Мета: узагальнити знання дітей про зиму; вчити описувати зиму та складати речення за схемами; самостійно шукати способи спільного досягнення мети; творчо реалізувати себе в груповій роботі; вчити підбирати прикметники, дієслова до іменників; збагачувати словник дітей новими словами; розвивати пам'ять,логічне мислення,дрібну моторику;виховувати інтерес до пізнання нового, любов до природи.
Інтегроване заняття «Музей зими»
(природа + розвиток мовлення + малювання)
Мета: узагальнити знання дітей про зиму; вчити описувати зиму та складати речення за схемами; самостійно шукати способи спільного досягнення мети; творчо реалізувати себе в груповій роботі; вчити підбирати прикметники, дієслова до іменників; збагачувати словник дітей новими словами; розвивати пам'ять,логічне мислення,дрібну моторику;виховувати інтерес до пізнання нового, любов до природи.
Матеріали:портрет зими, портрет сніжинки, силует нотки, ілюстрації до казок, мнемосмужки «Народні прикмети про зиму», «Склади оповідання про зиму»(автор О.Миронюк), таблиця «Що буває взимку?», мультимедійна презентація «Відгадай звуки зими», «Політ сніжинок», м’яч.
Хід заняття:
І.Організаційний момент.
Вихователь:малята,послухайте загадку,яку я вам загадаю:
Чудо - сани прилетіли,
Скакуни в цих санях білі,
В санях тих сидить цариця,
Рукавом махає –
Сріблом все вкриває (Зима)
- Як ви гадаєте,про яку пору року ми будемо говорити на занятті? Чому?
Діти: Про зиму,тому що білий колір-це колір зими.
Вихователь: так,вірно. Зараз за календарем зима. А який місяць? (лютий – останній).
– Діти, в цей останній місяць зими часто йде мокрий сніг, навіть дощ, сніжок розтає. Таке враження,що Зима плаче. Я запитала в неї чому вона плаче і почула відповідь, що час дуже швидко минає, незабаром скінчиться її пора, і на зміну їй прийде весна, і від Зими і сліду не лишиться, ніщо про неї не нагадуватиме. Бачите, є за чим журитися Зимі, сумувати.
ІІ. Мотивація створення міні-музею зими.
Вихователь: І от я хочу запропонувати вам, малята, одну цікаву ідею. Але спочатку скажіть, чи були ви в музеях? Що ви там бачили? Так, в музеях зібрані різні речі, картини, виставки, цікаві розповіді, щоб люди милуватися ними і зберігали про них пам'ять . Давайте і ми створимо Музей Зими.
1. Мозковий штурм.
Вихователь: Але спочатку,давайте з вами пограємо в гру, яка називається «Так чи ні». Будьте уважні. Я буду промовляти речення про зиму – якщо в реченні все буде вірно - ви поплескаєте в долоні, а якщо помилюся – потупотіть ніжками.
- Перший зимовий місяць - листопад?
- Перший зимовий місяць – грудень?
- Зима починається одразу після літа?
- Зима починається одразу після осені?
- Взимку сонце піднімається вище і добре прогріває землю?
- Взимку сонце опускається нижче і погано прогріває землю?
- Взимку діти засмагають на пляжі?
- Взимку діти тепло одягаються?
- Взимку дні довші, а ночі коротші?
- Взимку дні коротші, а ночі довші?
Вихователь: Молодці,впоралися з цим завданням.
2.Вихователь: діти, є художні музеї в яких виставляють картини,портрети. Давайте і ми намалюємо портрет зими,але не фарбами,а словами. Ставаймо в коло.
Гра з м’ячем «Скажи яка».
- Зима яка? – холодна,морозна, кришталева, срібна, весела, сумна, казкова, ніжна, чудова,сніжна, чарівна.
- Сніг який? – холодний,крижаний,сріблястий,чистий,брудний,минулорічний,тощо.
Вихователь: Ось який портрет зими у нас вийшов. Залишаємо його у музеї.
3. Робота в підгрупах.
Поділ дітей на 3 групи: з голубими, синіми, білими сніжинками (емблеми).
Вихователь: А зараз, діти,уважно подивіться на сніжинки на вашому одязі – вони різного кольору. На столах теж є сніжинки. Знайдіть сніжинку вашого кольору і підійдіть до того столу. Послухайте уважно, що я вам скажу – зараз ми будемо працювати в командах за кольором сніжинок – у нас їх буде 3: біла команда, синя і блакитна. Для кожної команди буде своє завдання.
