Інтегроване заняття з розвитку мовлення, пізнавально-дослідницької та художньої діяльності з дітьми старшого дошкільного віку «ДИВНА БУРУЛЬКА»

Про матеріал
заняття передбачає уточнення та розширення знань і уявлень старших дошкільників про природні процеси, які відбуваються взимку, навчання шляхом дослідницького пошуку встановлювати взаємозв’язки зимових явищ, підвести до розуміння процесу кругообігу води в природі; розвиток уміння володіти різними техніками малювання при зображенні об’єктів
Перегляд файлу

                                               Відділ освіти

                                   Добропільська міська рада

 

 

 

 

 

Інтегроване заняття  з розвитку мовлення, пізнавально-дослідницької та художньої діяльності  з  дітьми старшого дошкільного віку
                      «ДИВНА БУРУЛЬКА»

 

 

 

 






                                                                                             Підготувала:

                                                                                          вихователь старшої-                                                                                          

                                                                                          Логопедичної групи

                                                                                          Біла Л.І.

                                                                                          ЗДО «Малятко» №31

                                                                                          Новодонецької             
                                                                                          селищної ради

 

 

 

 


 
 

                                        лютий    2019р.

 

 

Мета: уточнити, закріплювати і розширювати знання дітей про зимові явища (снігопад, іній, завірюха, мороз); ознайомити з природними процесами, що відбуваються взимку (утворення бурульок), використовуючи художній твір(казка В.Сухомлинського «Дивна бурулька»); розширювати знання про фізичні властивості води у різних її станах(сніг, лід) та можливу небезпеку від неї в природі;розвивати мислення, увагу, допитливість, уміння дослідним шляхом визначати взаємозв’язки зимових явищ, підвести до розуміння процесу кругообігу води в природі; закріпити назви зимових місяців; викликати позитивні емоції на зимові явища,події;розвивати уміння володіти різними техніками малювання при зображенні об’єктів, творчу уяву, виховувати пізнавальну активність,естетичний смак, моральні риси: почуття співпереживання, доброти, спостережливість, обережність і турботливе ставлення до довкілля.

Матеріал: скринька з предметами: «снігова кулька», макет бурульки з паперу,паперові сніжинки, конверт з картинками (д/г «Зима-добре, зима-погано»), паперові сніжинки за кількістю дітей, картинки за змістом казки В.О.Сухомлинського «Дивна бурулька», конверт з картинками (д/г «Кому(чому) потрібна бурулька»),конверт з картинками (д/г «Кругообіг води в природі»)склянка, дзеркальце;геометрична фігура-конус, відерце,накрите зверху папером і обтягнуте мотузкою по колу, склянки і дзеркальця за кількістю дітей, дві миски з водою,кубики льоду,чайник з гарячою водою;клейонки, щіточки, серветки,склянки з водою, фарби, тампончики, патички, аркуші паперу з сілуетним зображенням різних об’єктів; музичний запис:скрип снігу,шум вітру,крапання води, лірична мелодія.

 

 

 

 



^ ХІД ЗАНЯТТЯ

Ранкова зустріч у колі.

Діти заходять до групи,вітаються один з одним, з гостями:

 

  • Доброго ранку, небо блакитне!
  • Доброго ранку, сонце привітне!
  • Доброго ранку, в небі пташки!
  • Доброго ранку, маленькі дітки!
  •  Я всіх вітаю, люблю, пізнаю:
  • Всі живемо ми в рідному краю!

 


(Звучать звуки (магнитофоний запис): скрип снігу, шум вітру, крапання води)
Вихователь: Діти, як ви гадаєте, звідкіль можуть бути ці звуки. В яку пору року ми можемо їх почути?

 

Діти: Взимку-скрипить сніг, мете завірюха, тане сніг, «плачуть бурульки»

Вихователь: Так, звичайно.Сьогодні, коли я прийшла до дитсадочка, то під дверима знайшла посилку. Цікаво, хто це міг нам її надіслати. Давайте, заглянемо (вихователь відкриває посилку. В ній: записка,«снігова куля»,склянка,дзеркальце, конверти з завданнями,паперові сніжинки,макет бурульки. Вихователь читає записку)

                  Стало біло навкруги,

                  У снігу ліси, луги,

                  І набігли холоди,

                  Річки сковані в льоди,

                  В дружбі із дітьми всіма.

                  Здогадались? Це…(зима)

 

 Діти: Зима

                  
Вихователь: Діти, зима надіслала нам снігову кульку. Давайте з ній пограємо. Будемо передавати її по колу і називати ситуації, коли взимку може бути добре, а коли- погано.

Мовна гра: «Зима-добре, зима-погано»
 

(Вихователь розкриває перший конверт: в ньому паперові сніжинки)

 

Вихователь: Будемо виконувати завдання Зими. Перше завдання: сніжинку діставай-загадку, або прислів’я про зимові явища розповідай

Дидактична гра: «Загадки та прислів’я про зиму»

 

* Зима без снігу-літо без хліба

* Грудень землю грудить та хату студить

* Січень снігом січе та вуха пече

* Питає лютий: чи добре взутий

* В лютому зима з весною зустрічаються

* Мороз міцніє- лід товстіє

* Якщо багато довгих і товстих бурульок-на врожай пшениці

 

                Падає на наші хати

                Білий-білий, волохатий,

                Прилітає нам до ніг,

                Зветься дуже просто…(сніг)

 

                Узори вишиває без голки і без нитки,

                Улітку спочиває, а взимку-дуже рідко (мороз)

               Рибам взимку в річці тепло-дах мов дуже товсте скло (лід)

 

               Скатертина біла увесь світ накрила (сніг)
              

               Він без рук, без олівця, а малює без кінця (мороз)

 

               Сипле снігом в очі, вуха-це,звичайно…(завірюха)

 

              Гуляє по землі вона-

              Ця красуня чарівна,

              Слід білий по землі лишає.

              Як люди красуню цю називають? (зима)

 

              Троє коней у зими, швидко мчать перед саньми.

              Шлях морозом скутий.

              Дивні коні у зими:

              Тих коней назвемо ми…(грудень, січень, лютий)

 

              Росте вона вниз головою, не влітку росте, а зимою.

              Як сонце її припече-заплаче вона й  втече (бурулька)

 

             Зіронька красива, біла на мою долоньку сіла.

             Поки її я розглядала,

             Зірка крапелькою стала.(сніжинка)

 

Вихователь: Як багато ми знаємо загадок та прислів’їв.  Я пропоную трішки відпочити.

Фізхвилинка

 

                Сніжну бабу ми ліпили,

                (діти імітують катання кульок зі снігу)

                На  санчата посадили.

                 (присідають)

                Повеземо її гуляти,

                (нібито «везуть»санчата)

                А вона від нас тікати.

                (біжать на місці)

                Ми за нею скоком, скоком,

                (підстрибування на місці)

                А вона все боком, боком.

                За щось зачепилася,

                (зігнути вказівні пальчики-гачки)

                З гірки покотилася.

                (колові рухи руками)

Вихователь: Але треба виконувати наступне завдання (показує дітям макет бурульки). Як ви гадаєте, на що це схоже?

Діти: На бурульку

 

Вихователь: Звичайно. Давайте-но згадаємо, як утворюється бурулька.

(На дошці  діти разом з вихователем викладають, послідовно за змістом, картинки за казкою В.Сухомлинського «Дивна бурулька»)

 

Вихователь: Скажіть, будь ласка, на що схожі бурульки? (Льодяні палички, морквинки, кришталеві шабельки, зуби Мороза, зуби крокодила, ніс сніговика, гірські шпилі, льодяники, ніс Буратіно. підструганий олівець).

 

Вихователь: Діти, хто живе у тоненьких прозорих бурульках? (Водичка)

-Що падає на землю з бурульок? (Краплі, намистинки, дощики, краплинки-сльозинки)

-На що схожі краплинки, які падають вниз? (Сонячні блискітки, кришталеві намистинки, яскраві різнокольорові вогники).

-Діти, а як ви думаєте, чи буває бурулькам сумно? Коли? (Бурульки теж іноді сумують: коли одинокі, самотні звисають з дахів будинків; коли сонечко пригріває і вони тануть, коли діти не приходять в дитячий садок, коли синички і горобчики не прилітають до них в гості).

Вихователь: Послухайте, діти, а чи завжди бурульки безпечні? (припущення дітей) Ми спробуємо це зараз перевірити.

Дослід №1

Вихователь ставить перед дітьми відро, зверху накрите папером і обвязане мотузкою. Бере конус, піднімає над відром.

Вихователь: Конус схожий за формою на бурульку, він має гострий кінчик,що дивиться вниз. Зараз я відпущу конус, а ви побачите, що відбудеться (конус падає і пробиває папір)

-Бачите, хоч і невеличка фігура, не дуже важка, а пробила папір. А тепер уявіть собі яку силу має справжня бурулька, яка летить з висоти!

Висновок: треба бути обережним, гуляючи на дворі. Не ходити під дахами будинків.

Вихователь: Діти, що нагадує бурулька, яка звисає з даху (прозорий льодяник) Так, а де ще можна зустріти лід?

Діти: На ставку, річці, в калюжі

Вихователь: Цікаво, а у річках, ставках вода промерзає до дна чи ні. Давайте перевіримо.

Дослід №2

Вихователь виставляє глибокі миски з водою, кожна дитина  бере шматочок льоду і обережно кладе на воду в місці.

 Вихователь: Що відбувається? (лід не тоне у воді, а плаває на її поверхні)-Це означає,що лід легше води. Тому лід утворюється тільки на поверхні річки, ставка.

Вихователь: А що б трапилося, якщо би крига опустилася до самого дна водойми?

Діти: Риби і рослини загинули б. Але взимку під льодом на річках продовжується життя.

Вихователь: Ми зясували багато цікавого про природні явища, а зараз давайте відпочинемо.

Психогімнастика: «Дивовижна бурулька» (діти виконують різні рухи під музичний супровід і пояснення вихователя)

Вихователь: Діти, а ви пам’ятаєте, що трапилося з бурулькою, коли вона почала «плакати», і її сльозинки-краплинки падали на землю?

Діти: Вона розтанула, від неї залишилася калюжка-водичка, її слід.

Вихователь: Скажіть, невже бурулька зовсім зникла? Чи може вона якось повернулася знову.  Давайте трішки пофантазуємо: можливо дивна бурулька могла плакати і від радості зустрічі з сонечком, бо воно запросить її покататись на хмаринці довкола Землі. І знову повернеться до нас бурулька навесні теплим рясним дощиком, влітку – щедрою зливою, восени – сивим туманом, а взимку – заметілями й хуртовинами.

Вихователь : Ми спробуємо це перевірити:куди зникають бурульки. Для цього нам потрібні таки предмети (дістає із посилки склянку і дзеркальце)

Дослід №3

(діти сідають за столи, на яких знаходяться склянки з теплою водою, дзеркальця. Вихователь пропонує  обережно доторкнутися до склянки долонькою)

Вихователь : Яка вода у склянці? (гаряча). Спробуйте накрити дзеркальцем склянку і трішки зачекати. Прибирайте дзеркальце: що ви бачити на ньому?

Діти: Крапельки водички.

Вихователь : Звідкіль вони взялися?

Діти: Це пара піднялася вверх, торкнулася холодного повітря і стала крапельками води.

Висновок: Ось так і калюжка від бурульки випарилася від теплого сонечка, Парою піднялася вверх до неба. Опустилась на хмаринку, а потім знову може повернутися на землю дощиком, або снігом.

Вихователь : Діти, а памятаете, ми з вами міркували, чому бурулька сумувала.

Діти: Вона гадала, що нікому не потрібна.

Вихователь : А як ви гадаєте: чи потрібен чомусь або комусь бурульччин слід?

Дидактична гра «Кому допомогли сліди бурульки»
(Діти беруть по одній картинки з зображенням різних предметів живої та неживої природи та розташовують їх навколо зображення бурульки на аркуші паперу)
*Калюжка – рослина
*Калюжка  – струмок
*Калюжка  – річка
*Калюжка  – горобчик
*Калюжка  – півник напився водички
*Калюжка – тварина

Вихователь : Ось ми з вами і зясували, яка пригода може трапитися з дивовижною бурулькою. А зараз я пропоную сісти за столи і намалювати тих, кому потрібна бурулька. Але спочатку розімнемо пальчики.

Пальчикова гімнастика «Вправні  пальчики»

Наші пальці дружно спали,

В ранці весело вставали,

Почали вітатися, зарядкою займатися:

Раз, два! Раз, два! Починаються дива!

(діти сідають за столи, починають малювати, використовуючи техніки: «тампування» »-використання тампону, силуету малюнка фарбою, додавання щіткою деталей; «крапкування»-використання патичка)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Оповідання В.О.Сухомлинського «Дивна бурулька»
«Дивна бурулька»

І. «Удень було тепло. а ввечері підмерзало. З даху стікали краплі і підмерзали. Утворилася довга крижана бурулька. Вона звисала над вікном, мов кришталева паличка.»
ІІ. «Коли зійшло сонечко, в бурульці заграла веселка. Бурулька ніколи не бачила сонечка, адже народилася вночі. Вона бачила тільки зірки»
ІІІ «А тепер сяяло яскраве, тепле сонечко. від зачудування бурулька розхвилювалася і заплакала. Але ось, що сумно: ніхто не знав чого бурулька плаче. Всі думали, що вона тане. Ні, вона не танула. Вона плакала. Гарячі сльози її крапали на мерзлу землю».

 

 

docx
Додано
14 лютого 2019
Переглядів
4039
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку