Інтегроване заняття з охорони здоров’я, біології людини та хімії у формі занять-тріад у 8 класі

Про матеріал

Безпека харчування. Традиційні і сучасні системи харчування. Профілактика захворювань незбалансова-ного харчування. Проблема якісних харчових продуктів і здоров'я людини. Екологічно чисті продукти харчування. Вибір харчових продуктів. Харчові розлади та їх запобігання

Перегляд файлу

Інтегроване заняття з охорони здоров’я, біології людини  та хімії у формі занять-тріад у 8 класі

Автор – Герасимюк Наталія Олексіївна,

вчитель вищої кваліфікаційної категорії

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

F:\фото семынар\PA310974.JPG

Тема:

Безпека харчування. Традиційні і сучасні системи харчування. Профілактика захворювань незбалансова-ного харчування. Проблема якісних харчових продуктів і здоров'я людини. Екологічно чисті продукти харчування.  Вибір харчових продуктів. Харчові розлади та їх запобігання

Мета: формування ключових компетенцій; природничо-наукової -  розкрити місце біології серед інших наук, її значення для медицини, практичної діяльності людини; вміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії; соціальної – проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших, предметних компетенцій: :   сформулювати поняття раціонального харчування і енергетичного балансу організму. Показати, чим визначається потреба організму людини в поживних речовинах. з'ясувати гігієнічні умови нормального травлення, озна­йомити з профілактикою харчових отруєнь, шлунково-кишкових і глистяних захворювань, проводити антинікотинову і антиалкогольну пропаганду: навчити визначати якість харчових продуктів в домашніх умовах.

Тип тріади: формувальна

Методи  та методичні прийоми: інформаційно – рецептивні (розповідь, пояснення, порівняння, бесіда, демонстрація схем, малюнків, таблиць;

Практичні – дослідження якості харчових продуктів; випереджувальний (дослідження проблеми серед учнів школи); творчий – (створення схем, плакатів, повідомлень.)

Міжпредметні зв’язки: основи здоров’я, екологія, хімія.

Основні поняття і терміни: якісне харчування, кишково – шлункові хвороби, гігієна харчування. якість харчових продуктів, екологічно чисті продукти.

Обладнання: слайди презентації,  Друк – завдання: - Будова травної системи, склад їжі, німа схема, анкета, «Так чи ні», Хвороби кишкового тракту, таблиця, основне правило гігієни.

Для досліджень обладнання(1 комплект) – секундомір, предметне скло (2шт), пробірки (6шт), хімічні стакани малі (2шт), скляна паличка, чайна ложка, металевий тигель, пальник, тримач для пробірок, скальпель чи ніж, фільтрувальний папір. Реактиви – гаряча і холодна вода, розчин етилового спирту (горілка),  розчин Люголя (настойка йоду), розчин оцтової кислоти (оцет). Продукти – морозиво, плитка шоколаду, мед, ковбаса, вершкове масло, сир твердий, сир кисломолочний, сметана, етикетки з продуктів.

План - схема

№ і   назва етапу

Методи, методичні прийоми, вправи

Розподіл часу

І і ІІ мініади

І етап Організаційний.

Вправа «Актуальність питання»

  1 хв.

ІІ етап    Актуалізація знань

Прийом «Пригадай», «Твоя думка»

5 хв

ІІІ етап   Мотивація діяльності.

   Прийом «Дивуй» Факт І (Загадка короля), Факт ІІ - загадка

3 хв.

ІІ мініада

ІV  етап    Вивчення нового матеріалу

 

А) «Запиши у словничок», «Німа схема», «Практичне завдання – визначення ІМТ, «Чи все добре х моїм харчуванням,» вправи Математична І і Математична ІІ, Випереджувальне завдання – анкета, Вправа «Так чи ні», Головоломка «Хвороби шлунково – кишкового тракту», операція «Пошукова», Головоломка «Профілактика захворювань»,  Звіт – дослідження екологічного стану своєї місцевості.

Б)  Практичне завдання – «Органо  - лептичне дослідження якості продуктів»,  Наукова лабораторія. Робота в групах «Лабораторія визначення якості харчових продуктів».

58 хв.

 ІІІ мініада

 V етап   Закріплення вивченого.

Вправа «Поміркуй», «Знайди відповідність»

Прийом «Мозковий штурм»

12 хв.

VІ  етап    Підсумок роботи. Рефлексія

Висновок з заняття

2 хв.

VІІ  етап    Сторінка допитливих, цікавинки з теми

Розвязування кросвордів №1 і №2.

 9 хв.

VІІІ етап  

Домашнє завдання

 1 хв.

 

F:\фото семынар\PA310929.JPG

Хід заняття

І. Організаційний момент.

