Комісар Олеся Аскольдівна, учитель початкових класів загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 9 м. Києва, спеціаліст вищої категорії, «старший вчитель»
У сучасному світі, коли так багато інформфції, треба навчити дітей не тільки орієнтуватися в цьому інформаційному морі, а і вмінню постійно засвоювати нові знання, без страху долаючи перешкоди. Людина, яка вміє правильно ставити і розподіляти цілі, вміє працювати в команді, не боїться помилитися, як правило, стає успішною у сучасному світі. Я, Комісар Олеся Аскольдівна, учитель початкових класів Київської школи № 9. Працюю за програмою розвивального навчання Єльконіна-Давидова. Головною метою наших уроків з дітками вважаю не тілки здобуті знання, а формування у дітей уміння вчитися із задоволенням. Тому кожен наш урок старюся перетворити на цікаву мандрівку, де учні здобуають знання, застосовуючи їх на практиці, висловлюють безліч пропозицій, щоб знайти шлях подолання проблемої ситуації і головне не бояться помилитися! Роблячі помилки, ми можемо навчитися. Коли ми вирішуємо проблему, ми перемагаємо. Хочу поділитися цікавим уроком, який є ілюстрацією моєї роботи.
Інтегрований урок математики
Тема: Подорож у часі. Нестандартні міри вимірювання довжини: дюйм, вершок, аршин, сажень, морська миля(за розвивальною системою Ельконіна-Давидова).
Мета: вдосконалювати навички усного рахування, розв’язування прикладів на множення і ділення двоцифрових чисел, ділення багатоцифрового числа на двоцифрове у випадку одноцифрового значення частки, розв’язування задач;
познайомити учнів з нестандартними мірами вимірювання довжини: дюйм, вершок, аршин, сажень, морська миля і їх застосуванням у сучасному світі;
вчити вимірювати довжини сучасними мірами вимірювання і переводити у нестандартні міри вимірювання довжини;
залучати школярів до міркування, розв’язання проблемної ситуації;
формувати вміння презентувати свою роботу;
розвивати вміння працювати у парі, групі;
розвивати зоров’язбережувальні навички;
виховувати любов, повагу до Батьківщини, патріотизм, потребу вивчати історію України.
Обладнання: картинки героїв Дюймовочка, Козак, капітан Врунгель і Фукс, картка шифру Дюймовочки, таблиця нестандартних мір вимірювання довжини, Г.М. Захарова, Г.В. Жемчужкіна, К.І. Мельник «Математика 3 клас 4 частина», «Історія, якою варто пишатись»(https://youtu.be/o3qS9qbGH3k), «Космічна музика» (https://www.youtube.com/watch?v=frY8XJlSHIk&t=42s).
Хід уроку
І. Організаційний момент.
- Добрий день, дітки! Сьогодні пропоную вам незвичайний урок математики, а подорож у часі, яка подарує нові відкриття. Згодні?
Пропоную трішки налаштуватися.
Емоційне налаштування. Мотивація.
Заплющить очі і уявіть місце, куди, ви думаєте, що ми відправимось. Запам’ятайте його. Відкрийте очі. Як ви думаєте, куди буде наша подорож?
(відповіді дітей)
- Чи справдяться ваші припущення, дізнаємось в кінці подорожі.
ІІ. Актуалізація. Усний рахунок.
На уроці ми з вами будемо подорожувати у часі. А допомагати нам будуть казкові герої. Ім’я першої героїні зашифровано. Розв’яжіть приклади в парі, розташуйте букви відповідей в запропонованому порядку і відгадайте її ім’я.
48 : 3 = 16 (к)
60 : 12 = 5 (д)
69 : 3 = 23 (о)
45 : 15 = 3 (ч)
68 : 4 = 17 (м)
10 × 6 = 60 (в)
14 × 2 = 28 (а)
13 × 3 = 39 (й)
16 × 2 = 32 (ю)
5, 32, 39, 17, 23, 60, 23, 3, 16, 28
1 дюйм = 2см 5мм (табличка)
ІІІ. Тема.
Наша казкова героїня Дюймовочка пропонує нам відправитися у минулі часи, коли використовували інші міри вимірювання довжини, такі, як дюйм, сажень, вершок, аршин, миля. Пропоную дізнатися, що це за міри вимірювання і як їх використовувати.
ІV. Новий матеріал.
25см
2см5мм ? дюймів
25см = 250мм
2см5мм = 25мм
250 : 25 = 10 (дюймів)
Діагональ планшету 10 дюймів.
Станемо в коло, візьміться за руки. Ввімкнути планшет, звучить музика, відео: «Космічна музика».
Козак: Здавна люди використовували різні міри довжини. Вони були засновані на розмірах різних частин тіла людини.(З елементами фізхвилинки)
Таблиця нестандартних мір вимірювання довжини:
1 вершок = 44мм
1 аршин = 71см
1сажень = 3 аршина = 2м 13см
1 вершок = 44мм
Тому про маленьку людину говорять: «Від горшка два вершка».
1 аршин = 71см Міра виникла при торгівлі зі східними країнами. Цією мірою міряли довжину мотузки або тканини.
1 сажень = 3 аршина = 2м 13см
Саженями міряли землю. Слово «сажень» походить від слова саджати молоді дерева.
1 група: виміряти діагональ книги у вершках.
2 група: виміряти довжину парти в аршинах.
3 група: виміряти довжину стіни в саженях.
Презентація робіт.
1 група.
Довжина діагоналі книги 13см 2мм
13см2мм = 132мм
1 вершок = 44мм
132мм
44мм
? вершків
132 : 44 = … 4вершка
Окр. 13 : 4
Т.з. 12 : 4 = 3
Перевірка: 44 • 3 = 132
Довжина діагоналі книги – 4 вершка
2 група.
Довжина парти 142 см
1 аршин = 71 см
142см
71см - ? аршин
142 : 71 =… 2(аршина)
Окр. 14 : 7 = 2
Перевірка: 71 • 2 = 142
Довжина парти – 2 аршина
3 група
Довжина стіни – 4м 26 см
1 сажень = 2м 13см
426см
213см ? сажень
426 : 213 = …2 (саженя)
Окр. 4 : 2 = 2
Перевірка: 213 • 2 = 426
Довжина стіни – 2 саженя.
VІ. Закріплення.
Картинка капітана Врунгеля і матроса Фукса.
Завдання з підручника с.20 № 58(Математика 3 клас 4 частина)
1 морська миля = 1852м
Діти доповнюють схему, роблять обчислення.
14816 : 1852 = … 8 миль
Окр. 15 : 2
Т.з. 16 : 2 = 8
Перевірка: 1852 • 8 = 14916
Відповідь: до порту 8 морських миль.
Пальчикова вправа «Рибки»
Рибки весело пірнають в теплій і чистій воді. То зійдуться, розійдуться, то зариються на дні.(Ручки роблять рухи, показуючи рибок, як вони рухаються).
VІІ. Підсумки.
1. - Ми стільки дізнались нового. Пора повертатися з подорожі.
(Відповіді дітей).
2. – А чи справдилися ваші припущення на початку уроку стосовно нашої подорожі?
- Що вас вразило?
- Дякую вам за чудову роботу. Ви молодці!
Завдяки вашій злагодженості ми впоралися з усіма завданнями. Мені дуже сподобалося з вами працювати.
Література