Інтегроване(Історія України/Англійська мова) заняття "Утвердження незалежності України"

Про матеріал

Інтегроване заняття з предметів "Історія України"/"Англійська мова". Співавтори розробки - викладачі Гайворонського політехнічного фахового коледжу Першегуба Н.М. та Решетова Я.С.

Перегляд файлу

Конспект інтегрованого заняття (Історія України/Англійська мова) на тему: «Утвердження незалежності України»

Анотація.

Інтегроване заняття спрямоване на формування цілісної картини світу студентами на основі об’єднання навчального матеріалу з предметів “Історія України” та “Англійської мови”. Це дає можливість урізноманітнити форми і методи роботи, створити умови для творчості, розширити функції викладача, поєднати теорію і практику.

Abstract.

The integrated class is aimed at forming a holistic picture of the world by students based on the combination of educational material from the subjects "History of Ukraine" and "English". This provides an opportunity to diversify the forms and methods of work, create conditions for creativity, expand the functions of the teacher, combine theory and practice.

 

 

Підготовка високоосвічених кваліфікованих спеціалістів є одним із пріорітетних напрямків розвитку освіти в сучасній Україні. Ось чому викладачі з відповідальністю ставляться до навчального змісту дисциплін і методик, шукають нові підходи у викладанні, які б забезпечили виконання всіх завдань, поставлених перед освітою.

Інтегроване заняття є однією з таких освітніх технологій. Ідею інтеграції піднімали у своїх працях давньогрецькі філософи Платон, Аристотель, Кант; продовжували Д. Менделєєв, К. Ушинський, В. Сухомлинський. Розвивають цю терію і сучасні науковці, а саме: Г.Бабійчук, О. Мариновська, С.Гончаренко та багато інших.

Інтегровані заняття заслуговують на увагу викладачів різних навчальних дисциплін. Очевидними позитивними висковкамиє те, що під час їх проведення можна:

  • реалізувати ідею міжпредметних зв’язків;
  • активізувати роботу;
  • залучати знання з різних дисципліндля вирішення поставлених занять;
  • використовувати інтерактивні технології;
  • застосовувати роботу в групах;
  • мотивувати студентів до творчого співробітництва з викладачами;
  • надихати студентів до самоосвіти та саморозвитку.

У свою чергу, студенти можуть:

  • висловити та аргументувати власну точку зору;
  • дати оцінку історичним подіям, явищам та процесам, порівнювати їх та робити висновки;
  • формувати уміння і навички, необхідні для реалізації життєвих планів та формування власних поглядів. 

Для гармонійного поєднання наукових знань з історії України та англійської мови(за професійним спрямуванням), для кращого засвоєння програмного матеріалу студентами, для формування їх цілісної уяви про світ і проблеми в ньому, було розроблено і проведено інтегроване заняття на тему «Утвердження незалежності України».

Мета. Познайомити студентів із основними подіями, пов’язаними з проголошенням незалежності України, вивчити основні засади демократичного та суспільного ладу України;  такі поняття та категорії, як «перебудова», «президент», «путч», «Акт проголошення незалежності України», сприяти зміцненню громадянських якостей студентів; формувати ціннісне ставлення до держави, суспільства, мови, сім’ї, самого себе; почуття особистої відповідальності за долю своєї держави та українського народу; розвивати в учнів навички критичного мислення та аналізу шляхом вивчення і обговорення нового матеріалу по темі; розвивати навики критичного та аналітичного мислення, роботи з джерелами та документами; ознайомити студентів із граматичним явищем Passive Voice, практикувати його вживання в комунікативних ситуаціях, розширити лексичний запас студентів із основних тем історії.

Тип заняття: інтегрований

Історичні поняття:

Акт проголошення незалежності України - документ, прийнятий позачерговою сесією Верховної Ради УРСР 24 серпня 1991 року, яким проголошено незалежність України та створення самостійної держави – України.

Суверенітет (від франц. Souverainte верховна влада )- незалежність держави, що полягає в її праві самостійно вирішувати всі зовнішні і внутрішні політичні проблеми без втручання інших держав, організацій, посадових осіб; це одна з важливих ознак державності.

Путч (нім. Putsch) - заколот, збройний виступ групи змовників з метою вчинити державний переворот. Коли вживають слово путч, зазвичай мають на увазі заколот, де керівну та вирішальну роль відіграють військовики (Турченко Ф.Г., Панченко П.П. Історія України. 11 клас..- К.: -500С).

Державний Герб України - герб держави Україна, один із чотирьох її офіційних символів разом із прапором, гімном і Конституцією, затверджений 19 лютого 1992 року.

Державний прапор України - стяг із двох рівновеликих горизонтальних смуг синього і жовтого кольорів, із співвідношенням ширини прапора до його довжин.

Державний комітет з надзвичайного стану (ДКНС) (рос. - Государственньїй комитет по чрезвьічайному положению, ГКЧП) - організація, створена 18 серпня 1991 року з метою збереження СРСР шляхом усунення від влади президента, дії якого учасники комітету розглядали як неконституційні.

Перебудова (рос. Перестройка) - загальна назва сукупності політичних і економічних реформ, що проводилися в СРСР у 1985-1991 роках.

ХІД ЗАНЯТТЯ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

Good morning, dear students and collegues!

We are glad to welcome you at our unusual lesson.

Today we are speaking about the state of Ukraine and its long and difficult way to the independence.

Are you ready to start?

                                    (Вступне слово викладача історії)

Останнє десятиріччя XX ст. ввійде в історію вельми суттєвими геополітичними змінами. Серед нових політичних реалій — творення Української незалежної держави з-поміж інших країн пострадянського простору. Поява на політичній карті світу незалежної України започаткувала глобальні трансформації не лише в даному регіоні. Досягнення суверенного статусу Українською державою, за визначенням американського політолога 3. Бжезінського, є однією з найвідчутніших геополітичних подій XX ст.

На сьогоднішній день, ми всі не замислюємося над тим, як воно- жити у власній національній державі, розмовляти власною мовою, вільно висловлювати свою думку та вільно жити і творити, бо це є загально прийняті речі, які, начебто, виникли самі собою. Проте, були на нашій землі такі буремні роки, коли ці загально прийняті речі не можна було здійснити, а про власну державу українці могли тільки мріяти.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ студентів

Now we are going to watch the film about formation of our state.

  1. Перегляд частини фільму «Ukraine»

https://www.youtube.com/watch?v=6aoZN3WSwXU

( дивитися уривок 0:48-9:13)

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Оголошується тема заняття і обговорюються  етапи української державності  ( у відповідності до фільму)

Перший етап української державності пов’язують із періодом Київської Русі (IX– XIIIcm.); далі Галицько-Волинська держава як правонаступниця Київської держави, потім настав час бездержавності на українських землях,  і лише за часів гетьмана Б. Хмельницького Україна отримала свою незалежність у вигляді держави «Гетьманщини». Після цього державність було втрачено аж до початку XX століття, коли відбулося її відновлення і проголошення УHP з власним урядом та владою. Українська національно-визвольна революція 1917-1921 років дозволила в 1991 році заявити українцям про власну державу.

Студенти записують в зошит етапи становлення української державності.

Now let’s pay attention to the proper names, titles and some historical points mentioned in the film. Your task is to write them down into the copy-books(демонстрація слайдів із папки “proper names”).  

(Roman Empire, the Brave, the Baptizer, the Golden Gate, St.Sophia’s Cathedral, Yaroslav the Wise, “Evenings”, “Forest Song”,  Ukrainian Cossack State, the World War II, the Nazis, the Chornobyl Disaster.)

 На початку 1980-х років верхівка комуністичної партії СРСР, шукаючи вихід із глибокого застою, розпочала “косметичний ремонт” системи, відомий як “перебудова”. Проте паростки свободи зробили процес неконтрольованим і радянська імперія стала розпадатися...

Навесні 1990-го проголосила незалежність Литва. Близькими до цього були Латвія й Естонія. 12 червня державний суверенітет задекларувала РРФСР. Прийняття російським парламентом цього акту призвело до того, що протистояння між керівниками СРСР і РРФСР Михайлом Горбачовим та Борисом Єльциним (на той час головою Верховної Ради Російської Федерації) досягла апогею. Відтак Горбачов зосереджувався не на подіях в Україні, а на нейтралізації головного опонента.

