Мета: формувати уявлення про умови перетворення води з одного стану в інший (з рідкого в газоподібний стан і з газоподібного — в рідкий, з рідкого у твердий стан і з твердого — в рідкий), про властивості снігу і льоду, про кругообіг води в природі; про охорону води; розвивати творчу уяву, вміння аналізувати природні явища, робити висновки; виховувати прагнення висловлювати власну думку і доводити її. виховувати бережливе ставлення до води.
Обладнання: мультимедійна презентація, силуетний малюнок Капи – казкового героя, дидактичні та роздаткові картки у вигляді краплинок, ребус, аудіозапис «Звуки дощу», фонограма української народної пісні «Дощик», підручник Т.М.Байбари, Н.М.Бібік «Я і Україна» 3 клас.
Тема: Перетворення води. Кругообіг води в природі.
Мета: формувати уявлення про умови перетворення води з одного стану в інший (з рідкого в газоподібний стан і з газоподібного — в рідкий, з рідкого у твердий стан і з твердого — в рідкий), про властивості снігу і льоду, про кругообіг води в природі; про охорону води; розвивати творчу уяву, вміння аналізувати природні явища, робити висновки; виховувати прагнення висловлювати власну думку і доводити її. виховувати бережливе ставлення до води.
Обладнання: мультимедійна презентація, силуетний малюнок Капи – казкового героя, , дидактичні та роздаткові картки у вигляді краплинок, ребус, аудіозапис «Звуки дощу», фонограма української народної пісні «Дощик», підручник Т.М.Байбари, Н.М.Бібік «Я і Україна» 3 клас.
Тип уроку: Уроки – пізнання істини. Урок засвоєння нових знань.
Хід уроку:
І. Організаційна частина.
1.Створення емоційно-сприятливого середовища в класі.
Дзвоник весело скликає
Учнів за парти саджає.
В науку нам відкриває путь.
Лиш увагу й старанність
взяти не забудь.
(діти перевіряють готовність до уроку і сідають за парти)
2. Розвиток фенологічних спостережень.
3. Актуалізація опорних знань учнів.
А) Відгадайте загадки!
Відома з віку рідина,
Усяк її вживає.
Буває хмаркою вона,
Пушинкою буває.
Бува, як скло, крихка, тверда- звичайна
( підкажіть).. ВОДА
На дворі горою,
А в хаті водою.
СНІГ, ЛІД
Між берегів текла, текла.
Мороз зміцнів під скло лягла.
Летить орлиця по синьому небу,
Крила розкрила, сонце закрила.
Коли мене немає - чекають,
Коли прийду тікають.
Б) Розгадайте ребус.
В) Асоціативний куш.
Г) Назвіть властивості води:
Д) Метод “Дискусія”
Довести, що «Вода – це добре. Вода – це погано»,
(додати свої варіанти)
Е) Вправа “Знайди пояснення”
3. Перевірка домашнього завдання.
Гра “ МІКРОФОН”
(рідкому, твердому, газоподібному)
( рідина).
( розширюється) і перетворюється на…( пару)
( розчиняються)
Чи є розчинні речовини?
Цукор
Сіль Сир Пісок
Лимонна кислота
Крейда Глина Олія Оцет
Звідки береться вода і куди вона зникає?
Вчора була калюжа, а сьогодні її немає?
ІІ. Оголошення теми та очікуваних результатів.
- Діти, погляньте, до нас прийшов гість.
Капа я весела, Хоч не маю я оселі,
Та росла я на хмаринці, Дощик я ношу в торбинці.
Казка про Капу
Рано-вранці на квітці троянди прокинулась Капа роси. - Як я тут опинилась? — замислилася Капа.— Увечері ж була високо в небі. Як я потрапила на землю? І захотілось їй знову в небо.
Пригріло сонечко. Випарувалась Капа, піднялася високо в небо блакитне, до самого Сонечка. Там — тисячі інших крапель! Зібрались вони в темну хмару й заступили Сонечко. - Чого ви мене заступили від людей? — розгнівалось Сонечко. І послало на темну хмару вогненну стрілу. Вдарила вогненна стріла, загримів грім. Злякалась темна хмара й розсипалась. Пішов дощ.
Упала Капа на Землю. - Дякую тобі, Капо,— сказала Земля.— Я так скучила за тобою!
2. . Первинне сприйняття і усвідомлення нового матеріалу.
Інтерактивна технологія навчання «Коло ідей».
За допомогою нот зашифровано явище природи. Розшифруйте його!
ДОшлях воРЕди в прироМІді є безФАперервСОЛЬним наЛЯзивається кругообіСігом воРЕди в прироМіді.
Дивовижне вічне коло
Є в цілющої води.
І нема йому початку,
І нема йому кінця.
В нім, немов найменша цятка,
Б’ється серце джерельця.
Як автор називає кругообіг?
(Пояснення кругообігу води за слайдом презентації)
(Вчитель непомітно розливає на підлогу водичку.)
- Діти, погляньте, наша Капа зовсім засумувала за своєю ріднею. Гляньте, яку калюжку наплакала. Давайте її розвеселимо і заспіваємо веселу українську народну пісеньку «Дощик».
(Вчитель вмикає фонограму і діти виконують пісню, пританцьовуючи.)
Наведіть приклади води у твердому стані, що зустрічається в природі?
Сніжинки утворюються з водяної пари високо над землею. Спочатку це дуже маленькі шестикутні зірочки. Вони збільшуються, бо водяна пара осідає на них.
— Що ви помітили після того, як вода нагрілася?
— Де взялися краплини води?
— Що з ними сталося?
— Що вам нагадав цей дослід?
Висновок. Водяна пара при охолодженні перетворюється на воду-рідину.
(Вчитель вивішує на дошці схему.)
вода - рідина |
t нижча за 0°С, перетворюється |
сніг - лід |
|
||
t вища за 0°С, перетворюється |
Вода займає дві третини поверхні землі. Тому Землю називають блакитною планетою.
«Мозкова атака» (інтерактивна технологія).
Воду називають колискою життя, матір’ю врожаю. Чому?
Друзі! Бережіть воду повсякчас, інакше вона зникне і ми разом з нею!
Підсумок уроку.
- Нашій Капі дуже сподобалось як ви сьогодні працювали на уроці.
«Мікрофон.»
На сьогоднішньому уроці для мене найбільш важливим відкриттям було…
Ця інформація дозволяє зробити нам висновок, що…
Сьогодні урок навчив мене…
Було працювати цікаво над….
Домашнє завдання.
- Опрацювати статті підручника «Перетворення води», «Кругообіг води в природі», сторінки 94 – 97.
- Намалювати малюнок кругообігу води в природі.
Загальноосвітня школа « Первоцвіт»
Я і Україна. Природознавство
3 клас
Розробила
вчитель Вищої категорії,
« Старший учитель»
Плесак О. Р.
Львів, 2013 р