Інструменти симфонічного оркестру в симфонічній казці С.С. Прокоф'єва «Петя й вовк».

Про матеріал
Наведений план - конспект уроку містить послайдовий супровід різних етапів компетентністно зорієнтованого уроку.
Перегляд файлу

Тема уроку:  Інструменти симфонічного оркестру в симфонічній казці С.С. Прокоф'єва «Петя й вовк».

 

Мета: Познайомити учнів 3 класу з інструментами симфонічного оркестру (вигляд, звучання,  темброве забарвлення), з музикальними темами героїв казки С.С. Прокоф'єва «Петя й вовк».  

Розвивати у школярів навички інтонаційно-образного аналізу музичних творів, уміння    відчувати інтонаційно-тематичні зміни, що відбуваються в них, та передавати їх у виконанні.

Виховувати в учнів уміння відчувати музику, формувати культуру слухача й виконавця.

 

Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.

 

Завдання уроку:

  •             Розвивати компоненти музичного слуху (звуковисотність, тембровий), творчі здатності, уміння аналізувати музичні образи героїв казки.
  •             Виховувати  культури слухання симфонічної музики.

 

Обладнання:

  •             мультимедійне устаткування;
  •             стенд із афішами;
  •             фортепіано;
  •             плакат «Симфонічний оркестр»;
  •             картки з назвами музичних інструментів;
  •             презентація уроку ;
  •             тести;
  •             відповіді до тестів;
  •             Л. Кніппера Чому ведмідь взимку спить? (текст і фонограма пісні).

 

Методи:

  •             словесний метод (бесіда з використанням засобів візуальної й слухової наочності: розглядання слайдів  презентації за темою  уроку);
  •             метод контрастного зіставлення;
  •             метод імпровізації (виконання вокальних, рухових імпровізацій на теми героїв казки С.С.Прокоф'єва «Петя й вовк»);
  •             метод стимулювання музично-творчої діяльності через створення ефекту подиву  за допомогою інформаційно-комунікаційних  технологій.

 

Форми роботи: індивідуальна, парна, фронтальна.

 

Види діяльності на уроці:

  1. Хоровий і індивідуальний спів (виконання музичного вітання, прощання, пісенного репертуару, вокальних імпровізацій).
    2. Слухання музики, аналіз засобів музичної виразності.
    3. Виконання творчих завдань (вокальні, рухові імпровізації).
    4. Виконання контрольних завдань (письмова робота).
    5. Робота з наочними посібниками (афіша, плакат «Симфонічний оркестр», «Запрошення» на казку С.Прокоф'єва «Петя й вовк»).

 

 

Хід уроку

 

 

Музика - це мистецтво,

                                  що розвивається в  часі.

Розвиток му­зики - це зміни,

                                    що відбуваються в ній завдяки засобам музичної виразності.

 

Етапи уроку

Хід уроку

Забезпечення

1.Організаційний момент.

Музичне вітання.  

Учитель :- Добрий день, діти! Я вітаю вас!

Діти: Добрий день учитель і музичний клас!

Дихальна гімнастика.  Розспівування.

Акомпанімент учителя.

2. Актуалізація знань.

Перевірка домашнього завдань .

Учитель виконує  2 куплет пісні Л. Кніппера «Чому ведмідь взимку спить?» ( без слів).

Учитель: Діти ви впізнали цю музику?

Діти:  Пісня, яку ми вивчили на попередньому уроці,  «Чому ведмідь взимку спить?»

Акомпанімент учителя.

Учитель:Вам потрібно було вивчити 3 куплети  та інсценізувати у групах. Давайте повторимо її разом (співає весь клас).

Учитель: А тепер пропаную виконати пісню за ролями (діти об’єднуються в групи,  розподіляють ролі між собою.  інсценізація пісні).

Учитель: Молодці ми уявили себе персонажами цієї пісні.

Слайд 1

 

3.Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація діяльності учнів.

Учитель: А сьогодні, діти, ми продовжуємо нашу подорож лісом, а пригадайте,  які  мешканці там живуть? 

Діти: Зайці, білки, сови, вовки.

Учитель:На цьому уроці ви познайомитись з симфонічною казкою для дітей «Петя й вовк», яку написав відомий композитор  С.С.Прокоф'єва.

(На екрані - портрет С.С.Прокоф'єва).

Учитель: Що ви знаєте про композитора, які твори ви слухали?

Діти: «Вальс» з балету «Попелюшка», «Казочка», «Марш». С.Прокоф'єв почав складати музику з 5 років. Першу оперу «Велетень» написав в 9 років. 

 

 

 

 

 

Слайд 2

 

 

Учитель:  Як ви думаєте, чому казка називається «симфонічна»?

(На екрані – назва казки)

Діти: Напевно, її грає симфонічний оркестр. Симфонічна, виходить, від слова симфонія. Це казка, як симфонія.
Учитель: Правильно! Це музичний твір для симфонічного оркестру. Композитор, створюючи казку, хотів допомогти дітям «увійти» у світ симфонічної музики. Багатьом  (навіть дорослим людям!) симфонічна музика здається складної й незрозумілою. С.С.Прокоф'єв був першим, хто вирішив познайомити дітей  з інструментами симфонічного оркестру в захоплюючій формі, у вигляді казки.

Тема уроку: «Інструменти симфонічного оркестру в казці С.С.Прокоф'єва «Петя й вовк». (На дошці - плакат «Симфонічний оркестр»).

У кожного героя казки є своя музична тема й свій інструмент із певним «голосом», тобто тембром. (На дошці - визначення тембру).

Учитель: На уроці ми познайомимося з інструментами симфонічного оркестру, з музичними темами героїв казки.

Будемо вчитися розрізняти музичні інструменти по тембрах, за  зовнішнім виглядом,  визначати героїв казки за  характером музики, складати свої мелодії для деяких дійових осіб.

Учитель:   головний герой казки  – Петя, можливо, він ваш ровесник. Якою мелодією ви могли б передати характеру хлопчика, якби були композиторами?
Учень: «Я склала б мелодію радісну, веселу» (виконує).
Учень: «Мені здається, що Петя пустун і бешкетник, я хочу у своїй мелодії показати Петю таким…»(Співає мелодію).
Учень:  «Я склав би для нього серйозну мелодію, навіть у нашім класі діти такі різні!» (Виконує імпровізацію).
Учитель:  Спасибі! Слухаємо тему Петі  С.С.Прокоф'єва. Який все-таки характер у Петі? Що передає музика?
Діти: Петя веселий, радісний, бешкетливий хлопчик. Він іде, щось наспівує. Мелодія  плавна, іноді «ритмічна », начебто Петя підстрибує, може бути, танцює).
Учитель: У якому жанрі написана тема Петі: у жанрі пісні, танцю або маршу? (Відповіді).

Учитель: Які інструменти виконують тему Петі? Покажіть рухами рук, як на них грають. (Діти встають,  під музику імітують гру на скрипках).
Учитель: Ви показали тільки скрипки, але тему Петі виконує група струнних смичкових інструментів: скрипка, альт, віолончель, контрабас. На плакат «Симфонічний  оркестр» що навчаються прикріплюють картки з назвами інструментів: «СКРИПКА», «АЛЬТ», «ВІОЛОНЧЕЛЬ», «КОНТРАБАС».

Учитель: Петя приїхав відпочивати на канікули до Дідуся. (На екрані – Дідусь). Якби ви були композиторами, мелодію якого характеру склали б для Дідуся?
Діти: Добру, веселу, сердиту, ніжну.3-4 чоловік виконують свої мелодії.
Учитель: Послухайте тему Дідуся в С.С.Прокоф'єва, визначите характер. (Слухання).
Учень.: «Дідусь сердитий, строгий. Напевно, він гнівається на Петю. У мелодії чутно, як він ходить і сварить його.
Учитель: Дійсно, дідусь незадоволений поведінкою  свого онука. Він стурбований, що Петя пішов за хвіртку й не зачинив її за собою.   «…Місця небезпечні. А якщо з лісу прийде вовк? Що тоді?»

Учитель: Інструмент, що виконує тему Дідуся – фагот. Давайте визначимо, який «голос» у фагота: низький або високий?
Діти: Сердитий, буркотливий, густий, низький.  На плакат прикріплюється картка з назвою інструмента «ФАГОТ».

На екрані - Кішка, Качка, Пташка.

Учитель: Як ви думаєте, кого зображує ця музична тема? (Слухання).
Діти: Це – пташка. Мелодія звучала швидко, у високому регістрі. Можна було уявити, як вона літає, пурхає, махає крильцями.
Учитель: Послухайте тему Пташки ще раз, визначите й покажіть її інструмент.

Повторне слухання. (Діти під музику імітують гру на флейті).

Учитель:  Який настрій у Пташки?
Діти: Веселе, радісне, щасливе, безтурботне.
Учитель: До якої групи інструментів відноситься  флейта?
Діти: Флейта – дерев'яний духовий інструмент.

 На плакат «Симфонічний оркестр» прикріплюється картка з назвою інструмента «ФЛЕЙТА».

На  екрані  Петя, кішка, Дідусь, Вовк

Учитель: Кому з героїв казки належить ця тема? Покажіть жестами, рухами цього героя казки. (Під музику зображують кішку).
Учитель: Чому ви вирішили, що це кішка?
Діти: Мелодія звучала обережно, тихо, стаккато. У музиці чутні були вкрадливі кроки кішки, начебто вона крадеться. Характер у кішки м'який, хитренький, обережний.

(Перевірка відповідей: на екрані – Кішка).

 Учитель: Тему Кішки виконував інструмент кларнет. Який тембр у кларнета? До якої групи інструментів відносимо його? (Слухання).
Діти: Низький, оксамитовий, м'який, спокійний. Гобой - дерев'яний духовий інструмент.

На екрані - Кішка, Мисливці, Вовк, Качка.

Учитель: Кого з героїв казки зображує ця мелодія? (Слухання, аналіз).
Діти:Качка! Мелодія некваплива, плавна; ритм рівномірний; качкайде незграбно, перевалюється  з лапки на лапку, крякає.

 (Перевірка відповідей: на екрані - Качка).

Учитель: Інструмент, що виконує тему Качки, називається гобой. Який тембр у гобоя?
До якої групи інструментів відноситься  гобой?
Діти: Тембр спокійний, тихий, що крякає, гугнявий, не дуже високий. Гобой належить  до групи дерев'яних духових інструментів.

Слайд 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 4

 

 

 

 

Слайд 5

 

Слайд 6

 

 

Слайд 7

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 8

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 8

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 9

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 9

 

 

 

Слайд 10

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайди  11, 12

 

Слайди 13

 

 

 

Слайди  14, 15

 

 

 

 

Слайди  16, 17

 

 

Слайд 17, 18

 

 

Слайди 19, 20

 

Слайд  21

 

 

 

Слайд 22

 

4.Повторення

 

 (гіперпосилання - Гра «Впізнай інструмент»)

Учитель: Проведемо гру «Впізнай музичний інструмент». На екрані ви побачите діючих осіб казки  й музичні інструменти. Треба назвати інструмент героя, зображеного на екрані.  Діти усно відповідають на питання.

 

Слайд 23

 

5.Тестування

 

Учитель: Ви сьогодні багато довідалися про інструменти симфонічного оркестру, про героїв казки С.Прокоф'єва «Петя й вовк». Одержуйте, будь ласка, запрошення на цю казку. У них є завдання для вас, виконайте їх. Дітям видаються «Запрошення» із завданнями. (Робота в парах).

 (гіперпосилання: відповіді до тестів).

Діти виконують завдання і порівнюють з власними відповідями на екрані.

 

Слайд 24

 

6.Підсумок уроку.

 

Оцінювання діяльності учнів.

На екрані з'являються всі герої казки.
Учитель: Знайдіть на екрані героїв казки, про яких ми не говорили і зустрінемося на наступному уроці.
Діти: Вовк, Мисливці.

На екрані залишаються  Вовк, Мисливці.

Учитель: Наш  урок підійшов до кінця. На наступному уроці ми продовжимо знайомство з інструментами симфонічного оркестру, послухаємо теми Вовка, Мисливців, довідаємося про  зміст казки.

Слайд 25

 

 

 

Слайд 26

Слайд 27

7.Домашнє завдання

 

 

Намалювати героїв казки «Петя й вовк», підписати назви інструментів.

 

Слайд 26

 

8.Музичне прощання.

 

Музичне прощання.  Вихід під музику.

 

Акомпанімент учителя.

Фонограма.

 

 

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Мистецтво, 2 клас, Розробки уроків
НУШ
Додано
14 лютого 2023
Переглядів
287
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку