Інтегрований урок хімія та музичне мистецтво "Фізичні та хімічні явища, та їх прояв у музичному мистецтві"

Про матеріал
Доброго дня, шановні колеги. Ділюсь розробкою інтегрованого уроку хімії та музики.
Перегляд файлу

План-конспект уроку

7 клас

12.02.2021

Тема. Фізичні та хімічні явища, та їх прояв у музичному мистецтві.

Предметні компетентності.

Знаннєвий компонент:

називає хімічні елементи (не менше 20-ти) за сучасною науковою українською номенклатурою, записує їхні символи;  найпоширеніші хімічні елементи в природі; називає музичні знаки;  стилі рок музики;  відомих рок виконавців; виконує пісню з ритмічним супроводом;

наводить приклади простих і складних речовин, хімічних явищ у природі та побуті; знаходить зв'язок музичним мистецтвом та явищами природи;

пояснює зміст хімічних формул, сутність закону збереження маси речовин, рівнянь хімічних реакцій, аналізує музичні твори.

Діяльнісний компонент:

розрізняє фізичні тіла, речовини, матеріали, фізичні та хімічні явища, фізичні та хімічні властивості речовин, чисті речовини і суміші, прості й складні речовини, металічні та неметалічні елементи, використовуючи періодичну систему; метали й неметали, атоми, молекули; класичну та сучасну музику;

спостерігає хімічні й фізичні явища; зв'язок музики та природи;

описує якісний і кількісний склад речовин за хімічними формулами; явища, які супроводжують хімічні реакції;

використовує Періодичну систему як довідкову для визначення відносної атомної маси елементів;

дотримується правил поведінки учнів у хімічному кабінеті та правил безпеки  під час роботи з лабораторним посудом і обладнанням кабінету хімії; правил під час співу;

виконує найпростіші лабораторні операції з нагрівання речовин, розділення сумішей; прості ритмічні малюнки, співає пісню, імпровізує;

Ціннісний компонент:

усвідомлює необхідність збереження власного здоров’я і довкілля при використанні хімічних речовин; цінність світової музичної спадщини;

висловлює судження про багатоманітність речовин та значення закону збереження маси речовини;

виробляє власні ставлення до природи як найвищої цінності; до себе та до суспільства; до мистецтва;

робить висновки на основі спостережень (за допомогою вчителя).

Наскрізні змістові лінії:

Здоров’я і безпека

 Безпечне поводження з речовинами.

Підприємливість і фінансова грамотність

Культурна самосвідомість, цінності і моральність.

На уроці будуть розвиватися такі ключові компетентності: спілкування державною мовою, інформаційна-цифрова, основні компетентності у природничих науках, уміння вчитися впродовж життя, екологічна грамотність і здорове життя, обізнаність та самовираження у сфері культури, математична компетентність;

Очікувані результати:

  • учні знатимуть: хімічні й фізичні явища; музичні твори, які присвячені явищам природи; композиторів-науковців;
  • учні розумітимуть: яка відмінність між фізичними та хімічними явищами; як музичне мистецтво пов’язане з явищами природи, як звучить обробка класичної музики;
  • учні вмітимуть: розрізняти фізичні тіла, речовини, матеріали, фізичні та хімічні явища, фізичні та хімічні властивості речовин; аналізувати музичні твори, знаходити зв'язок мистецтва та науки, виконувати прості ритмічні та вокальні імпровізації.

 

Тип уроку: комбінований, урок-узагальнення.

Форма уроку: урок-подорож соціальною мережею.

Методи та методичні прийоми: словесні(розповідь, пояснення, бесіда); вправа  «Закінчіть речення», вправа «Привітай друзів» рубрики, вправа «Хімічне печиво», вправа «Хто швидше» рефлексія.

Обладнання: мультимедійна дошка, комп’ютер, підручник, зошит, періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, картки-завдання, плакат «Нотний стан», музичний інструмент, щипці, мідний дріт, сухе пальне, сірники, щипці, амоній дихромат, спирт.

Ключові поняття: явища, фізичні явища, хімічні явища.

Міжпредметні зв’язки: музичне мистецтво, біологія, природознавство, фізика.

Література для учнів: Хімія: довідник для абітурієнтів та учнів загальноосвітніх навчальних закладів: навчально-методичний посібник / М.В.  Гриньова, Н.І.Шиян, Ю.В. Самусенко[та ін.]. – К.: Література ЛТД, 2013- 464с.

Музичне мистецтво:  Кондратова Л.Г. К 64 Музичне мистецтво : підручник для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Л.Г. Кондратова. — Тернопіль : Навчальна книга — Богдан, 2015. — 208 с.

