За допомогою гри можна розвивати увагу, пам'ять, мислення, уяву дитини, тобто ті якості, які необхідні для подальшого життя. Граючись, дитина може здобувати нові знання, уміння, навички, часом не здогадуючись про це.
Важливу мету всієї системи виховання я бачив у тому, щоб школа навчила людину жити у світі прекрасного, щоб людина не могла жити без краси, щоб краса світу творила красу в ній самій... Краса – могутній засіб виховання чутливості душі... Краса - це яскраве світло, що освічує світ… Без емоційно-естетичного струменя неможливий повноцінний розумовий розвиток дитини... Краса й жива думка так само органічно поєднані, як сонце і квіти». …Найважливіше завдання естетичного виховання – навчити дитину бачити в красі навколишнього світу духовне благородство, доброту, сердечність і на основі цього утверджувати прекрасне в собі…В. О. Сухомлинський
Відомо, що мистецтво завжди має унікальні можливості впливу на людину, тому художньо-естетичне виховання в школі потрібно розглядати не лише як процес набуття художніх знань і вмінь, а, насамперед, як універсальний засіб особистісного розвитку школярів на основі виявлення їх індивідуальних здібностей, різнобічних естетичних потреб та інтересів.
З упевненістю можна сказати, що кожна дитина народжується з природними творчими здібностями, але творчими людьми виростають лише ті, умови виховання яких дозволили розвинути ці здібності вчасно. Багато залежить від того, хто опиниться поруч із дітьми, коли вони робитимуть перші кроки у складний та багатогранний світ мистецтва.
Дитинство – суттєвий період у розвитку дитини. Характерною його особливістю є прагнення до гри. В ігровій ситуації дитина здійснює свої бажання, реалізує свої потреби, інтереси. В неї розвивається фізична сила, моторність, швидкість і точність рухів, координація. Гра є важливим засобом навчання дитини, пізнання навколишнього життя і людських взаємин. У грі учасники вчаться думати, працювати, творити і радіти успіхам, набувати досвіду в різних ігрових ситуаціях.
Однак гра це не тільки задоволення й радість для дитини, що саме по собі дуже важливо. З її допомогою можна розвивати увагу, пам'ять, мислення, уяву дитини, тобто ті якості, які необхідні для подальшого життя. Граючись, дитина може здобувати нові знання, уміння, навички, часом не здогадуючись про це.
Серед навчальних дисциплін, покликаних вирішувати означене завдання, предмети мистецького циклу, спрямовані на розвиток кращих якостей особистості, творчих здібностей учнів. Засобами мистецтва мають бути створені умови для виникнення в дитині натхнення до творчості, стійкого бажання жити в гармонії з навколишнім світом, що неодмінно сприятиме відродженню національної культури.
Як відомо, кожен вид мистецтва має особливі механізми впливу на особистість: Найважливішою умовою розкриття творчої активності дітей є створення загальної атмосфери доброзичливості, свободи, можливості досягти успіху для кожної дитини. Таке завдання вимагає особливої уваги. Під час виконання дітьми завдань їм необхідно надавати допомогу. Слід намагатися організувати спілкування таким чином, щоб кожна дитина могла відкрито радіти результатам як власної, так і спільної творчості.
Якою ж повинна бути система роботи вчителя мистецьких дисциплін, щоб розвивати в сучасних умовах творчу, креативну особистість, здатну на самовизначення й самоствердження в різних сферах життєдіяльності? Як спрямувати зусилля вчителя на якісний результат навчання й виховання учнів, на розкриття їх творчих здібностей?
Саме різноманітність методик робить процес навчання дійсно творчим , збуджує зацікавленість учнів і покращує розуміння й засвоєння матеріалу. Впроваджуючи на своїх уроках нестандартні форми роботи та враховуючи сучасні вимоги до викладання предметів мистецького циклу,вчителі музики, образотворчого мистецтва та художньої культури мають за мету виховувати у дітей інтерес до знань, виявляти їх творчі нахили та здібності, вчать самостійності у навчанні та використанні отриманих знань і навичок у побуті й у подальшому житті
Та варто запропонувати близьку їм тему або завдання в цікавій формі, все стає на свої місця: діти починають настільки емоційно реагувати, ніби самі беруть безпосередню участь у зображуваних подіях, а персонажі немов оживають під їхньою уявою. Це дає змогу вчителю цілеспрямовано впливати на почуття вихованців, розвивати фантазію, уяву.
Саме інноваційні підходи і забезпечують позитивну мотивацію здобуття знань, активне функціонування інтелектуальних і вольових сфер, сприяють розвитку дитячої творчої особистості. А тому сучасний вчитель прагне дати учням знання якісного рівня, зробити урок цікавим , досягти максимального взаєморозуміння та співпраці між учителем та учнем.
Впроваджуючи систему роботи вчителів художньо – естетичного циклу з використанням нестандартних форм навчання для розвитку креативноті учнів, можна з упевненістю сказати, що в результаті інноваційних підходів рівень та якість знань учнів значно підвищуються. Діти із задоволенням виражають себе у власній творчості, беруть активну участь у позакласній та позашкільній діяльності.
Щоб значно покращити й активізувати індивідуальну роботу з обдарованими дітьми, вчителі мистецьких дисциплін активно залучають учнів до різноманітних мистецьких конкурсів та фестивалів. Серед заходів естетичного напрямку літературно – музичні композиції з національним спрямуванням, конкурси на краще виконання патріотичних пісень, бесіди за картинами сучасних художників, виставки малюнків, виробів й інше.
Як відомо, мистецтво - невід’ємна частина духовної культури людства. Завдяки його художньо-образній формі, відбувається потужний емоційний вплив на психіку особистості. А це сприяє розвитку її активності, яка направлена на творення краси в навколишньому світі, а також- на внутрішнє самовдосконалення.
Світ мистецтва безмежний Пізнавати його ми будемо не день, не рік, а все життя. Тому педагог має розвивати в дітей художній смак, виховувати важливу для людини якість – любов до мистецтва, до прекрасного. Зорові образи, створені мистецтвом, легко запам’ятовуються й залишаються в пам’яті надовго. Вони збагачують емоційний світ, учать яскравіше сприймати навколишнє життя.