Інструментарій перевірки сформованості читацької грамотності здобувачів освіти з візуальними порушеннями 6 класів на уроці української літератури з теми «Краса поетичного світу Лесі Українки» (за поезіями «Мрії», «Як дитиною, бувало…», «Співець», «Тиша морська») за групами вмінь
6 клас
Аудіотексти:
«Мрії» https://www.youtube.com/watch?v=ig3kgJQVPSg
«Як дитиною, бувало…» https://www.youtube.com/watch?v=BYNTI_GB1h4
«Співець» https://www.youtube.com/watch?v=_SL8fTL6Ysg
«Тиша морська» https://www.youtube.com/watch?v=wK2dHxLCn98
І група - уміння, що безпосередньо пов’язані з роботою з текстом (вміння знаходити і виокремлювати інформацію, визначати наявність або ж відсутність необхідної інформації у тексті)
Визначте правильний варіант відповіді (за правильну відповідь 1 бал)
1. У вірші Лесі Українки «Тиша морська» переважають епітети
А. золотий, ясний
Б. світлий, білий
В. перлистий, тихий
Г. блакитний, вічний
2. Яка пора року панує у вірші «Співець»?
А. весна
Б. осінь
В. літо
Г. зима
3. Що робила лірична героїня поезії «Як дитиною, бувало…», коли їй було боляче?
А. плакала, щоб полегшити біль
Б. сміялася, щоб приховати біль
В. просила допомоги в інших
Г. залишалася байдужою до болю
4. Лірична героїня вірша «Мрії» більшу увагу звертає на
А. величних і гордих переможців
Б. принців, таємницею укритих
В. чарівних вродливих королев
Г. підкорених, але непереможених
5. Опис природи в літературному творі - це...
А. ліричний відступ
Б. пейзаж
В. персоніфікація
Г. портрет
6. Героєм якої поезії Лесі Українки є лицар:
А. «Співець»
Б. «Тиша морська» ;
В. «Мрії» ;
Г. «Як дитиною,бувало…»
Гра «Так – ні» (за поезіями Лесі Українки). За правильну відповідь 1 бал
ІІ група – уміння, що ґрунтуються на власних роздумах про прочитане (вміння інтерпретувати інформацію з тексту: розуміти факти і змістову сутність тексту (тему, головну думку, загальне призначення тексту), концептуальну інформацію (авторська позиція), значення невідомих слів на основі контексту, прослідковувати причинно-наслідкові зв’язки, усвідомлювати мотиви вчинків і поведінки героїв, розкривати їхні характери, формулювати висновки.
Завдання 1-6 на встановлення послідовності та відповідності (за правильну відповідь 2 бали)
1. «Мрії»
2. «Як дитиною, бувало...»
3. «Тиша морська»
4. «Співець»
А. злий жарт
Б. горді переможці
В. стежечка злотиста
Г. гук єдиний
Д. бурхливе море
2. Установіть послідовність розгортання подій у поезії «Мрії»:
А. Лірична героїня мріє про лицарське життя і уявляє себе серед героїчних битв.
Б. Вона згадує про дитячі роки, коли її захоплювали фантазії про принців і королів.
В. Описує, як мрії про лицарство змішуються з реальністю — гарячкою і дивними візерунками.
Г. Героїня чує гомін битви і уявляє, що її призначення — бути частиною боротьби за рідний край.
3. Увідповідніть героя поезії з цитатою:
1. гордий переможець
2. бранець-лицар
3. підкорений
4. бранка
А. «Убий, не здамся!»
Б. «Але жити не примусиш!»
В. «Здайся!»
Г. «Ні, я чую наше гасло!»
Д. «Навісний, безладний гомін!»
4. Установіть відповідність між словами та їхніми лексичними значеннями з поезії «Співець».
А. запах
Б. птах сова
В. теплі краї
Г. вологий
Д. вільний
5. Установіть відповідність між художнім засобом та його прикладом з поезії «Тиша морська»
1. епітет
2. метафора
3. рефрен
4. персоніфікація
А. «ясне небо, ясне море, яснi хмарки, ясне сонце»
Б. полудневий час гарячий, ясне море, злотиста блакить, хвилечка перлиста, стежечка злотиста
В. рине хвилечка, в’ється стежечка, золото спадає
Г. колихає море хвилі, проложило сонце
Д. «Що бува негода в світі!», «Золотим шляхом поплисти!»
6. Встановіть відповідність між поезією та її провідним мотивом
1. «Тиша морська»
2. «Співець»
3. «Як дитиною, бувало...»
4. «Мрії»
А. пошук гармонії з природою
Б. уславлення краси природи, оптимістичного світобачення
В. вміння боротися з життєвими труднощами, впевненість у перемозі
Г. тільки сильна духом людина здатна подолати будь-які труднощі
Д. горді лицарі завжди перемагають
ІІІ група – уміння осмислювати зміст і форму тексту: оцінювати зміст прочитаного і розуміти призначення його компонентів; повноту та достовірність інформації; висловлювати власну думку про прочитане; оцінювати форму тексту.
Поезія |
Слухові образи |
Нюхові образи |
«Співець» |
|
|
Наприклад: троянда - духмяність, осінь – дощ…
Наприклад: багряні зорі - червоний; пугач – самотність, темрява.
ІV група - уміння застосувати здобуту з тексту інформацію для практичного розв’язання проблем; виявляти зв’язок прочитаного із сучасністю.
1 рядок - іменник (тема)
2 рядок - два прикметники (опис теми)
3 рядок – три дієслова (дії, пов’язані з темою)
4 рядок – фраза з чотирьох слів, що висловлює ставлення до теми
5 рядок – іменник-синонім до теми, або ж слово-асоціація
(максимальне оцінювання 6 балів).
- Який вірш поетеси вам запам'ятався найбільше? Чим саме?
- Як ви розумієте значення природи в поезіях Лесі Українки? Як вона впливає на настрій віршів?
- Яке значення має символ «кайданів» у вірші «Мрії»? Чи можна його пов’язати з реальним життям самої Лесі Українки?
Додаткові джерела:
Яценко Т. О., Слижук О. А. Формування читацької грамотності учнів 5-6 класів на уроках української літератури: методичний посібник. [Електронне видання]. - Київ: Видавничий дім «Освіта», 2024. - 147 с.