Учитель основ здоров’я. Здоров’я – одна із найважливіших цінностей людини, запорука її благополуччя й довголіття. Основи здоров’я закладаються в дитинстві, тому будь – яке відхилення в розвитку організму, будь – яка хвороба в дитячому, підлітковому чи юнацькому  віці накладає відбиток на стан здоров’я дорослої людини. Втрачене здоров’я не повернути, або ж зробити це набагато важче, ніж у свій час зберегти.

      Основою сучасного уявлення про здоров’я є визначення ВООЗ: «Здоров’я – це стан повного фізичного, психологічного і соціального благополуччя.»

         В світі, і в Україні також, існує дві взаємозв’язані проблеми: екологічне здоров’я всієї планети та здоров’я людей, що її населяють. Від розв’язання цих проблем залежить майбутнє всього людства. На жаль і здоров’я планети і здоров’я її жителів погіршується. Медичні обстеження українців свідчать про погіршення їх стану здоров’я. Це стосується і учнівської молоді. Рідко який випускник школи має добре здоров’я. Багато дітей мають цілий букет хвороб.

       “Людина народжується здоровою, а всі хвороби приходять з їжею. ”  цю думку висловив стародавній мислитель Гіпократ. З ним потрібно погодитись, але життя додає і інші чинники, які негативно впливають на здоров’я людини.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Учитель біології: Пропоную етап роботи  «Пригадай». Як їжа, про яку говорив Гіпократ, потрапляє до нас в організм? Для чого ми їмо? З чого складається їжа?

Виконаємо вправу – головоломку. „Будова травної системи. Органи травлення ”  

Завдання: Впишіть у клітинки назви основних органів травної системи та залоз, що беруть участь у травленні. Лініями сполучіть їх у відповідності до шляху їжі в тілі людини, або цей шлях запишіть цифрами. Органи травного тракту запишіть як чисельник дробу, а  залози вкажіть  як знаменник дробу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

п

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

р

 

 

 

 

 

2

ш

 

 

 

 

 

 

6

с

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

к

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

с

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

п

 

 

 

 

 

 

 

7

а

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповіді:1 – рот, 2 – шлунок, 3 – кишечник, 4 –  стравохід, 5 – печінка, 6 – слинна, 7 – анальний отвір, 8 – підшлункова

Шлях:   1/6 →     4 →    2  →   3/5,8  →  7

 Друге питання «Для чого ми їмо? Вправа «Твоя думка». (Можливі відповіді учнів.) Підсумок – відповідь: поповнення енергетичного запасу та будівельних матеріалів організму).

 І третє запитання. Що ми їмо? Вправа «Поміркуй». У вас на столах є листки із грою – плутанкою. Переставляючи літери в словах, прочитайте назви основних складових їжі.

  1. Кібил,  2 – Рижи, 3 – Ледигувов, 4 – Тимінаів, 5 – Ліос, 6 – Доав.

(Відповідь: 1 – білки, 2 – жири, 3 – вуглеводи, 4 – вітаміни, 5 - солі, 6 - вода)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель основ здоровя: Продовжимо  роботу ознайомившись  із двома фактами. Про що вони вам говорять?( два конверти)

  Прийом «Дивуй»

Факт І…Влада Тайваню почала боротьбу з ожирінням населення, ввівши податок на швидку їжу. Податком обкладаються цукровмісні продукти, кондитерські вироби, фастфуд та алкоголь. Чиновники забили тривогу тоді, коли стало відомо, що третина тайванських дітей страждає від ожиріння. Влада вважає, що нездатність дорослих контролювати власні апетити і лінь готувати смачну здорову їжу насамперед негативно позначаються на молодому поколінні.  Також ожиріння громадян створює непомірне навантаження на систему охорони здоровя Тайваню. Слід відмітити, що у жодній з країн світу подібного податку немає.

     Факт ІІ - Загадка : Авторитет короля вимірюють в одиницях системи СІ. Це добре засвоїв король Тонга Таоха Ахау Тупоу ІУ. Посідаючи престол, він потрапив до книги рекордів Гіннеса. У якій номінації? (Найважчий король. 211кг.)       

IУ. Вивчення нового матеріалу. 

Як ви вже зрозуміли, мова сьогодні йтиме про види харчування та його вплив на здоров’я людини.

Сьогодні на уроці ми з вами дізнаємось про різноманітність харчових продуктів, про їх якість та вплив на здоровя дітей, а також ознайомимось як попередити ті чи інші розлади в організмі, пов’язані із неякісним харчуванням, недотриманням певних правил харчування та  правильного вибору  якісних продуктів харчування.

Основні питання на яких ми зупинимось це: 

  1. Види харчування (збалансоване і незбалансоване, традиційне, лікувальне і дієтичне).
  2. Хвороби неправильного  харчування.
  3. Правила прийому їжі.
  4. Кишкові розлади –дисбактеріоз, гастрит, апендицит, харчові отруєння.
  5. Правильний вибір харчових продуктів.
  6. Дослідження якості харчових продуктів.

