(Інтегроване заняття з правового виховання з пріоритетом морального виховання)
Тема: Моя сім'я
Мета:
• закріплювати знання дітей про сім'ю;
• учити турботливо та з любов'ю ставитися до своїх рідних, дарувати їм радість;
• удосконалювати знання про Україну, про права та обов'язки дітей в нашій державі;
• розвивати мислення, інтерес, уважність, спостережливість, кмітливість;
• виховувати любов до рідних, Батьківщини, бережливе ставлення до людей.
Матеріали: карта України, родинне дерево, атрибути до дидактичних ігор, казкові герої.
Попередня робота: читання творів , відгадування загадок про членів сім'ї, виготовлення «долоньок».
Хід заняття
І.Вступна частина
З року в рік кладе життя мости,
Без коріння- саду не цвісти,
Без водиці- човен не пливе,
Без родини- гине все живе.
Діти, сьогодні ми з вами згадаємо про наші родини, наших любих матусь, татусів, бабусь, дідусів,братів і сестер - усіх тих,хто живе з нами, любить нас, дбає про нас, оточуючи ніжністю та піклуванням.
(підводжу дітей до стенду «Родинне дерево» )
Розгляньте будь ласка фотографії. На них зображені члени сім'ї, які люблять вас, допомагають зростати веселими, здоровими, добрими.
-Хто з вас скаже , що означає слово «сім'я»?
-Хто входить до складу сім'ї? (відповіді дітей)
До складу сім'ї входять тато, мама, братики, сестрички, дідусі, бабусі. Усе це - рід, родина. Сьогодні ми з великою любов'ю та сердечною теплотою згадуватимемо своїх родичів, свої родини.
-Хто про нас піклується, і як саме? (відповіді дітей)
- матусі доглядають нас, готують їжу, перуть одяг. Співають колискових пісень
- татусі гуляють з нами. Читають нам книжки
- бабусі пригощають нас пиріжками, жаліють нас, лікують нас
- дідусі розповідають нам цікаві історії
- сестрички і братики граються з нами
Вихователь:молодці! Ви дуже добре знаєте, що всі рідні люблять вас і піклуються про ваш добробут. Вони сумлінно виконують ваші права на отримування турботи і любові, право на сім'ю. У вас також є обов'язки щодо вашої родини.
(кладу зображення права на дошку)
-А як же ми повинні ставитися до членів нашої родини?
(любити рідних, оберігати та не засмучувати їх, допомагати, поліпшувати їм настрій)
-А чи кожен з вас чинить саме так?
ІІ.Основна частина
-А зараз послухайте, будь ласка прислів'я про наших рідних:
• Батьків не хліб годує, а добре слово дітей.
• На сонці тепло, а біля мами добре.
• Скрізь добре, а вдома- краще.
• Дитина- плаче, а мамі- боляче.
• Нема в світі дорожчого, ніж родина.
• Усе купиш... Лише тата і маму -ні.
Діти підходять до фотостенду «Родина»
(Пропоную кожній дитині розповісти про те, як вона допомагає вдома, відповідаючи на питання)
-У що ти любиш гратися?
-Про кого ти піклуєшся?
-Чим займаєшся вдома, які маєш обов'язки?
-Твої улюблені справи.
-Які лагідні слова говориш до рідних?
• Дидактична гра «Добрі перетворення»
Мета: розвивати зв'язне мовлення, творче мислення, пам'ять, увагу, спостережливість; виховувати моральні якості, самостійність.
Матеріали: два набори карток із зображеннями позитивних і негативних вчинків.
Хід гри
Вихователь пропонує розглянути малюнки і відповісти, як можна виправити негативні вчинки на малюнках. Кожна дитина бере картку із зображенням негативного вчинку, шукає серед карток сюжетний малюнок із виправленою ситуацією і пояснює, що змінилося.
-Слід завжди допомагати і співчувати дорослим.
-Діти, як ви гадаєте: відвідування хворої бабусі - це добрий вчинок? Чому?
Фізкультхвилинка
-Уявіть, що ви потрапили до казкового лісу (звучить музика зі звуками лісу) - Пограємось!
1,2.3,4- у лісочок ми ходили,
Зайця сірого зустріли.
Зайчик прудко так стрибає,
Пташка весело літає.
Швидко миш десь пробіжить,
їжачок в кущах сидить.
Посиділи і ми трішки,
Щоб спочили ручки й ніжки.
Всі спочили?От чудово!
А тепер сідаймо знову!
• Дидактична гра «Права та обов'язки членів сім'ї»
Мета: закріплювати знання дітей про обов'язки дитини в сім'ї; розвивати в дошкільнят вміння користуватися своїми правами та обов'язками в житті, використовувати їх відповідно до життєвих ситуацій, виховувати почуття любові, відповідальності за членів своєї родини, гуманне ставлення до оточуючих.
Матеріали: ігрові поля, у центрі яких зображені члени родини (мама, тато, бабця, дідусь, дитина) та порожні клітинки; по боках - добірка маленьких карток фішок, на яких зображені знаряддя праці дорослих, іграшки дітей, предмети навчання тощо.
Хід гри
Дітям роздаються ігрові поля. Ведучий, який має маленькі картки - фішки, називає предмет або дії дорослого , зображені на картці, й заповнюють ними відповідні ігрові поля. Виграє той, хто найшвидше заповнить своє ігрове поле і пояснить, хто зображений і які обов'язки він має виконувати.
- Молодці діти!ви впоралися із грою, отже ви - справжні помічники вдома!Але, на жаль, часто трапляється, що помічники ненавмисно додають роботи дорослим. Ви знаєте таких?
(Читаю вірш «Маня- помічниця»)
-Послухайте вірша:
Маня вимила підлогу,
Утворився океан.
Братик Гриша дуже радий.
Він у кріслі- капітан.
Потім Маня мила посуд-
Перебила склянки всі.
Братик Гриша дуже радий,
Ставить досліди на склі.
Маня кашу готувала-
В піч дровець напхала вежу-
братик Гриша дуже радий:
«Мабуть буду я пожежним!»
Вчасно мама повернулась.
Засмутився братик Гриць:
Завтра дуже прошу, мамо, Пізніше, люба, повернись!»
-Але не тільки наші родини піклуються про нас. Наші сім'ї оберігає і об'єднує в одну велику родину українців наша славна, щедра, квітуча Батьківщина-Україна. Існують закони для дітей, які зазначають, що всі діти мають право на любов і піклування, право на те,щоб рости в сім'ї,
ІІІ.Підсумкова частина.
-Діти погляньте на карту нашої держави (звучить мелодія гімну)
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься Україна.
Бо зберігає рідний край
Життя маленької дитини!
-Давайте заплющимо очі, уявімо своїх рідних і подумаємо, за що ж ми можемо їм подякувати.
-Розплющіть очі! Давайте подякуємо рідним за все, що вони роблять для нас.
• Дидактична гра «Потяг турботи»
Мета: формувати в дітей поняття про турботу й повагу, їх прояви та значення в
житті дитини; розвивати вміння дітей визначати позитивні якості людини,
пояснювати можливі причини й наслідки негативного ставлення до
людей; виховувати в дошкільників почуття турботи та уважного ставлення до
оточуючих.
Матеріали: макет потяга із вагончиками; набір карток із зображеннями казкових і мультиплікаційних героїв.
Хід гри
Дорослий на столі розкладає макет потяга із вагончиками, у яких є кишеньки для карток. На столі лежать маленькі картки із героями казок і мультиків-добрими і злими. Вихователь пропонує дітям, обґрунтовуючи свій вибір посадити у потяг тільки турботливих і позитивних персонажів. Можна запропонувати дітям дати рекомендації для злих героїв:як їм виправитися, щоб їх узяли до потяга.
-Давайте і ми будемо наслідувати хороших казкових героїв - будемо добрими, турботливими, та ввічливими. Прикрасимо нашими «долоньками» дерево обов'язків.
Підсумок заняття
-Про що ви дізналися на занятті?