

                            (чоловічі)                           (жіночі)

 Однодомні (чоловічі і жіночі квітки на одній рослині)

       Рослини                 Дуб, береза, огірок.

                                       Дводомні (чоловічі і жіночі квітки на різних рослинах)

                                       Коноплі посівні, тополя, верба

 

Завдання За допомогою підручника заповніть таблицю, поставте у відповідну графу знак «+» чи «ні».

Назва рослини

Квітки двостатеві

Квітки одностатеві

Рослини дводомні

Рослини однодомні

Вишня

+

 

 

Яблуня

+

 

 

Огірок

 

 

+

Тополя

 

+

 

Верба

 

+

 

Дуб

 

 

+

Береза

 

 

+

V. Узагальнення та систематизація знань

Учні працюють з відкритим реченням

  •           На сьогоднішньому уроці для мене науважливішим було ….
  •           Мені сподобалося ….
  •           Мені не сподобалося
  •           Від наступного уроку я чекаю …

VI. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал параграфа 32, розглянути  малюнки, питання усно стор.146-147

Опрацювати рубрику «Для допитливих»?

Для знавців англійської мови - поповнити словарний запас

Bract - Google Search 

doc
Додано
3 липня 2018
Переглядів
1641
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку