ІНТЕГРАЦІЯ ЯК ВАЖЛИВИЙ ДИДАКТИЧНИЙ ЗАСІБ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ УЧНІВ У НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ

Про матеріал

Інтеграція – це об'єднання в ціле розрізнених частин, глибоке взаємопроникнення, злиття в одному навчальному матеріалі узагальнених знань у тій або іншій галузі. Інтеграція розглядається сьогодні як один із провідних принципів побудови освітніх систем. Т. Боловіна виокремила принципи інтеграції, що сприяють активізації інтелектуального розвитку учнів:

1) принцип системостворення дозволяє створити цілісну картину світу в свідомості учня;

2) принцип діалогічності припускає розвиток культури спілкування, починаючи з найпростіших систем («учень – учень», «учень – учитель», «учень – колектив»), переходить до більш складних систем спілкування (людина й природа, людина й мистецтво, людина й наука, людина й людство), тобто пізнання світу через активний діалог з ним;

3) принцип емоційного насичення забезпечує становлення в учнів навичок спілкування один з одним, з навчальним матеріалом, створює ґрунт ціннісного спілкування й стимулює позитивні емоції, що сприятливо впливають на фізичне й щиросердечне здоров'я учнів;

4) принцип креативності припускає розвиток і активізацію творчих здібностей учнів;

5) принцип творчої діяльності вможливлює варіативність і свободу вибору діяльності, як наслідок формує альтернативність і варіативність мислення учнів;

6) принцип інтенсифікації й оптимізації сприяє більш ґрунтовному й усвідомленому засвоєнню навчального матеріалу
Перегляд файлу

О. В. Гульман: alexgulman@gmail.com

ІНТЕГРАЦІЯ ЯК ВАЖЛИВИЙ ДИДАКТИЧНИЙ ЗАСІБ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ УЧНІВ У НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ

Інтеграція – це об’єднання в ціле розрізнених частин, глибоке взаємопроникнення, злиття в одному навчальному матеріалі узагальнених знань у тій або іншій галузі. Інтеграція розглядається сьогодні як один із провідних принципів побудови освітніх систем. Т. Боловіна виокремила принципи інтеграції, що сприяють активізації інтелектуального розвитку учнів:

1) принцип системостворення дозволяє створити цілісну картину світу в свідомості учня;

2) принцип діалогічності припускає розвиток культури спілкування, починаючи з найпростіших систем («учень – учень», «учень – учитель», «учень – колектив»), переходить до більш складних систем спілкування (людина й природа, людина й мистецтво, людина й наука, людина й людство), тобто пізнання світу через активний діалог з ним;

3) принцип емоційного насичення забезпечує становлення в учнів навичок спілкування один з одним, з навчальним матеріалом, створює ґрунт ціннісного спілкування й стимулює позитивні емоції, що сприятливо впливають на фізичне й щиросердечне здоров’я учнів;

4) принцип креативності припускає розвиток і активізацію творчих здібностей учнів;

5) принцип творчої діяльності вможливлює варіативність і свободу вибору діяльності, як наслідок формує альтернативність і варіативність мислення учнів;

6) принцип інтенсифікації й оптимізації сприяє більш ґрунтовному й усвідомленому засвоєнню навчального матеріалу.

Таким чином, побудова навчально-виховного процесу з урахуванням принципів інтеграції знань, наступності основних понять, створення відповідного середовища. У цьому процесі в учнів формується система знань з основ наук, необхідна для адекватного світосприймання та уявлення про сучасну наукову картину світу, вони опановують науковим стилем мислення, усвідомлюють способи діяльності й ціннісні орієнтації, які дають змогу зрозуміти наукові основи сучасного виробництва, техніки і технологій, безпечно жити у сучасному високотехнологічному суспільстві й цивілізовано взаємодіяти з природним середовищем.

Реалізувати повноцінно інтегративні зв’язки при вивченні тих чи інших навчальних предметів украй важко. Одним з доцільних засобів інтеграції варто вважати інтегровані уроки, спецкурси, факультативи тощо. Інтегрований урок – це урок, який проводиться з метою розкриття загальних закономірностей, законів, ідей, теорій, відображених у різних науках і відповідних їм навчальних предметах.

У процесі підготовки та проведення інтегрованого уроку беруть участь кілька вчителів. Їх завдання полягають у: визначенні змісту та обсягу навчального матеріалу відповідно до поставлених цілей та завдань інтегрованого уроку; вибір форм і методів реалізації навчального матеріалу; виділення об’єктивно існуючих зв’язків між базовими знаннями, які можна інтегрувати. У ролі координатора виступає ведучий учитель з даної проблеми.

Структура інтегрованого уроку зумовлюється поставленими цілями та завданнями; особливостями діяльності вчителів та учнів. Оскільки інтегрований урок – це в основному урок систематизації та узагальнення знань, умінь і навичок учнів, то його оптимальною структурою буде: повідомлення теми, цілей та завдань уроку; мотивація навчальної діяльності учнів; актуалізація та корекція опорних знань; повторення й аналіз основних фактів, подій, явищ; творче перенесення знань і навичок учнів у нові ситуації; узагальнення та систематизація основних ідей та наукових теорій.

Разом із великими можливостями, інтегровані уроки вимагають від вчителя ретельної підготовки й науково обґрунтованого підходу до конструювання змісту й структури уроку.

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Інкл
Додано
15 січня 2019
Переглядів
810
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку