Інтегроване заняття. «Вода у небезпеці – бережімо її».

Про матеріал
Конспект інтегрованого заняття «Вода у небезпеці – бережімо її». Розширювати знання дітей про природу використовуючи твори В.Сухомлинського.
Перегляд файлу

1

 

Конспект інтегрованого заняття «Вода у небезпеці –   бережімо її».

Мета: розширювати знання дітей про природу використовуючи твори В.Сухомлинського.

Корекційна: розвивати монологічне мовлення, удосконалювати вміння переказувати твір близько до тексту; розвивати мислительні операції, вміння робити елементарні висновки з приводу побаченого,розвивати спостережливість, психічні та пізнавальні процеси;

Пізнавальна• розвивати логічне мислення, продовжувати вчити дітей досліджувати; удосконалювати знання дітей про кругообіг води в природі, про ріки та цілющі джерела України; закріпити уявлення дітей про те, у якому стані вода існує в природі, різні явища (дощ, роса, сніг, іній, паморозь, лід, пара) та стани води у навколишньому середовищі. . Закріпити знання про властивості води, її роль у житті людини; виховувати бажання виявляти доброзичливість до оточуючих людей, спонукати дітей до прояву позитивних емоцій. активізувати і збагатити словник дітей іменниками, прикметниками та дієсловами по темі заняття. Розвивати уяву, вивчити та закріпити знання про властивості води; розвивати навички економного витрачання води в домашніх умовах, прищеплювати найпростіші правила поведінки в навколишньому середовищі.

Виховна.-Продовжувати розширювати уявлення дітей про моральні якості людини: доброту, чуйність, порядність, турботливість, співчуття; формувати негативне ставлення до проявів егоїзму, байдужості, жорстокост.і Формувати вміння емоційно реагувати на природні об’єкти, отримувати позитивні враження від спостережень за ними. Збагачувати життєвий досвід школярів. Виховувати бажання берегти водні ресурси нашої країни,  любити та бережно ставитися до природи.

Матеріал:  демонстраційний: відео сюжети, картинки (ставок, озеро, річка, струмок, море, океан, джерело, водоспад, болото, вода у пляшці, кран з якого тече вода, криниця); Капітошка; краплинки; глобус; конверт з листом; правила-схеми; пляшка з водою; предмети з різних матеріалів, стакан; роздатковий: картинки (ставок, озеро, річка, струмок, море, океан, джерело, водоспад, болото, вода у пляшці, кран з якого тече вода, криниця); пронумеровані три стаканчики; тарілочки з землею та сіллю; палички;соломинки.

 І. Вступна частина

Організація дітей на занятті.

Вихователь

Подивіться за вікно.Що ви бачите? Яка погода? А чим зовсім нещодавно була вкрита Земля?

-Діти, а чим корисний сніг?( він зберігає рослини від вимерзання, зволожує землю.

-А чому діти люблять сніг?

-Яка користь від дощу?

- Хто не може обійтися без води?

-Яка роль води у житті людини?

-Ми можемо сказати, що вода турбується про людей, рослин, тварин

-Діти, а хто турбується про вас ?

-Як вони виявляють свою турботу?

- А про кого турбуєтесь ви ?

-Що ви робите? Як можна назвати людину, яка турбується про інших ? (таку людину називають уважною, чуйною, турботливою, доброю, лагідною)

-. Діти, по тому, як ми ставимося до інших людей, нас оцінюють, яка ми людина – хороша чи погана. Хочете дізнатися, який вчинок дівчинки Зіни мало не змінив про неї добру думку?

Читання оповідання В.О. Сухомлинського «Лялька під дощем»

Вихователь. Як змінилася погода з настанням грози?

Кого забула Зіна на вулиці?

Що можна сказати про вчинок дівчинки? (Так, Зіна була неуважна, байдужа.)

Що відчула Зіна, побачивши ляльку під холодним дощем?

Чому вона заплакала?

Що зробила Зіна?

Чому вона злякалася?

Що можна сказати про почуття мами? (Так, мама переживала, хвилювалася, злякалася, розгубилася.)

Що мама зробила, коли побачила Зіну?

Чому вона так зробила?( Правильно, тому що кожна мама турбується про свою дитину, хвилюється за неї, доглядає її.)

Діти, то що ж ми можемо сказати про Зіну, яка вона? (Так, вона чуйна, уважна, турботлива смілива.)

А як би ви вчинили на місці Зіни?

У цьому оповіданні дівчинка турбувалася про свою ляльку, але в житті ми повинні піклуватися не тільки про свої речі та іграшки.

Про кого ще піклуються люди?

Чому не можна забувати про тих, хто потребує нашого піклування?

Як називають людей, які піклуються лише про себе?

Що можна сказати про людину, яка піклується про інших?

Дидактична гра «Назви протилежне слово».

Правила гри: підібрати протилежне за значенням слово до запропонованого.

Вродливий - некрасивий ; розумний - дурний;

Ледар - працьовитий; боягуз - сміливий;

Чесний - брехливий; жадібний - щедрий;

Байдужий - чуйний; ввічливий - грубий.

Вихователь. Діти, кожній людині повинні бути притаманні такі риси як працьовитість, чесність, чуйність, сміливість, щедрість, ввічливість. Потрібно турбуватися про всіх, хто потребує нашої допомоги: стареньких та немічних людей, маленьких діток, людей-інвалідів. А ще ми повинні турбуватися і про братів наших менших – тварин, а також доглядати за рослинами, обов’язково допомагати старшим. Я, діти, впевнена, що кожен з вас знайде, кому і чим допомогти. Всі ви будете шанувати своїх рідних та близьких, піклуватися один про одного та берегти природу..

 

Діти сьогодні у нас буде незвичайне заняття (Звучить музика «Капітошка»).

До нас завітав…. Хто? – Капітошка. Він до нас прийшов із чарівним мішечком та листом від своїх сестричок краплинок.

Читаю лист: «Любі діти, наша мати-Вода на планеті земля у небезпеці. Запасів чистої води на землі стає все менше і менше. Вкрай важливо, щоб кожна дитина і кожна доросла людина навчилися берегти воду та економно її витрачати. Тому ми звертаємось до вас із проханням – навчіться економно витрачати воду та її берегти і розповідати про це всім дітям і дорослим. А ще ми просимо порятунку.адже нас зачаклувала зла чаклунка, а визволити нас ви зможете лише тоді, коли виконаєте усі необхідні завдання».

Отже, діти. Метою нашого заняття сьогодні є навчитися берегти і економно витрачати воду та визволити краплинок з біди.

Наш клас сьогодні буде перетворений в уявну лабораторію, де ми проведемо різноманітні досліди з водою, щоб дізнавшись про її властивості, навчитися якнайкраще берегти її та економно витрачати.

(Робота з таблицею)

Вода- вічна мандрівниця. Вона у природі постійно рухається, хоча ми цього не помічаємо. Сонячні промені нагрівають воду в калюжах, річках, озерах, морях. Вода перетворюється на пару.

Ця нагріта пара піднімається високо вгору. Там набагато холодніше, ніж біля поверхні землі. Угорі пара охолоджується і знову перетворюється на краплинки води, а взимку – на сніг. Потім краплинки або сніжинки падають униз, у вигляді дощу або снігу. Вода просочується крізь грунт і знов потрапляє до озера або річки. Там вона знов випаровується під дією сонячного тепла та у вигляді пари піднімається вгору. Цей безперервний процес має назву кругообіг води

( кругообіг води відео 2)

Але, перш ніж відкрити лабораторію, я, як головний лаборант, хочу дізнатися, що ви знаєте про воду і чи можете ви прийняти участь у дослідах.

Вихователь:

  •                – Що це? (показує глобус) – Так, глобус – маленьке зображення нашої планети, ось такою нашу планету видно із космосу.
  •                – Яким кольором на глобусі позначено воду?
  •                – Яким кольором позначено сушу? (землю, де немає води)
  •                – Якого кольору на глобусі більше?
  •                – То чого більше води чи суші?
  •                – Чи скрізь вода однакова? Якою буває вода у природі? (прісною і солоною)
  •                – Як ви розумієте слово «прісна»?  – вода без смаку і без запаху.

Я як лаборант зрозуміла, що ви дещо вже знає про воду і тому можете приймати участь у дослідах з водою. – Запрошую вас до нашої лабораторії!!!

 

І так, шановні лаборанти з листа ми дізналися, що вода на планеті Земля в небезпеці. Нам треба вияснити і кого і чого треба захищати воду. Для цього нам спочатку потрібно дізнатися властивості води.

І одна  з краплинок хоче розповісти про пригоду, яка з нею трапилась.

Розповідь вихователем твору В.Сухомлинського «Крапля роси» супроводжується показом картинок на панно.

Крапля роси

Рано – вранці на квітці троянди прокинулась Крапля малої роси.

«Як я тут опинилась? - думає Крапля. – Увечері ж була високо в небі. Як я попала на землю»

І захотілося їй знов у небо.

Пригріло Сонечко. Випарувалась Крапля, піднялася високо в небо блакитне, до самого Сонечка. Там тисячі інших крапель. Зібрались вони в темну хмару і заступили Сонечко.

- Чого ви мене заступили від людей? – розгнівалось Сонечко. І послало на темну хмару вогненну стрілу. Вдарила вогненна стріла, загримів грім. Злякалася темне хмара і розсипалась. Пішов дощ. Упала крапля на землю.

- Дякую тобі, Крапле, - сказала Земля. – Так я скучила за тобою.

Вихователь:  Діти, дайте відповідь на такі запитання.

  • Де прокинулась Крапля роси?
  • Що вона подумала?
  • Як Краплинка потрапила на небо?
  • Чому розсердилось  сонечко?
  • Як Краплинка потрапила на землю.
  • Вихователь: Діти, ви зрозуміли, чому Краплинка чарівна?
  • ( Вона перетворилася на пар і піднялася в небо).
  • Вихователь: В що ще може перетворитися Краплинка?(Лід, сніг).

Вода – це справжня чарівниця. Вона вміє перетворюватися та змінюватися. Давайте послухаємо загадки і відгадаємо, на що

  • У вогні не горить
  • У воді не тоне.(Лід)
  • І не борошно, а білий
  • І не вата, а м’який
  • І як дзеркало, блискучий
  • Покриває гори – кручі,Застеляє землю вкрай,
  • Щоб був гарний урожай, Що це буде? – Відгадай.(Сніг)
  • З високості мов сльозинки,
  • Линуть вниз дрібні краплинки,
  • З льоту, навкіс напрямки
  • Дзвінко б’ються об шибки.
  • Об’єднавшись у струмочки
  • Заливають всі куточки.
  • Їх багато, не злічити.
  • Як краплинки звуться, діти? (Дощ).
  • Снігурочка дихне, мереживо ясне
  • Простелить по землі, повісить на гіллі
  • А сонечко погляне
  • Мереживо й розтане. (Іній)
  • Влітку з неба, мов зернинки
  • Впали білі горошинки. (Град)
  • Ви відгадували загадки-це усна народна творчість. Ще один її вид-це прислів’я.Діти читають прислів’я про воду.(відео3).

 

Вихователь:  Коли Краплинка може перетворитися на лід? (Взимку, коли мороз на вулиці, а влітку, в морозильнику).

  • Вихователь показує дітям льодяну Краплинку.

-Для того.щоб стати справжніми лаборантами,потрібно одягнути спецодяг.

  • Дид. гра  «Яка Краплинка» - тверда, холодна, прозора, мокра, слизька. Діти проводять обстеження льоду.

Масаж «Льодяні кульки»  Ти краплинка нас гартуй,   Від хвороби нас рятуй.

(Діти льодяною краплинкою водять по рукам, щічках…)

  • Вихователь: Чому лід тане, коли ми робімо масаж по тілу?
  • ( Тіло тепле, а від тепла лід тане).
  • Діти, пригадайте, що ви пили на сніданок? (Чай).
  • А що ще можна випити? Давайте порахуємо. (Чай на сніданок, компот на обід, молоко на вечерю). А ще супи, борщі.

Діти, а чи є на землі хоч одна істота котра могла б жити без води? (Ні, немає).

Вода, діти, має чарівну властивість, з давніх-давен це знають люди. Вона розчиняє різні речовини: з’їли ви бутерброд, вода розчинила його на дрібні часточки, а кров рознесла поживні речовини по всьому організму, кожній клітинці дала.

Дослід 1: Визначити колір, температуру, смак води у склянках.

-Як ми визначаємо температуру води. (На дотик, торкаємося склянки -холодна).

-Колір, прозорості? (Вода прозора, немає кольору). А на смак? (Пробують через трубочку – без смаку).

-Як називають воду придатну для пиття? – прісною

-Де ми можемо знайти таку чисту воду для пиття?

- ПОКАЗ КАРТИНОК в джерелах, в криниці, у пляшках.

-Від кого і чого треба захищати воду в криницях?

  • А в джерелах? -Що для цього роблять?

– Я додаю в склянку сіль, яка буде вода?Дати спробувати через соломинку. (Солона).

Чому? (Сіль розчинилася у воді, солі не видно, смак залишився).

Вода може розчиняти що? (Цукор, сіль, лимонну кислоту, інші речовини).

Вихователь: -Ви напевне знаєте, діти, що морська вода теж солона? (Так, солона).   Як же до неї сіль потрапила? Хочете я вам розповів?

На нашій планеті Земля є багато річок. Вони на своєму шляху до моря проходять крізь гори та грунт, де є різні солі. Річки приносять цю сіль у море, де вона залишається назавжди, тому що вода нікуди не тече. А у річок вода свіжа, не солона, бо постійно поповнюється новою водою із джерел, а течія відносить сіль у море. Відео 4 «Чому море солоне?»

З`ЯВЛЯЄТЬСЯ ПЕРША КРАПЛЯ

Дослід 2:

Діти кидають  лід  у прозору посудину з водою. Лід не тоне у воді, а плаває на її поверхні. Це означає, що він легший за воду.

Вихователь: Добре, що лід зверху. Якби лід опустився та замерз, загинули б риби і все живе, що знаходиться у воді. Та, на щастя, в природі цього не відбувається.  Відео 5 «Життя мешканців водойм зимою».

З`ЯВЛЯЄТЬСЯ ДРУГА КРАПЛЯ

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Вихователь звертає увагу дітей на чарівну скриньку, в якій багато різних предметів зроблених з різного матеріалу.

Вихователь:  Як ви думаєте, які предмети тонуть, а які не тонуть у воді?

Дослід 3

У прозору посудину з водою, опускаємо предмети однакової форми та об’єму, але різного матеріалу (дерева, скла, пластмаси, металу…)

Вихователь: Чому деякі з них плавають, іншу тонуть?

( Предмети легші від води плавають, а важчі від води тонуть).

З`ЯВЛЯЄТЬСЯ ТРЕТЯ СВІТЛО-БЛАКИТНА КРАПЛЯ

дослід №4 у стакан висипте землю з тарілочки.

  •                Що сталося з водою? – стала брудною.
  •                Чи придатна ця вода для пиття?
  •                Де у природі ми можемо побачити таку воду?
  •                ПОКАЗ КАРТИНОК в калюжі, на болоті.
  •                Яка вода у цих місцях? – брудна.
  •                Не тільки брудна, а ще й стояча. Давайте подумаємо де ще у природі є стояча вода? – ПОКАЗ КАРТИНОК в ставку, в озері.

В ставках і озерах вода чиста, хоч і стояча.

ЇЇ варто оберігати від забруднювання. Але не лише самі водойми, але й біля них.

З`ЯВЛЯЄТЬСЯ ЧЕТВЕРТА БЛАКИТНА КРАПЛЯ

Дослід 5 зверніть увагу якої форми вода у пляшці? ( вода набула форми пляшки.)

-Чи зміниться форма води, якщо її перелити в склянку? – вислухати дітей.

-Давайте перевіримо, я переллю воду із пляшки в стакан.

-Зверніть увагу, що під час переливання потрібно тримати ємності щільно притиснутими одна до одної, щоб вода потрапляла туди куди нам потрібно її перелити.

-Діти, а що забезпечує нерухомість води? – Форма склянки.

-Що треба зробити щоб вода почала рухатися?

-Як вивільнити воду зі склянки? – перехилити, штовхнути. – Ось такпоказую.

-Давайте простежимо, що відбувається з водою, коли вона виходить за краї стакану?

-Що сталося з водою? – вона потекла на піднос.

-Діти, то яка властивість води дала їй можливість переміщуватися з однієї посудини в іншу? –проточність.

-Де у природі можна побачити воду у стані проточностіі?

ПОКАЗ КАРТИНОК водоспад, струмок, річка.

З`ЯВЛЯЄТЬСЯ П`ЯТА СИНЯ КРАПЛЯ

Правило, яке слід вам запамятати – «Не смітити біля водойми та не забруднювати її

У вас на столиках зявились картинки. Розгляньте картинку 1 та 2.

  •                Що ви бачите на 1 картинці?
  •                Чому небезпечно залишати кран відкритим, коли ніхто не користується водою?
  •                Як правильно вчиняти коли вода вже не потрібна?
  •                Чим відрізняється поведінка дітей на 2 картинці?
  •                Як вони заощаджують воду?
  •                Чи намагаєтеся ви берегти воду?
  •                Як саме?
  •                Після того як ми зробили висновок, що воду слід економити, як ви будете поступати? – відповіді дітей «Тепер я буду … .»

Тепер запамятайте друге правило – «Закривай кран, коли вода непотрібна

Розгляньте картинку 3 та 4.

  •                Що ви бачите на картинках?
  •                На якій картинці ми бачимо, що вода використовується економно?
  •                Чому? Чого вчать нас ці зображення?
  •                Розкажіть тепер про свої наміри. Я ви будете використовувати воду. – відповіді дітей «Тепер я буду … .»

Запамятаймо третє правило – «Необхідно робити тоненьку цівку, коли використовуємо воду із крана

  •                Давайте повторимо правила. Я буду показувати на дошці, а ви на своїй роботі.

ІІІ. Заключна частина

  •                Діти, що нового ви дізналися на занятті?
  •                Діти, що нового ви вивчили на занятті?
  •                Які правила бережного та економного витрачання води ми вивчили?
  •                Що вам сподобалося найбільше на занятті?

 

doc
Пов’язані теми
Я досліджую світ, Позакласні заходи
Інкл
Додано
28 лютого 2023
Переглядів
370
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку