Інтегрований урок " Княжа Русь-Україна. Олександр Олесь. "Ярослав Мудрий".

Про матеріал
Інтегрований урок з історії України та української літератури у 5 класі. Тема уроку "Княжа Русь-Україна. Олександр Олесь. «Ярослав Мудрий» (із книги«Княжа Україна»)".
Перегляд файлу

1

 

Інтегрований урок з  історії України та української літератури  у 5 класі.

 

            

Тема уроку. Княжа Русь-Україна. Олександр Олесь. «Ярослав Мудрий» (із книги«Княжа Україна»).

Мета уроку:

Історія: ознайомити учнів з правлінням Ярослава Мудрого, а також з візуальними  джерелами, які зберігають пам’ять про княжу Русь-Україну, формувати в учнів вміння самостійно здобувати знання, працювати з різними джерелами інформації, аналізувати й узагальнювати історичний матеріал, висловлювати особисте ставлення до історичних подій та діячів; виховувати інтерес та повагу до історії та культури українського народу, видатних історичних діячів минулого.

Українська література: ознайомитися з творчістю Олександра Олеся та фрагментом твору «Ярослав Мудрий»; вчити висловлювати власні міркування з приводу прочитаного; вчити  давати оцінку його державним справам, вчинкам, які відображені в творі, історичних матеріалах, художньому мистецтві; розвивати критичне мислення, кругозір учнів, вміння знаходити в прочитаному тексті необхідну інформацію та застосовувати її для характеристики головного героя, культуру мовлення; виховувати бажання вчитися, повагу до історії нашого народу та великого князя Ярослава Мудрого, патріотичні почуття, повагу до історичного минулого.

Очікувані результати навчання. Після даного уроку учні мають

знати: хронологічні межі правління князя; особливості державницької діяльності князя, відображення постаті Ярослава Мудрого в українській літературі;

розуміти:сутність освітньо-культурної діяльності князя, пам’ятку історії як скарб, гордість і надбання народу;

вміти: шукати і впорядкувати інформацію, показувати на карті території Київської держави за часів Ярослава Мудрого, розпізнати історичні пам’ятки, розповісти про події та життєвий шлях Ярослава Мудрого, творчо застосовувати здобуті історичні знання, характеризувати головних персонажів та сюжет, визначати ідейно-художній зміст літературного твору.

Тип уроку: урок формування нових знань, умінь та навичок; інтегрований урок  (історія – українська література).

Обладанання: інтерактивна дошка, різнокольорові смужки для проведення психологічної рефлексії, интернет-сервіс LearningApps.org для виконання вправи «Портретна галерея, картки з завданнями та QR-коди для роботи в групах, презентація до уроку, відео про Білу Церкву для проведення релаксу.

 

 

 

Перебіг уроку

І. Організація класу. Забезпечення емоційної готовності до уроку. Об’єднання учнів у групи та визначення ролей.

Учні в класі об’єднуються в три групи, обираючи картки з літерами різних кольорів. Займають місце за столом, на якому знаходиться картка відповідного кольору з мотиваційним надписом.

Слово вчителя української літератури: Доброго дня! Сьогодні у нас особливий урок, в якому ми поєднаємо українську літературу з історією України. Адже неможливо уявити літературу жодного народу світу, в якій були би відсутні події з історії народу. Для того щоб будувати майбутнє України, треба знати правду про її минуле. Мета нашого уроку – перегорнути сторінки історії, а також поринути у світ краси поетичного слова.

Психологічна рефлексія

Обрати із різноколірних смужок ту, яка Вам найбільше подобається, яка відповідає вашому душевному стану. Описати настрій, з яким Ви прийшли на урок, 2-3словами.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Бесіда вчителя історії.

1. З яким перiодом історії України ми почали знайомитись на попередньому    уроцi? (княжа Русь-Україна. ІХ–ХІІІ ст.)

2. Про яких  історичних осіб-правителів ви дізналися?

3. Що вам відомо про Ярослава Мудрого? (Є засновником міста Біла Церква)

4. З якого писемного джерела ми черпаємо знання про княжу Русь-Україну? 

        2. Бесіда вчителя української літератури. Випереджаюче завдання (дослідити історію написання поетичної книги «Княжа Україна»).

 1. Яке справжнє прізвище  Олександра Олеся?

 2. Яка історія написання поетичної книги «Княжа Україна»?

 

3. Виконання вправи «Портретна галерея» на інтерактивній дошці  за

допомогою сервісу LearningApps.org.

Встановити логічні пари, поєднуючи   портрет історичного діяча, визначаючи його ім’я та пов’язані з ним події.

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Вчитель історії. Діти! Складіть, будь ласка, ім’я історичної постаті із літер, які ви отримали на початку уроку. Учні називають ім’я Ярослав Мудрий.

        У 2008 році Україна серед багатьох відомих людей усіх часів у проекті «Великі українці» обрала на перше місце Ярослава Мудрого. 
За переможця проголосували 648 443 українців. Це складає 40,02% глядацьких голосів.

Саме князювання Ярослава Мудрого стало вершиною могутності Київської держави. Сьогодні на уроці ми розглянемо особливості розвитку Київської держави за правління князя Ярослава Мудрого, його вклад у розвиток освіти і культури.

Які Ваші очікування від  уроку?

 Діти висловлюють свої думки, учитель записує їх на стилізованому сувої.   

Вчитель української літератури.  Проблемне запитання:

Який заповіт залишив князь Ярослав своїм дітям? Чи актуальні його слова зараз?

Ш. Опрацювання навчального матеріалу. Формування умінь й навичок. Сприйняття й осмислення матеріалу.      

Вчитель історії.    Князь Ярослав Мудрий керував найбільшою країною Європи цілих 35 років (1019-1054 рр.).,  він вважається однією iз наймасштабнiших постатей світової історії. Державний діяч, який зумів розширити територію Руси-України, укріпити її кордони,  сприяв зміцненню держави, розвитку освіти та культури.

Діємо: практичне  завдання

 

Робота в групах. Результатом колективної роботи стане підготовка посту для соціальної мережі, який відображає  основний зміст проведеної роботи в групах і розкриває досягнення Ярослава.

Група 1 «Зовнішня політика князя Ярослава Мудрого».

 

Виконайте завдання, використавши інформацію за QR-кодом.

1. Робота з історичною картою. Порівняйте межі Русі –України на кінець правління Володимира і за часів Ярослава Мудрого.

2. Які військові походи здійснював князь? Які території було приєднано?

3. З’ясуйте, чому сучасники називали князя Ярослава «тестем Європи»?

Для презентації роботи групи використати запропонований наочний матеріал.

Презентуйте результати роботи групи.

Бажаю успіху!

 

Група 2. «Внутрішня політика князя Ярослава Мудрого»

Виконайте завдання, використавши інформацію за QR-кодом

1.Які міста заснував Ярослав Мудрий?

2.Поясніть символи гербу Білої Церкви та першу назву міста.

3. Хронологічна задача. Який день народження відзначила Біла Церква у 2021 році?

4. Як називався перший писаний звід законів на землях Русі-України?

Для презентації роботи групи використати запропонований наочний матеріал.

Презентуйте результати роботи групи.

Бажаю успіху!

 

Група3. «Культурно-освітнє життя за часів Ярослава Мудрого»

Виконайте завдання, використавши інформацію за QR-кодом

1. Які нові архітектурні споруди з’явилися у Києві за часів князя? Які з них зберіглися до нашого часу?

2. Чому Ярослава Мудрого називають «великим книжником», просвітителем?

Що він зробив для розвитку освіти та культури?

Презентуйте результати роботи групи.

Для презентації роботи групи використати запропонований наочний матеріал.

Бажаю успіху!

 

 

Результати роботи групи презентують на колажі.

Учитель історії. Ярослав Мудрий зробив для держави багато доброго й важливого. Він став могутнім володарем однієї з найбільш розвинених країн Європи того часу. Більша частина діянь князя пережили свій час. Його спадком стали літописи і закони, добре налагоджені зв’язки з країнами Європи.

 

3. Релакс.

 Перегляд  відео про Білу Церкву.       https://www.youtube.com/watch?v=0mzdkGbHqk4#action=share

 

4.  Прослуховування фрагменту твору «Ярослав Мудрий».

5. Робота з текстом.

Учитель української літератури

     Фрагмент збірки «Княжа Україна» «Ярослав Мудрий» оповідає про прихід князя Ярослава до влади та добу його правління, яка характеризується розквітом України, а саме – розвитком торгівлі, встановленням дипломатичних відносин з іншими державами, початком будівництва. Це був славетний період розвитку України. Тому зараз ми звернемося до тексту та проаналізуємо його.

 

Група 1. Складання цитатного плану

- Виберіть цитати, що розповідають про заслуги Ярослава перед  народом (цитатний план):

«Україна зацвіла, як пишний сад».

«Люде багатіти почали».

«Київ  Царгородом другим став».

«До палат ішли невпинно чужоземні посланці».

«І в Європі честю мали … поріднитись з Ярославом».

«Але мудрість Ярослава вся була в його ділах».

«Не сваріться, жийте в згоді».

Група 2. Рубрика «Який я?»

Охарактеризуйте Ярослава за допомогою цитат із тексту, які:

  •              вказують на інтелектуальні здібності Ярослава та його мудрість; («...Брат четвертий на престолі, /Ярослав розумний, сів...»; «... Але мудрість Ярослава /Вся була в йогоділах,

/У державнім будівництві, /Владі, устрою, в судах...»)

  •              підкреслюють його піклування про Україну

(«...І  усю свою увагу / Ярослав звернув на лад. /І небавом Україна /Зацвіла, як пишний сад...»);

  •              демонструють ставлення Ярослава до Києва

 («...Як про друга, як про сина /Дбав про його Ярослав...»; «Оточив його валами, /Ровом, мурами обвів./Укріпи в його, оздобив /І препишний двір завів»)

  •              описують, у якому вигляді він зустрічав іноземних гостей

 («...Князь сидів на пишнім троні /З грізним берлом у руці...»);

  •              уславлюють його військові перемоги

(«...Він прогнав лише поляків...»; «...Та ходив на печенігів /І черкесів під Кавказ, /Що на нашу Україну /Нападали раз у раз»).

Група 3.. Провідні мотиви поезії «Ярослав Мудрий»

  • Визначте основні мотиви поезії «Ярослав Мудрий»

 

 

 

 

 

Ярослав Мудрий

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     У вірші “Ярослав Мудрий” Олександр Олесь наділяє Ярослава найвищими людськими чеснотами. За мудрість і розважливість, за любов до книг князя Ярослава стали величати Мудрим. Поет максимально використовує виражальні засоби мови, щоб передати сутність Ярослава, його головне призначення – служити народу і нації.

Проблемне запитання:

Який заповіт залишив князь Ярослав своїм дітям? Чи актуальні його слова зараз?

ІV.Узагальнення і систематизація знань.

Створення посту. Написати коментар у соціальній мережі до цитати. (Учні у спільній групі діляться своїми думками щодо запропонованої цитати. Учитель у групі подає цитату, а також коментує її в кінці, після висловлювань учнів.)

«Тривале князювання Ярослава прийнято вважати апогеєм могутності Русі-України». (О.Субтельний)

V.  Підсумок уроку. Оцінювання  роботи учнів.

Рефлексія. Вправа «Мої очікування».

 Учні висловлюють думку, чи здійснилися їхні очікування від даного уроку.

Вправа «Дізналися –навчилися».

Сьогодні на уроці я навчився…..

Чи задоволені власною роботою  і її результатами? Чому?

VІ. Домашнє завдання. Виконати тестові завдання у Google формі, опрацювати  параграф 18 підручника з історії України для 5 класу (автори Щупак І.Я., Піскарьова І.О., Бурлака О.В.).

 

docx
Додано
12 лютого 2023
Переглядів
225
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку