ТЕМА УРОКУ: Космічні сюжети з елементами оп-арту
Мета уроку:
1. Познайомити учнів з мистецтвом оп-арту. Навчити виконувати різноманітними способами об'єм на площині.
2. Розвивати просторове мислення учнів у процесі сприйняття музичного твору.
3. Прищеплювати любов учнів до образотворчого мистецтва, до світу прекрасного.
Обладнання: лінійка, ручка із чорним чорнилом, папір у клітинку, зразки, мультимедійна дошка, слайди, музичні твори Бетховена, Чайковського, групи «Спейс», відеопрезентація
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Вітання та представлення учасників
• музичний експерт - Вустян Е.В;
• вчитель ОМ - Лукашова М.М;
• 2 команди учасників «Юпітер», «Сатурн».
П. Пояснення нової теми уроку
1. Розповідь вчителя
- Перед нашою космічною подорожжю, я хочу коротко розказати вам про мистецтво оп-арт. (Демонстрація слайдів та розповідь вчителя,)
- Рух оп-арту народився в 50-ті роки. Основоположник течії оп-арт Маріуц Корнеліус Эшер. Эшер народився в провінції Фрисланд у Голландії. У ранніх його роботах ми бачили фантастичні мотиви його творчості. Не знаючи математики, його твори ідеально розраховані. Рухи в його роботах віртуальні, не реальні. Створюється ілюзія - простір, який оживає.
Способи порушення площини (слайди)
1. Тональний контраст.
2. Ракурсний поворот навколо осі.
3. Зсув.
4. Порушення симетрії.
5. Порушення планів «плетінка».
6. Неможливі в природі зображення.
7. Ефект лінзи.
8. Ефект розбитого скла.
2. Демонстрація вчителем основних схем з поясненням
ІІІ. Робота над новим матеріалом
1. Пояснення вчителем послідовності виконання роботи
На парти роздані основні схеми - зразки з оп-арту
Перед вами чистий аркуш паперу в клітинку, лінійка, ручка. Креслимо модуль 10x10.
Аркуш за допомогою лінійки та ручки як би затемнюється з різних боків. Роботу можна виконувати нескінченно
ІV. Первинне закріплення нового матеріалу (музика)
Складання асоціативних сіток:
Для того щоб ми налаштувалися на роботу, я передаю слово музичному експерту Вустян Еллі Вікторівні.
Перед вами 3 малюнка з різними лініями. Ваше задача підібрати той малюнок з лініями, який більше підходить даному музичному творові.
* 1. Звучить уривок «Вальсу» Чайковського.
- Що ви можете сказати про цей музичний твір?
- Давайте складемо ланцюжок - характеристику... (Чайковський- легкість - ніжність - танець…). Рис № 1
*2. Фрагмент «Соната №23» Бетховена.
- Що ви можете сказати про цей музичний твір? (Бетховен - напруженість - боротьба - революція - сила духу ...) Рис № 2.
*3. «Магічний політ» - уривок - група «Спейс»
- Що ви можете сказати про цей музичний твір? («Спейс» - космос - політ, фантастика - непередбачуваність...) Рис № 3.
Діти в процесі дискусії, слухання музики, вибирають групу «Спейс», яка ближче по темі до нашого уроку.
V. Самостійна робота. Виконання робіт. Робота в групах (командах).
VІ. Фізхвилина. («Китайська точкова гімнастика» - Лукашова М.М., «Лінії, рухи» - Вустян Е.В.)
1. Демонстрація слайдів (презентація). Оптичні ілюзії
VІІ. Демонстрація робіт. Аналіз робіт. Оцінювання робіт
Діти наклеюють свої роботи на дошку. Роботи оцінюють експерти із залу.
VІІІ. Підсумок уроку
- У наше століття, століття - комп'ютерних технологій, тема оп-арту дуже актуальна.
- Ми бачимо реальне застосування цієї теми в рекламі, текстилі, інтер'єрі, у поліграфії. Під дією оп-арту розвивається мислення, логіка, простежується зв'язок з геометрією та музикою.
Ця методика цінна тим, що на уроках образотворчого мистецтва діти знайомляться з кресленням, з елементами геометрії, розширюється кругозір, образне та логічне мислення.
Елементи оп-арту рекомендую використовувати на уроках образотворчого мистецтва з тем: «Графіка» (книжкові ілюстрації, плакат, екслібрис, як вид мініатюрної гравюри); «Архітектура» (місто майбутнього); «Дизайн» (ландшафт, ескіз, решітки для огорожі скверу); «Інтер'єр приміщення».
Додатки до уроку