Інтегрований Урок Історії України і української літератури " «Повість минулих літ» - найдавніший літопис нашого народу . Літописна оповідь « Кий , Щек , Хорив та їх сестра Либідь»

Про матеріал
Інтегрований урок історії України та української літератури із використанням інноваційних форм і методів навчальної роботи , використання інноваційного освітнього середовища класної "Кімнати Творчості" для проведення уроку .
Перегляд файлу

Інтегрований урок історії України і української літератури

Тема : «Повість минулих літ» - найдавніший літопис нашого народу . Літописна оповідь « Кий , Щек , Хорив та їх сестра Либідь»

Мета :  створити умови для здобуття учнями знань про літописи , визначити їх значення для дослідження минулого ; розвивати вміння аналізувати риси характерів київських князів ; стимулювати інтерес учнів до подій минулого своєї держави , свого народу ; виховувати повагу до духовного надбання наших предків , загальнолюдських морально-етичних цінностей .

Тип уроку : вивчення нового матеріалу .

Обладнання :  творча класна кімната , підручники , роздатковий матеріал , ІКТ , ТЗН, ілюстрації , таблиці , костюми ,

Хід уроку :   Слайд 1.

І . Організаційний момент

Вчитель історії

Вправа «Криголам»

  • Підніміть праву руку ті , хто готовий до уроку .
  • Підніміть ліву руку ті , хто прийшов до школи з гарним настроєм .
  • Плесність в долоні ті , хто народився в Україні .
  • Підніміть обидві  руки ті , хто любить свою Батьківщину .
  • Плесніть в долоні  ті , кому подобається вивчати історію України і українську літературу .

Вчитель укр.літератури

Діти , сьогодні при вивченні однієї теми ми поєднали два дуже важливих шкільних предмета , які добре повинен знати кожен справжній громадянин держави України – історію України і українську літературу .

Вчитель історії   Слайд 2

Адже Історія – це коріння народу і чим глибше пізнаємо його , тим міцніше будемо стояти на на ногах сучасності .

Вчитель укр.літ.   Слайд 3. А українське слово , як сказав український письменник Панас Мирний , - це найбільше і найдорожче добро народу , жива схованка людського духу , його багата скарбниця , в  яку народ складає і своє життя і свої сподівання , розум , досвід , почуття .

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Вчитель історії  Слайд 4

  1. Бліц – вікторина
  1. Що вивчає наука історія ?
  2. Чим користуються вчені , вивчаючи  історію ?
  3. Що називається історичним джерелом ?
  4. Які ви знаєте види історичних джерел ?

Вчитель укр.літ.

  1. Художній твір – це ..
  2. Повістю називають –

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку .

Вчитель історії   Слайд 5

Для дослідника історії є скарбом все , що залишили по собі люди , а найбільш цінним є те , що вони написали .  Отож , тема нашого сьогоднішнього уроку «Повість минулих літ» - найдавніший літопис нашого народу .  Літописна оповідь « Три брати – Кий , Щек , Хорив і сестра їхня Либідь».

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель історії

Метод «Рамка цілі »

Діти перед вами мішень , і щоб влучити в ціль потрібно для цього з’ясувати   багато невідомого ( записані ключові слова  теми – запишіть запитання на які б ви сьогодні хотіли отримати відповідь в продовж уроку, і якщо в кінці уроку ми з вами дамо відповіді на ключові питання , то влучимо прямо в «10».

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель укр.літ. Слайд 6

Отже, ми сьогодні на уроці ми повинні:

Знати

Про історичну і літературну пам’ятку « Повість минулих літ»

Розповідати

Про автора літописця

Переказувати

Зміст оповіді « Три брата»

Розуміти

Значення літописання для нащадків

Усвідомлювати

Що Київські князі – достойний приклад для нащадків

 

V. Вивчення теми уроку:

Вчитель історії   Слайд 7

  • Основним джерелом найдавнішої та середньовічної історії України є літопис. Писемність на наших землях почала активно поширюватися із прийняттям християнства. Зокрема, першими літописцями були монахи. Книги поєднували думки і ідеї автора із майстерністю художника, друкаря, які створювали її зовнішній вигляд. 
  • Свою назву літописи дістали від того , що виклад матеріалу в перших літописах починався словами « в літо». З поширенням освіти і писемності вони стають і основним засобом передачі історичних знань від покоління до покоління.

Вчитель укр.літ.  Слайд 8

  • Як ви гадаєте , що означає слово « літопис» ? Від яких слів воно утворене? А до якого джерела ми можемо звернутися , щоб розтлумачити це слово? ( тлумачний словник). Автори літописів – літописці –розповідали про ті історичні факти, свідками або учасниками яких були самі або про які дізнавалися з інших джерел , зокрема з усних народних переказів. На Русі початок літописання припадає приблизно на Х століття. « Повість минулих літ» - це найдавніший літопис. У ньому йдеться про історію нашого народу від найдавніших часів і до днів життя Нестора Літописця – автора цього твору.
  • Діти, погляньте у творчому центрі нашої класної кімнати щось відбувається , давайте поглянемо. Слайд 9

Рольова  гра

(учень в одязі ченця , інсценізація уривка з «Повісті минулих літ»)

Се повісті минулих літ, звідки почалась Руська земля, хто в Києві перший став князювати і звідки земля стала буть.( Сідає за стіл і пише) . У літо 1057 року  я народився. З юних літ прилучився до книжкової премудрості. До Києво – Печерської лаври прийшов сімнадцятилітнім юнаком. Виконував різні обов’язки, вчився в печерських подвижників тілесної і духовної чистоти, глибокого смирення , цілковитого послуху, дотримання посту , а також вивчав мови – слов’янську, грецьку, чеську й інші. Добре знався і на давньоруських, і на іноземних літописах, які читав в оригіналі. Особливо мене цікавили житія святих та історичні твори, складені переважно у вигляді хронік ( літописів). «Повість минулих літ»  писав давньоруською мовою. У ній розповідається про легендарний «світовий потоп» , заснування Києва, у хронологічній послідовності описуються різноманітні події , пов’язані з Київською Руссю.

  Я сподіваюсь, юні друзі ,що літописні оповідання ви прочитаєте з цікавістю»

Групова гра « Дослідники історії»   Слайд 10

Вчитель історії

  • Гість із минулого залишив нам якийсь свиток, давайте ознайомимось з його змістом.

1 група

Опрацьовує підручник  історії с.138.

А завдання вам скласти хронологічну задачу .

2 група

Опрацьовує підручник української літератури с. 139

Завдання вам  скласти кластер до ключового слова « Повість»

Що ?  літопис

Який? старовинний

Що робить? розповідає

Навіщо?

Вчитель історії        Фізкультхвилинка

Слайд 11


Треба нам перепочити

Щоб з історією дружити,

Мати гарну статуру,

Пропоную - фізкультуру !


Наші пращури колись

На дві кінцівки піднялись .

Зараз ми - сучасні люди ,

Тож ходить на місці будем .

Люди прямо не ходили –

Нагинали шиї й спини ,

Щоб нам виглядать відмінно,

Тулуб всі тримайте рівно !

Зараз як первісні люди

Ми плоди збирати будем :

Руки вгору піднімайте

І навшпиньки всі вставайте .

А тепер ми всі мисливці ,

Там вовки , а там - лисиці .

В боки шиї повертайте ,

Хижих звірів пошукайте .

Щоб родину захищати ,

Треба гарно в ціль влучати ,

Уявіть , що ви – стрільці!

Тож вперед ! Ви - молодці!

Ми хвилинку відпочили ,

Всі пограли , всі раділи …

Тож почнем знов працювати

Та історію вивчати!


 


 Слайд 12

         Вправа на розвиток емпатії

Звучить пісня « Києве мій»  Вергун Віталій співає ( потім на фоні фонограми).   Слайд 13

  • Вчитель історії
  • Київ « Русь» Україна.  Кожен  українець з гордістю промовляє ці слова , бо виражають вони духовну близькість до землі своїх батьків, родоводу українців, нашої славної і водночас трагічної історії . тож відкриваємо цю таємничу книгу і дізнаємося , звідки взяла початок земля наша і як постало славне місто – Київ!!! ( музика стихає)

Вчитель укр.літ.

  • Діти, а ви вже знаєте цю легенду?
  • Але сьогодні ви доторкнетесь до неї серцем і душею, прочитаєте вдумливо, прокоментуєте прочитане.   Слайд 14
  • Та спочатку звернемось до тлумачного словничка ( ).
  • Тож почнемо роботу з текстом літописної оповіді.

Читають два учні.

(Первинне осмислення)  Слайд 15

Фронтальне опитування – «Чиста дошка»

Вчитель історії

1.Із чиїм іменем літописець пов’язував заснування Києва? ( з іменем старшого брата Кия ).

2. Про походження яких географічних назв, крім Києва йдеться в літописній легенді? ( Боричів узвіз, гора Щекавиця, гора Хоревиця, річка Либідь)

3. Як автор ставиться до дійових осіб? ( Пише про те , що « були ті мужі мудрими та тямущими»).

4.Ким був Кий ? (Він був полянським князем, мав неабиякий полководницький хист, здійснив немало воєнних походів).

5.Як грецький цар ставився до Кия? (Шанобливо, зустрічав завжди з почестями).

6.Які племена жили на Русі? ( Поляни, древляни, дреговичі, половчани, кривичі, сіверяни, новгородці).

Вчитель укр.літ.

7.Яким було місце , де брати збудували місто Києв? Опишіть його.

( Навколо міста був ліс, бір великий , водилось багато звірів.)

  • Слайд 16 Розвиток уяви………..

Якою ви уявляєте Либідь? Опишіть словами. Чи збігається ваше уявлення з ілюстрацією, яку виконала Ксенія.( ім’я може розповісти нам про  людину).

VІ. Узагальнення вивченого матеріалу.

  1. Гра « Впізнай подію»   

Вчитель історії

Слайди 17 , 18, 19, 20 (по-черзі)

Перед вами ілюстрації , сюжет яких заснований  на основі літописних легенд « Повісті минулих літ» - розкажіть , про які події вони розповідають .

Слайд 21

  • Робота з візуальним джерелом  Інформаційне повідомлення учениці про пам`ятник засновникам Києва
  • Це пам’ятник чи історична пам’ятка ?
  • Що намагався показати скульптор ?

Вчитель укр.літ.

Декламування вірша Даша Дудкіна

  1. Вправа « Літописець». Кожен з вас – творча , яскрава особистість. Давайте попрацюємо з карткою і виконаємо письмове завдання: напишемо твір за початками речень.
  • У літописі « Три брати  - Кий , Щек , Хорив і сестра їхня Либідь»

Нестор розповідає про …….   (заснування столиці України міста Києва)

  • Мене захоплюють такі риси вдачі наших пращурів : (мужність, любов до рідної землі, вміння спілкуватися, приходити на допомогу жити в мирі та злагоді…).   (Вони гідні прикладу для наслідування, бо вчать ( захищати рідну землю від ворогів, знають своє минуле , цінують батьківське слово.)

 

 

 

Вчитель історії   Слайд 22

Отже, літописна оповідь Нестора має велике значення для нас , нащадків, адже ця історична і культурна пам’ятка, яка стане нам дороговказом у майбутнє.

 Бо як казав Максим Рильський: « Хто не знає свого  минулого, той не вартий свого майбутнього».

Вчитель укр.літ.

3.Отже , ми можемо повернутися до « Рамки цілі  », яку ви сформували на початку уроку:

- Хто є автор « Повісті минулих літ» ?

- Коли було створено літопис?

- Який історичний період  описано?

- Яке значення для вивчення історії має літопис?

Отже, ми влучили прямо в ціль.

Вчитель історії

Рефлексія

  • Діти підніміть праву руку ,  якщо знаєте історію створення літописної пам’ятки
  • Діти підніміть ліву руку , якщо можете розповісти про легендарного Нестора Літописця
  • Плесніть в долоні , якщо усвідомили , чому наші пращури – є прикладом для наслідування.

Вчитель української літ.

Діти , давайте ви оціните наш сьогоднішній урок , але не звичайно , а ніби як пост у соц.мережі . Поставите «лайк» . Оберіть який лайк заслужив наш урок.

Вчитель історії

Діти , любіть свою землю , вивчайте її історію , припадайте серцем і душею до тих місць , де народилися і зробили перші кроки …

Сьогодні ми повинні бути впевненими і єдиними як ніколи …

 

 

VІІ. Домашнє завдання.     Слайд 23

Вчитель укр. Літ.

Уявіть себе сучасним літописцем. Запишіть невеличкий літопис вашого життя.

Вчитель історії

А наостанок зверніть увагу на екран   Нехай Господь  оберігає вас усіх . Відео « Боже Великий Єдиний !» 

А на згадку про наш сьогоднішній урок діти подаруйте гостям солодкі сувеніри .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
16 квітня 2019
Переглядів
2791
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку