Конспект уроку з української літератури 6 клас на тему "Галина Погутяк. Оповідання "Різдво на хуторі ". Віра в дива,цінності родини,громадських звичаїв"

Про матеріал
Поглибити знання учнів про твір,уміння працювати в групах,парах, визначати тему та ідею твору,реальне та фантастичне,виховувати цінність родинних традицій,милосердя,віру в добро та справедливість
Перегляд файлу

Конспект уроку з української літератури для 6 класу НУШ

Тема: Галина Пагутяк. Оповідання «Різдво на хуторі». Віра в дива, цінності родини, громадських звичаїв

Мета уроку:

  1. Поглибити знання учнів про твір Галини Пагутяк.
  2. Формувати вміння аналізувати текст, знаходити символи, підтексти й культурні цінності.
  3. Розвивати навички творчого переказу, критичного мислення та вміння працювати в групах і парах.
  4. Виховувати цінність родинних традицій, милосердя, віри в добро та дива.

 

Очікувані результати:

  • Учні зможуть пояснити тему та мету твору, визначати реальне та фантастичне.
  • Визначать морально-етичні цінності, які передає текст.
  • Продемонструють уміння працювати з текстом: виразне читання, переказування, аналіз персонажів.
  • Розвинуть навички співпраці у групах і творчого мислення.

 

Епіграф:

"Диво починається там, де живе віра й любов."

                       Хід уроку

1. Організаційний момент (1-2 хв)

Учитель вітається з учнями та налаштовує їх на роботу.

Учитель:
– Доброго дня, діти! Подивіться за вікно: зима вкутала землю своїм білосніжним покривалом. У цю пору року все навколо здається чарівним і казковим. Чи не так? Саме взимку ми більше віримо у дива – у те, що навіть найзаповітніші мрії можуть здійснитися. А ще це час, коли сім’я збирається разом, а традиції і звичаї нагадують нам, хто ми є. Сьогодні на уроці ми з вами знову перенесемося у світ казки, де диво, родина і звичаї займають особливе місце. Ми побачимо, як ці важливі речі змінюють життя героїв, і замислимося, як вони впливають на нас із вами. Тож давайте відкриємо сторінки твору і почнемо нашу подорож!

2. Актуалізація опорних знань (5-7 хв)

Учитель організовує бесіду на повторення змісту 1 розділу казки.

Учитель:
–Хто пам'ятає, про що йшлося в першій частині казки? (Запитання до учнів.)
– Добре, давайте пригадаємо, хто є головними героями цієї казки. (Діти відповідають, учитель допомагає, якщо потрібно.)
– Вірно! Це Дід, Баба, їхні тварини — Дунай і Мурчик. Але хто ще з'являється в казці? (Відповіді дітей.)
– Так, у першому розділі казки з'являється малий хлопчик, який, як ми зрозуміли, прилетів із Летючого Корабля. Але де ж він опинився? (Діти згадують та відповідають.)
– Правильно! Він опинився в дуплі верби. А що ще цікавого трапилося з героями казки? (Обговорення.)

3. Вивчення нового матеріалу

Учитель:
      Сьогодні ми продовжимо мандрувати затишним хутором, який створила у своїй уяві письменниця Галина Пагутяк. Але чи лише фантазія лежить в основі цієї розповіді? Як реальність переплітається із дивовижними подіями? Ми з вами дізнаємося, як у звичайному житті можна знайти місце для дива, і як важливі традиції, родина і віра здатні змінити людину.

Поміркуйте: чи вірите ви в дива? А чи знаєте ви, що часто дива створюємо ми самі? Спробуємо разом знайти відповіді на ці запитання, розкриваючи прихований сенс твору та порівнюючи його з нашим життям. Тож тема нашого уроку – «Галина Пагутяк. Оповідання «Різдво на хуторі». Віра в дива, цінності родини, громадських звичаїв. Готові вирушати в цю захопливу подорож?"

  1. Творче завдання(Створення хмари слів або асоціативного куща) . Слово вчителя. Які слова, на вашу думку, найкраще передають різдвяну атмосферу в цьому творі? Створіть хмару слів
  2. Робота з текстом

Учитель пропонує учням працювати з текстом казки, вибираючи ключові моменти для обговорення.

                  3.Завдання учням:

 Учитель:
Тепер давайте уважно переглянемо уривки з першого розділу казки і відповімо на питання. (Учитель читає уривок тексту, потім ставить питання.)

 -Як ви гадаєте, чому Дід любив, щоб Баба читала йому казки? (Обговорення.)
– У чому, на вашу думку, особливість цих казок?
– Які персонажі казки вам найбільше сподобались і чому?

            4.Бесіда за змістом 2,3 розділ

  1. Де саме Дід знайшов хлопчика?
  2. Як виглядав хлопчик, коли його знайшли?
  3. Як Баба відреагувала на появу незнайомого хлопчика?
  4. Що зробив Кіт, щоб допомогти хлопчикові зігрітися?
  5. Як проходила Свята вечеря в хаті Діда і Баби?
  6. Хто постукав у вікно вранці після вечері?
  7. Як козаки пояснили появу хлопчика в Діда і Баби?
  8. Що Дід попросив козаків зробити для нього?
  9. Як Летючий Корабель виглядав у тексті?
  10. Як завершилася зустріч Діда і Баби з козаками та хлопчиком?

 

            5.Колективна робота (5 хв)

Після прочитання уривку, учитель просить учнів знайти і обговорити важливі елементи казки (Ці уривки допоможуть учням зрозуміти важливі елементи казки: традиції, доброту, символізм і чарівність, а також людські цінності.).

Уривок 1: Про побут дідa й баби

"У Діда й Баби на хуторі не було ні інтернету, ні телевізора, але вони добре знали, коли настане Різдво, бо напередодні на небі з'являється Різдвяна Зірка."

  • Питання для обговорення:
    • Що ми дізнаємося про життя діда й баби?
    • Які традиції допомагають їм дізнаватися про свята?
    • Чому важливо знати про такі традиції?

Уривок 2: Летючий корабель у сні діда

"Натомість Летючий Корабель увісні пролітав, ледь не торкаючись вишень і яблунь, і оминав вершок дуже високої груші. Вітрила на ньому були шовкові, блакитні, щогли срібні, а сам корабель був як на малюнку в книжці – у вигляді птаха."

  • Питання для обговорення:
    • Що символізує Летючий корабель?
    • Чому сни можуть бути важливими у казках?
    • Як уявлення діда впливають на його сприйняття реальності?

Уривок 3: Знайда у дуплі

"Він був у самому светрі, а в руках тримав загорнутого в кожух хлопчика. Років семи з білими кучериками і синіми очима."

  • Питання для обговорення:
    • Як баба й дід реагують на появу дитини?
    • Що в цьому уривку показує їхню доброту?
    • Чому у казках часто з'являються знайди або несподівані гості?

Уривок 4: Прихід дужих козаків

"А на ранок, коли усі поснідали, у вікно постукали, і до хати зайшло семеро дужих дядьків, вбраних як козаки, з шаблями при боці."

  • Питання для обговорення:
    • Хто такі ці дужі козаки?
    • Як вони пов'язані з Різдвяною атмосферою?
    • Чому важливо, що вони допоможуть дідові й бабі знайти сина?

Уривок 5: Традиції та святкова атмосфера

"Наближалася Свята вечеря, коли ніхто не повинен лишатися без даху над головою і голодним. Так заведено у нас в Україні."

  • Питання для обговорення:
    • Чому дід і баба дотримуються таких традицій?
    • Як ці традиції показують гостинність українського народу?
    • Чому важливо ділитися теплом і турботою з іншими?

 

                            5. Групова робота

Учні об'єднуються в групи, щоб обговорити важливі моменти казки.

Учитель:
Тепер ми поділимось на групи. Кожна група повинна відповісти на наступні питання:

  1. Які звичаї та традиції Різдва згадуються в казці?
  2. Чому важливо дотримуватись традицій?
  3. Як герої ставляться до Різдва та інших свят?
  4. Охарактеризувати героїв казки

 (Після того як ви обговорите, кожна група поділиться з класом своїми думками.)

                  6.А)Визначення теми та ідеї  твору

                    Б)Складання таблиці «Реальне та фантастичне у творі»

 

  1. Закріплення матеріалу:

 

  1. Слово вчителя Підсумуймо, про що ми сьогодні дізналися та виконаймо завдання:

Тестові завдання до твору Галини Пагутяк "Різдвяна Зірка"

 Вибір правильних тверджень:

Оберіть правильні твердження щодо змісту твору "Різдвяна Зірка".

.1. Твір розповідає про святкування Різдва у родині, де кожен член родини має свої обов'язки і роль.

  • а) Так
  • б) Ні

2. У творі зірка, що оживає, символізує надію та віру в чудо.

  • а) Так
  • б) Ні

3. Головний герой твору — це маленька дитина, яка спостерігає за святковими обрядами.

  • а) Так
  • б) Ні

.4. Різдво у творі Галини Пагутяк — це лише час для святкових приготувань без особливого духовного змісту.

  • а) Так
  • б) Ні

5. У казці реальність та фантастичні елементи переплітаються, зокрема через взаємодію з магічними персонажами.

  • а) Так
  • б) Ні

6. Основною ідеєю твору є те, що диво може статися тільки за умови матеріального достатку.

  • а) Так
  • б) Ні

 

2.Рефлексія

Запитання:

  • Що нового ви дізналися?
  • Як змінилося ваше сприйняття родинних традицій?
  • Учні заповнюють таблицю:
    • Що сподобалося?
    • Що було складним?
    • Чого хотіли б навчитися далі?
  1. Самооцінювання за шкалою
  2.  Підсумки уроку

Учитель узагальнює відповіді учнів, підбиває підсумки уроку.

Учитель:
         Сьогодні ми з вами зрозуміли, що віра в дива живе у серці кожного, а сила родини і громади допомагає пережити найскладніші часи. Нехай ця віра, підтримка близьких і добрі традиції завжди супроводжують вас у житті.

8.Домашнє завдання Підготуватися до контрольної роботи

Учитель оголошує домашнє завдання.

docx
Додано
10 грудня
Переглядів
22
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку