МОВЛЕННЯ + СОЦІУМ
НЕЗВИЧАЙНА КРАЇНА ПРАВДИВІЯ
Мета:
Ознайомити дітей з їх правами на життя, ім’я, родину, на набуття громадянства відповідно до Конвенції про права дитини. Учити позитивно ставитись до себе, усвідомлювати свою значущість. Формувати в дітей уявлення про себе самого як окрему неповторну особистість. Розширювати поняття «голосний», «приголосний» звуки, їх умовні позначення, уміння розрізняти їх на слух; Закріплювати знання про те, що від народження дитина має своє ім’я та громадянство. Розвивати комунікативні навички, слухову увагу, мислення, фонематичний слух, слухову пам'ять; дрібну моторику, зорово-просторовий гнозис; мовне дихання, вміння регулювати силу голосу.
пам’ять, зв’язне мовлення. Виховувати у дітей щирість, доброту, почуття власної гідності, любов до близьких людей, рідної землі; бажання проявляти творчу ініціативу, надавши для цього рівні можливості всім дітям.
Матеріали:
(звучить музика )
А ми з вами помандруємо в незвичайну країну Правдивію - закриваємо очі і уявимо цю країну. В цій країні жили люди, тварини, комахи. В цій країні була чарівна книга в якій прописані права дитини, а називається вона «Конвенція про права дитини».
Конвенція була прийнята Генеральною Асамблеєю ООН 20 листопада 1989 року, це було 35 років тому.
У всіх мешканців цієї країни були права: на життя, на волю, на відпочинок. А ще в цій країні був незвичайний сад, де жили люди.
(квітка щастя – на пелюстках права дітей)
В цьому саду росла квітка щастя, у неї були пелюстки з правами. Цих прав дотримувались жителі країни Правдивія.
Хай кожна знає дитина що в неї є права.
Права дітей ми поважаєм , малих дітей не ображаєм .
Права приємні коли вони взаємні .
Захищаєм Батьківщину – любим всім серцем батьків і родину .
Вихователь: Людина – громадянин своєї батьківщини. Кожна людина має право на громадянство.
Вправа – релаксація «Чарівна країна».
У нашій чарівній країні росте зелена м’якенька травичка.
|
Діти спершу присідають, а потім повільно підіймаються, показуючи, як росте травичка. |
Над травичкою літають метелики.
|
Діти стають на носочки, «літають» по колу, махаючи ручками. |
А ще у чарівній країні ростуть квіти – червоні, сині, жовті.
|
Діти роблять руками рухи, ніби збираючи квіти. |
Вони запашні та дуже гарні.
|
Діти «нюхають» квіти. |
Їх легенько гойдає вітерець – пустунець.
|
Діти підіймають руки вгору та хитають ними. |
Наші квіточки дуже люблять метеликів, бо вони легенько пурхають над ними.
|
Діти знову «літають». |
Також тут ростуть високі та стрункі дерева.
|
Діти стають на носочки та тягнуть руки вгору. |
Їх також гойдає вітерець.
|
Діти хитають руками. |
На деревах сидять птахи та співають гарних пісень.
|
Діти імітують рухи крилець птахів та їхнє щебетання. |
Дітям дуже сподобається жити в чарівній країні. |
|
Але одного разу нависли хмаринки а потім подув сильний вітер
(аудіозапис шум вітру).
І всім жителям прийшлось ховатися хто куди міг. Але вітер стих й знов виглянуло сонечко
Вихователь:Ой, подивіться всі пелюстки кудись зникли з квіточки, з правами -в цій країні стало зовсім сумно і самі люди теж стали сумними та по цей час шукають пелюстки – незвичайної квітки .
Давайте допоможемо людям цієї країни знайти пелюстки.
Вихователь: Ми в Правдивію підем – пелюстки ми всі знайдем ;
Будем далі прямувати – треба всім нам поспішати .
1 пелюстка- право на інформацію «Казка про звуки»
Жили-були шість голосних звуків, які вміли гарно співати. Поряд з ними жило ще багато звуків, але вони співати не вміли. Іншим звукам також дуже хотілося співати, та коли вони намагалися це зробити, у них виходило шипіти – «Ш-ш-ш», пихтіти – «П-п-п», свистіти – «С-с-с», бумкати – «Б-б-б» та видавати інші звуки, окрім співу. Коли хтось промовляв ці звуки, повітря не виходило вільно з ротика, а зустрічало перешкоду: то губки стуляться (М, П, Б), то спинка язика підніметься і закриє прохід (К, Х, Г). Тому ці звуки позначаються рискою – (неначе стулені губки). А голосні, які співаються – кружечком. Та найгіршим було те, що ці звуки не могли гратися, як голосні. наприклад, стануть у пару А та У, і чуємо, як у лісі люди гукають один одного А-а-а-у-у-у. Поміняються місцями У й А – чути, як плаче дитина У-у-у-а-а-а. підбіжить І до А – це десь неподалік закричав віслючок – іа-іа-іа.
Як же хотілося сусідам голосних звуків теж так гратися! І ось вони попросили голосні звуки погратися з ними. Голосні звуки були добрими. Вони добре поміркували, як можна допомогти своїм сусідам і вирішили: щоб ті теж могли співати і так гратися, Їм треба бути при голосних звуках. Сусідні звуки дуже зраділи. відтоді вони стали називатися приголосними звуками. Тепер приголосні звуки стають у пару з голосними. Скажімо, стали у пару А та М, і чуємо, як мати годує малечу – ам, а стали разом М і У – замукала корова – му-у-у.
Так і потоваришували голосні і приголосні звуки
2 пелюстка право на відпочинок Руханка
3 право на навчання «Знайомство з фішками»
Вихователь: Час нам далі прямувати третю пелюстку шукати.
Візьміть у себе в конвертиках фішки.
Голосні звуки - це ті звуки, які ми вимовляємо без перешкод й можемо проспівати, позначають кружечком. Знайдіть у себе фішку з кружечком. Покажіть її.
Приголосні звуки – це ті звуки, які ми вимовляємо з перешкодами, їх позначають -. Знайдіть їх, покажіть.
Дидактична гра «Упізнай , якого звука бракує» за допомогою фішок.
Вихователь показує предмет і починає чітко, голосно вимовляти слово, а діти мають його закінчити. Далі гра ускладняється. Вихователь промовляє початок або закінчення слова без опори на наочність. (додавати приголосний звук)
Слова: ра..(к), си..(р), сті(л) – право на харчування.
Телефон(н), ноутбук(к), планшет(т ), - право на інформацію, спілкування.
Пісо (к), пар(к), со (н), м’я(ч) – право на відпочинок та дозвілля.
Ні..(с),спор (т), ді(м)– право на охорону здоров’я та життя.
4 пелюстка право на захист
Вихователь: Час нам далі прямувати четверту пелюстку шукати. Пам’ятаєте коли подув сильний вітер? В цей час на гілочці сиділа пташка. Вітер був дуже холодний і вона зовсім замерзла. Я пропоную її зігріти. На тарілочці у вас лежить пташка. Візьміть її в долоньки. Подмухайте на них. Зігрійте їх теплим повітрям. А ще пригорніть її до самого сокровенного місця, яке є в людини (до сердечка). А чи помітили ви що стало тепліше на душі? Як ви гадаєте, чому ?
(бо ми піклуємося, захищаємо інших ; робимо добрі справи).
- Так дітки, всі ми ще маємо право на захист.
Вихователь: Говоримо один, два, три пташечко лети. (усі промовляють слова й пташечка летить на тарілочку. Пташка полетіла і залишила нас, щоб ми прямували далі й інші пелюстки шукали .
5 пелюстка Час нам далі прямувати п’яту пелюстку шукати.
Для цього ми переглянемо відео.
Перегляд відео «Кожна дитина має право на ім’я»
https://youtu.be/NBTVypgaSBQ?si=AtpDAclZIcGAAC3Y
- Як називали дитину батьки? (хлопчик).
- Як називали дитину діти? (ей, ти).
- Що вирішили після цього зробити батьки? (дати ім’я).
- Кожне ім’я щось означає. Запитайте у батьків коли повернетеся додому, що позначає ваше ім’я.
Наприклад наші імена позначають:
Наталя, Наталія – благословенна, або різдвяна.
Вікторія – перемога.
Олена – сонячне світло.
Людмила – людям мила.
Вихователь: Запам’ятайте, кожна людина, дитина – має право на сім’ю , ім’я.
6 пелюстка Час нам далі прямувати шосту пелюстку шукати.
Графомоторика: робота з картками
Ось на картках вгорі ми бачимо ягоди та фрукти. Що ще ми бачимо на картинці вгорі? (кошики).
- Погляньте уважно на кошики, що над ними зображено? (фішки).
- Які звуки позначають кружечком? (голосні).
- Які звуки позначають рисочкою? (приголосні).
- Ось ми з вами зараз й розкладемо ті фрукт чи ягоди, які починаються з голосного звука в кошик ліворуч, а які з приголосного – в кошик праворуч.
Вихователь: Запам’ятайте, кожна людина, дитина – має право на харчування.
Звуковий аналіз слова на картках
- Коли в батьків народився хлопчик говорять, що народився хто? (син)
- Давайте зробимо звукову модель цього слова.
Син -о-
7 пелюстка Час нам далі прямувати сьому пелюстку шукати.
Дидактична гра «Заміни неправильний звук»
Вихователь читає речення та пропонує дітям знайти в кожному з них слово, що не відповідає змісту, і замінити один звук у цьому слові так, щоб зміст речення набув належного сенсу.
Робота з картинками на дошці (картинки з правами дитини).
Вихователь: Той з вас, кого я назву виходить до дошки й показує те право, яке я назву (право на навчання, харчування, відпочинок, на здоров’я).
Підсумок заняття:
Ми право маєм дихати повітрям,
Спостерігати за хвостом комет.
І милуватись піснею веселки,
І зустрічати з вирію лелек.
Стрічати сонце й промені ловити,
І брати в руки крапельки роси,
І подумки до квітки говорити:
«Яке це щастя – жити і рости!»
Вихователь: Як приємно про таке почути. Малята, то ж головніше за все – це саме життя людини, її право на життя. І ніхто не має права порушувати його.