Інтегрований урок історії України і української літератури
Тема : «Повість минулих літ» - найдавніший літопис нашого народу . Літописна оповідь « Кий , Щек , Хорив та їх сестра Либідь»
Мета : створити умови для здобуття учнями знань про літописи , визначити їх значення для дослідження минулого ; розвивати вміння аналізувати риси характерів київських князів ; стимулювати інтерес учнів до подій минулого своєї держави , свого народу ; виховувати повагу до духовного надбання наших предків , загальнолюдських морально-етичних цінностей .
Тип уроку : вивчення нового матеріалу .
Обладнання : творча класна кімната , підручники , роздатковий матеріал , ІКТ , ТЗН, ілюстрації , таблиці , костюми ,
Хід уроку : Слайд 1.
І . Організаційний момент
Вчитель історії
Вправа «Криголам»
Вчитель укр.літератури
Діти , сьогодні при вивченні однієї теми ми поєднали два дуже важливих шкільних предмета , які добре повинен знати кожен справжній громадянин держави України – історію України і українську літературу .
Вчитель історії Слайд 2
Адже Історія – це коріння народу і чим глибше пізнаємо його , тим міцніше будемо стояти на на ногах сучасності .
Вчитель укр.літ. Слайд 3. А українське слово , як сказав український письменник Панас Мирний , - це найбільше і найдорожче добро народу , жива схованка людського духу , його багата скарбниця , в яку народ складає і своє життя і свої сподівання , розум , досвід , почуття .
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Вчитель історії Слайд 4
Вчитель укр.літ.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку .
Вчитель історії Слайд 5
Для дослідника історії є скарбом все , що залишили по собі люди , а найбільш цінним є те , що вони написали . Отож , тема нашого сьогоднішнього уроку «Повість минулих літ» - найдавніший літопис нашого народу . Літописна оповідь « Три брати – Кий , Щек , Хорив і сестра їхня Либідь».
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель історії
Метод «Рамка цілі »
Діти перед вами мішень , і щоб влучити в ціль потрібно для цього з’ясувати багато невідомого ( записані ключові слова теми – запишіть запитання на які б ви сьогодні хотіли отримати відповідь в продовж уроку, і якщо в кінці уроку ми з вами дамо відповіді на ключові питання , то влучимо прямо в «10».
Вчитель укр.літ. Слайд 6
Отже, ми сьогодні на уроці ми повинні:
Знати |
Про історичну і літературну пам’ятку « Повість минулих літ» |
Розповідати |
Про автора літописця |
Переказувати |
Зміст оповіді « Три брата» |
Розуміти |
Значення літописання для нащадків |
Усвідомлювати |
Що Київські князі – достойний приклад для нащадків |
V. Вивчення теми уроку:
Вчитель історії Слайд 7
Вчитель укр.літ. Слайд 8
Рольова гра
(учень в одязі ченця , інсценізація уривка з «Повісті минулих літ»)
Се повісті минулих літ, звідки почалась Руська земля, хто в Києві перший став князювати і звідки земля стала буть.( Сідає за стіл і пише) . У літо 1057 року я народився. З юних літ прилучився до книжкової премудрості. До Києво – Печерської лаври прийшов сімнадцятилітнім юнаком. Виконував різні обов’язки, вчився в печерських подвижників тілесної і духовної чистоти, глибокого смирення , цілковитого послуху, дотримання посту , а також вивчав мови – слов’янську, грецьку, чеську й інші. Добре знався і на давньоруських, і на іноземних літописах, які читав в оригіналі. Особливо мене цікавили житія святих та історичні твори, складені переважно у вигляді хронік ( літописів). «Повість минулих літ» писав давньоруською мовою. У ній розповідається про легендарний «світовий потоп» , заснування Києва, у хронологічній послідовності описуються різноманітні події , пов’язані з Київською Руссю.
Я сподіваюсь, юні друзі ,що літописні оповідання ви прочитаєте з цікавістю»
Групова гра « Дослідники історії» Слайд 10
Вчитель історії
1 група
Опрацьовує підручник історії с.138.
А завдання вам скласти хронологічну задачу .
2 група
Опрацьовує підручник української літератури с. 139
Завдання вам скласти кластер до ключового слова « Повість»
Що ? літопис
Який? старовинний
Що робить? розповідає
Навіщо?
Вчитель історії Фізкультхвилинка
Слайд 11
Треба нам перепочити
Щоб з історією дружити,
Мати гарну статуру,
Пропоную - фізкультуру !
Наші пращури колись
На дві кінцівки піднялись .
Зараз ми - сучасні люди ,
Тож ходить на місці будем .
Люди прямо не ходили –
Нагинали шиї й спини ,
Щоб нам виглядать відмінно,
Тулуб всі тримайте рівно !
Зараз як первісні люди
Ми плоди збирати будем :
Руки вгору піднімайте
І навшпиньки всі вставайте .
А тепер ми всі мисливці ,
Там вовки , а там - лисиці .
В боки шиї повертайте ,
Хижих звірів пошукайте .
Щоб родину захищати ,
Треба гарно в ціль влучати ,
Уявіть , що ви – стрільці!
Тож вперед ! Ви - молодці!
Ми хвилинку відпочили ,
Всі пограли , всі раділи …
Тож почнем знов працювати
Та історію вивчати!
Слайд 12
Вправа на розвиток емпатії
Звучить пісня « Києве мій» Вергун Віталій співає ( потім на фоні фонограми). Слайд 13
Вчитель укр.літ.
Читають два учні.
(Первинне осмислення) Слайд 15
Фронтальне опитування – «Чиста дошка»
Вчитель історії
1.Із чиїм іменем літописець пов’язував заснування Києва? ( з іменем старшого брата Кия ).
2. Про походження яких географічних назв, крім Києва йдеться в літописній легенді? ( Боричів узвіз, гора Щекавиця, гора Хоревиця, річка Либідь)
3. Як автор ставиться до дійових осіб? ( Пише про те , що « були ті мужі мудрими та тямущими»).
4.Ким був Кий ? (Він був полянським князем, мав неабиякий полководницький хист, здійснив немало воєнних походів).
5.Як грецький цар ставився до Кия? (Шанобливо, зустрічав завжди з почестями).
6.Які племена жили на Русі? ( Поляни, древляни, дреговичі, половчани, кривичі, сіверяни, новгородці).
Вчитель укр.літ.
7.Яким було місце , де брати збудували місто Києв? Опишіть його.
( Навколо міста був ліс, бір великий , водилось багато звірів.)
Якою ви уявляєте Либідь? Опишіть словами. Чи збігається ваше уявлення з ілюстрацією, яку виконала Ксенія.( ім’я може розповісти нам про людину).
VІ. Узагальнення вивченого матеріалу.
Вчитель історії
Слайди 17 , 18, 19, 20 (по-черзі)
Перед вами ілюстрації , сюжет яких заснований на основі літописних легенд « Повісті минулих літ» - розкажіть , про які події вони розповідають .
Слайд 21
Вчитель укр.літ.
Декламування вірша Даша Дудкіна
Нестор розповідає про ……. (заснування столиці України міста Києва)
Вчитель історії Слайд 22
Отже, літописна оповідь Нестора має велике значення для нас , нащадків, адже ця історична і культурна пам’ятка, яка стане нам дороговказом у майбутнє.
Бо як казав Максим Рильський: « Хто не знає свого минулого, той не вартий свого майбутнього».
Вчитель укр.літ.
3.Отже , ми можемо повернутися до « Рамки цілі », яку ви сформували на початку уроку:
- Хто є автор « Повісті минулих літ» ?
- Коли було створено літопис?
- Який історичний період описано?
- Яке значення для вивчення історії має літопис?
Отже, ми влучили прямо в ціль.
Вчитель історії
Рефлексія
Вчитель української літ.
Діти , давайте ви оціните наш сьогоднішній урок , але не звичайно , а ніби як пост у соц.мережі . Поставите «лайк» . Оберіть який лайк заслужив наш урок.
Вчитель історії
Діти , любіть свою землю , вивчайте її історію , припадайте серцем і душею до тих місць , де народилися і зробили перші кроки …
Сьогодні ми повинні бути впевненими і єдиними як ніколи …
VІІ. Домашнє завдання. Слайд 23
Вчитель укр. Літ.
Уявіть себе сучасним літописцем. Запишіть невеличкий літопис вашого життя.
Вчитель історії
А наостанок зверніть увагу на екран Нехай Господь оберігає вас усіх . Відео « Боже Великий Єдиний !»
А на згадку про наш сьогоднішній урок діти подаруйте гостям солодкі сувеніри .