Україна тим часом бурлила. Після становлення багатопартійності в Україні та створення таких партій як: Народний Рух України, Українська республіканська партія (УРП), Українська національна партія (УНП), Українська християнсько-демократична партія (УХДП) і Українська народно-демократична партія (УНДП) та ін. було скасовано положення про «керівну і направляючу» роль КПРС. На першій сесії українського парламенту 16 липня 1990 року було прийнято Декларацію про державний суверенітет України. (Коваль М.В., Кульчицький С.В Історія України – К.: Райдуга. – 1992. – 45 с.)

Одразу після ухвалення історичного рішення переповнений емоціями Левко Лук’яненко на площі перед Верховною Радою заявив: “Ця Декларація – це програма виходу України з-під влади Москви. Від нас із вами залежить, чи Декларація стане практичною програмою будівництва незалежної України, чи промосковським комуністам-ортодоксам вдасться перетворити її в черговий порожній папірець”.

Іван Драч зазначав: “До цього Документа ми повинні ставитися із належною поштивістю і пошаною, але і з розумінням того, що це лише початок тої величезної і грандіозної роботи, яка називається творенням Української держави” (“Літературна Україна”, 30 серпня 1990 року).

Повідомлення про суть і значення Декларації розповідає студентка…

Перегляд відео про пасивний стан дієслова в англійській мові

https://www.youtube.com/watch?v=-sbI6wvbG5o;

 робота зі слайдами по фільму фільм «Ukraine Independence Day»:аналіз випадків вживання дієслів у пасивному стані та зміна наведених речень із дієсловами в активному стані в речення з пасивним(демонстрація слайдів із папок “active” та “passive” ).  

В Москві 19-21 серпня 1991 року відбувся державний переворот. Першого секретаря М. Горбачова було ізольовано в Криму, а владу було захоплено Державним комітетом з надзвичайного стану (ДКНС зробили спробу скинути Горбачова та продовжити тоталітарну політику, проте, Путч не вдався). У цей час українські демократичні сили разом із Президією Верховної Ради УРСР звернулись до українського народу з проханням не виконувати розпорядження ДКНС, Голова Верховної Ради УРСР Л.М. Кравчук закликав зберігати спокій та не піддаватись на провокації, тим самим, не допустивши російські танки в Київ. Тільки повний провал московського Путчу зберіг Україну від втрати націнального суверенітету та повернення її до тоталітарних часів. 24 серпня 1991 року позачергова сесія Верховної Ради УРСР прийняла АКТ проголошення незалежності України.  (392 депутати – «за», 4 – «проти»)  в якому констатувалося:

«Виходячи із смертельної небезпеки, яка нависла була над Україною у зв'язку з державним переворотом в СРСР 19 серпня 1991 року,

– продовжуючи тисячолітню традицію державотворення в Україні,

– виходячи з права на самовизначення, передбаченого Статутом ООН та іншими міжнародно-правовими документами,

– здійснюючи Декларацію про державний суверенітет України, Верховна Рада Української Радянської Соціалістичної Республіки урочисто проголошує:

Незалежність України та створення самостійної української держави – України.

Територія України є неподільною і недоторканною.

Віднині на території України мають чинність виключно Конституція і закони України.

Цей акт набирає чинності з моменту його схвалення».

Водночас ВР визнала за необхідне провести 1 грудня 1991 всеукраїнський референдум на підтвердження Акта незалежності та вибори Президента України.

Робота з документом (Акт незалежності):  суть і значення

Слайд  із фрагментом акту проголошення незалежності(укр. мовою) демонструється на екрані

У зв'язку з постановою про проведення Всеукраїнського Референдуму 24 жовтня 1991 було опубліковано «Звернення» ВР України до народу, в якому визначалася історична  роль Акта про незалежність та підкреслювалася особлива відповідальність кожного при визначенні свого волевиявлення. «Акт проголошення незалежності України, – зазначалося у зверненні, – це не витвір політиків, депутатів чи партій… Це об'єктивна потреба… Незалежність України – єдина можливість зупинити зубожіння нашого народу і створити гідні умови для наших людей, такі ж умови життя, праці і відпочинку, якими відзначаються передові країни світу… Незалежність України – це право і обов'язок збудувати правову демократичну цивілізовану державу, де основними цінностями будуть реальність прав і суверенітет особистості, гарантованість розвитку і гідності кожного громадянина, представника будь-якої національності, всебічна повага до кожної етнічної меншини, що живе на українській землі…».

