7-б клас. 05травня 2020 рік, 7-а клас. 05 травня 2020 рік
Підручник:
Соболь В.І. Біологія : підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Валерій Соболь. – Кам’янець-Подільський : Абетка, 2015. – 288 с. : іл.
Інструктивна карта дистанційного уроку
(За можливістю та бажанням можна роздрукувати й працювати безпосередньо на картці. У такому випадку всі інструктивні картки прикріпити до робочого зошита).
Тема уроку: Поняття про екосистему та чинники середовища
Мета: сформувати знання про екосистему, фактори довкілля та їх значення; розвивати вміння визначати способи комунікації, розвивати вміння самостійно працювати з інформацією.
Для початку роботи з інструктивною карткою до уроку треба опрацювати § 57-59, стор. 245-257.
Записати визначення основних понять з теми:
Екосистема – сукупність живих організмів та умов їхнього існування, що взаємопов’язані між собою.
Продуценти – автотрофні організми, що самі собі синтезують органічні речовини.
Консументи – гетеротрофні організми, що живляться готовою органічною речовиною.
Редуценти – сапротрофні організми, що розкладають мертву органіку.
Таблиця 1. Класифікація екологічних чинників
№ |
Ознака класифікації |
Вид екологічного фактору (приклади) |
Характеристика |
1 |
За часом дії (впливу) |
Еволюційні |
Фактори, вплив яких дуже малопомітний у часі, визначають суттєві зміни в організмах протягом багатьох поколінь |
Історичні |
Ті, що діяли в минулому |
||
Діючі |
Ті фактори, що діють на організм у конкретному сьогоднішньому часі |
||
2 |
За походженням |
Космічні |
Вплив метеоритів, астероїдів, космічних процесів. |
Абіотичні |
Вплив неживої природи |
||
Біотичні |
Вплив живої природи |
||
Антропогенні |
Вплив діяльності людини |
||
Техногенні |
Вплив надзвичайних ситуацій (масштабних пожеж, вибухів, аварій тощо) |
||
3 |
За середовищем виникнення |
Атмосферні |
Виникають і пливають на повітря, його склад |
Водні |
Виникають у воді, змінюють її фізико-хімічні властивості |
||
Геоморфологічні |
Виникають у ґрунті, пливають на його родючість, структуру, хімічний склад |
||
Генетичні |
Виникають у генах, передаються з покоління в покоління |
||
Екосистемні |
Виникають в екосистемах |
||
Фізіологічні |
Виникають у процесах життєдіяльності живих організмів |
||
4 |
За об’єктом впливу |
Індивідуальні |
Впливають на окремий організм |
Групові |
Впливають на групу організмів |
||
Видові |
Впливають на конкретний вид живих організмів |
||
Соціальні |
Впливають на людину |
||
5 |
За ступенем впливу |
Нейтральні |
Не викликають змін, мало відчутні |
Летальні |
Призводять до загибелі живих організмів |
||
Сублетальні |
Знижують життєдіяльність організмів, зменшують тривалість їх життя |
||
Стерильні |
Призводять до безпліддя самців |
||
Фертильні |
Призводять до безпліддя самок |
||
Екстримальні |
Призводять до виживання найсильніших і найбільш адаптованих організмів |
Таблиця 2. Основні групи екологічних факторів
Абіотичні (вплив неживої природи) |
Біотичні (вплив живої природи) |
Антропічні (вплив людини) |
|||
Фактор |
Приклад |
Фактор |
Приклад |
Фактор |
Приклад |
Кліматичні |
|
Паразитизм |
|
Техногенні |
|
Атмосферні |
|
Хижацтво |
|
Антропогенні |
|
Гідрологічні |
|
Конкуренція |
|
|
|
Топографічні |
|
Виїдання |
|
|
|
Едафічні |
|
Мутуалізм |
|
|
|
________________________________________________________________.
_________________________________________________________________________________________________________________________________.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
Домашнє завдання: