Інтегроване навчання .Фрагмент уроку з мови «Зв’язок прикметників з іменниками».
Фрагмент розроблено з урахуванням інтегрованого навчання, ігрових методів й прийомів навчання, роботи з LEGO, принципів діяльнісного підходу і розвитку креативності третьокласників. Завдання спрямовані на формування цілісної картини світу школяра на основі об'єднання навчального матеріалу з різних навчальних предметів.
Українська мова та читання. 3 клас. Автори. М.Вашуленко, Н.Васильківська, С.Дубовик.
Вправа 6. Розкажи, яка частина доби тебе найбільше подобається. Поясни чому. Доповни ряд слів прикметниками і запищи.
Ранок (який?) – ясний, ?, ?, ?
Дань (який?) – світлий, ?, ?, ?
Вечір (який?) – літній, ?, ?, ?
Ніч (яка?) – зоряна, ?, ?, ?
Мета завдання .Формувати у дітей вміння здобувати знання у самостійному пошуку, уміння висловлювати власну думку усно і письмово, приймати рішення;розвивати критичне та системне мислення, варіативності мислення з орієнтацією на творчу діяльність дитини, здатність логічно обґрунтовувати свою позицію, творчість, ініціативність; виховувати вміння конструктивно керувати емоціями, естетичну чутливість, вміння розв'язувати проблеми, здатність співпрацювати з іншими людьми, сміливість у поглядах, уміння рефлексувати.
Діти з учителем у день виконання вправи обговорюють і опрацьовують матеріал упродовж дня,на всіх уроках.
Початок нового навчального дня. «Ранкове коло».
Учитель приносить на Ранкове коло іграшку-сонце, пропонує дітям
А) привітатися ,
Б) привітатися словами, що будуть відображати саме частину доби, коли вони зустрілися зараз(вранці), зустрічатимуться вдень, увечері.
Проблемне запитання. Дискусія.
-А чи треба вітатися вночі? За яких обставин люди вітаються вночі? Якими словами?
-Більшість людей вночі відпочивають. Якими словами ви прощаєтеся напередодні ночі зі своїми родичами, близькими?
Підведення підсумків. Слухання відповідей на запитання.
Запитання до дітей: чому саме іграшка у вигляді сонця сьогодні з нами на ранковій зустрічі?(Сонце відповідає за зміну дня і ночі..)
Урок ЯДС.
Робота над загадками
• Що то за гість, що темряву їсть? (День)
• Чорна корова все на світі поборола. (Ніч)
— Діти! Чим день відрізняється від ночі? (Удень світить сонце, співають птахи, а вночі на небі місяць, зірки, природа завмирає.)
— Чому вдень ясно? (Тому, що світить сонце.)
— Чому вночі темно? (Тому, що не світить сонце.)
Для повторення й уточнення знань можна продивитися і обговорити презентації, відео ,пов’язані з добою, частинами доби ,висотою Сонця над горизонтом у різні части ни доби тощо.
Урок математики.
Дітям пропонуються малюнки із зображенням годинника(5 годин,12 годин,7годин,6 годин)
Робота у парах.Завдання: який час показує кожний годинник?
Про який час можна сказати :ранок,день,вечір ніч?.
Первірка виконання завдання.
Уточнення відповідей дітей.
-Чи можна тільки за годинником визначити частину доби? що треба уточнити(періоди - до полудня і після полудня ,як у англомовних країнах, або вживати слова в «2 година ночі», «4година ранку», або «о 13 годині» тощо).
У парах діти знайомляться з інформацією» Коли закінчується ранок і починається день?»
У кожної людини своє сприйняття часу доби, пов'язане зі звичаями країни і власним розпорядком дня. Але більшість людей вважає ,що ранок – це початок робочого дня, день асоціює з обідньою перервою, а вечір - із закінченням робочого дня.
У більшості європейських країн прийнято єдине розділення доби. Відповідно до цього поділу добу діляться на чотири рівні проміжку по 6:00 кожен. Виходить, що часи доби розподіляються наступним чином:
• з 0 до 6:00 - ніч
• з 6 до 12:00 - ранок
• з 12 до 18 годин - день
• з 18 до 24 годин - вечір
Учні коригують свої відповіді.(П’ята годин- ранок, а,сімнадцята година-день і.т.д.)
Англійська мова
Учитель може попросити викладача англійської мови повторити тему «Час. Годинник» на найближчому уроці.
Урок української мови.
Діти об’єднуються у 4 команди-групи жеребкуванням, витягаючи малюнки із зображеннями ранку, дня, вечора, ночі.
Учням треба представити свою команду .
А)За допомогою малюнку; намалювати те, що символізує дану частину доби.(намалювати і розповісти, чому обраний саме такий малюнок)
Б)За допомогою пантоміми всім учасникам ко манди показати ,що роблять діти у цю частину доби
Наприклад.
Вранці діти прокидаються, умиваються, застеляють ліжко, роблять ранкову зарядку, йдуть до школи тощо.
Діти – глядачі з інших команд відгадують і називають ,що показано рухами.
1) Робота з LEGO(індивідуально)
Доповніть речення за допомогою цеглинок:
Ранок – жовта
Вечір – синя
Ніч – червона
День – зелена
- Я починаю речення, вам потрібно за допомогою цеглинок встановити потрібні слова.
– Коли сонце зійшло не дуже високо – це (ранок)
– Коли сонце заходить за обрій – це (вечір)
– Коли відразу темніє – це (ніч)
– Проміжок часу доби від сходу до заходу сонця – це (день)
2) Робота з LEGO ( у групах)
-Позначте явища, які відбуваються вдень – жовтою цеглинкою. Позначте явища, які відбуваються вночі – синьою цеглинкою. Складіть у групі башту, використовуючи свої цеглинки .
• Співають птахи;
• вилітають сови і кажани;
• закриваються квіти, складається листя;
• літають яскраві метелики;
• літають нічні метелики;
• розпускаються квіти.
•світить сонце;
•світять зорі, видніється місяць.
Порівняння башт груп.
Руханку вчитель може теж дібрати дітей , пов’язану із частинами доби- імітування рухів, віршовану, відео тощо .
У групах учні підбирають прикметники за завданням, зачитують їх однокласникам.
Доповни ряд слів прикметниками і запиши.
Ранок (який?) – ясний, ?, ?, ?
Декнь (який?) – світлий, ?, ?, ?
Вечір (який?) – літній, ?, ?, ?
Ніч (яка?) – зоряна, ?, ?, ?
Наприклад
Ніч (яка?) – зоряна, тиха, спокіна,
лагідна, дощова, місячна……..
Робота з LEGO .Діаграма з цеглинок .
Яка частина доби тобі найбільше подобається?
Колективний аналіз діаграми класу.
Самостійне індивідуальне завдання:
У зошитах діти записують прикметники до слів, складають речення( невеличкий текст),судячи з можливостей часу на тему:
Яка частина доби тобі найбільше подобається? Поясни чому.
Речення, тексти зачитуються за бажанням учнів.
Подальша робота.
У ході рефлексії «Відкритий мікрофон» діти діляться враженнями ,який вид діяльності на уроках сьогоднішнього дня їм найбільш сподобався, став новим, які вправи хотілося б робити частіше.
Це початкує старт проєктів на вибір дітей :
«Мій весняний ранок», «Мій зимовий день» тощо- написання творів- з уроків української мови і літературного читання.
«Полярний день», «Полярна ніч», «Цікаві факти про день і ніч» з уроків «Я досліджую світ»
«Згадаємо казки…» - для уроку позакласного літературного читання діти добирають для вікторини уривки з казок, де дія відбувається вранці, ввечері, вдень, вночі.
На уроках «Технології і дизайн» можна виготовити лепбук «Частини доби».