Інтегрований урок "Фізика і мистецтво"

Про матеріал
Матеріали інтегрованого уроку розроблені з метою: • розширення кругозору учнів; • розвиток пізнавальних здібностей; • закріплення пройденого матеріалу з фізики (світло, звук, сили в природі, будова речовини), літератури (прислів'я й приказки, казки), музики (музичні інструменти); • розвиток мови: збагачення словникового запасу, ускладнення її змістової функції, розвиток в учнів умінь володіти художніми образами, виразними засобами мови; • розвиток мислення через: уміння аналізувати, порівнювати, підбирати аналогії, доводити; • розвиток сенсорної сфери (розходження світла й тіні).
Перегляд файлу

Інтегрований урок “Фізика і мистецтво”

Завдання:

Навчальні:

  • розширення кругозору учнів;
  • розвиток пізнавальних здібностей;
  • закріплення пройденого матеріалу з природознавства («Світ фізики» - світло, звук, сили в природі, будова речовини), літературі (прислів'я й приказки, казки), музиці (музичні інструменти).

Розвиваючі:

  • розвиток мови: збагачення словникового запасу, ускладнення її змістової функції, розвиток в учнів умінь володіти художніми образами, виразними засобами мови;
  • розвиток мислення через: уміння аналізувати, порівнювати, підбирати аналогії, доводити;
  • розвиток сенсорної сфери (розходження світла й тіні).

Виховні:

  • виховання моральних якостей, що відображають відношення один до одного: доброта, делікатність, взаємодопомога;
  • виховання моральних якостей, що відбивають відношення до самого себе: відповідальність, доброзичливість, співпереживання успіхам однокласників.

Обладнання:

Музичні інструменти: гітара, труба, флейта; аудіо записи звучання ударних інструментів, фортепіано, органа, скрипки, клавесина; камертон; оптичні призми, поляризатори.

Оформлення:

  • Репродукції картин художників Малявіна, Шишкіна, Пластова, Саврасова, Ромадіна, В. Гога, Гогена. Карта подорожі «Океан загадок» розміром 1700 * 1200.
  • На дошці слова:

Фізика пізнається через людину. Людина – це відображення природи, Адже в кожному з нас цілий Всесвіт. Література ж описує відносини між людьми, тобто між об'єктами природи, між фізичними об'єктами.

Над дошкою:

Гріш ціна вашій фізиці, якщо вона застеляє для вас все інше – шум лісу, барви заходу сонця, дзвін рим. Це якась урізана фізика…Фізик, що не сприймає поезії, мистецтва – поганий фізик».(Л.Д. Ландау)

Учнів у кабінетах розсаджуються на три команди. У гостях учні 7-го й 8-го класу з музичними інструментами (гітара, флейта, труба).

Ведучий (учитель):

Добрий день, діти! Ми сьогодні зустрілися з вами, щоб відправитися в незвичайну подорож по Океані загадок, темою якого є «Фізика й Мистецтво».

Чому Океан Загадок, так тому що, вивчаючи різні науки, ви розгадуєте загадки природи, пізнаєте світ: світ  науки, світ почуттів, світ відносин, світ поезії, світ мистецтва. А природа таїть у собі велику кількість загадок, на багато з них відповіді уже знайдені, але, скільки ще явищ поки не піддаються поясненню.

Чому ж фізика й мистецтво: фізика й живопис, фізика й література, фізика й музика? Що загального між цими, здавалося б, далекими областями людського інтелекту? Чому вчені виявляють величезну цікавість до літератури й мистецтва, а письменників, художників, музикантів таємниці світобудови хвилюють не менше, ніж історія душі людської? На ці питання має бути вам відповісти наприкінці нашої подорожі. Будьте уважні.

Отже, для подорожі в нас є гарна карта (мал. 1).

мал.1

(Учитель знайомить із маршрутом та з господарями островів).

І перш, ніж ми відправимося в подорож на плоті Допитливий», нам необхідно визначитися з командами й дати їм назви.

(Діти дають назви своїм командам).

Команди готові? Відпливаємо.

Уявіть собі, що ми пливемо по дійсному океані, погода гарна, настрій ще краще. А от на обрії й перший острів - Музичний. Нас зустрічають господарі острова. (Учитель представляє хлопців).

Учні 7, 8-го класів розповідають про музичні інструменти, демонструють їхнє звучання, звучать у записі короткі уривки музичних добутків, що виконуються на фортепіано, органі, скрипці, клавесині.

Ведучий:

Дякуємо господарям острова. Ми можемо продовжувати свою подорож.

От видніється острів Дивний. Господарка цього острова Майя Іванівна (учитель літератури).

Ведучий (учитель літератури):

У нас сьогодні незвичайна подорож, на якому ми вирішили сполучити фізику й літературу. Спробуємо довести, що ці дві науки не заважають одина одній, а допомагають краще зрозуміти світ,  розширити кругозір.

Отже, починаємо.

Запитання:

  •                  Згадайте, що називається прислів'ям.

Запитання:

  •                  До якого роду літератури відносяться прислів'я? (Учні дають відповіді)

Чому це усна народна творчість? Прислів'я узагальнюють багатовіковий досвід народу. Вони прикрашають нашу повсякденну мову, роблять її живою, дотепною. Українські поети, письменники любили слухати, як говорить народ, записували прислів'я. У своїх книгах вони прагнули передати живу душу народу.

Проводиться конкурс аналогій.

Команди одержують завдання.

 

I команда.

1. Вирядись хоч у білий шовк, тінь буде чорна (монгольська).

2. Затьмарення сонця бачать всі (бенгальська).

( Шила в мішку не приховаєш).

 

II команда.

1. У змії шкіра блищить красиво, а зуб повний отрути (осетинська).

2. Золоті квіти не пахнуть (тамільська).

(Не всі те золото, що блищить).

 

III команда.

1. Якщо крикнеш у глечик, то й глечик на тебе крикне (абхазька).

2. Не кричи в ліс, з лісу луною повернеться (карельська).

3. Що в казан крикнеш, то у відповідь і почуєш (татарська).

( Як гукнеться, так і відгукнеться).

Запитання до завданнь:

1. У чому зміст прислів'їв?

2. Зрівняєте прислів'я між собою, що в них загального?

3. Підберіть аналогічне українське прислів'я?

4. Чи правильне прислів'я з погляду фізики?

5. Про яке фізичне явище говориться в прислів'ї?

6. Яке прислів'я вам найбільше сподобалася й чому?

Команди по черзі відповідають на свої питання в завданні.

Ведучий:

Ви, молодці, упоралися із завданням. Відпливаємо далі. І раптом, пірати! Що за випробування вони нам приготували?

Пірати загадують загадки:

З вікна у вікно готове веретено. (Сонячний промінь)

У тебе є, у мене є, у дуба в полі, у риби в морі. (Тінь)

Чого із землі не піднімеш? (Тінь).

Що стукає без рук? (Грім)

Що в коробку не сховати? (Світло)

Сивий жеребець в усі царства ірже. (Грім)

Ведучий:

Не даремно ми так дружно від піратів відбивалися. Ми на острові Чудес.

Які ж чудеса нам приготував кабінет фізики ліцею?

Чудо 1. На ваших столах лежить призма. Візьміть по черзі її в руки й подивитеся через неї на світло, на навколишні вас предмети. Що ви бачите?

Ви зараз спостерігали приблизно те, що спостерігав Ісаак Ньютон. У своєму трактаті «Оптика» про проведений досвід він писав: «Видовище живих і яскравих фарб, що вийшли при цьому, робило мені приємне задоволення».

Чудо 2. Візьміть підставки зі склом. Подивитеся через скло. Поверніть одне з них. Що бачите?

Розгадку цього чуда ви знайдете, коли будете серйозно займатися фізикою в старших класах. Нехай це поки залишиться загадкою, що вам має бути ще розгадати.

Наша подорож триває. Ми на Мальовничому острові. (Представляється господарка острова). Учениця 7 класу розповідає про фізику й живопис.

Ведучий:

Серйозно займався живописом Н. Коперник. А радянський учений Чижевский був поетом і живописцем. Це лише деякі приклади того, що творчість у науці цілком сумісна із заняттями мистецтвом. Мистецтво вдосконалює образне мислення, позитивно впливає на розвиток фантазії людини.

Отже, наші харчові запаси закінчилися, одяг вигорів на сонці, але, сподіваюся, допитливість не закінчилася, а навпаки, з'явилося бажання ще більше пізнавати навколишній світ.

Ми на Театральному острові .

Семикласники показують казки з фізичним змістом.

Ведучий:

Спасибі жителям самого незвичайного острова. Наша подорож закінчена й залишилося з'ясувати те, заради чого ми вирушили в цю подорож.

Повторюю питання, що звучав на початку нашої подорожі: «Що загального між фізикою й літературою, наукою й мистецтвом?»

(Звучать відповіді учнів).

Мистецтво не тільки захоплення в житті вченого, не тільки засіб відпочинку, необхідна гімнастика розуму, тренування його фантазії, уяви.

Мистецтво вдосконалює образне мислення, розвинену уяву необхідне сучасному вченому-фізикові.

Збуваються слова Флобера, що пророкував «Чим далі, тим Мистецтво стає більше науковим, а Наука більше художньою; розійшовшись у підніжжя, вони зустрінуться коли-небудь на вершині».

Таким чином, той, хто по-справжньому захоплений фізикою, повинен розвиватися естетично, дружити з літературою й мистецтвом.

Дякуємо всім, хто готував сьогоднішню подорож. Сподіваюся, що вона не остання. Навколо так багато цікавого.

 

doc
Додано
2 жовтня 2022
Переглядів
370
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку