вчити дітей спостерігати за змінами в природі, виявляти характерні ознаки весни у неживій природі (висота сонця на небосхилі, збільшення тривалості дня, потепління, блакитне небо, весняні опади, розмерзання грунту, льодохід); виявляти причини змін у живій природі, розвивати допитливість, зв'язне мовлення; вправляти у вживанні складнопідрядних речень; збагачувати словник епітетами, прислів'ями, приказками; викликати інтерес та захоплення ніжною і тендітною красою весняного пробудження; виховувати любов до природи, її краси, бажання оберігати та захищати природні багатства.
“Весна в гості завітала, радість всім подарувала”
Інтегроване заняття для дітей старшого дошкільного віку (розвиток мовлення, ознайомлення з природним довкіллям, художньо-продуктивна діяльность).
Підготували вихователі: Рибалка Алла Григорівна, П’ятецька Антоніна Михайлівна м.Біла Церква ,Київська обл..
Програмовий зміст: вчити дітей спостерігати за змінами в природі, виявляти характерні ознаки весни у неживій природі (висота сонця на небосхилі, збільшення тривалості дня, потепління, блакитне небо, весняні опади, розмерзання грунту, льодохід); виявляти причини змін у живій природі, розвивати допитливість, зв’язне мовлення; вправляти у вживанні складнопідрядних речень; збагачувати словник епітетами, прислів’ями, приказками; викликати інтерес та захоплення ніжною і тендітною красою весняного пробудження; виховувати любов до природи, її краси, бажання оберігати та захищати природні багатства.
Попередня робота: екскурсії, спостереження, читання віршів, оповідань про весну, слухання музики П.Чайковського “Пори року”, вивчення віршів, прислів’їв про весну.
Матеріал: макет сонечка, ілюстрації із зображенням весняної природи, малюнки квітів, картинки із зображенням перелітних та зимуючих птахів, папір, фарби, пензлі, підкладки, серветки, склянки із водою.
Хід заняття:
Вихователь: Сьогодні, діти, ми повторимо про весну:
Блакитну, ніжну ,чарівну.
Від сну зимового прокинулась вона,
Засяяла і заспівала: “Я прийшла!”
Та не сама весна- красна іде,
Ще й братиків своїх веде,
А хто у весноньки помічники,
Ви, діти, відгадаєте залюбки!
Виходять хлопчики брати-місяці: березень, квітень, травень.
Березень: Я-перший місяць у весни,
Я-пролісковий цвіт.
Я пережив зимові сни
І відродився знов на світ.
Квітень: Я - Квітень, славний квітникар,
Вам сонячно і рясно
Заквітчую ліси, гаї
Духмяним цвітом- рястом.
Травень: Я – Травень, теплий, дощовий,
Іду і весело співаю,
Вітаю небо сонечком ясним
І тішу землю чарівним розмаєм!
Гра – фантазування “Весняні місяці”
Вихователь пропонує дітям пофантазувати, хто з місяців найрозумніший, найметкіший, найкрасивіший і найбагатший. Спонукає, щоб діти самостійно прийшли до висновку, що у природі все взаємопов’язане, кожен місяць потрібен і важливий по-своєму природа їх не обмине.
Вихователь: Весна ще не розгорнула всіх своїх див, вона тільки що прокинулась, тільки що розпочала свою творчу роботу. Але ви, я гадаю, вже відчули її приємну насолоду та свіже дихання.
Дидактична гра: “Що нам веснонька принесла?”
(Блакитне небо, яскраве сонечко, білосніжні підсніжники, сині проліски, ніжно-зелені листочки, дрібний дощик, дзвінке щебетання птахів, пухнасті котики, радісний настрій тощо.)
Вихователь: Ось бачите , скільки дивних перетворень відубулося у природі? Щораз красуня-весна підбирає собі нове вбрання . Які ж кольори у весни?
Діти: Блакитний, голубий, білий, коричневий, синій, жовтий, зелений, фіолетовий…
Вихователь: Весною все оживає, співає, дзвенить, веселиться. Хто ж створює музику весни?
Діти: Птахи, струмочок, бруньки, листочки, вітерець, дощові краплинки, гілочки.
