Інтеграція науки і практики. Активне використання інноваційних технологій під час навчального процесу у початковій школі. Власний досвід.
«Безумство – діяти по-старому і чекати
на нові результати»
А.Ейнштейн
Кожен педагог, який роками працює у закладі освіти, неминуче постає перед проблемою, яка зрештою перетворюється на органічну частину їхнього професійного життя. Це – одна з тих проблем, що століттями хвилювала вчителів, тьюторів, наставників, усіх, хто був долучений до збереження, поповнення і трансляції накопичених людською цивілізацією знань, і, поза сумнівом, стала рушієм, поштовхом розвитку світової педагогіки. Її зміст можна сформулювати коротко: Як навчáти? Як навчúти? Саме ці питання я беру собі за мету, при підготовці до уроків, при виборі форм та методів роботи, під час спілкування з учнями тощо.
На сьогоднішній день існує велика кількість інноваційних технологій. Тому моє основне завдання було проаналізувати, спробувати і врешті включити у свою діяльність доцільні та підходящі мені форми роботи.
Почну з технології розвитку критичного мислення.
Технологія розвитку критичного мислення формує творче мислення, сприяє розвитку креативності. Критичне мислення необхідне під час розв’язування проблемних задач, формулювання висновків, оцінювання та прийняття рішень.
Найчастіше на уроках використовую такі форми роботи: асоціативній кущ, сенкан, есе, дискусія, кероване читання з передбаченням, робота з текстом, запитання, порушена послідовність, метод прес, ажурна пилка (мозаїка), написання казок, казка-навиворіт, конструювання загадок. Робота вимагає від здобувачів освіти активної розумової діяльності, у тому числі критичного мислення. (Додаток 1)
Технологія інтерактивного навчання
Сутність інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів, де і учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання. Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Для прикладу часто використовую: «Обличчям до обличчя», «Один-удвох-усі разом», «Карусель», «Акваріум»; інтерактивні ігри: «Рольова гра», «Імітаційні ігри», «Драматизація». (Додаток 2)
Ігрові технології навчання
Ігрові технології навчання відрізняються від інших технологій тим, що гра: це добре відома, звична й улюблена форма діяльності для людини будь-якого віку, а особливо для молодших школярів. Тому частіше використовую сюжетні, рольові, імітаційні форми та ігри-драматизації. (Додаток 3)
Технологія особистісно орієнтованого навчання
Головна мета даної технології – подолання відчуження учня від довкілля та надання йому можливості самому активно освоювати його. Тільки в процесі самостійної діяльності в дитини можуть бути сформовані навички безперервного інтелектуального саморозвитку. Важливим для вчителя є опанування вміннями повсякчас ставити учня в такі умови, коли він самостійно прийме рішення. У центрі уваги педагогів повинен перебувати не середній учень, а кожен школяр як особистість у своїй унікальності. Навчання повинно орієнтуватися на учня, який свідомо ставиться до всіляких засобів пізнання. (Додаток 4)
Проектна технологія є моєю улюбленою.
Проєкт – цільовий акт діяльності, в основі якого лежать інтереси дитини. Навчальне проектування орієнтоване перш за все на самостійну діяльність учнів – індивідуальну, парну або групову, яку учні виконують впродовж визначеного відрізка часу. Суть проектної технології – стимулювати інтерес учнів до певних проблем, що передбачають володіння визначеною сумою знань, та через проектну діяльність, яка передбачає розв’язання однієї або цілої низки проблем, показати практичне застосування надбаних знань. Робота над проектом – практика особистісно орієнтованого навчання в процесі конкретної праці учня, на основі його вільного вибору, з урахуванням його інтересів. Ця робота включає усвідомлення учнем мети, оформлення задуму, розробку організаційного плану, роботу за планом, підбиття підсумків у вигляді письмового звіту. (Додаток 5 Містить фотографії створення лепбуку та проєктної діяльності по темі «Альтернативні джерела енергїі», фотографії участі у Марафоні унікальних справ з нашим проєктом «Миротворчість та волонтерство у ХСШ № 177». На презентацію проєктів завітав Міністр освіти та науки України Сергій Шкарлет. Так сталося, що він побажав саме нашому проєкту успіху. Тому після закінчення бойових дій ми обов`язково його продовжимо! Слава Україні!)
Інформаційно-комп’ютерні технології
Інформаційно-комп’ютерні технології – це сукупність методів і технічних засобів збирання, організації, збереження, опрацювання, передачі і подання інформації за допомогою комп’ютерів і комп’ютерних комунікацій. Дуже часто використовую фрагментарне використання комп’ютера на уроках як тренажера або для демонстрації, для контроля знань і тестування, дослідницької роботи учнів у позаурочний час.
Пиклади тестувань та використання QR-кодів https://naurok.com.ua/test/moe
Враховуючи все вищезазначене, можу виснувати: без творчості немає педагога. Ось чому повсякденна педагогічна творчість виступає і умовою, і наслідком оволодіння фахом, професією, досягнення високого рівня педагогічної майстерності. Відтак, майстерність педагога, що виступає як синтез фундаментальних теоретичних знань і високорозвинених практичних умінь та навичок, утверджується та проявляється через творчість і, в свою чергу, сприяє реалізації потенційних можливостей, творчих задумів, винаходів, які, на переконання авторів, формують педагогічну талановитість сучасного викладача. Я вважаю, що сучасне життя зазнало багатьох змін, тому школа вже не може бути тільки осередком знань. Школа повинна давати вміння застосовувати ці знання для вирішення будь-яких життєвих, особистісних, проектно-дослідницьких проблем, формувати цінності, необхідні для розуміння проблем суспільства, країни в цілому.
Тож тільки той вчитель, котрий не стоїть на місці, іде в ногу з життям, використовує сучасні інноваційні технології, здатний не зійти на узбіччя, здатний запалити і підтримувати вогонь у душах своїх вихованців.
Не забуваймо, справжній вчитель повинен працювати на майбутнє, а наше гідне майбутнє – це наші діти!
Список використаних джерел
1. Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології. - К., 2004.
2. Педагогические технологии / Под общей ред. В.С. Кукушкина. – Ростов н/Д., 2002.
3. Химинець В.В. Інноваційна освітня діяльність/ В.В. Химинець. – Ужгород: Інформаційно-видавничий центр ЗІППО, 2007. – 364 с.
Використані інтернет джерела