Нормативно – правова база: Методичні рекомендації з фізичної культури на 2024-2025 н.р. Наказ МОН України від 13.07.2021 року № 813 Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів закладів загальної середньої освіти. Наказ МОНУ від 02.08.2024 року № 1093 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання учнів 5-9 класів.»Наказ МОНУ від 08.08.2022 № 707 “Про затвердження Інструкції з ведення ділової документації у закладах загальної середньої освіти в електронній формі” (далі – Інструкція від 08.08.2022 № 707). Наказ МОН України №1120 від 09.08.2024 «Про внесення змін до типової освітньої програми 5-9 класів закладів загальної середньої освіти»).
Інструкції про розподіл учнів на групи для занять на уроках фізичної культури, затвердженої наказом МОЗ та МОН від 20.07.2009 р. за № 518/674 Наказ МОН № 648 від 31.05.2023 року. Про внесення змін до Типового переліку обладнання та інвентарю для фізкультурно-спортивних приміщень закладів освіти, які забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти. Наказ МОН України №1556 від 26.12. 2023р. "Про затвердження Календарного плану фізкультурно-оздоровчих, спортивних заходів та спортивних змагань Комітету з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України на 2024 рік" Наказ МОН України від 01.06.2010 р. №521 «Про затвердження Правил безпеки під час проведення занять з фізичної культури і спорту в загальноосвітніх навчальних закладах»
У 2024/2025 навчальному році на вивчення предмета «Фізична культура» в усіх класах в інваріантній складовій передбачено 3 год. на тиждень Під час складання розкладу навчальних занять не рекомендується здвоювати уроки фізичної культури або проводити їх два дні поспіль. Планування уроків з фізичної культури для двох і більше класів одночасно є порушенням Санітарного регламенту.Інформуємо, що частину навчального навантаження з фізичної культури (до 1 години на тиждень) у початковій школі можна використовувати на вивчення окремих навчальних предметів, що забезпечують рухову активність учнів (хореографія, ритміка, плавання тощо), за наявності відповідних умов, педагогічних кадрів та навчальних програм, які мають гриф Міністерства освіти і науки України.
Модельна навчальна програма «Фізична культура. 5-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Баженков Є. В., Бідний М. В., Ребрина А. А., Данільченко В. О., Коломоєць Г. А., Дутчак М. В.)Надано гриф “Рекомендовано Міністерством освіти і науки України” (наказ МОН України від 22.08.2024 № 1185)
Фізична культура. 10 – 11 класи Рівень стандарту Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти. Робоча група, яка здійснила розроблення навчальної програми відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України № 451 від 22.03.2017 р. (Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти, 2011 рік) авт. М. В. Тимчик, Є. Ю. Алексєйчук, В. В. Деревянко, В. М. Єрмолова, В. О. Сілкова. Затверджено та надано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 року № 698)https://mon.gov.ua/osvita-2/zagalna-serednya-osvita/osvitni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv
Алгоритм створення навчальної програми:– обираємо модельну навчальну програму;– визначаємо кількість годин на рік;– конкретизуємо порядок вивчення тем;– визначаємо кількість годин на вивчення окремої теми. Календарно-тематичне планування є складовою частиною навчальної програми, затверджується разом з програмою педагогічною радою і не потребує у подальшому погодження заступника з НВР. Учитель може змінювати послідовність вивчення тем, не порушуючи логічної послідовності досягнення результатів навчання.
Навчальна програма побудована за модульною системою. Вона містить інваріантну (обов’язкову) та варіативну складову. До інваріативної частини належать модуль: теоретико-методичні знання та загальна фізична підготовка. Змістове наповнення варіативної складової освітній заклад добирає самостійно із модулів, запропонованих модельною програмою. На вибір учнів упродовж року має бути запропоновано 12-16 варіативних модулів. Для добору варіативних модулів враховується наявність матеріально-технічної бази, регіональні традиції, кадрове забезпечення, гендерність, рівень безпеки, а також сезонність, коли заняття проходять на відкритих майданчиках чи у спортивних залах. При цьому, для занять у зимовий період в спортивних залах, слід обирати варіативні модулі, які дозволяють використовувати меншу площу. Для значної кількості модулів не потрібен додатковий спортивний інвентар, або може використовуватися інвентар інших модулів, або пристосований. Варіативні модулі протягом навчального року повторюватися не можуть. Повна зміна варіативних модулів відбувається кожної чверті.
У 7-9 класах учні мають опанувати 8-12 варіативних модулів. Програми варіативних модулів розроблено на три роки. Вони містять очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць, відповідно до яких запропоновано зміст навчального матеріалу та види навчальної діяльності, а також перелік обладнання, потрібного для освоєння модуля. За потреби у 7-9 класах у межах одного варіативного модуля можна освоїти навчальний матеріал, передбачений на два роки вивчення. У разі освоєння двох варіативних модулів протягом одного навчального року та у випадку, коли вивчення модуля розпочинається не з 7 класу, учитель коригує змістове наповнення варіативного модуля.
Результат оцінювання особистісних надбань учня/учениці в 1-4 класах рекомендуємо виражати вербальною оцінкою, а об’єктивні результати навчання у 1-2 класах – вербальною оцінкою, у 3-4 класах або вербальною, або рівневою (за вибором закладу). Отже, в початковій ланці застосовується вербальне, формувальне, рівневе і підсумкове річне оцінювання. Річне оцінювання здійснюється на підставі результатів оцінювання протягом року. Результати навчання зазначаються на відповідних сторінках навчальних предметів, використовуючи такі позначення: V , або рівні: П - початковий; С – середній; Д - достатній; В - високий. Тематичні діагностувальні роботи з такої освітньої галузі, як «Фізкультурна» не проводять. У класному журналі не записуємо «Тема», «І семестр», «ІІ семестр», «Рік».
Запис заміни У випадку відсутності вчителя педагогічний працівник, який його замінює, робить запис дати проведення уроку, теми і домашніх завдань. У графі «Завдання додому» після запису домашнього завдання записує «Заміна», своє прізвище, ініціали та засвідчує запис власним підписом. Заміна уроків у одному класі з предмета «Фізична культура» повинна здійснюватися лише одним вчителем. №з/п Дата ЗМІСТ УРОКУЗавдання додому1 04/ 09 Тема: «Розвиток витривалості (гнучкості, швидкості, сили) під час спортивних ігор». Тренувати витривалість(гнучкість, швидкість, силу) під час ранкової фізичної зарядки.(Заміна Кіт О.І.)
Основними видами оцінювання результатів навчання учнів 5-9 класів, що проводяться закладом, є формувальне, підсумкове та державна підсумкова атестація. Критерії оцінювання реалізуються за чотирма рівнями (початковий, середній, достатній, високий). Кожний наступний рівень охоплює вимоги до попереднього, а також додає нові. Критерії оцінювання дають змогу здійснювати оцінювання результатів навчання у 12-бальній шкалі оцінювання. При оцінюванні в 5-9их класах НУШ маємо керуватись Рекомендаціями щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-9класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти (наказ МОН України №1039 від 02.08.2024 року),
Із метою компенсації освітніх втрат, визначення вихідних даних для формувального оцінювання динаміки фізичної підготовленості учнів, рекомендуємо у вересні-жовтні провести тестування рівня розвитку основних фізичних якостей учнів (із урахуванням віку та статі учнів), зокрема:− швидкість (біг 30 метрів);− витривалість (рівномірний біг без урахування часу);− гнучкість (нахил тулуба вперед із положення сидячи);− сила (згинання та розгинання рук в упорі лежачи);− спритність (човниковий біг 4×9 метра);− швидкісно-силові (стрибок у довжину з місця);− метання малого м’яча на дальність;− піднімання тулуба в сидячому положенні за 30 секунд. Отримані результати тестувань заносяться вчителем до персональної порівняльної таблиці школяра, що може бути доповнена іншими вправами на розсуд учителя.
Підсумкове оцінювання результатів навчання учнів здійснюється за 12- бальною системою (шкалою), а його результати позначають цифрами від 1 до 12. Оцінка за семестр виставляється з урахуванням формувального оцінювання та контролю загальних результатів. Наголошуємо на тому, що оцінювання має бути орієнтованим на очікувані результати навчання, визначені модельною навчальною програмою, а також на оцінювання рівня сформованості компетентностей учнів.
У Свідоцтві досягнень виставляють семестрові оцінки за групами результатів. На підставі оцінок за групами результатів виставляють загальну оцінку за семестр з кожного навчального предмета / інтегрованого курсу навчального плану освітньої програми закладу освіти. Оцінка за семестр може бути скоригованою. Підсумкове оцінювання за рік не здійснюють. Річну оцінку виставляють на підставі загальних оцінок за І та II семестри або скоригованих семестрових оцінок. Річна оцінка не обов’язково є середнім арифметичним оцінок за І та II семестри. Для визначення річної оцінки потрібно враховувати динаміку особистих досягнень учня і учениці протягом року. Річне оцінювання також може бути скоригованим.
У разі не атестації учня робиться відповідний запис: н/а (не атестований(а)). Учням, які за станом здоров’я зараховані до спеціальної групи з фізичної культури, при виставленні підсумкових оцінок робиться відповідний запис : зар. (зараховано). У випадках, коли учні звільнені за станом здоров’я від занять з фізичної культури, при виставленні підсумкових оцінок робиться відповідний запис: зв. (звільнений (а)).
Первинний інструктаж з БЖД – відповідно до Положення про навчання проводиться: на першому уроці на початку нового навчального року в кожному навчальному кабінеті, лабораторії, майстерні, спортзалі тощо; Тобто на першому уроці в спортзалі учитель проводить первинний інструктаж з БЖД, який знайомить учнів з ризиками і небезпеками, які можуть очікувати саме під час роботи. Інструктаж фіксується в журналі реєстрації інструктажів з БЖД для здобувачів освіти. Цільовий інструктаж – проводиться з учнями під час організації масових заходів (екскурсій, походів, спортивних заходів, змагань), під час проведення громадських, позанавчальних робіт (прибирання території, приміщень, дослідницької роботи на навчально-дослідній ділянці тощо). Відмітка про проведення первинного та цільового інструктажів робиться в журналі реєстрації первинного, позапланового, цільового інструктажів з безпеки життєдіяльності учнів, який зберігається в кожному кабінет і, майстерні, спортивному залі та іншому робочому місці.
З метою методичної та практичної допомоги вчителю фізичної культури працюють інформаційні ресурси: Сторінка на сайті Державної наукової установи «Освітня галузь “Фізична культура”: поради, документи, досвід роботи»: https://imzo.gov.ua/osvitnia-haluzfizychna-kul-tura-porady-dokumenty-dosvid-roboty/ Telegram канал з оперативною інформацією про освітні та інші події для вчителів: https://t.me/ua_active_edu Yuo. Tube канал UA_active з відео всеукраїнських семінарів та вебінарів марафону освітніх практик для вчителів і фахівців фізичної культури: https://www.youtube.com/channel/UC_0dwz. Yz4 CZds. P_UCkzd2n. A Відео-уроки та тренування на You. Tube каналі: https://www.youtube.com/c/Junior. ZUAЗбірник календарно-тематичних планувань з фізичної культури на 2024-2025 н.р.− збірка всеукраїнських семінарів з фізичної культури: http://surl.li/hhima;− збірки онлайн-уроків від громадської організації «Junior. S»:http://surl.li/hhiuj;− освітній серіал із фізичної культури від Міністерства цифровоїтрансформації України: http://surl.li/crjy;− дистанційне навчання на уроці фізичної культури: http://surl.li/cndjc