Тематичний день
« РОВЕР.БІЦІГЛІ.ВЕЛОСИПЕД»
(До інтегрованої теми місяця
«Ідеї – винаходи - відкриття»,
2 клас)
Матеріали до тематичного дня «Біціглі. Ровер. Велосипед» відповідно Типової освітньої програми Р. Шияна з курсу
«Я досліджую світ», розроблені до таких освітніх галузей: громадянська та історична, мовно – літературна, математична, інформатична, соціальна і здоров’язбережувальна, технологічна, мистецька.
Інформація для вчителя
«В дитинстві у всіх нас був момент, коли ми мріяли і чекали на нього — вірного друга, що понесе нас у країну мрій. Так, це про велосипед. Але закарпатські дітлахи чекають на біціглі. І навіть коли виростають — біціглі залишаються найкращим видом транспорту: і недорого, і для здоров’я корисно, і привід для прогулянки чудовий. Катайтеся на біціглях і не забувайте про правила дорожнього руху»,- «Словопедія», Русинсько – український словник.
Ровер, (Rower)— польське слово, яке зараз використовується для велосипеда — походить від велосипедів компанії Rover, обидва колеса яких були одного і того ж розміру (попередні моделі зазвичай мали одне велике, інше менше колесо - пенні-фартинг), і називалися в польському bicykl, від англійського велосипед).
Слово «велосипед» увійшло в українську мову (Центральна Україна) від французького слова vélocipède — слово, яке широко використовувалося в 1860-70-их в Європі. «Велосипед» залишився у використанні в центральній частині України, а в Європі та Америці слова «bicyclette» і «bicycle» замінив «велосипед». Зрештою слово «велосипед» поширилося по всій Україні.
Мета: розширити уявлення учнів про історію виникнення велосипеда, їх видами, сферами застосування; формувати вміння користуватися різними джерелами інформації; вчити за власним задумом моделювати та конструювати виріб з деталей конструктора, презентувати власні ідеї та результати своєї діяльності; виховувати почуття відповідальності, бажання прийти на допомогу.
Освітні галузі: громадянська та історична; інформатична; мовно – літературна; технологічна.
І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ
1. Вітання
Добре те, що сонце світить! (Підняти руки вгору.)
Добре те, що віє вітер! (Імітувати коливання дерев од вітру.)
Добре те, що ось цей ліс. (Присісти.)
Разом з нами ріс і ріс! (Повільно підвестися, показуючи, як зростають дерева.)
Добре, що у нашій річці (Обома руками показати звивисту річку.)
Чиста, не брудна вода! (Описати обома руками коло в горизонтальній площині. Права рука описує праве півколо, ліва — ліве.)
І мене матуся рідна після школи зустріча. (Розвести руки в сторони, міцно обхопити себе, схрестивши руки на грудях. Щиро посміхнутися.)
Добре гратися надворі! (Стрибки на місці 4 р.)
Добре вчитися у школі! (Сісти, скласти руки перед собою на столі.)
Добре плавати в ставку! (Підвестися, імітуючи плавання стилем «брас».)
Добре те, що я живу! (Показати руками на себе, потім підняти їх угору. підстрибнути.)
2. Групове заняття
Учні об'єднуються в пари і стають один за одним.
Перший із них — «велосипед», другий — «велосипедист». «Велосипедист» кладе руки на плечі першого учня.
«Велосипед» заплющує очі і прислухається до сигналів «велосипедиста»:
рухатися вперед (якщо водій посилює тиск — їхати швидше);
то крутіший поворот);
Учні хвилинку тренуються, а відтак починають рухатися. Завдання «велосипедиста» — акуратно управляти «велосипедом» і стежити за іншими «велосипедистами», щоб уникнути зіткнення.
Партнери міняються ролями.
Групи отримують розрізані на деталі зображення велосипедів.
Завдання: розглянути частини предмета, скласти із даних елементів зображення.
ІІ. Ознайомлення учнів з темою та метою дня.
(Хто винайшов велосипед? Який вигляд мали перші велосипеди? Які бувають велосипеди?)
ІІІ. Робота над темою дня
Інформаційний матеріал
Інтернет ресурси
Стародавні велосипеди https://www.youtube.com/watch?v=fbG7efz7Ims
Незвичайні велосипеди https://www.youtube.com/watch?v=ArZUrJd2QXo
Найпопулярніший винахід
В недалекому 2005 році в Англії провели опитування про найвеличніший винахід людства з 1800 року. І, як ви вже напевно зрозуміли, ним виявився наш улюблений засіб пересування, який обігнав за своєю величністю інтернет, двигун внутрішнього згорання і всі інші винаходи разом взяті.
Незручні “гіганти”
З самого початку велосипеди мали велике переднє колесо з педальним приводом і маленьке заднє для підтримки. Їздити на них було досить складно, а падати – небезпечно.
Китайці обирають велосипед
В Китаї на один автомобіль припадає 250 велосипедів. Половина всіх поїздок здійснюється саме на них. В містах Данії, Німеччини і Голандії – 30%. Якщо в Пекіні вам потрібно подолати відстань до 6 км, то для цього найраціональніше
буде використати саме двоколісний велосипед, бо це буде швидше, ніж така ж поїздка на метро, чи автобусі
Місто без автотранспорту
В німецькому Фрайбурзі є престижний житловий район, в якому заборонено користуватись автомобілем, але можна пересуватись за допомогою велосипеда, які тут користуються великою популярністю. На окраїні цього району є спеціальні гаражі, де люди залишають свої автівки, а далі рухаються тільки на велосипедах.
Японська велокультура
У Японії до дітей не використовують такі слова як «поганий» і «недобрий». Там на стоянках для велосипедів, які знаходяться біля школи, прикріплені таблички із зображеннями акуратно припаркованих велосипедів і напис: «Так паркують свої велосипеди хороші діти».
А на іншій табличці зображено необережно припаркований транспорт з написом: «А так паркують велосипеди не виховані діти».
Країни велосипедів
На один автомобіль в Китаї припадає 250 велосипедів. Половина з усіх поїздок здійснених в Китаї перепадає саме на велосипеди.
У містах Японії, Данії, Німеччини та Голландії близько 30% працюючих людей їздять на роботу на велосипедах.
Назвати «Два моменти» - дві інформації, які були для тебе цікавими, які ти запам’ятав. Та назвати «Одну дію» - як можна використати дані факти, або чим корисна інформація для тебе.
Перший прототип велосипеда сконструював і запатентував німецький барон Карл фон Дрез ще в 1818 році. У цьому механізмі була дерев'яна рама, металеві колеса і кермо, але були відсутні педалі. Щоб він рухався, потрібно було відштовхуватися ногами від землі. Прізвище винахідника в назві велосипеда не закріпилася, але воно дало назву дрезині - пристрою для їзди по рейсах з механічною тягою.
Слово «Велосипед» вперше було використано в 1860 році у Франції П'єром Мішо, який хотів підібрати слово, яке визначає транспортний засіб на двох колесах з простим механічним приводом. На французькій мові це слово звучить - BICYCLETTE (Бі Секлетте).
За час з 1839 по 1840 роки винахід значно вдосконалили. Шотландський коваль Кіркпатрік Макміллан додав до нього педалі. Заднє колесо з'єднувалося з педалями за допомогою металевих стрижнів, педаль штовхала колесо, велосипедист знаходився між переднім і заднім колесом і керував велосипедом за
допомогою керма, яке в свою чергу, було прикріплено до переднього колеса
Типовий міський велосипед з прямою посадкою. Кошик на рулі, дитяче крісло, захист ланцюга, дзеркало заднього виду, передні фари - ці пристрої підвищують зручність у міських умовах.
Гірський велосипед
Призначений для позашляхової їзди. Найголовніша його ознака - це міцність і приземкуватість. Шини коліс значно ширші від звичайних і мають глибокий протекторний малюнок. Їзда на гірському велосипеді
передбачає спуск з гори, подолання перешкод через каміння, швидкісний проїзд через небезпечні місця, швидку їзду по трасі з трамплінами та іншими перешкодами.
Гоночний велосипед, також відомий як шосейний велосипед - сконструйований для швидкісної їзди, велогонок по дорогах з хорошим асфальтовим покриттям. Велосипедне кермо (так звані баранячі роги) розташоване нижче сидіння для того, щоб посадити велосипедиста у аеродинамічній позі. Передні та задні колеса розташовані близько один до одного, тому велосипед швидко рухається.
Туристичні велосипеди призначені для велотуризму і тривалих поїздок. Вони міцні і зручні, здатні перевозити багаж, мають широкий діапазон передач. Цей тип велосипедів є компромісом між дорожнім і шосейними велосипедами.
Уніци́кл або моноци́кл - транспортний засіб, який приводить в рух сила людських м'язів. Оснащений одним колесом, тому іноді його називають «одноколісним велосипедом», але на відміну від велосипеда, уніцикл має простішу конструкцію.
Трицикли. Бувають із двома ведучими осями (вантажні велосипеди, триколісні автомобілі). Трицикли є різних типів і конфігурацій, визначальною є їх спеціалізація та призначення.
Квадроцикл - транспортний засіб з чотирма колесами. Це самостійний транспортний позашляховик для нерівної місцевості. Зачасту під квадроциклами розуміють чотириколісні мотовсюдиходи, а в США чотириколісні велосипеди.
Завдання для парної роботи
Кожна пара отримує картки:
Завдання:
Завдання для роботи в групах
Мета: формувати вміння голосом виділяти ключові слова і фрази при читанні та в усному висловлюванні; розвивати критичне мислення, зв’язне мовлення, пояснювати зв'язок тексту із власним досвідом та раніше прочитаним; вправляти у правильному ти виразному читанні; виховувати товариськість, вчити обирати друзів.
Освітня галузь: мовно - літературна
Велосипед
Олеся Овчар
Поспішаю уперед – Натискаю на педалі: Нумо, швидше! Нумо, далі! |
От причепа, от пристав! Не злякаєш: “Гав! Гав! Гав!” Аж у вухах вітер свище: Нумо далі! Нумо швидше! |
Поспішаю уперед – Натискаю на педалі: Нумо, швидше! Нумо, далі! |
Аж каміння з-під коліс! От я майстер! Вище ніс! Хто сказав, що я малий ще? Нумо далі! Носа вище! |
Кури, гуси і коти, Розбігайся хто куди! Повороти дуже вдалі! Нумо, швидше! Нумо, далі! |
Як це сталось? Що за диво? Чом я носом у кропиві? |
Мишків велосипед
Василь Сухомлинський
Мишкові купили велосипед. А живе він поруч зі школою. Між садибою його батьків і шкільною садибою - сад, так що й їхати ніде. Мишко привів свого велосипеда, мов коня на вуздечці. Хлопці оточили Мишка. Обмацували колеса, педалі, руль. Велосипед всім подобався. Діти заздрили Мишкові.
— Ну що ж, катайся,— сказав Федько й відійшов від велосипеда так, немовби йому й не хотілося покататись.
— Ти думаєш, мені справді дуже хочеться на ньому кататись? — байдужим тоном запитав Мишко.— Бери, пробуй.
Федько, не вірячи своїм вухам, взявся за руль, сів на велосипеда та й покотив по шкільному стадіону. Катався аж до дзвінка на урок.
На першій перерві катався Іван, на другій - Степан, на третій — Сергій, на четвертій — Оля.
Залишилися кататися й після уроків. Велосипед переходив з рук в руки. До четвертої години накаталися всі.
Мишко привів велосипеда о пів на п'яту — мов коня на вуздечці.
— Де ти до цього часу катався? — здивувалась мати.— Хіба ж так можна?
— А я й не катався...
— Як — не катався?
— Хлопці каталися...й дівчатка...
Мама полегшено зітхнула й сказала, немов сама до себе:
— Єдине, чого я боялась: що кататимешся ти.
Велосипед Анатолій Костецький
Славкові, що з квартири сорок, |
Ну й що? |
Просила Іра: |
А що Славко? |
Просив Юрко: |
Отак йому і треба! |
І я просив. |
|
Мета: ознайомити учнів із правилами дорожнього руху для велосипедистів; розвивати пізнавальний інтерес, творчу уяву, креативне мислення, уміння співпрацювати в групах і виражати власні думки у малюнках; виховувати доброчесність, бажання творити.
Освітня галузь: соціальна і здоров’язбережувальна, мистецька.
Інтернет ресурси:
Азбука безпеки на дорозі тітоньки Сови - Велосипед, 12серія
.https://www.youtube.com/watch?v=8ZSOwkWacgo
Вимоги до велосипедиста. Правила дорожнього руху
https://www.youtube.com/watch?v=9QcYFEiwNfU
Неслухняний велосипедик
Солтис-Смирнова Марія Петрівна
У місті, де жили лише машини, автобуси, трамваї та тролейбуси, десь на окраїні жила сім'я велосипедів.Тато і мама ходили на роботу, а їхній малюк ходив у садочок.
Одного разу велосипедик захворів трішки, тому залишився удома.
Та вдома ж не цікаво. Іграшки вже всі давно знайомі, книжечки всі переглянув, нових розфарбовок теж не було. Тому він вслід за батьками попрямував на вулицю. Але ж малюк не знав правил дорожнього руху! Його завжди батьки водили до садочка. Та він вирішив не повертатися додому, а все ж погуляти!
За межами будинку було дуже шумно. На пішохідних доріжках, де пересувались велосипеди було тісно. Маленьких велосипедиків не було - діти у цей час перебувають у садочку або школі. Та дорослих було безліч. І всі вони кудись поспішали.
Поки велосипедик стояв на порозі будинку і дивився на цей рух, якийсь великий дядько-велосипед його зачепив, і малюк загубив свою пищалку, тому відразу кинувся за нею. І тут почалось - малого штовхали всі дорослі, що були поблизу. Пищалка котилась до самої дороги, господар, доганяючи теж...Добре, що машина, яка їхала назустріч невмілому пішоходу вчасно зупинилась. Та ще й висварила неуважного :
- І куди ти їдеш?! Де твої батьки? Ти що, правил не знаєш?
Але ж він був ще маленький, тому правил дорожнього руху не знав.Та не розгубився. Він зійшов з дороги, став осторонь, щоб нікому не заважати і почав спостерігати.
Незабаром малюк вже зрозумів, що переходити дорогу можна лише по зебрі. А світлофор - хороший помічник у цьому - він дозволяє їхати машинам, автобусам, або велосипедам. Поблизу був парк, тому велосипедик тихенько поїхав туди. Там же правил не потрібно. Ось де можна було спокійно погуляти! Він катався по доріжках, доганяючи пташок, дивився, як гуляють інші дорослі велосипеди, нікуди не поспішаючи, роздивлявся гарні дерева, кущі і квіти.
Поруч з тим парком якраз працював його тато. У нього почався обід, тому велосипед вирішив прогулятися літнім парком. Коли він побачив на одній з паркових алей сина, який якраз спостерігав за дивовижними хмаринками, він не на жарт злякався.
- Як ти сюди потрапив?! - схвильовано спитав він.
- Ой, татку, я тепер знаю про перехід-зебру і світлофора, - повідомив бешкетник.
- Ходімо, тобі вже слід обідати, - лагідно сказав велосипед і за руку-кермо повіз непослуха додому.
Коли велосипедик поїв і ліг у ліжечко, тато серйозно сказав:
- Не виходь сьогодні сам з дому.
Та малюк його не чув - він вже міцно спав.
Завдання для роботи в групах
Правила дорожнього руху для велосипедистів
Корисна інформація для велосипедиста
Мета: вчити складати задачі на основі інформації, конструювати площинні та об’ємні зображення із геометричних фігур,
створювати вироби самостійно, за зразком, та з допомогою дорослого;
розвивати логічне мислення, спостережливість, уміння аналізувати; виховувати повагу до людської праці.
Освітня галузь: математична, технологічна.
Завдання для роботи в парах
1.Пари отримують різні цікаві факти про велосипеди. На основі даної інформації необхідно скласти задачі.
2.Обмінятися задачами з іншими парами, розв’язати їх.
3. Взаємоперевірка розв’язаних задач.
Наприклад: На скільки літрів більший об'єм легенів у велогонщика, ніж у звичайної людини?
Наприклад: На скільки більше крові перекачують легені велогонщика ніж звичайної людини за хвилину?
Наприклад: За який час подолає відстань 3 км пішохід, якщо велосипедист проїхав її за 1 годину?
Наприклад: На скільки менше продається автомобілів ніж велосипедів за рік?
Наприклад: Скільки можна помістити велосипедів (складених, звичайних) на парковці для 3 автомобілів?
28 м10 см. Звичайний велосипед має середню довжину 1м 80 см.
Наприклад: На скільки сантиметрів звичайний велосипед коротший за найдовший?
На подвір’ї діти каталися на велосипедах двох видів. Молодші діти на триколісних, школярі – на двоколісних велосипедах. Сергійко порахував, що разом всі велосипеди мають 12 коліс. Скільки було на подвір’ї триколісних та двоколісних велосипедів?
Розв’язок: відомо, що на подвір’ї діти каталися на двох видах велосипедів. Це означає, що мінімум 1 двоколісний та 1 триколісний.
Разом у них 5 коліс. 12-5=7. 7 – непарне число, тому є ще один триколісний велосипед. 7-3=4. 4 – це два двоколісних велосипеди.
Відповідь: 3двоколісних і 2 триколісних велосипеди.
Із фігур танграма скласти велосипед.
Технологічна картка
1. Дітям роздаються роздруковані малюнки велосипеда.
2. Два листи паперу
А-4 розрізати навпіл (4 смужки).
ІV. Підсумки дня
Щоденник вражень
Література та інтернет – ресурси