Відділ освіти
Добропільська міська рада
Інтегроване заняття з розвитку мовлення, пізнавально-дослідницької та художньої діяльності з дітьми старшого дошкільного віку
«ДИВНА БУРУЛЬКА»
Підготувала:
вихователь старшої-
Логопедичної групи
Біла Л.І.
ЗДО «Малятко» №31
Новодонецької
селищної ради
лютий 2019р.
Мета: уточнити, закріплювати і розширювати знання дітей про зимові явища (снігопад, іній, завірюха, мороз); ознайомити з природними процесами, що відбуваються взимку (утворення бурульок), використовуючи художній твір(казка В.Сухомлинського «Дивна бурулька»); розширювати знання про фізичні властивості води у різних її станах(сніг, лід) та можливу небезпеку від неї в природі;розвивати мислення, увагу, допитливість, уміння дослідним шляхом визначати взаємозв’язки зимових явищ, підвести до розуміння процесу кругообігу води в природі; закріпити назви зимових місяців; викликати позитивні емоції на зимові явища,події;розвивати уміння володіти різними техніками малювання при зображенні об’єктів, творчу уяву, виховувати пізнавальну активність,естетичний смак, моральні риси: почуття співпереживання, доброти, спостережливість, обережність і турботливе ставлення до довкілля.
Матеріал: скринька з предметами: «снігова кулька», макет бурульки з паперу,паперові сніжинки, конверт з картинками (д/г «Зима-добре, зима-погано»), паперові сніжинки за кількістю дітей, картинки за змістом казки В.О.Сухомлинського «Дивна бурулька», конверт з картинками (д/г «Кому(чому) потрібна бурулька»),конверт з картинками (д/г «Кругообіг води в природі»)склянка, дзеркальце;геометрична фігура-конус, відерце,накрите зверху папером і обтягнуте мотузкою по колу, склянки і дзеркальця за кількістю дітей, дві миски з водою,кубики льоду,чайник з гарячою водою;клейонки, щіточки, серветки,склянки з водою, фарби, тампончики, патички, аркуші паперу з сілуетним зображенням різних об’єктів; музичний запис:скрип снігу,шум вітру,крапання води, лірична мелодія.
^ ХІД ЗАНЯТТЯ
Ранкова зустріч у колі.
Діти заходять до групи,вітаються один з одним, з гостями:
(Звучать звуки (магнитофоний запис): скрип снігу, шум вітру, крапання води)
Вихователь: Діти, як ви гадаєте, звідкіль можуть бути ці звуки. В яку пору року ми можемо їх почути?
Діти: Взимку-скрипить сніг, мете завірюха, тане сніг, «плачуть бурульки»
Вихователь: Так, звичайно.Сьогодні, коли я прийшла до дитсадочка, то під дверима знайшла посилку. Цікаво, хто це міг нам її надіслати. Давайте, заглянемо (вихователь відкриває посилку. В ній: записка,«снігова куля»,склянка,дзеркальце, конверти з завданнями,паперові сніжинки,макет бурульки. Вихователь читає записку)
Стало біло навкруги,
У снігу ліси, луги,
І набігли холоди,
Річки сковані в льоди,
В дружбі із дітьми всіма.
Здогадались? Це…(зима)
Діти: Зима
Вихователь: Діти, зима надіслала нам снігову кульку. Давайте з ній пограємо. Будемо передавати її по колу і називати ситуації, коли взимку може бути добре, а коли- погано.
Мовна гра: «Зима-добре, зима-погано»
(Вихователь розкриває перший конверт: в ньому паперові сніжинки)
Вихователь: Будемо виконувати завдання Зими. Перше завдання: сніжинку діставай-загадку, або прислів’я про зимові явища розповідай
Дидактична гра: «Загадки та прислів’я про зиму»
* Зима без снігу-літо без хліба
* Грудень землю грудить та хату студить
* Січень снігом січе та вуха пече
* Питає лютий: чи добре взутий
* В лютому зима з весною зустрічаються
* Мороз міцніє- лід товстіє
* Якщо багато довгих і товстих бурульок-на врожай пшениці
Падає на наші хати
Білий-білий, волохатий,
Прилітає нам до ніг,
Зветься дуже просто…(сніг)
Узори вишиває без голки і без нитки,
Улітку спочиває, а взимку-дуже рідко (мороз)
Рибам взимку в річці тепло-дах мов дуже товсте скло (лід)
Скатертина біла увесь світ накрила (сніг)
Він без рук, без олівця, а малює без кінця (мороз)
Сипле снігом в очі, вуха-це,звичайно…(завірюха)
Гуляє по землі вона-
Ця красуня чарівна,
Слід білий по землі лишає.
Як люди красуню цю називають? (зима)
Троє коней у зими, швидко мчать перед саньми.
Шлях морозом скутий.
Дивні коні у зими:
Тих коней назвемо ми…(грудень, січень, лютий)
Росте вона вниз головою, не влітку росте, а зимою.
Як сонце її припече-заплаче вона й втече (бурулька)
Зіронька красива, біла на мою долоньку сіла.
Поки її я розглядала,
Зірка крапелькою стала.(сніжинка)
Вихователь: Як багато ми знаємо загадок та прислів’їв. Я пропоную трішки відпочити.
Фізхвилинка
Сніжну бабу ми ліпили,
(діти імітують катання кульок зі снігу)
На санчата посадили.
(присідають)
Повеземо її гуляти,
(нібито «везуть»санчата)
А вона від нас тікати.
(біжать на місці)
Ми за нею скоком, скоком,
(підстрибування на місці)
А вона все боком, боком.
За щось зачепилася,
(зігнути вказівні пальчики-гачки)
З гірки покотилася.
(колові рухи руками)
Вихователь: Але треба виконувати наступне завдання (показує дітям макет бурульки). Як ви гадаєте, на що це схоже?
Діти: На бурульку
Вихователь: Звичайно. Давайте-но згадаємо, як утворюється бурулька.
(На дошці діти разом з вихователем викладають, послідовно за змістом, картинки за казкою В.Сухомлинського «Дивна бурулька»)
Вихователь: Скажіть, будь ласка, на що схожі бурульки? (Льодяні палички, морквинки, кришталеві шабельки, зуби Мороза, зуби крокодила, ніс сніговика, гірські шпилі, льодяники, ніс Буратіно. підструганий олівець).
Вихователь: Діти, хто живе у тоненьких прозорих бурульках? (Водичка)
-Що падає на землю з бурульок? (Краплі, намистинки, дощики, краплинки-сльозинки)
-На що схожі краплинки, які падають вниз? (Сонячні блискітки, кришталеві намистинки, яскраві різнокольорові вогники).
-Діти, а як ви думаєте, чи буває бурулькам сумно? Коли? (Бурульки теж іноді сумують: коли одинокі, самотні звисають з дахів будинків; коли сонечко пригріває і вони тануть, коли діти не приходять в дитячий садок, коли синички і горобчики не прилітають до них в гості).
Вихователь: Послухайте, діти, а чи завжди бурульки безпечні? (припущення дітей) Ми спробуємо це зараз перевірити.
Дослід №1
Вихователь ставить перед дітьми відро, зверху накрите папером і обв’язане мотузкою. Бере конус, піднімає над відром.
Вихователь: Конус схожий за формою на бурульку, він має гострий кінчик,що дивиться вниз. Зараз я відпущу конус, а ви побачите, що відбудеться (конус падає і пробиває папір)
-Бачите, хоч і невеличка фігура, не дуже важка, а пробила папір. А тепер уявіть собі яку силу має справжня бурулька, яка летить з висоти!
Висновок: треба бути обережним, гуляючи на дворі. Не ходити під дахами будинків.
Вихователь: Діти, що нагадує бурулька, яка звисає з даху (прозорий льодяник) Так, а де ще можна зустріти лід?
Діти: На ставку, річці, в калюжі
Вихователь: Цікаво, а у річках, ставках вода промерзає до дна чи ні. Давайте перевіримо.
Дослід №2
Вихователь виставляє глибокі миски з водою, кожна дитина бере шматочок льоду і обережно кладе на воду в місці.
Вихователь: Що відбувається? (лід не тоне у воді, а плаває на її поверхні)-Це означає,що лід легше води. Тому лід утворюється тільки на поверхні річки, ставка.
Вихователь: А що б трапилося, якщо би крига опустилася до самого дна водойми?
Діти: Риби і рослини загинули б. Але взимку під льодом на річках продовжується життя.
Вихователь: Ми з’ясували багато цікавого про природні явища, а зараз давайте відпочинемо.
Психогімнастика: «Дивовижна бурулька» (діти виконують різні рухи під музичний супровід і пояснення вихователя)
Вихователь: Діти, а ви пам’ятаєте, що трапилося з бурулькою, коли вона почала «плакати», і її сльозинки-краплинки падали на землю?
Діти: Вона розтанула, від неї залишилася калюжка-водичка, її слід.
Вихователь: Скажіть, невже бурулька зовсім зникла? Чи може вона якось повернулася знову. Давайте трішки пофантазуємо: можливо дивна бурулька могла плакати і від радості зустрічі з сонечком, бо воно запросить її покататись на хмаринці довкола Землі. І знову повернеться до нас бурулька навесні теплим рясним дощиком, влітку – щедрою зливою, восени – сивим туманом, а взимку – заметілями й хуртовинами.
Вихователь : Ми спробуємо це перевірити:куди зникають бурульки. Для цього нам потрібні таки предмети (дістає із посилки склянку і дзеркальце)
Дослід №3
(діти сідають за столи, на яких знаходяться склянки з теплою водою, дзеркальця. Вихователь пропонує обережно доторкнутися до склянки долонькою)
Вихователь : Яка вода у склянці? (гаряча). Спробуйте накрити дзеркальцем склянку і трішки зачекати. Прибирайте дзеркальце: що ви бачити на ньому?
Діти: Крапельки водички.
Вихователь : Звідкіль вони взялися?
Діти: Це пара піднялася вверх, торкнулася холодного повітря і стала крапельками води.
Висновок: Ось так і калюжка від бурульки випарилася від теплого сонечка, Парою піднялася вверх до неба. Опустилась на хмаринку, а потім знову може повернутися на землю дощиком, або снігом.
Вихователь : Діти, а пам’ятаете, ми з вами міркували, чому бурулька сумувала.
Діти: Вона гадала, що нікому не потрібна.
Вихователь : А як ви гадаєте: чи потрібен чомусь або комусь бурульччин слід?
Дидактична гра «Кому допомогли сліди бурульки»
(Діти беруть по одній картинки з зображенням різних предметів живої та неживої природи та розташовують їх навколо зображення бурульки на аркуші паперу)
*Калюжка – рослина
*Калюжка – струмок
*Калюжка – річка
*Калюжка – горобчик
*Калюжка – півник напився водички
*Калюжка – тварина
Вихователь : Ось ми з вами і з’ясували, яка пригода може трапитися з дивовижною бурулькою. А зараз я пропоную сісти за столи і намалювати тих, кому потрібна бурулька. Але спочатку розімнемо пальчики.
Пальчикова гімнастика «Вправні пальчики»
Наші пальці дружно спали,
В ранці весело вставали,
Почали вітатися, зарядкою займатися:
Раз, два! Раз, два! Починаються дива!
(діти сідають за столи, починають малювати, використовуючи техніки: «тампування» »-використання тампону, силуету малюнка фарбою, додавання щіткою деталей; «крапкування»-використання патичка)
Оповідання В.О.Сухомлинського «Дивна бурулька»
«Дивна бурулька»
І. «Удень було тепло. а ввечері підмерзало. З даху стікали краплі і підмерзали. Утворилася довга крижана бурулька. Вона звисала над вікном, мов кришталева паличка.»
ІІ. «Коли зійшло сонечко, в бурульці заграла веселка. Бурулька ніколи не бачила сонечка, адже народилася вночі. Вона бачила тільки зірки»
ІІІ «А тепер сяяло яскраве, тепле сонечко. від зачудування бурулька розхвилювалася і заплакала. Але ось, що сумно: ніхто не знав чого бурулька плаче. Всі думали, що вона тане. Ні, вона не танула. Вона плакала. Гарячі сльози її крапали на мерзлу землю».