Інтегроване заняття у середній групі
Тема. «Ой на плоті, на кілочку»
Мета. Продовжувати знайомити дітей з творами національного мистецтва — посудом: глечик, макітра, макогін, миска, горщик, горнятко; вчити дітей правильно використовувати набуті знання, мислити, висловлювати свою думку; уточнити знання про матеріал, з якого виготовляється посуд, про його використання у побуті; заохочувати дітей створювати орнаменти на вирізаних з паперу силуетах посуду, розвивати мовлення, естетичне сприйняття світу, чуття кольору; виховувати бережне ставлення до народних традицій.
Матеріал: керамічний посуд, ілюстрації, загадки, вірші, потішки до теми, дидактична гра «Склади розбитий посуд», атрибути для гри «Зваримо борщик», площинні силуети керамічного посуду, обладнання для малювання.
Словник: горщик, глечик, макітра, макогін, миска, горнятко.
Хід заняття.
Пальчикова гімнастика
Варила мамочка кашичку, варила
Вказівним пальцем правої руки по долоні дитини роблять рух, ніби мішають кашу, примовляючи:
Варила мамочка кашичку, варила.
Одному дала до горнятка,
Перебирають пальці - один за одним, починаючи від мізинного.
Другому до мисочки,
Третьому до кайстроника,
Четвертому дала до ложки,
А п’ятому не дала,
Бо не приніс сала.
(Звернути увагу на ілюстрацію де зображений мисник)
Ви бачите перед собою мисник – дерев’яні полички для зберігання посуду.
Тут розташований традиційний український посуд.
Розглянте його і назовіть, для чого його використовують?
Миски використовували для перших страв,
- Якої форми миска? (круглої) А який посуд має теж круглу форму? (полумисок).
Полумисок – використовувався і для перших, і для других страв.
Як у піч мене несуть,
В мене овочі кладуть,
Ще й водичку наливають,
У вогонь – і борщик мають! (горщик)
- В горщиках готували та зберігали їжу.
- А які українські страви ви знаєте? Пригадайте, з яких інгредієнтів варять борщ.
- Давайте пограємо в гру «Зваримо борщ».
Треба перенести і покласти в горщик лише ті овочі, які потрібні для борщу.
Ось макітра – це глибокий керамічний посуд для вареників, картоплі. Вона круглої форми, глибока. В ній можна тримати варення, вареники, пиріжки. І вареники, і пиріжки довго залишатимуться теплими і смачними. А ще в макітрі можна товкти часник з салом, щоб заправити борщ. І тоді він буде дуже смачним. А товкти часник в макітрі можна макогоном.
А це макогон - макогоном можна терти мак. Тому він так і називається. Ось подивіться, який він продовгуватий, схожий на качалку.
Загадка.
Глечик – глиняний посуд для зберігання молока.
Біля тіла – вухо,
Голови не маю,
Молоко, сметану, квас,
Добре зберігаю. (глечик)
- Хто більше назве слів про глечик, який він? (глиняний, блискучий, гарний, красивий, великий, розписний, новий, старовинний, український, казковий, красивий).
- А глечик в нас незвичайний, хто в нього загляне – той завдання дістане.
Дидактична гра «Склади розбитий посуд»
- А хто мені розкаже, як цей посуд називається? (Показує куманець)
Куманець – традиційний український святковий посуд для напоїв. На що він схожий? (на великий бублик з носиком і ручкою)
Є в Україні своєрідний глиняний посуд – це куманці, барильця, горнятка.
З якого матеріалу він виготовлений посуд? Так, із глини.
Глина в кого ожива?
Творить з нею хто дива?
В кого посуд, ніби жар?
Ну, звичайно ж , це - …
(гончар)
У давнину, коли ще не було заводів і фабрик, посуд не купували у крамницях, а гончари виготовляли миски, горщики, глечики та інший посуд вручну. А щоб він був привабливим, оздоблювали його візерунками.
- Діти, а ви б хотіли навчитися створювати гарні візерунки на посуді?
Тож давайте відкриємо сьогодні майстерню народних умільців. Сьогодні у нашій майстерні ми будемо прикрашати орнаментом паперові глечики.
Діти сідають за столи, на яких обладнання для малювання.
А щоб дітки краще працювали треба відпочити.
Фізкультхвилинка
Дружно вправними руками
Допоможемо ми мамі.
Посуд гарно перемиєм,
Витрем насухо, складем,
І при цьому не поб’єм.
Пил зітремо й підметемо —
Скрізь порядок наведем.
Практична робота
Перед тим як прикрасити посуд, художники задумували орнамент. Подумайте, як би ви хотіли прикрасити свій виріб? (запитати 2-3 дітей) Візьміть пензлики і починайте працювати.
Лунає тиха музика, діти малюють
Гра «Будь уважний»
А зараз, діти, пограємо з вами в гру на уважність. Я почну розповідати віршик, потішку. Ви ж, хто знає, будете продовжувати, а після розповіді покажете той предмет, про який розповідалося.
Киця Мура,
Де ти була?
У бабусі.
Що робила?
(Діти продовжують).
Миски била.
Диби-диби, диби-диби,
Ішла баба по гриби.
А дід по опеньки
В неділю раненько.
(Діти продовжують).
Нарвали опеньки,
Зварили опеньки,
Поклали опеньки
В макітру гарненько.
Печу,печу хлібчик
Дітям на обідчик.
(Діти продовжують).
Люлі, люлечку,
(Діти продовжують).
У маленькому горняті
Маленькому дитяті.
Дітям пропонується розповісти інші потішки, загадки про ці предмети.
Підсумок.
- Отже, діти, сьогодні ми з вами говорили про український національний посуд, згадали про нього пісні, потішки, загадки, казки. Все це - надбання нашого українського народу, яке ми повинні шанувати.