Тема уроку: Інструменти симфонічного оркестру в симфонічній казці С.С. Прокоф'єва «Петя й вовк».
Мета: Познайомити учнів 3 класу з інструментами симфонічного оркестру (вигляд, звучання, темброве забарвлення), з музикальними темами героїв казки С.С. Прокоф'єва «Петя й вовк».
Розвивати у школярів навички інтонаційно-образного аналізу музичних творів, уміння відчувати інтонаційно-тематичні зміни, що відбуваються в них, та передавати їх у виконанні.
Виховувати в учнів уміння відчувати музику, формувати культуру слухача й виконавця.
Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.
Завдання уроку:
Обладнання:
Методи:
Форми роботи: індивідуальна, парна, фронтальна.
Види діяльності на уроці:
Хід уроку
Музика - це мистецтво,
що розвивається в часі.
Розвиток музики - це зміни,
що відбуваються в ній завдяки засобам музичної виразності.
Етапи уроку |
Хід уроку |
Забезпечення |
1.Організаційний момент. |
Музичне вітання.Учитель :- Добрий день, діти! Я вітаю вас! Діти: Добрий день учитель і музичний клас! Дихальна гімнастика. Розспівування. |
Акомпанімент учителя. |
2. Актуалізація знань. Перевірка домашнього завдань . |
Учитель виконує 2 куплет пісні Л. Кніппера «Чому ведмідь взимку спить?» ( без слів). Учитель: Діти ви впізнали цю музику? Діти: Пісня, яку ми вивчили на попередньому уроці, «Чому ведмідь взимку спить?» |
Акомпанімент учителя. |
Учитель:Вам потрібно було вивчити 3 куплети та інсценізувати у групах. Давайте повторимо її разом (співає весь клас). Учитель: А тепер пропаную виконати пісню за ролями (діти об’єднуються в групи, розподіляють ролі між собою. інсценізація пісні). Учитель: Молодці ми уявили себе персонажами цієї пісні. |
Слайд 1
|
|
3.Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація діяльності учнів. |
Учитель: А сьогодні, діти, ми продовжуємо нашу подорож лісом, а пригадайте, які мешканці там живуть? Діти: Зайці, білки, сови, вовки. Учитель:На цьому уроці ви познайомитись з симфонічною казкою для дітей «Петя й вовк», яку написав відомий композитор С.С.Прокоф'єва. (На екрані - портрет С.С.Прокоф'єва). Учитель: Що ви знаєте про композитора, які твори ви слухали? Діти: «Вальс» з балету «Попелюшка», «Казочка», «Марш». С.Прокоф'єв почав складати музику з 5 років. Першу оперу «Велетень» написав в 9 років. |
Слайд 2
|
|
Учитель: Як ви думаєте, чому казка називається «симфонічна»? (На екрані – назва казки)
Діти: Напевно, її грає симфонічний оркестр. Симфонічна, виходить, від слова симфонія. Це казка, як симфонія. Тема уроку: «Інструменти симфонічного оркестру в казці С.С.Прокоф'єва «Петя й вовк». (На дошці - плакат «Симфонічний оркестр»). У кожного героя казки є своя музична тема й свій інструмент із певним «голосом», тобто тембром. (На дошці - визначення тембру). Учитель: На уроці ми познайомимося з інструментами симфонічного оркестру, з музичними темами героїв казки. Будемо вчитися розрізняти музичні інструменти по тембрах, за зовнішнім виглядом, визначати героїв казки за характером музики, складати свої мелодії для деяких дійових осіб.
Учитель: головний герой казки – Петя, можливо, він ваш ровесник. Якою мелодією ви могли б передати характеру хлопчика, якби були композиторами?
Учитель: Які інструменти виконують тему Петі? Покажіть рухами рук, як на них грають. (Діти встають, під музику імітують гру на скрипках).
Учитель: Петя приїхав відпочивати на канікули до Дідуся. (На екрані – Дідусь). Якби ви були композиторами, мелодію якого характеру склали б для Дідуся?
Учитель: Інструмент, що виконує тему Дідуся – фагот. Давайте визначимо, який «голос» у фагота: низький або високий? На екрані - Кішка, Качка, Пташка.
Учитель: Як ви думаєте, кого зображує ця музична тема? (Слухання). Повторне слухання. (Діти під музику імітують гру на флейті).
Учитель: Який настрій у Пташки? На плакат «Симфонічний оркестр» прикріплюється картка з назвою інструмента «ФЛЕЙТА». На екрані Петя, кішка, Дідусь, Вовк
Учитель: Кому з героїв казки належить ця тема? Покажіть жестами, рухами цього героя казки. (Під музику зображують кішку). (Перевірка відповідей: на екрані – Кішка).
Учитель: Тему Кішки виконував інструмент кларнет. Який тембр у кларнета? До якої групи інструментів відносимо його? (Слухання). На екрані - Кішка, Мисливці, Вовк, Качка.
Учитель: Кого з героїв казки зображує ця мелодія? (Слухання, аналіз). (Перевірка відповідей: на екрані - Качка).
Учитель: Інструмент, що виконує тему Качки, називається гобой. Який тембр у гобоя? |
Слайд 4
Слайд 4
Слайд 5
Слайд 6
Слайд 7
Слайд 8
Слайд 8
Слайд 9
Слайд 9
Слайд 10
Слайди 11, 12
Слайди 13
Слайди 14, 15
Слайди 16, 17
Слайд 17, 18
Слайди 19, 20
Слайд 21
Слайд 22
|
4.Повторення
|
(гіперпосилання - Гра «Впізнай інструмент») Учитель: Проведемо гру «Впізнай музичний інструмент». На екрані ви побачите діючих осіб казки й музичні інструменти. Треба назвати інструмент героя, зображеного на екрані. Діти усно відповідають на питання. |
Слайд 23
|
5.Тестування
|
Учитель: Ви сьогодні багато довідалися про інструменти симфонічного оркестру, про героїв казки С.Прокоф'єва «Петя й вовк». Одержуйте, будь ласка, запрошення на цю казку. У них є завдання для вас, виконайте їх. Дітям видаються «Запрошення» із завданнями. (Робота в парах). (гіперпосилання: відповіді до тестів). Діти виконують завдання і порівнюють з власними відповідями на екрані. |
Слайд 24
|
6.Підсумок уроку.
|
Оцінювання діяльності учнів.
На екрані з'являються всі герої казки. На екрані залишаються Вовк, Мисливці. Учитель: Наш урок підійшов до кінця. На наступному уроці ми продовжимо знайомство з інструментами симфонічного оркестру, послухаємо теми Вовка, Мисливців, довідаємося про зміст казки. |
Слайд 25
Слайд 26 Слайд 27 |
7.Домашнє завдання
|
Намалювати героїв казки «Петя й вовк», підписати назви інструментів.
|
Слайд 26
|
8.Музичне прощання.
|
Музичне прощання. Вихід під музику.
|
Акомпанімент учителя. Фонограма. |
1