Порівняльний аналіз англійського формулювання Акту проголошення незалежності.

1 груд. 1991 громадяни України взяли участь у Всеукраїнському референдумі. У бюлетень для таємного голосування було внесено Акт проголошення незалежності України, прийнятий ВР України 24 серп. 1991, і питання: «Чи підтверджуєте Ви Акт проголошення незалежності України?»

Всього у волевиявленні взяли участь 31 891 742 громадянина, або 84,18 % від загальної кількості внесених до списків. Стверджувальну відповідь на питання бюлетеня – «Так, підтверджую» – дали 90,32 % голосуючих (28 804 071 особа). Проти – «Ні, не підтверджую» – проголосувало 7,58 %. Недійсними було визнано 2,10 % бюлетенів.

Першим президетом України став Л. Кравчук, який набрав у першому турі 62% голосів.

Схваливши на Всенародному референдумі 1 груд. 1991 Акт проголошення незалежності України, народ України надав цьому документові реальної сили та започаткував новий етап розвитку історії України.

Перегляд частини фільму «Ukraine»

https://www.youtube.com/watch?v=6aoZN3WSwXU

( дивитися уривок 9:14-до кінця)

Солдати на Сході захищають Україну, проявляючи тим самим до неї свою любов.

Студенти декламують вивчений напам’ять переклад вірша В.Сосюри англійською мовою “Love Ukraine”

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Перегляд виступу В .Зеленського приуроченого 30-річчю незалежності.(1.08----3.19)

https://www.youtube.com/watch?v=Zp-3GfoeTB4

Мозковий штурм: в одному реченні висловити своє розуміння терміну «незалежність». 

Завдання №1 : прочитайте текст та розташуйте в хронологічній послідовності такі події:

1  Акт проголошення незалежності України.

2   Проведення референдуму та вибори президента України.

3    Державний переворот у Москві.

Правильна відповідь: 3; 1; 2.

Через п’ять років, а саме, 28 червня 1996 року було створено головний документ Незалежної України - Конституцію, яка прийшла на зміну Конституції 1977 року УРСР, та введено національну валюту -гривню, а також затверджено державну символіку та викладено це в І розділі Конституції України (стаття 20).

Історична вікторина «Продовжи фразу» :

- За Конституцією главою держави є …

- Найвищим законодавчим органом влади є…

- Конституцію України прийняли…

- Державна мова в Україні …

- 24 серпня – День … України

- Територія України є….

V. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ ЗАНЯТТЯ.

Well, it’s the end of today’s unusual lesson. 

We hope, you’ve had a great and cognitive lesson.

We have covered a very important page in Ukrainian history and learnt essential prammar point  -Passive Voice.

Отже, 24 серпня 1991 р. перестала існувати Українська Радянська Соціалістична Республіка. На політичній карті світу з’явилася нова незалежна держава – Україна. Ідея суверенітету – це загальнолюдська ідея, тому вона вічна і незнищенна. Україна протягом віків ішла до незалежності, а здобуття її стало логічним завершенням тисячолітних традицій українського державотворення.

 

Список використаних джерел:

 1. Андрусенко А. Педагогічна суть сучасного уроку . Завуч. – 2006. - №13.

2. Баханов К. Навчання історії за інтегрованою системою . Історія в школі. – 2000. - № 16. – С 10-11.

3. Баханов К. У пошуках інноваційних технологій викладання історії . Історія в школах України. - 1996. - №1. – С 20-24.

4. Карп’юк О.Д. Англійська мова: Підручник для 11-го класу загальнооосвітніх навчальних закладів. Рівень стандарту.- Тернопіль: «Лібра Терра», 2017.- 269 с.:іл.

 

 5. Островерхова Н. М. Аналіз уроку: концепції , методики, технології  - К.: ІНКОС, 2003.

 6. Пометун О., Фрейман Г. Методика навчання історії в школі  - К.: Генеза, 2005.

 7. Створити цілісну картину світу. Інтегроване навчання в школі Завуч. – 2007. - №21.

8. https://www.youtube.com/watch?v=6aoZN3WSwXU

9. https://www.youtube.com/watch?v=-sbI6wvbG5o

10. https://www.youtube.com/watch?v=Zp-3GfoeTB4

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Решетова Яна
Додано
13 грудня 2022
Переглядів
633
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку