Природознавство
Тема: Океани Землі
Мета: продовжувати формувати уявлення про поверхню Землі, її зображення на карті, уміння читати карту і працювати з нею,сформувати уявлення про океани Землі; розвивати пізнавальний інтерес, висвітлити значення океанів та використання їх багатств людиною; формувати вміння логічно міркувати, чітко висловлювати свою думку, узгоджено працювати в групах; виховувати спостережливість, захопленість неповторністю і величчю природи.
Обладнання: карта півкуль, презентація, робочі зошити.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Дзвоник пролунав веселий,
Дружно всіх він кличе в клас.
І цікаве на уроці
Пропоную я для вас.
Станьте струнко, схаменіться,
Один одному всміхніться.
Приготуйте без мороки
Все, що треба для уроку.
Підготовлено – дзвінок.
Починаємо урок.
ІІ. Підсумок фенологічних спостережень
1. – Яка пора року господарює?
- Як називається місяць?
- Листопад – 11 місяць в григоріанському календарі. Він має 30 днів. В цю пору з дерев опадає останнє листя, ліс стає незатишним, непривітним, природа налаштовується на зимовий спочинок.
2. Робота в зошиті з друкованою основою.
- Відкрийте календар спостережень на 43 сторінці. Перегляньте погоду з 8 по 15 листопада.
- Скільки було сонячних днів?
- Скільки хмарних?
- Були похмурі дні? Скільки?
- А вітряні?
- Чи були опади за цей період?
- Інші явища природи?
- Добре, молодці. А зараз прочитайте третю народну прикмету. Отже, якщо
ви помітите червоний місяць, то скоро випаде сніг. Поспостерігайте за кольором місяця, аби перевірити прикмету.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
- Діти пригадайте тему минулого уроку «Материки Землі». Зараз повторимо як ви запам'ятали цю тему. (деякі учні отримують тестові завдання)
- Декілька дітей отримають тестові завдання, а інші попрацюють усно.
- Що таке материк? (Великі ділянки суші, оточені зі всіх сторін водою).
- Скільки материків на Землі? (6 – Євразія, Африка, Північна Америка, Південна Америка, Австралія, Антарктика).
- Який материк найбільший? З яких частин він складається? (Євразія: Європа і Азія)
- Який найбільший острів Земля? (Гренландія).
ІV. Актуалізація опорних знань
(на дошці карта півкуль)
- Який колір переважає на карті? (Синій)
- Що ним позначають? (Водний простір)
- Чого ж більше води чи суші? ( Води)
- Деякі з дослідників навіть вважають, що нашу планету доцільно було б називати не Земля, а по-іншому. А от як саме, ми і з'ясуємо на нашому уроці.
V. Повідомлення теми і мети уроку.
1. Розповідь учителя.
- Щоб дізнатися про що ми будемо говорити, вам потрібно відгадати ребус. (на дошці ребус - ОКЕАН)
- Отже, сьогодні ми з вами поговоримо про водну частину нашої планети – Світовий океан, його значення для людини і Земної кулі.
VІ. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь вчителя.
- Космонавти розповідають, що наша планета здається зеленувато – блакитною. Це колір морської води. Вся водна поверхня Землі утворює Світовий океан. Вчені вважають, що назва нашої планети повинна бути Океанією, бо Світовий океан займає близько 7 частини земної поверхні. Погляньте на цю діаграму. Оце коло, і є наша земна поверхня. Якщо його уявно поділити на 10 частин, то ми отримаємо, що 7 частина складає оцей великий фрагмент синього кольору, а фрагмент зеленого кольору це наші материки.
2. Використання ППЗ
3. Робота з картою півкуль.
- Погляньте на карту півкуль. Світовий океан розділений материками на частини, які називаються океанами. На нашій планеті є 4 океани: це Тихий океан, Атлантичний, Індійський та Північно – Льодовий.
- Світовий океан, який займає 7 частину поверхні нашої планети, має великий вплив на клімат і живу природу материків. Він є дуже важливим для всього живого на Землі.
- По перше, водорості та інші рослини океану виділяють до атмосфери половину кисню з усього об'єму, що надходить з планети Земля. По – друге, океан зберігає тепло планети, регулює температуру моря і суші. По – третє, Світовий океан відіграє велику роль у збереженні постійного клімату Землі, у визначенні погоди на нашій планеті.
- А ще світовий океан годує людей, дає їм різноманітні будівельні матеріали та корисні копалини. Отже, всі водойми,річки і озера і все що в них знаходиться і є Світовий океан.
VІІ. Фізкультхвилинка
(мультимедійна)
VІІ. Первинне закріплення матеріалу.
1. Робота з підручником (ст.. 99-101) (Учні читають вголос, вчитель задає питання)
2. Робота в групах. (Кожній групі дається картка з завданням).