Вправа - «Запиши у словничок». Об’єднаємося у групи по 2 особи та користуючись підручником, Інтернетом чи іншими джерелами, знайдіть визначення термінів: Раціональне(збалансоване) харчування

  1. Незбалансоване харчування
  2. Недостатнє харчування
  3. Надмірне харчування.
  4. Традиційне харчування
  5. Дієтичне харчування.

(Сповіщення учнів, доповнення вчителя).

1.  Раціональне (збалансоване) харчування  — харчування, при якому до організму з харчовими продуктами надходять усі поживні речовини, вітаміни і мінеральні солі в кількості, що необхідна для нормальної життєді­яльності.

Якщо цього не дотримуватися – говорять про незбалансоване харчування.

2. Енергетичний баланс — рівне співвідношення енергії, що надхо­дить до організму з їжею, і енергії, що затрачена внаслідок діяль­ності організму.

Якщо витрати енергії перевищують її надходження, то кажуть про недостатнє харчування. Якщо ж надходження енергії перевер­шує її витрату, то кажуть про надмірне харчування. Чинники, що визначають потребу людини в поживних речови­нах: маса тіла; вік; рівень рухової активності.

Харчування, в якому немає заперечень до вживання тих чи інших харчових продуктів є традиційним чи раціональним, а той вид харчування, де є заборонені або не рекомендовані до вживання харчові продукти є дієтичним. Часто дієтичне харчування є необхідним при певних захворюваннях  і тоді воно стає лікувально – дієтичним. В наш час виникло багато напрямків у харчуванні. Є люди, які не вживають в їжу м’ясні продукти і м'ясо – вегетаріанці, є люди, які вживають харчові продукти сирими – сироїди. Ті ж що бажають схуднути можуть вибирати різноманітні дієти. Всі вони мають низькокалорійні продукти.

Вправа «Творча».

Об’єднаймося в групи по 3 особи. Ваше завдання – заповнити «Німу схему – види харчування». Листки – бланки є у вас на столі. Можливе художнє доповнення схеми.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповіді: збалансоване, незбалансоване, недостатнє, надмірне, традиційне, лікувальне

Учитель біології: При недостатньому потраплянні в організм необхідних речовин, в ньому відбуваються досить помітні зміни аж до захворювань.

При недостатньому харчуванні виникає хвороба дистрофія   критичнее зниження маси тіла. Якщо ж людина і далі продовжує нехтувати правильним і збалансованим харчуванням – можна отримати хворобу анорексію, яка найчастіше веде до незворотних процесів в організмі і навіть до смерті. На початку століття  тенденція бути худими мала багатьох прихильників у модельному бізнесі. Моделі при зрості 175см і більше могли важити до 45 кг при нормі  приблизно у 65 – 70 кг. Недоотримання їжі веде до змін у травному тракті. Від цього страждає шлунок та кишечник, а також репродуктивна система та серцево-судинна.

Стала маса тіла є індикатором дотримання балансу енергії. Для того щоб це оцінити, розраховують індекс маси тіла (ІМТ) за формулою.

ІМТ=М/h2

Практичне завдання: Визначте ІМТ свого організму.

Норма – 18,5 – 25. Недостатньо – менше 18,5. Надмірно – більше 25. Ожиріння – 30.

Ожиріння – протилежне дистрофії та анорексії. При надмірному вживанні їжі відбуваються зміни в обміні речовин в організмі. Надлишок вуглеводів відкладається у вигляді запасних речовин. Людина набирає дуже надмірну масу тіла. Це шкідливо  впливає на її рухливість, стан м’язів та судин. При вазі більше 200кг людина  майже не може ходити і найчастіше веде сидячо – лежачий спосіб життя. Такі ж проблеми мав і король, який увійшов у книгу рекордів Гіннесса.

Проведемо невеличке дослідження. «Чи все добре з моїм харчуванням?» Практичне дослідження:

Слід знати, що для дітей від 15 до 17 років найкращим співвідношенням білків, жирів і вуглеводів є 1 : 1 : 4. Тобто на добу на 1 кг маси тіла необхідно 1,5 г білків, 1,5 г жирів, 6,0 г вуглеводів.

Вправа «Математично – творча І».Вона може мати два варіанти.

 Використавши попередні  дані, визначте кількість білків, жирів та вуглеводів, що необхідні на добу для вашого організму. Якщо знаєте свою масу – працюєте за цим варіантом. Якщо ваша маса вам невідома – використайте середню величину маси тіла для вашого віку. Це становить 45кг. (Відповідь: для 45 кг потрібно білків  та жирів по 67,5г та 270г вуглеводів.)

Вправа «Математично – творча ІІ» Теж можемо працювати за двома варіантами.

 Вихідні дані:  Енергія, що надходить до організму при споживанні: 1 г білків — 17,2 кДж; 1 г вуглеводів — 17,2 кДж; 1 г жирів — 39, кДж.

