Конспект уроку з української літератури для 6 класу НУШ
Тема: Галина Пагутяк. Оповідання «Різдво на хуторі». Віра в дива, цінності родини, громадських звичаїв
Мета уроку:
Очікувані результати:
Епіграф:
"Диво починається там, де живе віра й любов."
Хід уроку
1. Організаційний момент (1-2 хв)
Учитель вітається з учнями та налаштовує їх на роботу.
Учитель:
– Доброго дня, діти! Подивіться за вікно: зима вкутала землю своїм білосніжним покривалом. У цю пору року все навколо здається чарівним і казковим. Чи не так? Саме взимку ми більше віримо у дива – у те, що навіть найзаповітніші мрії можуть здійснитися. А ще це час, коли сім’я збирається разом, а традиції і звичаї нагадують нам, хто ми є. Сьогодні на уроці ми з вами знову перенесемося у світ казки, де диво, родина і звичаї займають особливе місце. Ми побачимо, як ці важливі речі змінюють життя героїв, і замислимося, як вони впливають на нас із вами. Тож давайте відкриємо сторінки твору і почнемо нашу подорож!
2. Актуалізація опорних знань (5-7 хв)
Учитель організовує бесіду на повторення змісту 1 розділу казки.
Учитель:
–Хто пам'ятає, про що йшлося в першій частині казки? (Запитання до учнів.)
– Добре, давайте пригадаємо, хто є головними героями цієї казки. (Діти відповідають, учитель допомагає, якщо потрібно.)
– Вірно! Це Дід, Баба, їхні тварини — Дунай і Мурчик. Але хто ще з'являється в казці? (Відповіді дітей.)
– Так, у першому розділі казки з'являється малий хлопчик, який, як ми зрозуміли, прилетів із Летючого Корабля. Але де ж він опинився? (Діти згадують та відповідають.)
– Правильно! Він опинився в дуплі верби. А що ще цікавого трапилося з героями казки? (Обговорення.)
3. Вивчення нового матеріалу
Учитель:
Сьогодні ми продовжимо мандрувати затишним хутором, який створила у своїй уяві письменниця Галина Пагутяк. Але чи лише фантазія лежить в основі цієї розповіді? Як реальність переплітається із дивовижними подіями? Ми з вами дізнаємося, як у звичайному житті можна знайти місце для дива, і як важливі традиції, родина і віра здатні змінити людину.
Поміркуйте: чи вірите ви в дива? А чи знаєте ви, що часто дива створюємо ми самі? Спробуємо разом знайти відповіді на ці запитання, розкриваючи прихований сенс твору та порівнюючи його з нашим життям. Тож тема нашого уроку – «Галина Пагутяк. Оповідання «Різдво на хуторі». Віра в дива, цінності родини, громадських звичаїв. Готові вирушати в цю захопливу подорож?"
Учитель пропонує учням працювати з текстом казки, вибираючи ключові моменти для обговорення.
3.Завдання учням:
Учитель:
Тепер давайте уважно переглянемо уривки з першого розділу казки і відповімо на питання. (Учитель читає уривок тексту, потім ставить питання.)
-Як ви гадаєте, чому Дід любив, щоб Баба читала йому казки? (Обговорення.)
– У чому, на вашу думку, особливість цих казок?
– Які персонажі казки вам найбільше сподобались і чому?
4.Бесіда за змістом 2,3 розділ
5.Колективна робота (5 хв)
Після прочитання уривку, учитель просить учнів знайти і обговорити важливі елементи казки (Ці уривки допоможуть учням зрозуміти важливі елементи казки: традиції, доброту, символізм і чарівність, а також людські цінності.).
Уривок 1: Про побут дідa й баби
"У Діда й Баби на хуторі не було ні інтернету, ні телевізора, але вони добре знали, коли настане Різдво, бо напередодні на небі з'являється Різдвяна Зірка."
Уривок 2: Летючий корабель у сні діда
"Натомість Летючий Корабель увісні пролітав, ледь не торкаючись вишень і яблунь, і оминав вершок дуже високої груші. Вітрила на ньому були шовкові, блакитні, щогли срібні, а сам корабель був як на малюнку в книжці – у вигляді птаха."
Уривок 3: Знайда у дуплі
"Він був у самому светрі, а в руках тримав загорнутого в кожух хлопчика. Років семи з білими кучериками і синіми очима."
Уривок 4: Прихід дужих козаків
"А на ранок, коли усі поснідали, у вікно постукали, і до хати зайшло семеро дужих дядьків, вбраних як козаки, з шаблями при боці."
Уривок 5: Традиції та святкова атмосфера
"Наближалася Свята вечеря, коли ніхто не повинен лишатися без даху над головою і голодним. Так заведено у нас в Україні."
5. Групова робота
Учні об'єднуються в групи, щоб обговорити важливі моменти казки.
Учитель:
Тепер ми поділимось на групи. Кожна група повинна відповісти на наступні питання:
(Після того як ви обговорите, кожна група поділиться з класом своїми думками.)
6.А)Визначення теми та ідеї твору
Б)Складання таблиці «Реальне та фантастичне у творі»
Тестові завдання до твору Галини Пагутяк "Різдвяна Зірка"
Вибір правильних тверджень:
Оберіть правильні твердження щодо змісту твору "Різдвяна Зірка".
.1. Твір розповідає про святкування Різдва у родині, де кожен член родини має свої обов'язки і роль.
2. У творі зірка, що оживає, символізує надію та віру в чудо.
3. Головний герой твору — це маленька дитина, яка спостерігає за святковими обрядами.
.4. Різдво у творі Галини Пагутяк — це лише час для святкових приготувань без особливого духовного змісту.
5. У казці реальність та фантастичні елементи переплітаються, зокрема через взаємодію з магічними персонажами.
6. Основною ідеєю твору є те, що диво може статися тільки за умови матеріального достатку.
2.Рефлексія
Запитання:
Учитель узагальнює відповіді учнів, підбиває підсумки уроку.
Учитель:
Сьогодні ми з вами зрозуміли, що віра в дива живе у серці кожного, а сила родини і громади допомагає пережити найскладніші часи. Нехай ця віра, підтримка близьких і добрі традиції завжди супроводжують вас у житті.
8.Домашнє завдання Підготуватися до контрольної роботи
Учитель оголошує домашнє завдання.