Творче завдання.
1 група: Водорості та інші рослини виділяють до атмосфери … (половину кисню з усього об'єкту, що знаходиться на Землі.)
2 група: Океан зберігає … (тепло планети, регулює температуру моря і суші)
3 група: Світовий океан відіграє велику роль у зберіганні … (постійного клімату Землі, у визначенні погоди на нашій планеті)
3. Презентація слайдів «Життя океану»
4. Робота в групах.
1 група:
а) Які риби водяться в Атлантичному океані? (Акули, летючі риби, риба тунець, морські черепахи)
б) Чому водорості в океанах мають різний колір:зелений, бурий, червоний? (На глибині до 100 метрів, куди сягає сонячне проміння, живуть зелені водорості, нижче – бурі, а ще нижче - червоні)
2 група:
а) Кого можна зустріти у Північно – льодовому океані? (Водяться раки, медузи, оселедці, камбала, морський окунь, білі ведмеді, кити).
б) У якому океані найбагатший рослинний і тваринний світ? (Тихий океан)
3 група:
а) Чому у Індійському океані «зацвітає» вода?( Від великої кількості зелених водоростей)
б) Яких риб можна зустріти у тихому океані? (Оселедці, сайра, скумбрія, тріска, морські черепахи, моржі, тюлені)
5. Розповідь вчителя
- Світовий океан дуже багатий скарбами, проте його багатства людство використовує не по – господарські. Так, у ньому зменшились кількість китів, моржів, морського котика, камбали, морського окуня. (слайди - малюнки тварин)
Тваринний і рослинний світ дуже потерпає від забруднення. Підприємства зливають відходи. До 10 млн. тонн нафти потрапляє в океан, а це мертва вода. Всі відходи, які потрапляють до річок згодом потрапляють з течією до морів, а звідти все до океанів. Люди землі об'єдналися і проголосили 10-ти річчя з 2005 – 2015 рік – десятиріччям «Води для життя» і закликають всіх жителів планети взяти участь в охороні та збереженні води.
ІХ. Підсумок уроку
ХІ. Д\З:
с. 99 – 101 – у підручнику;
с. 39 – у зошиті
Природознавство
Урок № 8
Дата: 13. 10. 2014
Тема: Океани Землі
Мета: продовжувати формувати уявлення про поверхню Землі, її зображення на карті, уміння читати карту і працювати з нею,сформувати уявлення про океани Землі; розвивати пізнавальний інтерес, висвітлити значення океанів та використання їх багатств людиною; формувати вміння логічно міркувати, чітко висловлювати свою думку, узгоджено працювати в групах; виховувати спостережливість, захопленість неповторністю і величчю природи.
Обладнання: карта півкуль, презентація, робочі зошити.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Дзвоник пролунав веселий,
Дружно всіх він кличе в клас.
І цікаве на уроці
Пропоную я для вас.
Станьте струнко, схаменіться,
Один одному всміхніться.
Приготуйте без мороки
Все, що треба для уроку.
Підготовлено – дзвінок.
Починаємо урок.
ІІ. Підсумок фенологічних спостережень
1. – Яка пора року господарює?
- Як називається місяць?
- Листопад – 11 місяць в григоріанському календарі. Він має 30 днів. В цю пору з дерев опадає останнє листя, ліс стає незатишним, непривітним, природа налаштовується на зимовий спочинок.
2. Робота в зошиті з друкованою основою.
- Відкрийте календар спостережень на 43 сторінці. Перегляньте погоду з 8 по 15 листопада.
- Скільки було сонячних днів?
- Скільки хмарних?
- Були похмурі дні? Скільки?
- А вітряні?
- Чи були опади за цей період?
- Інші явища природи?
- Добре, молодці. А зараз прочитайте третю народну прикмету. Отже, якщо
ви помітите червоний місяць, то скоро випаде сніг. Поспостерігайте за кольором місяця, аби перевірити прикмету.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
- Діти пригадайте тему минулого уроку «Материки Землі». Зараз повторимо як ви запам’ятали цю тему. (деякі учні отримують тестові завдання)
- Декілька дітей отримають тестові завдання, а інші попрацюють усно.
- Що таке материк? (Великі ділянки суші, оточені зі всіх сторін водою).
- Скільки материків на Землі? (6 – Євразія, Африка, Північна Америка, Південна Америка, Австралія, Антарктика).
- Який материк найбільший? З яких частин він складається? (Євразія: Європа і Азія)
- Який найбільший острів Земля? (Гренландія).
ІV. Актуалізація опорних знань
(на дошці карта півкуль)
- Який колір переважає на карті? (Синій)
- Що ним позначають? (Водний простір)
- Чого ж більше води чи суші? ( Води)
- Деякі з дослідників навіть вважають, що нашу планету доцільно було б називати не Земля, а по-іншому. А от як саме, ми і з’ясуємо на нашому уроці.
V. Повідомлення теми і мети уроку.
1. Розповідь учителя.
- Щоб дізнатися про що ми будемо говорити, вам потрібно відгадати ребус. (на дошці ребус - ОКЕАН)
- Отже, сьогодні ми з вами поговоримо про водну частину нашої планети – Світовий океан, його значення для людини і Земної кулі.
VІ. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь вчителя.
- Космонавти розповідають, що наша планета здається зеленувато – блакитною. Це колір морської води. Вся водна поверхня Землі утворює Світовий океан. Вчені вважають, що назва нашої планети повинна бути Океанією, бо Світовий океан займає близько 7 частини земної поверхні. Погляньте на цю діаграму. Оце коло, і є наша земна поверхня. Якщо його уявно поділити на 10 частин, то ми отримаємо, що 7 частина складає оцей великий фрагмент синього кольору, а фрагмент зеленого кольору це наші материки.
2. Використання ППЗ
3. Робота з картою півкуль.
- Погляньте на карту півкуль. Світовий океан розділений материками на частини, які називаються океанами. На нашій планеті є 4 океани: це Тихий океан, Атлантичний, Індійський та Північно – Льодовий.
- Світовий океан, який займає 7 частину поверхні нашої планети, має великий вплив на клімат і живу природу материків. Він є дуже важливим для всього живого на Землі.
- По перше, водорості та інші рослини океану виділяють до атмосфери половину кисню з усього об’єму, що надходить з планети Земля. По – друге, океан зберігає тепло планети, регулює температуру моря і суші. По – третє, Світовий океан відіграє велику роль у збереженні постійного клімату Землі, у визначенні погоди на нашій планеті.
- А ще світовий океан годує людей, дає їм різноманітні будівельні матеріали та корисні копалини. Отже, всі водойми,річки і озера і все що в них знаходиться і є Світовий океан.
VІІ. Фізкультхвилинка
(мультимедійна)
VІІ. Первинне закріплення матеріалу.
1. Робота з підручником (ст.. 99-101) (Учні читають вголос, вчитель задає питання)
2. Робота в групах. (Кожній групі дається картка з завданням).
Творче завдання.
1 група: Водорості та інші рослини виділяють до атмосфери … (половину кисню з усього об’єкту, що знаходиться на Землі.)
2 група: Океан зберігає … (тепло планети, регулює температуру моря і суші)
3 група: Світовий океан відіграє велику роль у зберіганні … (постійного клімату Землі, у визначенні погоди на нашій планеті)
3. Презентація слайдів «Життя океану»
4. Робота в групах.
1 група:
а) Які риби водяться в Атлантичному океані? (Акули, летючі риби, риба тунець, морські черепахи)
б) Чому водорості в океанах мають різний колір:зелений, бурий, червоний? (На глибині до 100 метрів, куди сягає сонячне проміння, живуть зелені водорості, нижче – бурі, а ще нижче - червоні)
2 група:
а) Кого можна зустріти у Північно – льодовому океані? (Водяться раки, медузи, оселедці, камбала, морський окунь, білі ведмеді, кити).
б) У якому океані найбагатший рослинний і тваринний світ? (Тихий океан)
3 група:
а) Чому у Індійському океані «зацвітає» вода?( Від великої кількості зелених водоростей)
б) Яких риб можна зустріти у тихому океані? (Оселедці, сайра, скумбрія, тріска, морські черепахи, моржі, тюлені)
5. Розповідь вчителя
- Світовий океан дуже багатий скарбами, проте його багатства людство використовує не по – господарські. Так, у ньому зменшились кількість китів, моржів, морського котика, камбали, морського окуня. (слайди - малюнки тварин)
Тваринний і рослинний світ дуже потерпає від забруднення. Підприємства зливають відходи. До 10 млн. тонн нафти потрапляє в океан, а це мертва вода. Всі відходи, які потрапляють до річок згодом потрапляють з течією до морів, а звідти все до океанів. Люди землі об’єдналися і проголосили 10-ти річчя з 2005 – 2015 рік – десятиріччям «Води для життя» і закликають всіх жителів планети взяти участь в охороні та збереженні води.
ІХ. Підсумок уроку
ХІ. Д\З:
с. 99 – 101 – у підручнику;
с. 39 – у зошиті
1 група:
а) Які риби водяться в Атлантичному океані?
б) Чому водорості в океанах мають різний колір:зелений, бурий, червоний?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2 група:
а) Кого можна зустріти у Північно – льодовому океані?
б) У якому океані найбагатший рослинний і тваринний світ?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3 група:
а) Чому у Індійському океані «зацвітає» вода?
б) Яких риб можна зустріти у тихому океані?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------