Визначте кількість енергії, яка необхідна вашому організмові на добу.

(Відповідь : для 45кг необхідно (486 кдж- б + 1632,5 кдж- ж +464,4 кдж – в) =1574кдж)

Учитель основ здоровя: Навіть при правильному харчуванні можуть трапитись певні збої у роботі травного тракту. Це так звані різні  тимчасові розлади та серйозні захворювання. Причини цьому різні. Розглянемо групу порушень роботи харчової системи людини, яку часто звуть «Хвороби брудних рук».

Перед цим заняттям ви виконали випереджувальне  домашнє завдання –  провели анкетування учнів нашої школи. Ось які питання розглядались в анкеті.

Анкета «Дослідження рівня захворюваності учнів школи на харчові отруєння і правила прийому їжі»

  1. Чи знаєте ви про «хвороби брудних рук»?
  2. Чим вони викликаються?
  3. Чи хоч раз ви хворіли на кишкові розлади?
  4. Чи знаєте ви , що можливо стало їх причиною?
  5. Що вам відомо про харчові отруєння?
  6. Чи знаєте ви , як уникнути харчових розладів?

Завдання: Об’єднавшись у групи  (за питаннями) по 2-3 особи, проведіть аналіз відповідей учнів. Група №1 – питання 1 і 2; група №2 – питання 3 і 4; група №3 – питання 5 і 6.

(Ваш звіт про пророблену роботу. Кожна група робить звіт по двох своїх питаннях). ( Зразок:

№ запит.

Зміст запитання

% так

% ні

Інші відповіді

1

Чи знаєте ви про «хвороби брудних рук»?

 

 

 

2

Чим вони викликаються?

 

 

 

3

Чи хоч раз ви хворіли на кишкові розлади?

 

 

 

4

Чи знаєте ви , що можливо стало їх причиною?

 

 

 

5

Що вам відомо про харчові отруєння?

 

 

 

6

Чи знаєте ви , як уникнути харчових розладів?

 

 

 

 

Учитель біології: Отже, про рівень знань учнів школи про такі поширені хвороби, ми вияснили. А тепер нашим завданням буде уточнення найпоширеніших причин харчових отруєнь. Для цього виконаємо вправу «Так чи ні». Перед вами на столах є  листки з написами причин отруєнь і таких, що не мають до цього питання відношення. У вас на столі два кошики. Завдання: Обговоріть у групі до якого з кошиків ви віднесете свій напис? Якщо питання вирішили – прошу проголосувати, тобто опустити свої листочки з написами до кошиків.

Отже, ви проголосували, і дали відповіді на питання «Так» чи «Ні». А тепер разом перевіримо ваші відповіді (взаємоперевірка):

«Так»

  1. Продукти з простроченим терміном реалізації;
  2. Ураженими гниллю чи пліснявою;
  3. З неприємним запахом і нетоварним виглядом»
  4. З пошкодженою упаковкою;
  5. Купленими на стихійних ринках;
  6. Тими, що неправильно зберігалися чи оброблялися;
  7. Вирощеними на забруднених територіях;
  8. Тими, що містять алкоголь.
  9. Присутність слідів мух на продуктах.

«Ні»

  1.  Прокип’ячене чи пастеризоване молоко з непростроченим  терміном реалізації;
  2. Сухі, без стороннього запаху овочі і фрукти.
  3. М’ясні і молочні страви та продукти, що зберігались у холодильнику невеликий строк.
  4. Продукти чи напівфабрикати із стікерами з записом часу  їх зберігання та використання. 

Проблемне запитання «Чи може настати отруєння, коли всі вимоги витримані» Яка ваша думка? (можливі відповіді учнів)

Учитель біології : Так, це може трапитись, коли всі продукти були доброякісними, але не для всіх споживачів. Є група людей, у яких ті чи інші речовини викликають алергічні реакції. Тому у 2018 році прийняли новий закон про відповідальність виробників харчової продукції за її якість та правильне маркування. На етикетках повинен точно вказуватись склад виробу та іншим кольором виділятись алергени. Це ж стосується і складу страв у меню ресторанів. Крім того вироби маркуються певним значком «Без глютену» та «Без молока» чи «Без цукру» для хворих на певні хвороби, де такі продукти можуть привести до отруєння і навіть до смерті споживачів. Згідно цього закону перелік складових повинен писатися на видному місці і шрифтом, збільшеним проти сучасного у 1,5 рази. До питання маркування  харчових виробів ми повернемось трошки пізніше, а зараз поговоримо, які ж можуть бути наслідки від споживання неякісних продуктів.

  1. Вам уже відомі види захворювань кишково – травного тракту. Розв’яжемо головоломку та згадаємо їх збудників . „Хвороби шлунково-кишкового тракту ”

У клітинки впишіть назви хвороб, що викликаються тим чи іншим збудником і з’єднайте їх попарно стрілками-лініями або запишіть відповідними цифрами.

1

Вірус

 

 

 

8

х

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Отрута

 

 

 

9

г

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Глисти

 

 

 

10

о

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

Паличка

 

 

 

11

б

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

Вібріон

 

 

 

12

д

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

Паличка, амеба

 

 

 

13

г

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

Сальмонела

 

 

 

14

с

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповіді:1 - холера, 2 – гепатит, 3 – отруєння, 4 – ботулізм, 5 – дизентерія, 6 – гельмінтоз, 7 – сальмонельоз. Пари: 1 – 9,  2 – 10, 3 – 13, 4 – 11, 5 – 8, 6 – 12, 7 – 14

Наступним етапом роботи буде заповнення однієї графи таблиці.  Будемо шукати відповідь на питання «Коли і від чого виникає та чи інша харчова хвороба»  Операція «Пошукова». Продовжуємо працювати в тих же групах чи створимо нові. Завдання: Користуючись підручником чи іншими джерелами інформації, наприклад Інтернетом, заповніть графу таблиці. Бланки таблиці є у вас на столах. (Заповнений варіант таблиці)

Назва хвороби

Хто чи що спричинює хворобу

Коли і як можна захворіти

Основні симптоми

Допомога при захворюванні

Ботулізм

Токсичні бактерії

Неякісні консерви чи продукти, що неправильно зберігалися

Біль у животі, параліч нервової та дихальної систем, нечіткий зір, запаморочення, втрата свідомості.

Лише термінова медична допомога.

Кожний четвертий випадок закінчується смертю

Сальмонельоз

Бактерія сальмонела

Немиті, сирі та заражені продукти

блювання,

розлади стулу, температура

Лише термінова медична допомога

Золотистий стафілокок

Золотистий стафілокок

Продукти, що зберігались при недостатньо низьких температурах

блювання, діарея, слабкість,

 

Промивання шлунка, допомога в лікарні температура

 

Бактерія Коллі

Бактерія Коллі або кишкова паличка

Неякісна вода і інфіковані продукти

 

Промивання шлунка, допомога в лікарні

Холера

Холерний вібріон

Потрапляння вібріона на продути із грунту та повітря

блювання,

діарея, слабкість, температура, зневоднення організму

 

Тільки допомога лікарів. Смертельних випадків - масово.

Епідемії

 

Учитель біології : Вправа – дослідження: Як виявити чи зіпсовані продукти? Використовують перш за все органолептичні дослідження. Тобто перевіряють продукт на вигляд, запах та смак, якщо це не є небезпечним.

  1. Риба псується стрімко, тому перевіряти її на якість потрібно  ретельно. Перші ознаки необоротних процесів повинні бути помітні відразу.

А)Коли  почала псуватися риба -  каламутніють очі і сіріють зябра. При цьому, якщо на тушки риби не вистачає лусочок, це теж свідчить про початок гниття. Причому всі ці процеси видно задовго до того, як з'являється неприємний запах.

Б) Свіжа риба тоне в чистій воді, а  наявні кровоносні судини усередині черевця говорять про те, що її можна без побоювання  їсти.  Завдання : Обережно огляньте і  понюхайте видані продукти.

  1. А)Вибираючи м'ясо, потрібно натиснути на нього пальцем. При сильному натисканні на ньому залишиться слід, але зі свіжого шматка він тут же зникне, оскільки якісне м'ясо характеризується пружністю. Б)Попросити розрізати шматок. Якщо на розрізі колір м'яса неоднорідний, швидше за все, термін придатності йому продовжили штучними способами.

В) Ще один спосіб переконатися в свіжості м'яса – промокнути його паперовим рушником. Нормальне не повинно залишати занадто мокрих і кривавих слідів.

  1. М'ясо курки або індички краще всього перевіряти на придатність до вживання, дивлячись на філе.

А)Куряча грудка в нормі повинна бути пружною і рожевою.

Б) Якщо ж ви бачите на ній явні білі прожилки і занадто товстий шар жиру, значить ці курчата дуже швидко набирали вагу. Іншими словами, їх напхали не надто корисними препаратами, і це неодмінно відіб'ється на вашому здоров'ї.

В)Якщо грудка індички або курки за кольором трохи жовтуваті, то, швидше за все, м'ясо несвіже. Завдання : Обережно огляньте і  понюхайте видані продукти.

  1. У ковбас оболонка повинна бути сухою, без слизу і, тим більше, без цвілі. У розрізаної  ковбаси зріз соковитий, без сірих плям. Щоб їх замаскувати, ковбасу можуть підфарбувати фуксином.
  2. Консерви 

Здуття кришки та дна металевої банки пов’язано з накопиченням газоутворюючих мікроорганізмів, що робить продукт непридатним до споживання. Завдання : Обережно огляньте і  понюхайте видані продукти.

  1. Купуючи заморожені напівфабрикати, ви вже йдете на ризик, тому що ніхто не гарантує правильного зберігання такої їжі. Але все ж є можливість переконатися в тому, що овочі і фрукти, оброблені холодом, конкретно в цій пачці не зіпсовані. По-перше, вони не повинні бути злиплими в один великий ком. По-друге, в пачці не повинно бути снігу і льоду, які збільшують вагу упаковки і свідчать про багаторазового заморожування продукту.
  2. В  герметично упакованих виробах з м’яса не повинно бути вологи.
  3. І найголовніше – купуючи продукти уважно дивіться на час їх придатності. Завдання : Розгляньте написи на тарі, обгортках від продуктів.

Учитель основ здоровя: Не всі хвороби шлункового тракту викликаються зіпсованими продуктами чи хвороботворними бактеріями чи вірусами. Про отруєння грибами будемо вести мову на наступному занятті. А зараз поговоримо про роль мікроорганізмів нашого організму. У травному тракті людини є більше бактерій, ніж клітин у нашому організмі. Вони допомагають перетравлювати клітковину рослинної їжі, захищають клітини слизової оболонки від запалень, виробляють вітаміни К та групи В, захищають організм господаря від заселення чужорідними хвороботворними бактеріями.

Якщо відбудуться зміни у складі мікробіоти кишечника – виникає захворювання дисбактеріоз. Він викликає розлади в травленні та послаблення імунітету. На жаль, наші бактерії не завжди можуть захистить нас від запальних процесів стінок шлунка чи кишечника. Виникає захворювання – гастрит. Причиною є нездорове харчування, вживання алкоголю та тютюнопаління. Хронічний гастрит може призвести до виразки шлунка, а в деяких випадках і до раку шлунка.

Хоч є багато захворювань органів травної системи та все ж ми можемо уникнути багатьох з них дотримуючись найпростіших правил їх профілактика. Давайте разом пригадаємо відомі вам та запам’ятаємо нові. Основне правило профілактики  шлунково-кишкових хвороб дізнаємось прочитавши головоломку.

   3. Головоломка  „Основне правило профілактики  шлунково-кишкових хвороб” .  Назвіть відомі вам правила безпечного харчування.

Пропускаючи постійно однакову кількість букв і рухаючись за годинниковою стрілкою ви прочитаєте вислів-вимогу правил особистої гігієни.

е

к

М

д

и

ю

 

 

 

и

у

 

 

 

ї

р

 

 

 

п

о

р

е

д

й

Відповідь: „Мий руки перед їдою”.

( Можливі відповіді учнів . Учні називають:

  1. Ретельне миття сирих продуктів і кухонного обладнання.
  2. Зберігання страв в холодильнику чи морозильнику.
  3. Проводити ретельну теплову обробку продуктів при приготуванні страв.
  4. Ретельно відбирати і використовувати в їжу тільки якісні продукти.)

Учитель біології:  Всі ми живемо в оточуючому нас середовищі. Чим воно екологічно чистіше, тим краще для нашого організму. Теж саме можна сказати і про рослинний і тваринний світ. Ми повинні дихати чистим повітрям, пити чисту воду, споживати екологічно чисті продукти. Що це за поняття – екологічно чисті продукти? Знайдіть, будь ласка, визначення цього терміну в різних джерелах інформації чи знаєте його, бо вже зустрічались в матеріалах ЗМІ. (Відповіді учнів). Отже, це продукти, отримані в екологічно чистому середовищі. А чи задумувались ви, яким є це довкілля – середовище в нашій місцевості? А от учні нашої школи випускники попередніх 2- 4 років та і ваші однокласники задумались і провели дослідження. Вони визначили стан атмосферного повітря, якісний стан води і грунту нашої місцевості різними методами біоіндикації. Послухаймо їх висновки.

Повітря: (Литовченко Вікторія 9 клас(2017 та 2018 роки)  та Лесенко Тетяна і Матюша Неля, випускниці школи (дослідження 2015 – 2016 років). Досліджували стан повітря в точці біля автотраси, в парку, біля школи та на березі ставків риборозплідника способом фіто індикації за станом хвої сосни звичайної, листям липи і тополі, лишайниками,омелою та біотестуванням за ростовим тестом пшениці озимої. Отримані результати однакові.  Атмосферне повітря на території села чисте, за виключенням територій поблизу автотраси.  Велика забрудненість його спостерігалась на віддалі 400м від траси.)

Грунт: (Матюша Неля – випускниця, дослідження  2016 року та Бобух Юлія і Литовченко Вікторія -  в 2017 і 2018 роках. Дослідження проводились методом фіто індикації за виглядом пилку кульбаби звичайної та біотестуванням за ростовим тестом пшениці озимої. Висновок добрий – грунти нашої місцевості чисті, за виключенням території біля автотраси. Приблизна смуга забруднення 400м.

Вода: Дослідження якості води проводили теж методом фіто та зооіндикації та біотестуванням за ростовим тестом ряски малої Литовченко Вікторія 2017 1 2018 рік (9 клас)та Шаповал Люба 2018 рік (6 клас). Висновок – вода, яку ми п’ємо та вода річки Ірклій і Кременчуцького водосховища практично чиста. Вода озер Криваве і Бурзяки частково забруднена, ІІ клас, але вона придатна для поливу рослин, побутових потреб.

Отже, загальний висновок: на нашій території можна вирощувати екологічно чисті продукти при умові застосування органічних, а не мінеральних добрив і не застосовувати гербіциди та пестициди.

Учитель хімії : Від якості продуктів залежить наше здоров’я. А від їх  підробки ніхто з нас не застрахований. І захисту від підроблених продуктів у нас небагато. Виявляється. тест на “натуральність” можна провести в домашніх умовах. Хоч харчові продукти і повинні бути якісними, проте в гонитві за прибутком недобросовісні виробники змінюють склад виробів, випускають не завжди те, що ми хочемо з вами.

Вправа «Лабораторія якості продукції» .Зараз ми з вами побуваємо в ролі лаборантів по визначенню якості харчових продуктів. Для себе навчимося визначати якість деяких солодких, м’ясних та молочних продуктів.

Морозиво.  Почнемо із найсмачнішого. Всі діти люблять солодощі, а особливо морозиво. Морозиво виготовлене з натурального молока чи вершків не зовсім  замерзає в морозильній камері, воно злегка м’якувате і дуже швидко тане на повітрі.

Дослід І. Беремо маленьку грудочку морозива діаметром 1см і кладемо на предметне скло. Засікаємо час. Читаємо склад даного продукту на етикетці. Робимо висновок.  Якщо морозиво зроблено без рослинних добавок і шкідливих домішок, воно розтане досить швидко, перетворившись в однорідну кремоподібну масу. Десерт з домішками рослинного жиру перетвориться в неприємного вигляду рідину і буде танути значно довше.

Шоколад. У складі звичайного чорного шоколаду має бути лише три інгредієнти: какао-боби (80%), масло какао та цукор. У молочному  шоколаді до цих інгредієнтів додається сухе молоко. Якщо ж у складі продукту міститься какао-порошок, – шоколад не справжній.

Дослід 2. Визначення якості шоколаду.

  1. Плитка чи цукерка не повинні гнутися, а розламуватися дзвінко. Злом повинен бути матовим, а не блискучим.
  2. Покладіть невеликий шматочок шоколаду на язик, якщо він не тане у вас в роті, то, однозначно, какао-масло замінено іншими жирами.
  3. Якщо продукт містить гідро-жири, краще зовсім відмовитися від покупки.

Дослід 3. Визначення якості меду. Методика досліджень меду.

У складі натурального меду міститься близько 75% глюкози й фруктози, 1-1,5% сахарози і 18% води, а також ферменти, вітаміни, органічні кислоти, мінеральні солі, дубильні й ароматичні речовини.

Маніпуляції з медом – досить поширене явище, оскільки цей продукт дорогий, і навіть незначне збільшення його обсягу за рахунок додавання сторонніх субстанцій обіцяє солідний прибуток. Отже,  перший спосіб - мед для початку можна просто зачерпнути ложкою і спробувати вилити назад. Якісний мед утворює рівну по всій довжині і безперервний струмінь.

Фальшивий мед може містить цукор, патоку, крейду, борошно, крохмаль і навіть тирсу.

  •  Ще один спосіб – капнути на папір. Якщо у складі меду є стороння рідина, вона проявиться мокрою плямою навколо краплі меду.
  • У теплу воду капніть кілька крапель меду і розколотіть вміст скляною паличкою. Натуральний мед утворить мутний розчин, а фальшивий розчиниться повністю.
  • Щоб виявити домішки борошна або крохмалю, що можуть бути додані до меду, необхідно додати до розведеної у воді проби меду кілька крапель спиртової настоянки йоду. Якщо суміш посиніє, крохмаль присутній.
  • Домішки крейди. В пробу меду додайте декілька  крапель оцтової кислоти. Якщо суміш «скипає» через виділення вуглекислого газу, значить, має місце домішка крейди.

Дослід 4.  Виявлення крохмалю та барвників у ковбасних виробах.

Щоб перевірити кількість ароматизаторів у ковбасі, потріть її рукою. Якщо аромат тримається 15 хв і більше – у виробі багато підсилювача запаху.

  1. У ковбас оболонка повинна бути сухою, без слизу і, тим більше, без цвілі. У розрізаній ковбаси зріз соковитий, без сірих плям. Щоб їх замаскувати, ковбасу можуть підфарбувати фуксином

Тонкий кусочок ковбаси чи сосиски опустимо в розчин етилового спирту тобто  горілку. Поява рожевого забарвлення рзчину свідчить про наявність барвників, зокрема фуксину.

  1. На кусочок ковбаси капнемо краплю розчину Люголя чи йодної настоянки. Поява синього забарвлення свідчить про присутність крохмалю.

Дослід 5. Методика виявлення у вершковому маслі домішок маргарину (рослинних жирів).

Маргарин, що випускається промисловістю згідно технічних умов повинен містити домішки кунжутної олії. З 1915 року було дозволено цей жир замінити картопляним крохмалем. Маргарин із магазинів містить його 0,2%. Маргарин виготовляють із рослинних жирів.

  • Залий шматочок вершкового масла гарячою водою: хороший продукт миттю розплавиться.
  • Іще один спосіб виявити рослинний  жир - розчинить в теплій горілці  кусочок  вершкового масла. Рослинні жири зроблять її  мутною.
  • Перетопи трохи масла: якщо під час нагрівання з'явилася піна, і воно взялося білими пластівцями, продукт якісний.

Дослід 6. У сир часто додають крохмаль і рослинні жири. Ще в магазині можна попросити відрізати від головки тонкий шматочок сиру. Якщо це не твердий сир типу пармезану або чеддера, шматок повинен бути пружним і не розсипатися на очах. Зі справжнього сиру можна зробити  сирну кульку.

  1. Провести міні-експертизу в домашніх умовах допоможе звичайний йод. Капніть на сир, і якщо ділянка посиніє — в продукті є вологоутримуючі добавки.
  2. Капни крапельку йоду на сир. Побачила фіолетову пляму? Тоді в сирі присутній крохмаль.

Дослід 7. Методика виявлення домішок у сметані.

  1. Наявність крупинок у сметані свідчить про  те, що у сметані присутній карагенан - речовина-загущувач.
  2. Щоб перевірити, чи є в сметані рослинні жири, розмішайте ложку сметани в склянці гарячої води. Продукт поганої якості випаде пластівцями, справжня сметана розчиниться до однорідної каламутної рідини.. На поверхні з'явилися білі крупинки? Ця сметана - підробка.
  3. Проведи тест на наявність крохмалю. Крапля йоду стала фіолетовою після контакту зі сметаною? Там є загущувач.

V Закріплення вивченого, контроль знань і вмінь.

Вправа «Поміркуй»

  1. Установіть відповідність між видом харчування та його наслідками

Вид харчування

Позначення

Захворювання

Відповідь

 

Літера

недостатнє

А

1

ожиріння

3

А

надмірне

Б

2

дистрофія

1

Б

незбалансоване

В

3

анорексія

2

В

2. «Мозковий штурм»

Обґрунтуйте, чому шкідливі:

•    нерегулярне харчування;

•    вживання їжі швидко, без ретельного пережовування;

•    вживання дуже гарячої та гострої їжі;

•    вживання несвіжих продуктів і сирої води;

•    вживання погано провареного чи прожареного м'яса, риби;

•    їда брудними руками;

•    вживання алкоголю;

•    надмірна їда на ніч.

Головоломка  „Харчування і здоров’я”

Правильно слідуючи за напрямком, вказаним стрілками прочитай і поясни прислів’я.

СНІ

ГО

НОК

ВО

САМ

ВІД

ДОМ

ЧЕ

ДІ

А

СЬ

СІ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СУ

ВІ

ДА

РО

ЗЇЖ

ДАЙ

ОБІ

РЮ

ПО

ВЕ

ЛИ

ДОМ

З

 

 

Відповідь: „Сніданок з’їж сам, обідом поділись з товаришем, а вечерю віддай ворогові


VІ. Підсумок уроку.

 Учитель хімії:  Фальсифікат небезпечний для здоров'я?

Це залежить від того, як саме підроблений продукт. Наприклад, якщо в ковбасі свинину замінили соєю, крохмалем чи курятиною — людина від цього не отруїться. Постраждає гаманець і знизиться харчова цінність продукту. Така ж ситуація з борошном, коли підмінити один сорт іншим. Інша справа, якщо у тому ж маслі використовувати маргарин із високим вмістом трансжирів (це рідкі рослинні жири, які методом гідролізу переведені у пластичний стан). Вони негативно впливають на серцево-судинну систему. Їх шкода доведена. Наявність харчових добавок, ароматизаторів, барвників, консервантів може викликати алергію чи дисбактеріоз.

УІ. Домашнє завдання.

Для всіх: Прочитати текст параграфа, обдумати відповіді на запитання після параграфа.

Для допитливих: З різних джерел підібрати  цікаву інформацію з теми «Харчування та харчові продукти»

 

 

 

 

docx
До підручника
Основи здоров`я 8 клас (Бех І. Д., Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Страшко С. В.)
Додано
17 грудня 2023
Переглядів
83
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку