КОНСУЛЬТАЦІЯ ДЛЯ ВИХОВАТЕЛІВ НА ТЕМУ:
«А Я РАДЖУ ЧИТАТИ КАЗКУ ТАК!»
Підготувала вихователь:
Олішевко С.М.
Сучасні підходи до розвитку дошкільника як усебічнорозвиненої особистості базуються на розвитку пізнавальної активності дошкільнят, що, у свою чергу, передбачає включення в діяльність з дітьми комплексів вправ, психологічних ігор, різних завдань на кмітливість, що розхитують психологічну інерцію, порушують стереотипи мислення, формують, перш за все, людину, яка вміє мислити.
Сьогоднішні діти вимагають, щоб їх не навчали, а щоб з ними грали, дали змогу фантазувати, почуватися вільно, розкуто. І саме тому, готуючись щоразу до заняття, слід відчувати в собі не дорослого вихователя, а жваву, активну, охочу пізнати цікавий і незнайомий світ дитину.
Дітям необхідне щось загадкове, сповнене несподіванок, казкове. А що може бути казковішим за казку? Саме з неї і слід починати, нею зацікавлювати, з нею «дружити», адже ніщо у світі не люблять діти так, як казку.
Вони є у кожній родині. У кожної дитини є улюблена книга з казками, улюблена казка, улюблений казковий персонаж. У казках є багато пізнавального: перші уявлення про час та простір, природу, предметний навколишній світ, почуття. Казки дадуть змогу малюкові вперше відчути хоробрість, сміливість, побачити добро і зло... Більшість казок мають добрий кінець, але існують казки жорстокі, такі, що сповнені насилля, негативних моментів. Ми легко в цьому переконуємося, розповідаючи про те, як лисиця їсть Колобка, як сестри кривдять Попелюшку, як тяжко жилося Іванкові-дурнику. У садочку та вдома казки пропонують дошкільнятам у вигляді читання, розповідання, переказу, драматизації та ін. Але в такому вигляді казки не повно використовують для розвитку уяви, мислення, мовленнєвої творчості, активного виховання добрих почуттів.
Цікаві методи роботи над казкою свого часу запропонував Дж. Родарі. Пропонуємо їх тлумачення:
1. Колаж з казок (можна з ілюстраціями, а можна і без) – переплутування ситуацій, співіснування героїв з різних казок.
2. Рятівні ситуації у небезпечних для героїв ситуаціях – знаходження виходу для улюблених героїв (наприклад, лисичка не з'їла Колобка, адже раптово чхнула, а Колобок тим часом вискочив і покотився далі)
3. Зміна ситуацій у знайомих казках – схожий метод з попереднім, але йдеться не про рятування героїв, а просто про зміну сюжета на розсуд дитини (наприклад: казка «Вовк і семеро козенят» — вовку заважає ведмідь, який кличе його на свій день народження; казка «Гуси-лебеді» — на шляху дівчинки зустрічається вовк; казка «Про рибалку та рибку» — рибка виявила бажання сама зустрітися з бабою і т. ін.).
4. Казки по-новому – метод, що допоможе поглянути на знайомі речі інакше (наприклад: «Попелюшка» — дівчинка лінива і зла; «Червона Шапочка» — добрий вовк; «Котигорошок» — лінивий Котигорошко)
5. Кольорові казки - «Казки про чарівні казки». Особливо доцільно під час вивчення кольорів (наприклад, кожна фарба мешкає у своєму чарівному палаці, гостюють одна в одної, зрештою утворюються нові відтінки, а іноді — зовсім несподівані кольори. Фантазуючи, слід дотримувати правила: в палаці кожної фарби все має бути забарвлене лише у її колір)
6. Серіал у казці – створення нових сюжетів до улюблених казок, з найулюбленішими героями (наприклад, казка «Колобок»: 1-ша серія — традиційна казка; 2-га — як урятувати Колобка; 3-тя — Колобок потрапляє до кольорових країн і змінюється; 4-та — у Колобка з'являється ніс Буратіно; 5-та — у Колобка є подружка; б-та — моя казка про Колобка)
7. Із казки — в задачку! – на основі знайомих казок створюються цікаві задачки з математичним, логічним змістом (наприклад, за казками «Вовк і семеро козенят», «Три ведмеді», «Колобок», «Рукавичка» та ін.)
8. Казка — від задачки – модель початку казки — зміст веселої, цікавої дітям задачки (наприклад, задачка:
Борсучиха-бабушка напекла «оладушки»,
Пригостила п'ять внучат, дуже гарних борсучат.
Два онучка не наїлись, з ревом блюдцями гримлять.
Порахуйте-но швиденько.
Скільки борсучат ждуть добавки та мовчать?
Початок казки: вирішили борсучата втекти від бабусі й шукати щастя в світі...)
9. Казка — від лічилочки – після розучування, неодноразового використання під час рухливих ігор. Пропонуємо дітям загадковий початок нової казки, що йде від змісту лічилки. (Наприклад:
Котилось яблучко мимо саду,
Мимо саду, мимо груда,
Хто підніме, той і вийде..
Але яблучко було не простим, а чарівним: воно змінювало характери героїв казок. Першим йому назустріч трапився...)
10. Гороскоп і казка – використовують під час ознайомлення дітей зі знаками Зодіаку, визначення залежності особливостей характеру особи від знака, під яким вона з'явилася на світ. Щоб дітям було доступніше, переносимо дані на персонажів казок (наприклад: Колобок із однойменної казки. Уявімо, що Колобок за знаком Зодіаку — Лев і вирішив поводитися відповідно до цього знаку.
Характерні особливості Лева (Можливі зміни в поведінці Колобка)
Не любить, щоб великим на його шляху.
Він не просить ані Вовчика, ані Зайчика, а дуже сильно галасує, що всі звірі одразу йому поступаються.
Іноді занадто лінивий.
Набридло Колобку котитися по доріжці. Він ліг під кущиком і заснув, прокинувся і вирішив жити на цій галявинці.
Він розумний, любить володарювати.
На цій галявинці Колобок став царем усіх маленьких тваринок та комашок.
Любить тринькати гроші, але не любить їх заробляти.
Одного разу на галявинку прибіг зайчик і в лапках у нього був долар...
Повідомити дітям, що герої казки з якихось причин заховалися (просто граються, або їх зачаклували—). Ускладнення. У разі зміни місцями героїв чи інших знаків — змінюється сюжет казки.
11. Моделювання казок (за схемами-моделями, за знаками, за геометричними фігурами).
Звісно, не кожну казку слід «доопрацьовувати», перекручувати і доповнювати, але ці методи слід використовувати, коли виникає потреба розв'язання певної проблеми чи ситуації. Через-казку можна провести заняття морально-етичного характеру, розвинути мислення чи уяву, порушити питання екології, економіки, народознавства, травматизму, безпеки життєдіяльності, розв'язати математичні завдання, вивчити кольори... Напрямів може бути безліч, і всі вони будуть спрямовані на розвиток зацікавленості, пізнавальної активності у дітей під час різних видів зайнятості.
1