Інтегрований урок-дослідження "Що таке щастя?" (українська література - за твором Емми Андієвської "Казка про янн", українська мова - "Творення прикметників")

Про матеріал
Інтегрований урок-дослідження "Що таке щастя?" має на меті допомогти учням глибше усвідомити притчовий зміст та художню вартість казки Емми Андієвської «Казка про яян», формувати розуміння поняття «щастя», формувати усвідомлення того, що кожна людина може бути щасливою, що слід цінувати кожну мить свого життя; ознайомити учнів зі способами творення прикметників, формувати вміння утворювати прикметники, визначати спосіб творення.
Перегляд файлу

Інтегрований урок-дослідження

«Що таке щастя?»

(українська література - за твором Емми Андієвської «Казка про яян», українська мова – «Творення прикметників»)

Мета:

навчальна – продовжити роботу над твором Емми Андієвської «Казка про яян», допомогти учням глибше усвідомити притчовий зміст та художню вартість казки; формувати розуміння поняття «щастя», усвідомлення того, що кожна людина може бути щасливою, що вона ніколи не зможе бути щасливою, мріючи про щастя, бо щасливим потрібно бути вже сьогодні, цінуючи кожну мить свого життя; формувати вміння висловлювати власну думку та робити висновки про прочитане; ознайомити учнів зі способами творення прикметників, формувати вміння утворювати прикметники, визначати спосіб творення;

розвивальна -  розвивати культуру зв’язного мовлення, абстрактне, логічне та критичне мислення, пам’ять, увагу, спостережливість; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати, знаходити прикметники в художньому тексті; розвивати вміння працювати в групах та самостійно;

виховна – виховувати повагу до морально-етичних цінностей , що допомагають бачити та розуміти красу та приваби світу; виховувати бажання жити для людей; виховувати потребу відчувати вдячність за гарні моменти свого життя; виховувати пошану до відного слова, переконання в необхідності самовдосконалення.

Тип уроку: комбінований.

Вид уроку: інтегрований (українська мова, українська література).

Структура уроку:

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

V. Закріплення вивчених знань.

VI. Підсумки. Оцінювання.

VIІ. Домашнє завдання.

                               

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Привітання, емоційна підготовка учнів до роботи (на фоні музики ).

      Доброго ранку, дорогі діти! Сідайте, будь ласка. Сьогодні у нас незвичайний урок: ми

поєднаємо урок української мови з уроком української літератури. Спробуємо з’ясувати,

що ж таке щастя, дізнаємося про способи творення прикметників. А допоможе нам у

цьому твір Емми Андієвської «Казка про яян».

      Але спочатку налаштуймося на позитив.  Простягніть праву долоню. Щоб добре

працювати на уроці, подаруйте на ній класу старанність, наполегливість, творчість.

Простягніть ліву долоню. На неї ми даруємо вам свою любов, терпіння, повагу. А тепер

обміняймося дарунками.

     Доторкнімося долонькою до долоньки, відчуймо їх тепло, тепло вашої душі. І нехай

воно допомагає вам протягом уроку.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

                                                                                                   Епіграф до уроку:

                                                                 Найщасливіша людина та, хто дарує щастя                                                

                                                                      найбільшій кількості людей.                                                            

                                                                                    Дені Дідро (французький  філософ)

Хвилина роздумів. Міркування над сенсом життя.

- Уявимо , що життя – це  казка. А в руках у кожного з вас золота рибка, і ви можете  загадати три бажання. Подумайте, які? Я не чаклунка, але можу сказати, що одне з бажань – це бажання щастя. Собі, рідним або й усім людям на Землі.

- Згадайте, а що частіше за все зичать люди один одному на свята? (щастя). Стареньким бажають здоров’я, школярам - успіхів у навчанні, батькам - грошей побільше. Зате щастя бажається  всім.

    А  осягнути, що таке щастя, у чому воно полягає, нам допоможе, як вже було сказано раніше, твір Емми Андієвської «Казка про яян». Отже, запишіть у зошитах дату, слова «Класна робота», тему уроку: «Що таке щастя?»

ІІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів.

  1. Насамперед пригадаймо основні події твору та розгадаймо кросворд.

 

 

 

 

3

К

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Е

 

5

К

 

 

8

К

9

С

1

С

2

П

 

Л

 

О

6

Ч

 

О

І

 

А

 

Л

 

 

Ь

4

Т

 

Р

 

У

7

Ї

 

З

 

М

М

О

 

М

И

А

Ж

С

У

 

О

Щ

 

А

 

Б

И

Т

 

 

Ц

А

 

 

 

Е

Н

И

 

 

В

 

 

 

 

Л

Е

 

 

 

І

 

 

 

 

Ь

Ц

 

 

 

т

 

 

 

 

 

Ь

 

 

 

И

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Що було в мішку, на який перетворився дідусь?
  2. Місце, де лежав пастушок після того, як упав у глибочезне провалля.
  3. Ручний будівельний інструмент, за допомогою якого чоловік зводив вежу.
  4. Яке слово слід було сказати брамі, щоб вона відчинилася?
  5. Де  працював старий до того, як потрапив до яянів?
  6. Старого опали немощі на відміну від інших яян, бо він був…
  7. Чого хлопець хотів найбільше, коли опинився в місті, де жили яяни?
  8. Кого доганяв пастушок, плигаючи зі скелі на скелю?
  9. Скільки брам мало місто?
  1. Випереджувальне завдання. Презентація робіт.
  •  Деякі учні виконували випереджувальне творче завдання. Вони малювали обкладинки до твору «Казка про яян». Хто бажає презентувати свою роботу ?

 

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

  1. Словникова робота.

          Я думаю, що всі звернули увагу на незвичайну назву казки. Що це за слово таке яянин, що воно означає? Розібратися з цим питанням нам допоможе учень-мовознавець, який підготував повідомлення.

Мовознавець: Яяни –іменник, що називає осіб за територіальною ознакою (місцем народження чи проживання). Наприклад, львів’янин. Але: іменники з суфіксами      -анин,  -янин називають також жителів місцевостей, які не є географічними назвами: горянин – житель гір, хуторянин – мешканець хутора, побережанин – житель побережжя. Отже, яянин – це той, хто живе на території власного Я.

А хто нам нагадає, що таке егоїзм (відповіді), альтруїзм (відповіді), гуманізм (відповіді). Слайд.

ЕГОЇЗМ - негативна риса характеру, що полягає у себелюбстві, байдужості до людей, постійному нехтуванні суспільними інтересами задля особистих інтересів.

АЛЬТРУЇЗМ - безкорисливе піклування про благо інших і готовність жертвувати для інших своїми особистими інтересами; протилежне егоїзмові.

ГУМАНІЗМ - ставлення до людини, пройняте турботою про її благо, повагою до її гідності; людяність.

Самоцвіти – це кольоровий чи безколірний коштовний, напівкоштовний або виробний камінь з яскравим блиском.

КЕЛЬМА – будівельний інструмент у вигляді невеликої лопатки для мурування стін, для настилання бруківки тощо.

БРАМА – міські ворота.

Ве́жа, башта  – висока вузька споруда, що має спеціальне призначення.

  1. Бесіда:
  1. Як ви гадаєте, у такій вежі зручно жити людині? (Не дуже зручно: мало простору, вузенькі вікна або зовсім їх немає.) Чому ж жителі загадкового міста будували собі саме таке житло? У вас є якісь припущення?
  2. Знайдіть в тексті абзац, у якому автор знайомить нас із жителями міста.
  3. Що дивного ви помітили в їх поведінці? (Вони не відгукнулися на прохання хлопчика дати йому поїсти. Вони взагалі не звертали уваги на хлопчика і жодного слова йому не сказали!) Як таке може бути? Добре, що хлопчик зустрів дідуся, який йому все і пояснив. Зачитайте. («Тут живуть самі  яяни. Кожен яянин знає тільки своє «я» і тому запитань іншої людини просто не чує».)