Література для вчителя: 1)Хімія. 8 клас. Дидактичні матеріали до курсу / Уклад. К. М. Задорожний. — Х.: Вид. група «Основа», 2008. — 253с. — (Б-ка журн. «Хімія»; Вип. 6 (66)). ISBN 978-966-333-794-4.

2) Посібник з хімії для вступників до вузів [Текст] / Г. П. Хомченко. - К. : А.С.К. : Ваклер, 1999. - 480 с. - ISBN 966-539-195-Х

3) Загальна хімія: Підручник / В.В. Григор’єва, В.М. Самійленко, А.М. Сич,  О.А. Голуб; за ред. О.А. Голуба. – К.: Вища шк.., 2009.- 471 с.:іл..

ISBN 978-966-642-428

 

 

Структура уроку

1.Організаційний момент 2хв.

 

2. Перевірка д/з 5хв.

 

3.Мотивація навчальної діяльності 2хв.

4.Актуалізація опорних знань 10хв.

5.Повідомлення теми уроку 2хв.

6.Вивчення нового матеріалу 15хв.

7.Узагальнення та систематизація 5хв.

8.Підсумок уроку 3хв.

9.Домашнє завдання 1хв.

Хід уроку

Примітки

 

1.

 

Організаційний момент

Доброго дня, шановні  діти, учителі, гості! Ми раді вас бачити і вітати у кабінеті хімії.

У нашому житті, як казали предки, усе змінюється.

Нехай незмінним залишається гарний настрій, здоров’я  і потяг до знань!

Давайте один одному всміхнемося!

Із усмішки натхнення зачерпнемо!

Із настроєм почнемо працювати!

Щоб перешкоди будь-які долати!

Ми будемо до вас вітатися, якщо впізнаєте себе, прошу піднятися.

  • Я вітаю тих, хто…
  • Має хороший настрій;
  • Святкує день народження цього місяця;
  • Отримав хорошу оцінку на попередньому уроці;
  • Виконав домашнє завдання;
  • Хотів би сьогодні дізнатися щось нове і цікаве;
  • Хоче виконати дослід;
  • Вдягнений у щось червоне.

 

 

Слайд 1.

 

 

Повідомлення вчителя

 

 

 

 

Створення емоційного настрою

 

 

 

 

Інтерактивний прийом «Я вітаю»

 

2.

Перевірка домашнього завдання

Троє учнів працюють на картка.

Робота із картками

 

 

3.

 

Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні ми з вами проведемо не просто урок, а урок-мандрівку.

Хоча, якщо подумати, то кожен урок – це подорож, і наш урок не стане винятком сьогодні. А де ж ми з вами мандруватимемо? Більшість з вас, діти, якщо не всі, дуже любить спілкуватися, обмінюватися ідеями, певними поглядами на якісь події в інтернеті. А засобом такого обміну служать соціальні мережі.

Які ви знаєте соціальні мережі?

От на сьогоднішньому уроці ми здійснимо таку собі віртуальну подорож власною соціальною мережею, яку назвемо...

Як кожній сторінці соціальної мережі і в нас є такі записи…

(Сторінка Фейсбук)

А за роботу на уроці ви отримуєте сердечка, своєрідні лайки, говорячи мовою соціальних мереж…

Критерії оцінювання для лайків:

10 лайків і більше – 12 балів

 7-9 лайків – 11 балів

 6 лайків – 10 балів

 Від 1 до 5 лайків відповідно від 7-9 балів.

 

 

Слайд 1. 

 

Музика «Подорожі»

 

Розповідь

 

 

 

 

 

 

 

Запитання до дітей

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

Актуалізація опорних знань

Учитель музики: На нашому уроці ми спробуємо довести, що чарівний дар музики може відображатися і в науці. Ми вам пропонуємо почати з азів музичного мистецтва, точніше, музичної грамоти.

Учитель Хімії: і відповідно науки, тобто хімії.

Бесіда.

Учитель музики: - Діти, з чого починається запис музики? Які знаки ми використовуємо? (Ноти)

- Що таке нота?

- Які ноти ви знаєте? (Діти називають ноти)

- Де розташовуються ноти? (нотний стан).

 

У читель хімії:

- Діти, нагадайте, будь ласку, яку тему ми зараз вивчаємо? (Початкові хімічні поняття та рівняння реакцій.)

- Скажіть, що таке хімічні елементи?

- Де вони знаходяться? (ПСХЕ).

- Скільки всього існує хімічних елементів? (118)

Завдання – Користуючись ПС та нотним станом (зображено на дошці) віднайти назви хімічних елементів, що містять ті чи інші ноти… Діти з групи хіміків розміщують на стороні хіміків, музиканти на стороні музикантів. Діти, що попрацювали отримують лайки.

Цветоноты и стишки-запоминалки (нотный стан и ноты). Мультфильм - 2018. -  YouTube

Учитель Хімії: А що таке атомна маса?

- Як змінюється атомна маса зі зростанням порядкового номера? Так … Вона зростає… Вчений Ньюлендс, коли ще не було уявлень про періодичну систему, але був відомий нотний стан розміщував деякі хімічні елементи у вигляді семи нот – ці елементи так і називалися «Октави Ньюлендса»

Слайд 1

Учитель Хімії: Всі речовини складаються з молекул, а молекули -з атомів. А атоми і групи атомів в молекулах речовин, взаємно впливають один на одного.

Учитель Музики: А музичний твір теж складається з мелодій, інтервалів, акордів - а вони зі звуків. У мелодіях є нестійкі акорди, які обов'язково повинні вирішиться в стійкі за принципом тяжіння.

 

Вправа «Хіміки і музика»

2. Вправа «Хіміки і музика ».

Діти, ви напевно звернули увагу, що на вашому халаті є елемент, який зовсім не пов'язаний з хімією. Це не просто так, адже багато вчених хіміків професійно займалися музикою. Пропонуємо вам познайомитись з цими відомими людьми.

З перших букв хімічних елементів скласти прізвища хіміків, що мали відношення до музики.

З матеріалів, що видані зробити сторінку відомої особистості.

Учитель Хімії: Взаємодіючи певним чином молекули та атоми, зумовлюють певні зміни. Пригадайте з уроків природознавства, що зміни, які відбуваються у природі називаються ….. (явищами).

 

Пояснення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бесіда

 

 

 

 

 

Слайд 2.

вправа «Привітай друзів»

 

 

 

 

Повідомлення

 

 

 

 

Бесіда

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 3.

Слайд 4. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа «Ноти в хімічних елементах»

 

 

 

 

5.

Повідомлення теми уроку

 Фізичні та хімічні явища, та їх прояв у  музичному мистецтві.

Запис у зошит

5.

Вивчення нового матеріалу 

Учитель хімії.     Вчитель відкриває «Мої новини»

У вікні «Мої новини» записані явища… Для того, щоб допомогти  учневі розібратися, які процеси фізичні, а які хімічні нам потрібно сьогодні розглянути дану тему.

Учитель музики.

Всі ви знаєте, що явищ у нашому житті дуже багато, і всі вони різні. Серед них є ті, які ми бачимо дуже часто роса, дощ, гроза, веселка, туман, сніг…А є явища, які навіть дуже небезпечні, наприклад виверження вулкану.

Діти, ми з вами вже знаємо, що музика як і живопис, може змальовувати навколишній світ, явища та почуття. Є багато музичних творів, в яких композитори звуками відображають природні пейзажі та явища. Однак, одним з кращих зразків такої музики є знаменитий твір «Пори року» італійського композитора Антоніо Вівальді. Музичний твір складається з 4 частин, відповідно до пір року.

Уявіть, жаркий  літній день. Але раптом, десь з далеку піднімається вітер, клуби пилу, грім, мерехтливі блискавки, перші каплі дощу – і починається літня гроза. Пропоную прослухати фрагмент твору Антоніо Вівальді «Літо. Гроза».

(слухання музики, відео симфонічного оркестру)

  • Діти, який характер нашого твору? Охарактерезуйте засоби музичної виразності.
  • Чи вдалось композитору передати явища природи у музиці?

Учитель хімії.

Зміна форми тої чи іншої речовини, перетворення води на лід та її випаровування, подрібнення цукру на цукрову пудру, веселка — усе це приклади фізичних явищ. Під час них жодна речовина не зруйнувалася й жодна нова сполука не утворилася.

Фізичні - це явища, при яких не утворюються нові речовини, а змінюються агрегатний стан, розміри і форма тіла та положення тіл одне відносно одного.

 Але в природі та під впливом різних видів діяльності людини відбуваються зміни, унаслідок яких одні речовини перетворюються на інші. Такі зміни називають хімічними явищами, або хімічними реакціями.

Хімічні явища, або хімічні реакції, на відміну від фізичних, супроводжуються руйнуванням одних речовин та утворенням інших. Хімічні явища виникають, коли атоми й молекули з’єднуються, утворюючи нові речовини.

Учитель хімії.    

Для того, щоб розпочати працювати далі нам обов’язково потрібно повторити правила техніки безпеки.

1. Повторення правил ТБ ( по черзі).

 У лабораторії учні  проводять  два досліди:

1) нагрівають  мідну дротину;

2)скручують мідну дротину у спіраль…

Вчитель відкриває «Чи знаєте ви»

У вікні «Чи знаєте ви» Записано запитання… Які явища відбулися у першому і другому випадку ? Чому?

Хімічні явища відбуваються в природі постійно.

З давніх-давен люди навчилися видобувати метал, виготовляти фарби й скло, уповільнювати за допомогою солі та оцту реакції, що призводять до псування м’яса, риби.

Сьогодні людина використовує хімічні явища для виготовлення медичних препаратів, засобів побутової хімії, будівельних матеріалів, харчових добавок тощо.

Учні під керівництвом учителя складають схему, яка відображує поділ явищ на фізичні й хімічні.


https://olena28vydai.ucoz.ua/bezymjannyj51.png 

 

 2.      Ознаки хімічних реакцій. (Розповідь учителя з демонструванням хімічних реакцій, супроводжуваних виділенням газу, випадінням осаду, зміною забарвлення, появою запаху, тепловим ефектом.

Хімічні реакції завжди супроводжуються фізичними ефектами, які називаються ознаками хімічної реакції. Найпоширеніші ознаки хімічних реакцій:

  • зміна кольору;
  • зміна запаху;
  • випадення або розчинення осаду;
  • виділення газу;
  • виділення або поглинання теплоти або світла;

      Оскільки в хімічних та фізичних явищах беруть участь речовини, що з складаються з молекул, а ті в свою чергу з атомів хімічних елементів, то давайте пригадаємо їхні назви.

Але пропоную це зробити за допомогою пісні. Діти, давайте пригадаємо, що таке ритм? Пропоную вам спробувати собі підігравати, і виконати простий ритм на 3\4. А мелодія нашої пісні, це відома композиція «We will rock you».

 

Пісня «Хімічні елементи»

1. Гідроген, Гелій, Літій, Берилій, Бор, Карбон, Нітроген, Неон

2. Натрій, Магній, Алюміній, Силіцій, Фосфор, Сульфур, Хлор, Аргон

Калій, Кальцій, Скандій

Оkey…

Калій, Кальцій, Скандій

Whatguys?

1. Гідроген, Гелій, Літій, Берилій, Бор, Карбон, Оксиген, Флуор

2. Натрій, Магній, Алюміній, Силіцій, Фосфор, Сульфур, Хлор, Аргон

Калій, Кальцій, Скандій

Оkey…

Калій, Кальцій, Скандій

Let’s go…

 

 

 

 

 

 

 

Створення проблемної ситуації

 

Працюють дослідники

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Проблемне запитання

 

 

 

 

 

Розповідь

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Спів

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

 

Узагальнення та систематизація

  1. Вправа «Паперова планшетка»

Діти, давайте пригадаємо стилі рок музики, та відомих рок виконавців.

 

 

2. Вправа знайти відповідність «Фізичні та хімічні явища».

Вчитель відкриває «Мої аудіозаписи»

У вікні «Мої аудіозаписи» записані явища…

Діти музиканти шукають фізичні явища – слухають мелодію, хіміки – хімічні – слухають мелодію.

5. Дослід Розкладання дихромату.

Супроводжується музикою

Пригадайте, з яким вулканом пов’язане місто Помпеї ? ( Везувій)

Вулкан Везувій знаходиться на Апенінському півострові поблизу Італії. У 79 році до н.е під семиметровим шаром попелу цього вулкану було живцем поховане ціле місто Помпеї.

Ми теж спробуємо розбудити вулкан . На щастя у нас не Везувій, а хімічний вулкан.

Учитель музики:

         Щойно ми пригадали стилі рок музики, та найвідоміших рок виконавців. Зрозуміло, що рок музиканти, не могли не звернути увагу на такий віртуозний твір, як «Гроза» А. Вівальді. І тому, створили дуже багато обробок та аранжувань. Давайте пригадаємо, що таке обробка? Пропоную прослухати фрагмент твору «Гроза» у рок обробці.

(слухання музики, рок обробка)

  • Чи сподобалось вам рок виконання?

Діти коментують ознаки реакції і яке це явище хімічне чи фізичне.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.

Підсумки уроку

Що ми вивчали на уроці?

Які явища називають фізичними?

Які явища називають хімічними?

Які відмінності між цими явищами?

Як явища природи пов’язані з музикою?

Яких відомих науковців-композиторів ви запам’ятали?

Чи поділились би ви цією сторінкою зі своїми друзями?

 

Метод «Вільний мікрофон»

Діти говорять у мікрофон

 

 

Підрахунок лайків

 

Виставлення оцінок

8.

Домашнє завдання

 

Слайд 23.

 

 

Запис в щоденник

 

 

 

 

 

Слайд 24.

 

Дякую за увагу!

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Вовк Анжеліка
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 листопада 2021
Переглядів
1272
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку