Картка № 4
Суспільно- побутові пісні. Їхнє дейно-художнє багатство.
Жанрово-тематичне розмаїття пісень. Чумацькі пісні. «Ой у степу криниченька»
Завдання:
• знати та розуміти функції літератури як мистецтва;
• висловлювати власні судження про функції мистецтва, його місце в житті людини.
Підручник Л. Т. Коваленко «Українська література» https://pidruchnyk.com.ua/778-ukrainska-literatura-7-klaskovalenko-2015.html
Пісня супроводжує українця від колиски до могили,
бо не було значної події в житті народу, нема такого людського почуття, яке б не озвалося в українській пісні чи ніжністю струни, чи рокотанням грому.
Український народ створив так багато пісень, що, якби кожного дня вивчати одну нову пісню, на вивчення всіх не вистачило б людського життя.
М. Стельмах
1. Повтори.
Лірично-побутова пісня – словесно-музичний твір, який передає настрої, почуття, мрії людини, розкриває її внутрішній світ:
1) родинно-побутові (ліричні про кохання, про родинні стосунки); 2) соціально-побутові.
Соціально-побутові– про важливі соціальні явища, які хвилюють людей, настрої, почуття.
Жанрово – тематичне розмаїття пісень: козацькі, чумацькі, заробітчанські, рекрутські, солдатські, кріпацькі, бурлацькі, наймитські.
2. Літературний диктант
Пригадай пісню «Ой на горі та женці жнуть» 1) Які військові звання названі у пісні?
2) Назвіть прізвища полководців, що є в пісні.
3) Які предмети козацького побуту та спорядження згадуються?
4) Про які елементи ландшафту йдеться в пісні?
5) Який за мастю кінь у пана хорунжого?
6) Яким епітетом характеризується Сагайдачний?
7) Який вираз свідчить про оптимістичний настрій козаків?
8) Додайте епітети з пісні. Гора — …; долина — …; кониченько — ….
9) Що й на що проміняв Сагайдачний?
10) Які рядки свідчать про товариськість козаків?
11) Як Дорошенко веде своє військо? 12) Про що свідчить рядок з пісні «мені з жінкою не возиться»?
3. Робота над піснею «Ой у степу криниченька»
https://www.youtube.com/watch?v=Jd4ukcFAE6M
1. Пригадай теоретичний матеріал.
2. Прослухай виконання пісні.
3. Запиши паспорт твору.
Тема — змалювання сповненого небезпек життя чумаків.
Художні засоби:
слова-вигуки(ой, гей),
риторичне звертання («Ой подай, чумаче, та подай, голубе, та хоч правую руку!», «Ой рад би я, моя мила, хоч обидві подати» — надають пісні сильнішого емоційного забарвлення), постійні епітети («сиві воли», «зеленій мураві», «сирої землі» ), порівняння (чумак — голуб, дівчина — зозуленька).
Тонкий художній такт народу не може залишити чумака умирати самотнім у степу, і коло нього з'являється в образі зозулі кохана дівчина, щоб попрощатися з ним.
їхня розмова викликає приплив нових переживань у слухачів.
4. Домашнє завдання
1. Повторити теоретичний матеріал с. 12-23
2. Виконати письмово с. 23 завдання1.