Інтегроване заняття ( середня група )
Тема: “ Осінь, прощавай! ”
Програмовий зміст. Узагальнити знання дітей про осінь, її ознаки, місяці, особливості стану погоди, поведінку птахів, тварин. Закріпити узагальнювальні поняття: “ овочі ”, “ фрукти ”, “ птахи ”, “ дикі тварини ”, ” дерева”.
Вправляти дітей у вживанні прикметників, дієслів по темі, звуконаслідуванні. Розвивати граматично правильне мовлення, мовленнєве дихання, увагу, пам’ять. Виховувати інтерес до оточуючого світу.
Матеріал.Силуети птахів, листя з дерев, диких тварин, шишка.
Хід заняття
Вихователь. Сідайте гарненько та слухайте чемненько.
Тихо осінь ходить гаєм,
Ліс довкола аж горить.
Ясен листя осипає,
Дуб нахмурений стоїть.
І берізка над потоком
Стала, наче, молода.
Вітер, мовби ненароком,
Їй косиці розпліта.
Н. Приходько
Про яку пору року йдеться у віршику?
Скажіть, а осінь тільки розпочалась чи вже закінчується?
Так, осінь вже закінчується і скоро ми з нею попрощаємось.
Тож давайте сьогодні пригадаємо все, що ми знаємо про осінь.
Який перший місяць осені?
Яка це осінь?( Рання. )
А який був другий місяць? Чому його так назвали?
Яка це була осінь? (Золота.)
Як називається останній місяць ? Чому він має таку назву?
Правильно, a зараз яка осінь ?( Пізня. )
Яка погода восени?
Яким буває небо?
А яке сонечко?
А чи часто восени іде дощик? Який він?
Що робить восени дощик? ( Іде, ллє, сіє, капає. )
А що відбувається з деревами восени?
Послухайте загадку та відгадайте, хто ж допоміг листочкам швидше відірватись від гілочок і красиво кружляти до землі.
Рукавом лишень змахнув –
І дерева він нагнув,
Відшмагав всіх по щоках,
Хльоскав сильно по руках,
Ще й шапчини позривав.
Хто це? Хто із вас вгадав?
(Вітер )
Який вітер пізньої осені? ( Холодний, злий, сильний, потужний. )
Що робить вітер?( Дме, віє, гуде, свистить ).
Вправа на дихання“ Вітерець”
Покажіть, як дме ласкавий вітерець?
А як дме сердитий вітер? А дуже сердтий ?
Подивіться, скільки листочків зірвав вітер з дерев.
Які вони гарні, різнобарвні.
Якого кольору листя на деревах восени?
Дидактична гра“Листочок який? ”
Ось цей листочок з якого дерева? (З дуба.)
То він який? (Дубовий.)
( Кленовий, каштановий, липовий, березовий, вербовий, горобиновий…)
Молодці, а зараз уявіть, що ви осінні листочки, з якими так любить гратись вітерець.
Фізхвилинка “Листочки і вітерець”
Подивіться, діти, поки ми з вами кружляли, до нас завітали гості.
( Силуети осілих птахів на дошці. )
Хто це? Які це птахи - свійські чи дикі?
А чому їх так мало, а де ж всі інші?
Чому птахи відлітають в теплі краї?
А де ж поділись комахи?
Правильно, молодці. Давайте назвемо птахів, які залишились з нами на зиму.
( Діти по черзі показують і називають птахів. )
А як ці птахи називаються одним словом? ( Зимуючі, осілі. )
Давайте пригадаємо пальчикову гру про ворону.
Ось ворона прилетіла
І на дах будинка сіла.
Покрутила головою,
Заспівала нам з тобою “ кар-кар-кар”.
А як одним словом називаються птахи, що відлетіли в теплі краї?( Перелітні. )
Назвіть їх.
Діти, а як називаються тварини, щоживуть у лісі? ( Дикі. ) Назвіть їх.
( Виставляю силуети на дошку. )
А що роблять дикі тварини восени ?
Ось послухайте загадку.
- Це невеличка тварина, має довгі вуха, маленький хвостик, швидко бігає, стрибає. Ану відшукай.
Який зайчик?( Сірий, білий, пухнастий, боязкий, довговухий, швидкий, невеликий…)
Що робить зайчик? (Стрибає, бігає, тікає, ховається…)
Розкажіть, а як зайчик готується до зими? ( Розповідідітей. )
Послухайте ще загадку.
- Що за жителька лісова?
Маленька, пухнаста, руда.
На вушках китиці має
І по деревах стрибає.
А яка ж білочка? ( Пухнаста, руда, швидка, гарна, спритна…)
Що робить білочка?( Стрибає, лазить, гризе, метушиться…)
Розкажіть, як білочка готується до зими.( Розповіді дітей. )
А відгадайте, хто це?
- Що це за тваринка,
В неї в голках спинка?
Правильно, їжачок.
Діти, а їжачок який?( Колючий, сірий, повільний, маленький…)
А що робить їжачок? ( Нюхає, полює, чимчикує, скручується…)
Розкажіть, а як їжачок готується до зими? ( Розповіді дітей. )
А хто ще впадає у зимову сплячку?( Ведмідь, борсук.)
Молодці діти, дуже гарно відгадували загадки, розповідали про диких тварин.
Звірятам дуже сподобалось і білочка дарує вам ось цю шишку, але вона не проста, а чарівна. Вона допоможе вам перетворитсь на будь-яку тварину, комаху чи пташку, яку я назву, і заспівати її голосом.
Дидактична гра“ Перетворись і заспівай ”
Ну, ось ми і пригадали, що ми знаємо про осінь, і можемо з нею попрощатись.
А яку пору року ми будемо чекати в гості після осені?