Ознайомлення з природою (6-й рік життя)
Тема: Для росту рослин, потрібне повітря
Програмовий зміст: ознайомити дітей з тим,що повітря є навколо нас, в усіх предметах, які нас оточують( повітрям дихають люди, рослини); повітря є у землі; воно прозоре, його можна відчути, але побачити не можна; повітря може бути чистим і брудним; учити робити висновки; розвивати увагу, мислення, пам'ять, спостережливість; виховувати бажання охороняти навколишнє середовище.
Матеріал: штучні і живі квіти, склянки з водою,пластикові трубочки, поліетиленові пакети, грудочка землі, олівці, папір , «Книга правил», вірші, загадка, музика.
Хід заняття
В зеленім лісі побував
Якийсь художник-і поволі
Дерева перефарбував
У золотисто жовтий колір.
Ти хто такий-
Я здивувавсь
Чому тебе не бачив досі?
То придивися-хтось озвавсь,і ти тоді побачиш…(осінь)
Так. А в нас діти знають вірші про осінь.( діти читають вірші про осінь)
Танок з квітами.
Бджілка. Діти, я скрізь літала і збирала з квітів солодкий нектар, але я так довго літала, що не помітила, як заблукала, і ось потрапила до вас. Тут так багато квітів, але на жодній із них немає нектару, який я дуже люблю, а я вже зовсім зголодніла. Що трапилося з цими квітами? На них жодна пелюсточка не ворушиться, жоден листочок не тріпоче?
Діти, а ви знаєте, чому на цих квітах немає нектару?
Так, ці квіти штучні, Вони зроблені з різних матеріалів, їх зробили люди. Чим штучні квіти відрізняються від живих?
А ще штучні квіти залишаються такими, якими їх зробив майстер.
Бджілка. Я знайшла живу квітку. Яка красуня! У неї є багато нектару.
А чи справді діти це жива квітка! Давайте перевіримо. Понюхаємо її, доторкніться до листочка, яке воно?
Як називається ця квітка?
Це літня чи осіння?
А що сталося з квітами, що цвіли влітку?
Бджілка. Люба квітко, я поласую твоїм нектаром.
А що потрібно для росту рослинам?( грунт, вода, сонце, тепло…)
Сідай, бджілко і послухай з дітьми Для росту рослин і всього живого на землі потрібно ще й повітря.
Діти а чи знаєте ви, що таке повітря? Подивіться уважно навколо: ліворуч, праворуч, угору, вниз. Ви бачите повітря? Спробуйте довести, що повітря є, але його не бачимо. А для цього ми «зловимо» його.
Проведення досліду№1
Візьміть поліетиленові пакети і підніміть їх над головою й різко опустіть. Закрутіть пакет. Що всередині пакета? (повітря). Якого воно кольору? Чи маєформу? Запах?
Як ми можемо відчути рух повітря? Помахаємо віялом
Проведення досліду №2
Запропонувати дітям подути в трубочку, один кінець якої занурений у склянку з водою. З’явились бульбашки. Що це? Повітря. Звідки воно взялося? З наших легень, ми вдихнули його. Отже повітря є всередині нас.
Проведення досліду №3
Візьмемо дзеркало вдихнемо повітря носиком і видихнемо на дзеркало.Що утворилося на дзеркалі? Пара, крапельки роси. Ще раз перевірили що повітря є всередині нас.
Проведення досліду №4
А чи дихають рослини? Давайте розглянемо кімнатну рослину, яку ми з вами перед заняттям накрили поліетиленовим пакетом. Що утворилося на стінках пакета? Так пар, крапельки води. Отже наша рослина дихає. А чим дихають рослини? (листям). Рослини сприяють очищенню повітря. А щоб рослині краще дихалося дощ змиває на вулиці пил на їх листі. А в кімнаті хто доглядає за квітами? Дорослі, діти. Як ми очищаємо квіти від пилу?( витираємо листя ганчіркою або обприскуємо). Рослина вільніше дихає і швидше росте. А ще дихають і корені рослин.
Проведення досліду №5
Грудочку твердої землі вкинемо в склянку з водою. Спостерігаємо появу бульбашок. Звідки вони взялися? (із землі) Рослини, як і всі живі істоти дихають повітрям. Воно необхідно їм для росту і розвитку. Якщо грунт твердий . повітря в ньому мало і кореням майже нічим дихати. Треба рятувати рослину від загибелі розпушити землю, тобто зробити «сухий полив». Діти розпушують грунт у рослини.
Мовна гра «Яке повітря?»
Яке повітря буває після дощу? (сире, вологе)
Яке повітря у пекарні? ( сухе, гаряче)
Яким повітрям ми дихаємо в лісі, парку? (чистим, свіжим)
Яке повітря там , де палять сухі рослини? (шкідливе, погане, забруднене)
Яке повітря взимку? (холодне, морозяне)
Яке повітря в час цвітіння садків? (пахуче, духмяне, приємне)
Якими ми будемо, коли дихатимемо чистим, свіжим повітрям? (здоровими, сильними, міцними).
На городі рослинам грунт розпушують люди, на полі трактор оре. А хто ж розпушує грунт у лісі, парку на луках?Це дощовий черв’як.
Проведення досліду №6
На передодні заняття ми заповнили грунтом і піскомдві прозорі банки. Чергували землю і пісок, усього шість шарів. Рівень грунту в обох банках був однаковий . в одну помістили дощових черв’яків, а в другу –ні.
Перевіримо чи змінилося, щось у цих банках? Що змінилося? У якій банці відбулися зміни? Яким став грунт у першій банці? (не видно шарів: усі шари грунту перемішались) Що можна сказати про рівень землі в банках? Як змінився рівень землі? ( у першій банці рівень піднявся , а в другій-залишився без змін) чому рівень грунту в першій банці піднявся? Хто підняв цей грунт? Яким став грунт у цій банці? (пухким, легким) Правильно дощові черв’яки повзаючи під землею й будуючи довгі ходи, розпушують грунт.
Рух повітря – це вітер. Давайте послухаємо , як шумить вітер. Слухання музики шуму вітру. За допомогою вітру розмножуються і рослини (дикорослі, дерева, квіти..)
Релаксація «Ми пушинки»
Фізкультхвилинка.
А зараз давайте звернемося до нашої «Книги правил».
Діти малюють 5 правило, повітря позначають символом кружечком зафарбованим у голубий колір.
Підведення підсумків заняття.