Вихователь: Мабуть, немає людини, яка б була байдужа до краси весняних квітів. Викликає захоплення їхня скромна краса, тендітна ніжність і витонченість. Скільки краси вклала чарівниця-природа в ці свої дивовижні створіння. Багато весняних квітів приносять користь не лише природі, а й людині.
Дидактична гра “Зберемо весняний букет”
Із виставлених на набірному полотні малюнків квітів вибрати ті квіти, які цвітуть навесні. Вибираючи квіти, діти розповідають усе , що дізнались про першоцвіти.
Вихователь: Царство весняного володіння ще впізнають по прикметах, прислів’ях.
Які ви знаєте прислів’я про весну?
Вихователь: Важливою ознакою весни є приліт птахів. Коли день переважує ніч, то починається весняний сонцеворот. З цієї нагоди діти влаштовували цікаві дитячі забави – заклички птахів. Дітлахи юрбами виходили, несучи в долонях фігурки випечених з тіста жайворонків та голубків і закликали пташок. Давайте і ми закличемо у наш край пернатих друзів та й трішки пограємося. Діти виконують закличку:
Пташок викликаю із теплого краю.
Летіть, соловейки на нашу земельку!
Спішіть, ластівоньки, пасти корівоньки!
Дівчаточка, вороб’ята, радьмося!
Та виходім на травицю ,граймося!
Та виходім на травицю в добрий час.
Нема таких співаночок, як у нас !
Дидактична гра “Перелітні-зимуючі”
Діти утворюють коло. Почувши назву перелітного птаха біжать один за одним, зимуючого- присідають.
Вихователь: Ніжна і зворушлива весняна краса пробуджує у серцях письменників, композиторів, поетів найщиріші почуття, найцінніші твори. В них щира, правдива, відверта любов до природи, до української землі. Які вірші ви знаєте про весну?
Вірші дітей: Сонечко, сонечко, глянь у віконечко,
Дітям маленьким з неба засяй!
Весно-весняночко, лагідна панночко,
Гарними квітами, співом пташиним, нас забавляй!
Весна сонце розбудила,
Промінцями землю вкрила,
З гір біжать дзвінкі струмки,
Летять з вирію пташки.
Квітнуть проліски синенькі
І конвалії біленькі.
Весна ніжна, тепла, гожа,
На віночок пишний схожа.
Вихователь: Яка ж прекрасна весняна пора! Напоєна талою водою, теплими весняними дощами земля одягає зелену сукню із різнобарвних квітів. Зелене царство прокидається і дарує нам свої перші дарунки. Благодатне тепло, ніжна зелень, сила повної води, пташиний гомін- перші радощі весни. Давайте весноньку запросимо у нашу кімнату.
Виходить дівчинка – весна.
Вірш: Привітанням журавля
Я пробуждую поля,
Небеса та ручаї
І заквітчую гаї.
І усякий мене зна
Відгадали? Я - ….(Весна)
Вихователь: Яка ж буває весна ,діти?
Діти: красива , ніжна блакитноока, весела, радісна, мила, чарівна, тепла.
Вихователь: Весна викликає у кожної людини свій неповторний і незвичайний настрій . Який настрій викликає у вас весна?
Діти: веселий, радісний, чудовий, захоплений, добрий, цікавий.
Вихователь: Кожен з вас, діти, зумів помітити навколо у природі щось особливе, цікаве, загадкове і казкове. Тож свої враження від побаченого відтворіть у своїх малюнках, відчуйте себе творцями прекрасної і вічної весняної краси.
Творче завдання: Малюнок на тему : “ Весна, яку я побачив”
Звучить грамзапис П.Чайковського “Пори року” , діти самостійно виконують творчу роботу.
Підсумок: Сьогодні ви красу творили весняну:
Веселу, ніжну, сонячну, ясну.
Повітря свіже, весняне в кімнату запустили,
Хай бадьорить воно вас, додає всім сили.
Хай пробуждує в серцях щирі почуття
І нехай красиве, світле буде в вас життя.
А любов, як квітка ніжна, щиро розквітає,
Нехай сонечко привітне всіх вас зігріває.
Виставка дитячих робіт.