Біла команда – буде складати зимові прикмети за схемою.
Синя – буде складати невеличке оповідання за малюнками.
Блакитна – буде шукати ілюстрації казок, в яких заховалась зима .
Давайте пригадаємо правила роботи в групі:
Не перебивати товариша, вислуховувати товариша, бути ввічливими.
Хто готов буде відповідати – необхідно підняти руку.
Діти сідають за столи. Вихователь ще раз нагадує завдання для кожної команди.
Прикмети:
1.Сніжна зима – до дощового літа.
2.Тепла зима - холодне літо.
3.Багато бурульок – багатий урожай.
4.Багато снігу – багато хлібу.
5.Багато інею на деревах – буде багато меду.
6.Кіт шкребе підлогу – на вітер і завірюху.
7.Ворони і галки голосно кричать – до морозу.
8.Якщо кіт згорнувся в клубок – на мороз.
Оповідання: 1.Тихо падають білі сніжинки. Сніжинки падають на кущі,дерева,будинки. Землю вкрив білий пухнастий сніг. Сніг вкрив землю і травичку білою ковдрою.
2.Взимку в лісі холодно і багато снігу. Їжачок і ведмідь взимку сплять у своїх хатинках. Вовк і лисиця бігають по лісу і шукають собі їжу. Зайчик ховається від вовка і лисиці під ялинкою.
3.Взимку багато веселих свят. Миколай приходить вночі і кладе під подушку дарунки. Дід Мороз приносить дітям подарунки у мішку. Діти танцюють з Дідом Морозом навколо ялинки.
4. Діти люблять зиму. Діти зі снігу ліплять сніговика та фортецю. Хлопці грають у сніжки, а дівчата катаються на ковзанах. Діти взимку люблять кататися на санчатах і лижах.
Казки: «Рукавичка», «Морозко», «Лисичка-сестричка та вовк-панібрат», «Снігуронька», «Снігова королева», «Зайчикова хатинка», «Сріблясте копитце», «Зимівля тварин».
Перевірка групової роботи.
Вихователь: впоралися із завданнями. Давайте залишимо в музеї карти із завданнями.
4. Динамічна пауза «Танок сніжинок».
Вихователь: – А зараз відпочинемо, уявіть, що ви маленькі сніжиночки.
Діти виконують танок сніжинок під музику(кружляють, летять, опускаються, роблять велику сніжинку).
Вихователь запитує декілька дітей,що вони робили коли були сніжинками.
Вихователь: діти,ви були такі вправні, так мені нагадали справжніх сніжинок. Я гадаю буде доречним помістити в наш музей і портрет сніжинки.
Вихователь: діти,а ви знаєте, що є таке природне явище яке називається завірюха-це коли дме сильний вітер і несе сніжинки по землі. То ж давайте пограємо з пальчиками в гру «Завірюха».
5. Масажна пальчикова гра «Завірюха» (з кульками із фольги)
(авторські вірші Марії Кирик)
Сніг літає,сніг кружляє(катати кульку з фольги між долонями)
Завірюха вир здіймає. (поміняти положення долонь)
Вітер виє – невчуха (прокочувати кульку вздовж долоні)
Холод нам несе зима (теж саме, поміняти положення долонь)
А я зиму не боюся(кулька знаходиться посередині правої долоні,торкатися пальчиками кульки починаючи із мізинчика)
І тепліше лиш вдягнуся (теж саме лівою рукою)
Пальчики всі заховаю(перекладати кульку з долоні в долоню)
Рукавиці теплі маю(перекладати кульку з долоні в долоню та затискати пальчиками)
6. Вихователь: діти, у зими,як і у кожної пори року, є свої характерні звуки. Я пропоную вам прослухати музичну презентацію і сказати, що вам ці звуки нагадують.
Проводиться гра «Відгадай звуки зими» (мультимедіа)
Залишаємо ці звуки теж в музеї.
ІІІ. Підсумок заняття.
Вихователь:Ось ми і створили Музей Зими. Давайте назвемо,що є в нашому міні-музеї?
Діти: казки, де сховалась Зима, портрет зими, портрет веселої сніжинки, звуки зими, картки з прикметами і реченнями про тварин.
Вихователь:діти,давайте наостанок згадаємо,яка ж зима, а потім намалюємо на згадку сніжинку.
Робота з таблицею «Що буває взимку?». Діти складають описову розповідь про зиму.