Інтегроване заняття в старшій групі
Вихователь ДНЗ №15, м. Ніжин Трущенкова О.А.
Тема: Подорожуємо довкіллям
Мета: розвивати логічне мислення, вміння аналізувати та робити висновки, вміння і навички правильної поведінки в довкіллі. Розширювати поняття дітей про довкілля, про значення природного довкілля для всього живого, та взаємозв’язки в ньому. Виховувати вміння помічати красиве довкола себе, викликати бажання навчитися передавати свої почуття при читанні віршів та під час творчої роботи. Виховувати спостережливість, усвідомлення того, що людина — частина природи.
Матеріал: демонстраційний: ілюстрації з зображення довкілля;
для інд. роботи: папір, акварель, пензлі, стаканчики з водою, серветки.
Зміст роботи
І. Вступна частина
Діти стоять на килимі півколом.
1. Організаційний момент.
Вихователь: Доброго дня, дівчатка! (дівчатка плескають в долоні)
- Доброго дня, хлопчики! (хлопчики плескають в долоні)
- Доброго дня ті, у кого сьогодні чудовий настрій! (всі діти плескають в долоні)
2.Мотивація діяльності дітей.
Вихователь: - Діти, що таке, на вашу думку, довкілля? (відповіді дітей).
Який вір ш про довкілля ми знаємо, давайте пригадаємо:
Все, що є навколо тебе:
Сонечко, хмаринка, небо,
І пісок, каміння, води,
Й люди — часточка природи.
Поле, гори і травичка,
Ліс, повітря і водичка,
Бджілка, пташечка і зорі,
Вільний вітер на просторі,
Квіточки і різне зілля —
Це, дитино, є довкілля!
ІІ. Основна частина
Послухай і подивися! Розповідь з використанням відео-презентації та запитань до дітей.
Росла собі людина і поступово пізнавала дивовижний і чарівний світ. Брала від природи все: повітря — щоб дихати, водичку — щоб пити, а рослини — щоб їсти. Людина була дуже спостережлива і навчилася багато чого від рослин і тварин та й сама почала вдосконалювати свій світ. Вона навчилася добувати вогонь, приручила тварин, навчилася захищатися від хижих звірів і полювати, будувати житло, знаходити і готувати собі їжу. І чим краще людина пізнавала світ, тим більше будувала будинків, мостів, доріг, змінюючи у такий спосіб природне середовище, своє довкілля. І нині вона живе у гарних будинках, що захищають її від холоду, вітру і дощу, а під рукою в неї — світло, вода, тепло. А ще людину оточують розумні речі — це радіо, телефон, телевізор, магнітофон, мікрохвильова піч, пральна машина, газова та електрична плита, комп’ютер і т. д. І все це навколишнє середовище, серед якого ми живемо. Тепер це наше довкілля.
Послухай і вивчи напам’ять (з використанням мнемо таблиці):
Наше довкілля
Довкілля наше неповторне,
Довкілля наше чарівне.
То сонечко тебе пригорне,
То злегка вітерець дихне.
То дощик рясно землю вмиє,
А то веселка зацвіте.
То небо знову заясніє,
З землі зернятко проросте.
Наш світ живий і розмаїтий,
Довкілля наше чарівне.
Он на лугах розквітли квіти
І все це радує мене! (Н.Красоткіна).
Подумай! Чи можемо ми обійтися без цього чарівного довкілля?
Проведемо такий дослід: вдихнемо повітря багато-багато, а тоді закриємо руками носик і ротик, подивимося, на скільки нам його вистачить. Чи довго ви протрималися? Ні, треба швидше вдихнути.
Отже, довкілля — це насамперед повітря! Вся наша планета Земля вкрита повітрям. Ми його не помічаємо, але коли б воно раптом зникло, то не змогли б прожити і кількох секунд, бо відразу закипить уся вода на планеті, а промені Сонця спалять усе живе. Саме повітря захищає нас від згубної дії сонячних променів. Навіть коли йдемо, воно розступається перед нами і відразу заповнює звільнене місце. Та коли швидко рухатися, його можна відчути. Якщо просунути долоньку у відчинене віконце автомобіля, що рухається, або коли віє вітер.Повітря необхідне людині, тваринам і рослинам, щоб дихати, а отже, жити.
Ми не можемо уявити собі довкілля без води. Бо вода — це життя. Рослини без води в’януть, тварини теж не можуть жити без води. Вона є у всьому живому. Людина легше переносить голод, ніж спрагу. У повітрі завжди є водяна пара – це також вода. З пари утворюються хмари. Це теж вода. Вода є в землі і під землею. Тому запам’ятайте: воду треба берегти, очищати ріки, розчищати джерельця і струмочки, не забруднювати берегів. Чиста вода дає життя всьому живому на Землі.
А яким сумним було б довкілля без рослин! Голе каміння, пісок розпечений і клуби пилу... Це зовсім неприваблива картина. Інша річ — квітучі поля, співучі ліси, степи, гаї і діброви! Рослини не лише милують зір, вони ще й очищають повітря та воду. Недаремно їх називають легенями планети. А разом з тваринним світом рослини годують людину. Отже, чим більше ми посадимо лісів, садів, гаїв, дібров, тим гарнішим і чистішим буде довкілля, в якому ми живемо.
А тепер поміркуйте, чому треба постійно провітрювати кімнату, в якій ви спите; групове приміщення, де цілий день граєтесь з друзями; спортивну залу, де ви бігаєте і стрибаєте? (Відповіді дітей.)
Запрошуємо до гри «Буває – не буває».
Відгадай!
Куди ступи — всюди маєш.
Хоч не бачиш, та вживаєш. (Повітря)
Рукавом махнув – дерева нагнув. (Вітер)
Всі його люблять, всі його чекають,
А хто подивиться, кожен скривиться. (Сонце)
Торох-торох, розсипався горох,
А почало світати — нічого збирати. (Зорі і небо)
Текло, текло та й лягло під скло. (Вода і лід)
Коли нема - чекають, коли прийде — тікають. (Дощ)
Кольорові коромисла через річку повисли. (Веселка)
Світ навколо нас дуже привабливий і цікавий. Живемо у ньому, немов у рідній домівці, бо ми теж частинка цієї природи. А щоб тобі було тут затишно і добре, то треба поводитися мудро, оберігати довкілля, бо без нього ми не зможемо жити.
Пам’ятай! Правила поведінки в довкіллі «Поважай довкілля» ( подивись на картинку і пригадай правило).
Поетична хвилинка: послухай і помрій
Довкілля
Все, що довкола тебе є:
Поля і гори, й ріки —
Все на святій землі твоє
Від роду і довіку.
Це ліс, що піснею дзвенить,
Коли весна прилине.
Метелик, що на цвіт летить
До кущика калини.
Гаряче сонечко вгорі,
А в нічку зорі ясні.
І клен крислатий угорі,
І зірочки прекрасні.
Струмок і чисте джерело,
Моря і океани...
І небо, холод і тепло,
І дощики, й тумани.
Верба, що сумно до ставка
Спустила довге гілля.
А в небі хмаронька легка —
Все це і є довкілля!
Он звір, он пташечка летить.
Жучок заліз на зілля.
Усе прийшло у світ, щоб жить.
Усе це й є довкілля!
Пропоную дітям заплющити очі і уявити таке довкілля, в якому б вони хотіли бути весь час.
Намалюйте малюнок: Моє довкілля.
ІІІ. Підсумкова частина