План-конспект заняття, мета якого-прослідкувати шлях розвитку Конституції України; пояснити значущість і актуальність Основного Закону; згадати основні положення Конституції України; виховувати усвідомлення значення Конституції для життя кожного громадянина.
План заняття
Навчальні дисципліни: Основи правознавства та історія України
Тема: «Історичні корні конституційних процесів в Україні».
Мета заняття:
Вид заняття: контролю і корекції знань, умінь, навичок (залік з модуля).
Форма заняття: інтелектуальна гра.
Міждисциплінарні зв’язки: історія України, основи правознавства, географі, всесвітня історія, культурологія, українська література.
Забезпечення заняття: Конституція України, відео-ряд, витяги з нормативно-правових актів, ресурси мультимедіа кабінету, портрети гетьманів України, стенд з державною символікою.
Компетенції, на формування яких направлене заняття:
Використані джерела:
Відеоматеріал:
Хід та основний зміст заняття
І. Організаційний момент.
Привітання студентів і присутніх гостей. Перевірка присутності студентів на заняття, виявлення їх готовності до заняття, підготовка аудиторії до заняття.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вступне слово:
Добрий день! Сьогодні темою нашого заняття є : «Конституція України: із глибини віків до сьогодення». Відомо, що кожна держава, окрім своїх символів (гімну, прапора та герба), має ще й Конституцію. Цей документ є Основним Законом держави.
Світова громадськість визнала Конституцію України однією з найбільш досконалих і демократичних. Отже, зараз ми з вами проведемо конкурс «Калейдоскоп», та визначимо хто матиме можливість першим сформувати команду та розпочати гру.
ІІІ. Актуалізація опорних знань студентів.
Жеребкування: «Калейдоскоп».
Студенти шляхом відповіді на блок запитань студенти діляться на дві команди. Хто дасть більше правильних відповідей, має змогу першим формувати команду.
Культурологія:
Історія України:
Основи правознавства :
Всесвітня історія:
Українська література:
Географія:
ІV. Контроль навчальних досягнень студентів (інтелектуальна гра).
Для початку згадаємо! Шлях становлення Української державності довгий і тернистий. Отже, й історія нашої Конституції також тривала. А бере вона початок ще з Київської Русі.
Більшість прав і свобод людини є природними. Значного розвитку ідея прав людини набула в період занепаду феодалізму, становлення і розвитку ринкових відносин, коли постала необхідність обмеження монархічної влади.
На заняттях з історії ви вивчали документи, в яких були юридично закріплені права. Пригадайте і назвіть ці документи.
Відповіді студентів можуть бути такими:
(Історія українського права)
І етап – «Звичаєве право»
ІІ етап – Руська Правда Ярослава Мудрого
ІІІ етап – «Правда Ярославичів»
ІV етап – Повчання Володимира Мономаха
V етап – Магдебурзьке право
VІ етап – «Литовські Статути»
VІІ етап – Запорізька Січ
VІІІ етап – Березневі Статті Богдана Хмельницького
ІХ етап – Конституція України
1-ша команда: короткі доповіді про шлях становлення Конституції.
І етап – «Звичаєве право»
Історія права на Україні починається з усних правових норм – «звичайного права». Це – дозволені державою і обов'язкові для населення стародавні звичаї.
ІІ етап – Руська Правда Ярослава Мудрого
У 1016 році князь Ярослав Мудрий видав закон «Руська Правда», за яким було обмежено феодальне свавілля, проте збільшилась феодальна нерівність.
ІІІ етап – Правда Ярославичів, або Устав Ярославичів
Збір законів, виданий 1072 року князями Ізяславом, Святославом та Всеволодом, що найменували себе «Ярославичі», а доба правління та міжосібної боротьби відома як Тріумвірат Ярославичів. Це було перше Велике доповнення «Руської Правди», яке отримало назву «Правда Ярославичів», або «Устав Ярославичів». «Правда Ярославичів» спрямована насамперед на охорону життя княжих чиновників, княжої власності і власності найвпливовіших посадових осіб Давньоруської держави.
ІV етап – «Повчання дітям» Володимира Мономаха
«Повчання» — оригінальний твір, у якому Володимир Мономах висловлює думки загальнодержавного, політичного та морального характеру, повчає своїх дітей бути розумними правителями, захищати інтереси Русі, боротися з князівськими міжусобицями, самим учитися й поширювати освіту, власною поведінкою подавати приклад іншим.
2-га команда: короткі доповіді про шлях становлення Конституції.
V етап – Магдебурзьке право
Магдебурзьке право виникли у німецькому місті Магдебург. Це було феодальне міське право, за яким, місто звільнялось від влади і суду феодалів.
В Україні цим правом користувались такі міста: Львів, Житомир, Хуст, Київ. Жителі міст ставали вільними людьми.
VI етап – «Литовські Статути»
«Литовські статути» – класичні кодекси того періоду, правові збірники феодального права.
VII етап – Запорізька Січ
У 1710 році була написана перша Конституція України, автором якої став Пилип Орлик. До цього часу козаки користувалися «звичайним правом»
VІII етап – Березневі Статті Богдана Хмельницького
Правовий документ, що визначав автономне політичне і правове становище України в складі Росії.
ІX етап – Конституція України
З 20 вересня 1994 року Верховною Радою України було створено Конституційну комісію, яка розробляла нову Конституцію нашої молодої держави. Верховна Рада провела цілодобове засідання з 27 по 28 червня 1996 року і прийняла нову Конституцію України 28 червня 1996 року.
Викладач: Верховна Рада України від імені Українського народу – громадян України всіх національностей,
виражаючи суверенну волю народу,
спираючись на багатовікову історію українського державотворення і на основі здійсненого українською нацією, усім Українським народом права на самовизначення,
дбаючи про забезпечення прав і свобод людини та гідних умов її життя,
піклуючись про зміцнення громадянської злагоди на землі України,
прагнучи розвивати і зміцнювати демократичну, соціальну, правову державу,
усвідомлюючи відповідальність перед Богом, власною совістю, попередніми, нинішнім та прийдешнім поколіннями,
керуючись Актом проголошення незалежності України від 24 серпня 1991 року всенародним голосуванням,
приймає цю Конституцію – Основний Закон України.
Ось таким довгим, складним і тернистим був шлях створення Конституції України.
А тепер давайте спробуємо знайти відповідності між минулим і сучасністю!
Студенти дають відповіді на запитання інтелектуальної гри.
V. Закріплення та систематизація знань:
Рефлексія
«Снігова куля»
VІ. Домашнє завдання :
Доповнити конспект.