Інструментарій перевірки сформованості читацької грамотності здобувачів освіти з візуальними порушеннями 6 класів на уроці української літератури з теми «Краса поетичного світу Лес

Про матеріал
Інструментарій перевірки сформованості читацької грамотності за 4 групами вмінь здобувачів освіти 6 класів розроблено для слабозорих школярів та незрячих учнів.Завдання та тексти створені з урахуванням можливостей учнів із порушеннями зору. Для слабозорих школярів використовується збільшений шрифт Ariel та контрастне оформлення. Для незрячих учнів – зазначено посилання у форматі аудіозаписів. Озвучення текстового документу для незрячих учнів здійснюється за допомогою функцій TalkBack або встановленої програми екранного доступу NVDA на пристроях
Перегляд файлу

 

Інструментарій перевірки сформованості читацької грамотності здобувачів освіти з візуальними порушеннями 6 класів на уроці української літератури з теми «Краса поетичного світу Лесі Українки» (за поезіями «Мрії», «Як дитиною, бувало…», «Співець», «Тиша морська») за групами вмінь

 

 

6 клас

Аудіотексти:

«Мрії»    https://www.youtube.com/watch?v=ig3kgJQVPSg

«Як дитиною, бувало…» https://www.youtube.com/watch?v=BYNTI_GB1h4

«Співець» https://www.youtube.com/watch?v=_SL8fTL6Ysg

«Тиша морська» https://www.youtube.com/watch?v=wK2dHxLCn98

 

І група - уміння, що безпосередньо пов’язані з роботою з текстом (вміння знаходити і виокремлювати інформацію, визначати наявність або ж відсутність необхідної інформації у тексті)

 

Визначте правильний варіант відповіді (за правильну відповідь 1 бал)

1. У вірші Лесі Українки «Тиша морська» переважають епітети

А. золотий, ясний

Б. світлий, білий

В. перлистий, тихий

Г. блакитний, вічний

2. Яка пора року панує у вірші «Співець»?

А. весна

Б. осінь

В. літо

Г. зима

3. Що робила лірична героїня поезії «Як дитиною, бувало…», коли їй було боляче?

А. плакала, щоб полегшити біль

Б. сміялася, щоб приховати біль

В. просила допомоги в інших

Г. залишалася байдужою до болю

4. Лірична героїня вірша «Мрії» більшу увагу звертає на

А. величних і гордих переможців

Б. принців, таємницею укритих

В. чарівних вродливих королев

Г. підкорених, але непереможених

5. Опис природи в літературному творі - це...

А. ліричний відступ

Б.  пейзаж

В. персоніфікація

Г. портрет

6. Героєм якої поезії  Лесі Українки є лицар:

А. «Співець»

Б.  «Тиша морська» ; 

В.  «Мрії» ; 

Г.  «Як дитиною,бувало…»

 

Гра «Так – ні» (за поезіями Лесі Українки). За правильну відповідь 1 бал

  1. У поезії «Як дитиною, бувало…» лірична героїня в дитинстві сміялася, щоб приховати біль.
  2. У поезії «Співець» соловейко «так любо співав» троянді.
  3. «Колишуться од вітру на човнах вітрила білі» у вірші «Тиша морська».
  4. Чи хоче лірична героїня поезії «Тиша морська» поплисти на схід сонця?
  5. Ключовими у вірші «Мрії» є слова «Убий, не здамся!»
  6. Чудове слово мрія придумав письменник Михайло Старицький.

 

ІІ група – уміння, що ґрунтуються на власних роздумах про прочитане (вміння інтерпретувати інформацію з тексту: розуміти факти і змістову сутність тексту (тему, головну думку, загальне призначення тексту), концептуальну інформацію (авторська позиція), значення невідомих слів на основі контексту, прослідковувати причинно-наслідкові зв’язки, усвідомлювати мотиви вчинків і поведінки героїв, розкривати їхні характери, формулювати висновки.

 

Завдання 1-6  на встановлення послідовності та відповідності (за правильну відповідь 2 бали)

  1. Установіть відповідність між назвою вірша Лесі Українки й художніми засобами

1. «Мрії»

2. «Як дитиною, бувало...»

3. «Тиша морська»

4. «Співець»

А. злий жарт

Б. горді переможці

В. стежечка злотиста

Г. гук єдиний

Д. бурхливе море

2. Установіть послідовність розгортання подій у поезії «Мрії»:

А. Лірична героїня мріє про лицарське життя і уявляє себе серед героїчних битв.

Б. Вона згадує про дитячі роки, коли її захоплювали фантазії про принців і королів.

В. Описує, як мрії про лицарство змішуються з реальністю — гарячкою і дивними візерунками.

Г. Героїня чує гомін битви і уявляє, що її призначення — бути частиною боротьби за рідний край.

3. Увідповідніть героя поезії з цитатою:

1. гордий переможець

2. бранець-лицар

3. підкорений

4. бранка

А. «Убий, не здамся!»

Б. «Але жити не примусиш!»

В. «Здайся!»

Г. «Ні, я чую наше гасло!»

Д. «Навісний, безладний гомін!»

4. Установіть відповідність між словами та їхніми лексичними значеннями з поезії «Співець».

  1. вирій
  2. пах
  3. вільготний
  4. пугач

А. запах

Б. птах сова

В. теплі краї

Г. вологий

Д. вільний

5. Установіть відповідність між художнім засобом та його прикладом з поезії «Тиша морська»

1. епітет

2. метафора

3. рефрен

4. персоніфікація

А. «ясне  небо,  ясне  море,  яснi  хмарки,  ясне  сонце»

Б. полудневий час гарячий, ясне море, злотиста блакить,  хвилечка перлиста, стежечка злотиста

В. рине хвилечка, в’ється стежечка, золото спадає

Г. колихає море хвилі, проложило сонце

Д. «Що бува негода в світі!», «Золотим шляхом поплисти!»

6. Встановіть відповідність між поезією та її провідним мотивом

1. «Тиша морська»

2. «Співець»

3. «Як дитиною, бувало...»

4. «Мрії»

А. пошук гармонії з природою

Б. уславлення краси природи, оптимістичного світобачення

В. вміння боротися з життєвими труднощами, впевненість у перемозі

Г. тільки сильна духом людина здатна подолати будь-які труднощі

Д. горді лицарі завжди перемагають

 

ІІІ група – уміння осмислювати зміст і форму тексту: оцінювати зміст прочитаного і розуміти призначення його компонентів; повноту та достовірність інформації; висловлювати власну думку про прочитане; оцінювати форму тексту.

 

  1. Визначте слухові та нюхові образи з поезії Лесі Українки «Співець» (за правильну відповідь 3 бали)

 

Поезія

Слухові образи

Нюхові образи

«Співець»

 

 

 

  1. Створіть картку асоціацій за поезією Лесі Українки «Співець». Для цього випишіть ключові слова з поезії (мінімальна кількість 5 ключових слів), поруч із кожним словом напишіть свої асоціації (що ви відчуваєте або уявляєте, читаючи ці слова). (максимальне оцінювання 3 бали).

Наприклад: троянда - духмяність, осінь – дощ…

  1. Виконайте завдання «Віршована палітра». Для цього до кожного образу в поезіях Лесі Українки «Тиша морська», «Співець» доберіть колір, звук чи відчуття. (максимальне оцінювання 6 балів).

Наприклад: багряні зорі -  червоний; пугач – самотність, темрява.

 

ІV група - уміння застосувати здобуту з тексту інформацію для практичного розв’язання проблем; виявляти зв’язок прочитаного із сучасністю.

 

  1.  Складіть сенкан за однією з поезій Лесі Українки («Тиша морська» - Море, «Співець»- Соловейко, «Мрії» - Мрія, «Як дитиною, бувало…» - Дитинство) за схемою:

1 рядок -  іменник (тема)

2 рядок - два прикметники (опис теми)

3 рядок – три дієслова (дії, пов’язані з темою)

4 рядок – фраза з чотирьох слів, що висловлює ставлення до теми

5 рядок – іменник-синонім  до теми, або ж слово-асоціація

(максимальне оцінювання 6 балів).

  1. Дайте письмову відповідь (3-4 речення) на одне з запропонованих питань (максимальне оцінювання 6 балів):

- Який вірш поетеси вам запам'ятався найбільше? Чим саме?

- Як ви розумієте значення природи в поезіях Лесі Українки? Як вона впливає на настрій віршів?

- Яке значення має символ «кайданів» у вірші «Мрії»? Чи можна його пов’язати з реальним життям  самої Лесі Українки?

 

 

Додаткові джерела:

Яценко Т. О., Слижук О. А. Формування читацької грамотності учнів 5-6 класів на уроках української літератури: методичний посібник. [Електронне видання]. - Київ: Видавничий дім «Освіта», 2024. - 147 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. 1000-7 Bankai
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Бєляєва Олена
Додано
8 грудня
Переглядів
26
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку