Інтегроване заняття для учнів 3 класу
Тема: Запобігання насильству серед дітей.
Правила безпечної поведінки.
Мета: Розвивати навички толерантного спілкування, відповідальної, безпечної
поведінки; навчати дітей розпізнавати ситуації булінгу, розробити правила,
які допомагають вирішувати конфлікти мирним шляхом; формувати модель
ненасильницької поведінки; надати відомості про те, куди можна звернутися
у разі небезпеки.
Загальна тривалість: 60 хв.
Обладнання та необхідні матеріали: ноутбук, телевізор, кольоровий папір, ватман, маркери, малюнки смайлів, клей, ножиці.
План заняття
1. Привітання.
2. Вправа “Ми — різні, ми — рівні”.
3. Ознайомлення з поняттям “булінг”.
4. Перегляд мультфільму “Про пташок”.
5. Руханка “Якщо друзі усміхаються тобі”.
6. Робота в групах. Складання правил безпечної поведінки в учнівському середовищі.
7. Колективне обговорення напрацювань в групах.
8. Вправа “Рука допомоги”.
9. Підсумок заняття. Рефлексія. Вправа “Мій настрій”.
Хід проведення
1. Привітання учнів та учениць.
Мета: привітати учнів та учениць, ознайомити з метою заняття.
Час: 2 хв
2. Вправа “Ми — різні, ми — рівні”.
Мета: розкрити поняття “толерантність”, вчити встановлювати стосунки
на доброзичливій основі.
Час: 5 хв
Учні вирізають фігурки людей з кольорового паперу, встають в коло, об’єднують вирізані фігурки.
Запитання для обговорення:
- Чи однакові ваші фігурки?
- Чи можемо сказати, що хтось виконав роботу неправильно?
- Чи буває так, що ви оцінюєте людину тільки з огляду на те, чи робить вона щось
так само або не так само як ви?
- Чим кожний з вас відрізняється від іншого?
- Чого навчає ця вправа?
3. Ознайомлення з поняттям “булінг”
Мета: дати визначення поняттю “булінг”, розказати про його прояви, наслідки.
Час: 10 хв
Запитання для обговорення:
- Чи спостерігали ви таку ситуацію, коли в дитячому колективі “обирається”
дитина, яка відрізняється від інших зовнішнім виглядом, поведінкою і цю
дитину постійно зневажають та застосовують до неї прізвиська, штовхають,
чіпляються, псують особисті речі та інше?
- Які відчуття у вас викликає така ситуація?
- Як ви вважаєте почуває себе дитина в такій ситуації?
Перегляд відеоролика “Як розпізнати булінг”
- Які права дитини порушуються в ситуації булінгу?
4. Перегляд та обговорення мультфільму “Про пташок”
https://www.youtube.com/watch?v=G_4Eo2vFpRc&t=97s
Мета: розглянути прояви булінгу, формувати поведінку під час булінгу та вчити
як його уникати.
Час: 8 хв
Запитання для обговорення:
- Як поводилися пташки? Чому?
- Як в цій історії проявляється булінг?
5. Руханка “Якщо друзі посміхаються тобі”.
https://www.youtube.com/watch?v=S8T5wWGGcY4
Час: 3 хв
6. Робота в групах. Складання правил безпечної поведінки в учнівському середовищі.
Мета: виробити правила уникнення булінгу в дитячому колективі.
Час: 15 хв
7. Колективне обговорення напрацювань в групах.
Час: 5 хв
Мета: презентувати та обговорити напрацювання груп, обмінятись враженнями.
8. Вправа “Рука допомоги”
Мета: ознайомити учнів та учениць з рекомендаціями для тих, хто потерпає
від булінгу.
Час: 10 хв
Учні вирізають долоньки з кольорового паперу.
Завдання: написати на долоньках способи боротьби з булінгом, які ви можете запропонувати.
До кого звертатися у разі булінгу:
• у своєму закладі освіти до соціального педагога, практичного психолога, класного керівника, вчителя, медичного працівника
• до батьків, до людини, з якою у вас довірливі стосунки
• до поліції за номером “102”
• Центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді
• дільничного офіцера поліції
• служби у справах дітей
• на Національну дитячу “гарячу лінію” за номерами
0800500225 або 116111 (безкоштовно)
9. Підсумок заняття. Рефлексія. Вправа “Мій настрій”.
Мета: підбити підсумки заняття, обмінятись враженнями; сприяти позитивному завершенню заняття.
Час: 2 хв
- Що ви дізналися на занятті?
- Який висновок зробили?
- Чи змінилося ваше ставлення до інших, не таких як усі? Чому?
- Пам’ятайте, що кожен та кожна з вас унікальний та унікальна особистість!
Використані джерела:
1. Методичний посібник “Протидія булінгу в закладі освіти: системний підхід”.
Київ. 2019
2. Запобігання та протидія насильству. Методичні рекомендації.
Київ. 2018
3. Мультфільм “ Про пташок”
https://www.youtube.com/watch?v=G_4Eo2vFpRc&t=97s
4. Руханка “Якщо друзі посміхаються тобі”
https://www.youtube.com/watch?v=S8T5wWGGcY4
5. Відеоролик “Як розпізнати булінг”