Завдання:
Навчальні:
Розвиваючі:
Виховні:
Обладнання:
Музичні інструменти: гітара, труба, флейта; аудіо записи звучання ударних інструментів, фортепіано, органа, скрипки, клавесина; камертон; оптичні призми, поляризатори.
Оформлення:
Фізика пізнається через людину. Людина – це відображення природи, Адже в кожному з нас цілий Всесвіт. Література ж описує відносини між людьми, тобто між об'єктами природи, між фізичними об'єктами.
Над дошкою:
Гріш ціна вашій фізиці, якщо вона застеляє для вас все інше – шум лісу, барви заходу сонця, дзвін рим. Це якась урізана фізика…Фізик, що не сприймає поезії, мистецтва – поганий фізик».(Л.Д. Ландау)
Учнів у кабінетах розсаджуються на три команди. У гостях учні 7-го й 8-го класу з музичними інструментами (гітара, флейта, труба).
Ведучий (учитель):
Добрий день, діти! Ми сьогодні зустрілися з вами, щоб відправитися в незвичайну подорож по Океані загадок, темою якого є «Фізика й Мистецтво».
Чому Океан Загадок, так тому що, вивчаючи різні науки, ви розгадуєте загадки природи, пізнаєте світ: світ науки, світ почуттів, світ відносин, світ поезії, світ мистецтва. А природа таїть у собі велику кількість загадок, на багато з них відповіді уже знайдені, але, скільки ще явищ поки не піддаються поясненню.
Чому ж фізика й мистецтво: фізика й живопис, фізика й література, фізика й музика? Що загального між цими, здавалося б, далекими областями людського інтелекту? Чому вчені виявляють величезну цікавість до літератури й мистецтва, а письменників, художників, музикантів таємниці світобудови хвилюють не менше, ніж історія душі людської? На ці питання має бути вам відповісти наприкінці нашої подорожі. Будьте уважні.
Отже, для подорожі в нас є гарна карта (мал. 1).
мал.1
(Учитель знайомить із маршрутом та з господарями островів).
І перш, ніж ми відправимося в подорож на плоті Допитливий», нам необхідно визначитися з командами й дати їм назви.
(Діти дають назви своїм командам).
Команди готові? Відпливаємо.
Уявіть собі, що ми пливемо по дійсному океані, погода гарна, настрій ще краще. А от на обрії й перший острів - Музичний. Нас зустрічають господарі острова. (Учитель представляє хлопців).
Учні 7, 8-го класів розповідають про музичні інструменти, демонструють їхнє звучання, звучать у записі короткі уривки музичних добутків, що виконуються на фортепіано, органі, скрипці, клавесині.
Ведучий:
Дякуємо господарям острова. Ми можемо продовжувати свою подорож.
От видніється острів Дивний. Господарка цього острова Майя Іванівна (учитель літератури).
Ведучий (учитель літератури):
У нас сьогодні незвичайна подорож, на якому ми вирішили сполучити фізику й літературу. Спробуємо довести, що ці дві науки не заважають одина одній, а допомагають краще зрозуміти світ, розширити кругозір.
Отже, починаємо.
Запитання:
Запитання:
Чому це усна народна творчість? Прислів'я узагальнюють багатовіковий досвід народу. Вони прикрашають нашу повсякденну мову, роблять її живою, дотепною. Українські поети, письменники любили слухати, як говорить народ, записували прислів'я. У своїх книгах вони прагнули передати живу душу народу.
Проводиться конкурс аналогій.
Команди одержують завдання.
I команда.
1. Вирядись хоч у білий шовк, тінь буде чорна (монгольська).
2. Затьмарення сонця бачать всі (бенгальська).
( Шила в мішку не приховаєш).
II команда.
1. У змії шкіра блищить красиво, а зуб повний отрути (осетинська).
2. Золоті квіти не пахнуть (тамільська).
(Не всі те золото, що блищить).
III команда.
1. Якщо крикнеш у глечик, то й глечик на тебе крикне (абхазька).
2. Не кричи в ліс, з лісу луною повернеться (карельська).
3. Що в казан крикнеш, то у відповідь і почуєш (татарська).
( Як гукнеться, так і відгукнеться).
Запитання до завданнь:
1. У чому зміст прислів'їв?
2. Зрівняєте прислів'я між собою, що в них загального?
3. Підберіть аналогічне українське прислів'я?
4. Чи правильне прислів'я з погляду фізики?
5. Про яке фізичне явище говориться в прислів'ї?
6. Яке прислів'я вам найбільше сподобалася й чому?
Команди по черзі відповідають на свої питання в завданні.
Ведучий:
Ви, молодці, упоралися із завданням. Відпливаємо далі. І раптом, пірати! Що за випробування вони нам приготували?
Пірати загадують загадки:
З вікна у вікно готове веретено. (Сонячний промінь)
У тебе є, у мене є, у дуба в полі, у риби в морі. (Тінь)
Чого із землі не піднімеш? (Тінь).
Що стукає без рук? (Грім)
Що в коробку не сховати? (Світло)
Сивий жеребець в усі царства ірже. (Грім)
Ведучий:
Не даремно ми так дружно від піратів відбивалися. Ми на острові Чудес.
Які ж чудеса нам приготував кабінет фізики ліцею?
Чудо 1. На ваших столах лежить призма. Візьміть по черзі її в руки й подивитеся через неї на світло, на навколишні вас предмети. Що ви бачите?
Ви зараз спостерігали приблизно те, що спостерігав Ісаак Ньютон. У своєму трактаті «Оптика» про проведений досвід він писав: «Видовище живих і яскравих фарб, що вийшли при цьому, робило мені приємне задоволення».
Чудо 2. Візьміть підставки зі склом. Подивитеся через скло. Поверніть одне з них. Що бачите?
Розгадку цього чуда ви знайдете, коли будете серйозно займатися фізикою в старших класах. Нехай це поки залишиться загадкою, що вам має бути ще розгадати.
Наша подорож триває. Ми на Мальовничому острові. (Представляється господарка острова). Учениця 7 класу розповідає про фізику й живопис.
Ведучий:
Серйозно займався живописом Н. Коперник. А радянський учений Чижевский був поетом і живописцем. Це лише деякі приклади того, що творчість у науці цілком сумісна із заняттями мистецтвом. Мистецтво вдосконалює образне мислення, позитивно впливає на розвиток фантазії людини.
Отже, наші харчові запаси закінчилися, одяг вигорів на сонці, але, сподіваюся, допитливість не закінчилася, а навпаки, з'явилося бажання ще більше пізнавати навколишній світ.
Ми на Театральному острові .
Семикласники показують казки з фізичним змістом.
Ведучий:
Спасибі жителям самого незвичайного острова. Наша подорож закінчена й залишилося з'ясувати те, заради чого ми вирушили в цю подорож.
Повторюю питання, що звучав на початку нашої подорожі: «Що загального між фізикою й літературою, наукою й мистецтвом?»
(Звучать відповіді учнів).
Мистецтво не тільки захоплення в житті вченого, не тільки засіб відпочинку, необхідна гімнастика розуму, тренування його фантазії, уяви.
Мистецтво вдосконалює образне мислення, розвинену уяву необхідне сучасному вченому-фізикові.
Збуваються слова Флобера, що пророкував «Чим далі, тим Мистецтво стає більше науковим, а Наука більше художньою; розійшовшись у підніжжя, вони зустрінуться коли-небудь на вершині».
Таким чином, той, хто по-справжньому захоплений фізикою, повинен розвиватися естетично, дружити з літературою й мистецтвом.
Дякуємо всім, хто готував сьогоднішню подорож. Сподіваюся, що вона не остання. Навколо так багато цікавого.