Мета: ознайомлення з причинами дощу, або як одну з кількох видів діяльності в рамках ширшої схеми навчання з акцентом на сезонні зміни та погоду; розвивати інтерес до вивчення навколишнього світу експериментальними засобами; виховати працьовитість, точність, бережливе ставлення до природних ресурсів.
Тип уроку: використання знань, умінь і навичок (практичний)
Обладнання: поїлки, доступ до раковини та/або джерела води, піна для гоління, харчовий барвник, піпетки, презентація, відео.
Структура уроку з хронометражем
№ з/п |
Етапи уроку |
Час |
1. |
Коригування опорних знань, умінь і навичок |
2 хв |
2. |
Повідомлення теми й мети |
2 хв |
3. |
Мотивація навчальної діяльності |
1 хв |
4. |
Загальний інструктаж, усвідомлення учнями алгоритму дій |
10 хв |
5. |
Самостійне виконання учнями завдань під контролем і за допомогою вчителя |
20 хв |
6. |
Звіт про виконання роботи. Узагальнення й систематизація результатів роботи |
5 хв |
7. |
Рефлексія |
5 хв |
Хід уроку
Етап уроку |
Хід уроку |
Навчальні дії, оцінювання |
1. Коригування опорних знань, умінь і навичок |
Пояснення вчителя, що учні проведуть експеримент, щоб дослідити, як дощ падає з хмар. Слайд 1
|
Учитель роздає учням обладнання, необхідне для виконання завдання. |
2. Повідомлення теми й мети |
||
3. Мотивація навчальної діяльності |
Перегляд відео – Кругообіг води в природі |
|
4. Загальний інструктаж, усвідомлення учнями алгоритму дій |
Наливаємо воду в склянку Слайд 2
Якщо немає легкого доступу до раковини/крана, то цей крок можна зробити заздалегідь за допомогою склянок, попередньо наповнених водою. Замість цього також можна використовувати скляну або пластикову банку або вазу, якщо вона має відкриту верхню частину. Створення «хмари» Слайд 3
Розпиліть достатню кількість піни для гоління, щоб було добре покриття поверх води та у верхній частині склянки. Спробуйте зробити піну для гоління схожою на хмару! Створення дощу Слайд 4
Якщо харчовий барвник не йде в комплекті з піпеткою, то потрібно буде придбати окрему. Харчовий барвник потрібно додавати якомога обережніше – капання діє, але розпилення під тиском може призвести до того, що барвник пробить хмару піни для гоління і потрапить безпосередньо у воду. «Хмара» повинна «заповнити», а за нею харчовий барвник потрапить у воду, як дощ, що падає зі справжньої хмари! Використовуйте яскраві харчові барвники для дійсно чіткого та цікавого візуального ефекту! Хмари утворюються, коли водяна пара піднімається в повітря. Коли ця пара вступає в контакт з холодним повітрям, утворюються краплі води, які потім з’єднуються, утворюючи хмари. Згодом хмари настільки наповнюються водою, що вони більше не можуть її утримувати, і вода знову падає на землю – це дощ. Учні повинні спостерігати, як «хмара» наповнюється, а харчовий барвник потім потрапляє у воду в склянці. |
Учитель продемонструє кроки, наведені в презентації вчителя та перераховані нижче. Крок 1 - налийте воду в склянку, поки вона не наповниться приблизно на три чверті. Крок 2 - розпиліть піну для гоління поверх води і дайте їй відстоятися. Це «хмара». Крок 3 - за допомогою піпетки розбризкніть харчовий барвник поверх «хмари» піни для гоління і поспостерігайте, що відбувається. Учні повинні виконати кожен крок, щоб самостійно провести експеримент. Презентацію вчителя можна залишити на дошці як допоміжний посібник під час цього. |
5. Самостійне виконання учнями завдань під контролем і за допомогою вчителя |
||
6. Звіт про виконання роботи. Узагальнення й систематизація результатів роботи |
Обговоріть, що означає дощ. Попросіть учнів назвати три речі, які вони вже знають про хмари та/або дощ. Дослідіть як змінюється кількість опадів за чотири сезони, наприклад, коли вона найвища/найнижча? Обговоріть наслідки надмірної кількості опадів, наприклад, повені та проблеми, які це може спричинити. Обговоріть результат експерименту та те, як це пов’язано з «реальним життям» хмарами та опадами. - Формальна оцінка вчителем результатів експерименту. - Формальна оцінка вчителем практичних наукових навичок шляхом спостереження за учнями. |
Учитель обговорює результати експерименту з учнями. |
7. Рефлексія |