Тепер нам зрозуміло, чому жителі міста будували вежі. Яяни цікавляться лише самі собою. Очевидно, вони хотіли відгородитися від інших людей, жити наодинці з собою; кожному з них і простору багато не потрібно, і без вікон можна обійтися, бо їх же ніхто і нічого не цікавить, окрім самих себе.

  1. А як ви зрозуміли, чому вежі весь час завалюються? (Одній людині важко

побудувати вежу; потрібні помічники, а, як пояснив дідусь, «яянинові ніхто не може догодити, бо тільки він сам усе знає і вміє, і то найкраще».)

Пригадаймо біблійну оповідь про Вавілонську вежу (відео). Чим схожі ці дві історії? (Пиха, зарозумілість людей/яян; вежі так і не були збудовані, бо люди/яяни не допомагали один одному.)

  1. Робота в групах (вибірково). Складання сенканів.

I група – «Пастушок»

II група – «Емма Андієвська»

III група – «Яянин».

Сенкан

1 рядок- слово, що називає тему.

2 рядок-два прикметники, що асоціюються з першим словом.

3 рядок-три дієслова, пов’язані з темою.

4 рядок-фраза з чотирьох слів ( думка – підсумок).

5 рядок- слово-синонім до теми.

 

Федько

Правдивий, спритний.

 

Допомагає, вигадує, терпить.

Не залишить у біді.

Друг.

 

  1.  (одночасно з 3) Інші групи. Питання: «Як ви гадаєте, чи були яяни щасливими?» (відповіді).
  2. Презентація сенканів.
  3. «Дерево щастя».

Ми з вами дали характеристику яянам, поміркували, чи щасливі вони, а тепер, друзі, пропоную вам доторкнутися до мрії. У нас у класі виросло дерево (плакат на дошці). Чи не здається воно вам дивним? (відповіді). Що ж робити? А подивіться, у кожної групи є кленовий листочок, але ми не просто прикріпимо його на наше дерево, бо це Дерево Щастя. Зараз кожен з вас нехай напише на кленовому листочку слово (прикметник), з яким асоціюється у вас  слово «щастя»?

(Робота з кленовими листочками, прикрашання дерева, зачитування записаного.)

відео

Ми прикрасили наше дерево, з’ясувавши, що для кожного з вас є щастям, тож сподіваймося, що всі ці чудові слова повернуться до вас і дійсно принесуть його вам.

  1. Випереджувальне завдання. Презентація робіт.

Деякі учні виконували випереджувальне творче завдання. Вони малювали своє щастя. Хто бажає презентувати свою роботу ?

  1. Зверніть увагу на забарвлення кленових листочків, це кольори…(веселки). А знаєте, що символізує кожен з них? (презентація). Чи згодні ви, що всі ці поняття є складовими щастя? Тож сама природа потурбувалася про те, щоб ми, споглядаючи веселку, ставали щасливішими.
  2. Усне повідомлення на тему «Символічне значення числа сім».

А чи знаєте ви щось про число сім? (відповіді; що не сказано, додати) Порахуйте, будь ласка, кількість мобільних груп у класі. Чому саме сім? Хто знає?

У місті яянів сім воріт. Не п'ять, не вісім, не дев'ять, а саме сім.

Число сім у багатьох народів із сивої давнини стало священним. Археологи знайшли старовавілонський переказ про створення світу, написаний на семи табличках. Тому й маємо сім днів у тижні.

У трипільській культурі теж існував семиденний тиждень, був поширений серед усіх пелагів аж до Малої Азії, а також у єгипетських жерців.

На стародавніх малюнках тиждень зображували у вигляді семипроменевої зірки. Уже пелаги помітили, що на небосхилі є сім зірок, що рухаються по небу. їх обожнювали, бо кожна керує своєю годиною.

Маємо сім кольорів веселки, сім чудес світу, сім нот, сім струн на лірі Орфея.

Сім давньогрецьких міст — Смірна, Хіос, Коло-дюн, Садамін, Родос, Агрос, Афіни — сперечалися за честь називатися батьківщиною славнозвісного співця Гомера.

За церковними канонами, є сім головних гріхів: пиха, жадібність, нечистота (тіла й душі), ненависть, обжерливість і пияцтво, гнів, лінощі.

Цей список можна продовжувати. Виникає думка: а може, усі ці сімки — випадковість?

«Учені ж висловили припущення, що число сім є тією кількістю одиниць для сприймання й запам'ятання, яке «вкладається» в пам'ять людини найкраще, коли цих одиниць більше, запам'ятовування одразу ж погіршується», — стверджує у своїй книзі «Слово про слово» професор-мовознавець Алла Петрівна Коваль.

Не дивно, що в місті яянів було саме сім брам, — доля давала мешканцям шанс позбутися егоїзму, непомірної гордині й стати справжніми людьми.

  1. Робота в групах. Ви сказали, що яяни не були щасливими, підкреслили їх негативні риси. Тож складімо пам’ятку «Як не стати яянином», бо, сподіваюся, ніхто не хоче стати таким, як вони (побудувати речення з окремих запропонованих слів).
    1.          Думати не лише про себе, а й про інших, турбуватися про них.
    2.          Навчитися слухати інших, поважати їхню думку.
    3.          Учитися у мудріших, прислухатися до розумних порад.
    4. Допомагати старшим і тим, хто цього потребує, не чекаючи віддяки.
    5. Бути наполегливим, шукати виходу із скрутного становища, не зневірятися, не падати духом.
    6. Запам’ятати, що вчитись чомусь хорошому в інших ніколи не соромно.
    7. Вміти бачити красу світу, його привабливість і намагатися жити щасливо та гармонійно.
  2.  Ви, мабуть, трошки втомилися, тож проведемо фізкультхвилинку, щоб трошки відпочити та розім’ятися.

Раз – підняти руки вгору.

Два – нагнутися додолу.

Не згинайте, діти, ноги,

Як торкаєтесь підлоги.

Три, чотири – прямо стати,

Будем знову починати.

Руки в боки, нахилися вперед,

Нахилилися назад,

І направо, і наліво, щоб нічого не боліло.

Раз, два, три, чотири – набираємося сили

Нахилились, повернулись.

До товариша всміхнулись.

  1. Слово вчителя.

Сьогодні у нас інтегрований урок.

Отже, ми з вами зробимо ще крок.

В країну прекрасну, країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову.

  1. Загадка.

  Наше дослідження триває. Відгадавши загадку, ви зрозумієте з якою частиною мови ми будемо працювати далі. І вона допоможе нам глибше усвідомити значення поняття «щастя».

Він веселий і звабливий,

Гарний, милий і красивий,

Несказанний, незрівнянний;

Має ступінь порівняння.

Він відносний чи присвійний,

А чи якісний незмінно.

Відповість він залюбки

На питаннячко – який?

Має ознаку предмета,

Називається  …(прикметник).

Правильно, це прикметник.

  1.  Слово вчителя.

Удома ви мали повторити вивчене про цю частину мови. Тому зараз ми перевіримо, як ви це зробили за допомогою гри «Кіт у мішку».

Вам необхідно витягти питання  з теми «Прикметник» із цього щасливого капелюха та відповісти на нього.

 -Скільки всього частин мови в українській мові? (10)

-Прикметник належить до самостійних чи службових частин мови? (Самостійних)

-Прикметник називає ознаку предмета чи означає предмет? (Ознаку предмета)

-Назвіть питання, на які відповідає прикметник. (Який? Чий?)

-Як змінюються прикметники? (За родами, числами, відмінками)

-Від якої частини мови залежить прикметник? (Від іменника)

-Назвіть розряди прикметників. (Якісні, відносні, присвійні)

-Який розряд прикметника має ступені порівняння? (Якісні)

-Які прикметники відповідають на питання чий? (Присвійні)

-Які прикметники можуть мати коротку форму? (Якісні)

-Яку синтаксичну роль виконує прикметник у реченні? (Означення, присудок).

15.  Слово вчителя.

Щасливий учень – це успішний учень. А ваша успішність – в знаннях. Тому  опрацюймо нову тему. Запишіть, будь ласка,  у зошиті  «Творення прикметників».

  1. Робота з підручником.

Зараз відкрийте підручник на сторінці 144. Розгляньте зразки творення прикметників та встановіть відповідність між ними та способами творення прикметників, що вміщені на слайді (відповіді).

Тож які способи творення слів ми можемо використати, щоб утворювати прикметники? (відповіді)

17. Завдання «Відшукай». У тексті твору «Казка про яян» знайдіть прикметники та запишіть їх в стовпчик в робочих зошитах в початковій формі, тобто в чол. роді однини (шукають, зачитуємо).

Глибочезне (спосіб творення).

Великого (утворити префіксальним).

Вузьких (утворити суфіксальним).

Довгих (утворити складанням основ).

Найближчого (спосіб творення).

Кволого (утворити суфіксальним).

Найнижчої (спосіб творення).

Внутрішні.

Найкраще (спосіб творення).

Власним (утворити складанням основ). Власноручний.

Невичерпне (спосіб творення).

Тутешні.

Вічні (утворити складанням основ). Вічнозелений.

Справжнім (утворити префіксальним).

Простої (утворити складанням основ). Простодушний, простосердечний.

Коротесенького (спосіб творення).

Звичайнісіньке (спосіб творення).

Застарий (спосіб творення).

Вищими (утворити префіксальним).

Свіжим  (утворити префіксальним).

Найближчої (спосіб творення).

Вельмишановна.

Ласкава (утворити суфіксальним).

Знайомих.

Гарний (утворити суфіксальним).

  1. Робота в групах. Творче завдання. Утворіть від запропонованих слів прикметники зазначеним способом. Уведіть їх у текст казки.

І група. Молодий (суфіксальний). Довгий, ріг (складання основ). І абзац.

ІІ група. Цегла (суфіксальний). Безпечний (префіксальний). І абзац.

ІІІ група. Дорога (префіксально-суфіксальний). Великий (префіксальний). ІІ абзац.

ІV група. Море (префіксально-суфіксальний). Кілька, година (складання основ). Розповідь старого про себе.

V група. Дерево (суфіксальний). Радісний (префіксальний).  Ст.128.

VІ група. Неміч (суфіксальний). Воля, любити (складання основ). Від слів: « - Я спробую, - мовив пастушок.» до кінця сторінки.

VІІ група. Довгий, вік (складання основ). Сила (префіксально-суфіксальний).Ст. 128.

Висновок. «Мозкова атака».

Ви молодці! Гарно впоралися із завданням, утворили стільки нових слів! Повернімося й до нашого Дерева Щастя, подивіться, скільки прикметників ви дібрали! А навіщо ж вони потрібні? Уявіть, що їх немає у мові? (Відповіді.)

  1. Наступний наш крок – дізнатися, як творяться присвійні прикметники. Погляньте на екран (або в підручник, ст.145-146), ознайомтеся.

Закріпити цей матеріал нам допоможе  «клубочок щастя» (показати). Передаючи його один одному, ви маєте відповісти на питання: «Щастя чиє?», тобто утворити від свого імені присвійний прикметник.  Беремо своє повне ім’я. Наприклад: Костянтин – Костянтинове. Чиє ім’я вже прозвучало, скажіть про свою улюблену тварину. 

 (записати, назвати суфікс)

Євгенове, Ростиславове, Оксанине, Даринине, Наталіїне, Анастасіїне, Ігорове, Олексієве, Вірине, Ганнине, Вероніччине.

Софіїне, Михайлове, Денисове, Тетянине, Всеволодове, Полінине, Єлизаветине, Маріїне, Даніїлове, Дмитрове, Іванове, Микитине, Олександрове, Єгорове, Варварине, Кірине, Віталієве, Антонове.

Тетянине, Оленине.

Ось і поєднала нас ниточка у єдиному прагненні щастя.

 V. Закріплення вивчених  знань.

 Добігає кінця наш урок. Тож зараз підсумуймо нашу роботу.

  1. Вправа-гра «Світлофор» (усно). Якщо «ні», то дати правильну відповідь.

Кожен учень має картки двох кольорів – червоного і зеленого. Учитель зачитує твердження, а школярі піднімають картки відповідного кольору: якщо згодні – зеленого, ні – червоного. Якщо «ні», то дати правильну відповідь.

  1. Пастушок, заганяючи козу, упав у криницю. Ні
  2. Хлопчик потрапив на площу великого міста. Так
  3. Перший чоловік, до якого підійшов козопас, не відповів на жодне його запитання. Так
  4. Зовсім зневірившись, хлопчик натрапив на однолітка, який поділився з ним окрайцем хліба. Ні
  5. Кожен яянин знає лише своє «я», і тому запитань іншої людини просто не чує. Так
  6. Дідусь почув питання хлопчика тільки тому, що він теж колись був чужинцем і його здолали немощі. Так
  7. Кожен яянин із задоволенням приймає допомогу інших. Ні
  8. Там усі харчуються власним «я». Так
  9. Коли дідусь був юнгою на кораблі, то випав за борт і опинився в місті яян. Так
  10.  Вийти з міста можна було тільки дійшовши до брами і сказавши: «Сім-сім, відчинись». Ні
  11. Хлопчик хотів подбати про дідуся й тому покликав його із собою. Так

12. Присвійні прикметники ІІ відміни творяться за допомогою суфіксів ин, їн, ін? (Ні)

13. Утворити прикметники можна за допомогою суфіксального, префіксального, безафіксного способу та складанням основ? (Ні)

14. Відповідає на питання чий? який? (Так)

15. Прикметник відповідає на питання як? куди? звідки? (ні)

VІ. Підсумки уроку. Оцінювання

Слово вчителя.

На завершення мені дуже хочеться розповісти вам одну притчу:

Зліпив Бог із глини людину і залишився в нього невеличкий шматочок глини.

  • Що тобі ще зліпити, людино?

Людина подумала та промовила:

  • Зліпи мені щастя!

Але Бог, хоча й створив увесь світ, не знав, що таке щастя. Дав Він людині глину й сказав:

  • Зліпи своє своє щастя сама!

Нам дуже хочеться, щоб у реальному житті завжди перемагало добро. І так буде, якщо ми не будемо егоїстами, збережемо в своїх серцях любов до інших людей, будемо спільно намагатися зробити цей світ добрішим і  намагатися ліпити своє щастя «правильно».

Ти на білому світі – людина!
Тож повинна тепло нести.
Поміж інших усіх – єдина,
Будь найкращою в світі ти!

І тому пам’ятай, дитино,
Егоїзм – не для тебе, ні.
Світло ти пронести повинна,
Щоб зробились серця ясні.

І сподіваємося, що той рецепт щастя, який ви зараз почуєте, допоможе вам у цьому.

Рецепт щастя

Візьміть чашу терпіння, налийте туди повне серце любові, вкиньте дві пригорщі щедрості, хлюпніть туди ж гумору, посипте добром, додайте якомога більше віри. І все це добре перемішайте. Потім намажте на шматок відпущеного вам життя і пропонуйте всім, кого зустрінете на своєму шляху.

Гарні оцінки – це теж щастя і для вас, і для ваших батьків, і для нас, вчителів, отже…(оцінювання).

VІІ. Домашнє завдання.

Скласти фанфік (письмово) з використанням прикметників різних способів творення, параграф 45.

Фанфік – це різновид творчості прихильників  будь-якого твору, розповідь, у якій задіяний сюжет, герої або якісь інші деталі існуючого твору.

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
24 січня 2022
Переглядів
1545
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку