Інтегрований урок літературного читання
та природознавства у 2-му класі
Ольга Святченко, вчитель початкових класів, Костянтинівська СШ-І-ІІІ ст.,
Смілянський р-н, Черкаська обл.
Тема. Поетична скринька. Марійка Підгірянка. Ліс. Осінні явища природи, гриби, дерева.
Мета. Ознайомити учнів з життям і творчістю Марійки Підгірянки, розкриваючи красу і багатство рідного слова за допомогою творів поетеси, формувати вміння дітей правильно, виразног читати поетичні твори, зв’язно висловлювати свої думки. Показати, як поети передають у своїх творах ставлення до природи. Поглибити знання учнів про осінні явища природи, гриби, дерева. Розвивати зв’язне мовлення, образне мислення, навички роботи в групах, уміння працювати самостійно, творчі здібності учнів. Виховувати любов до природи, рідного слова.
Обладнання: комп’ютерна техніка, комп’ютерна презентація; ілюстративний матеріал, індивідуальні аркуші для роботи, олівці, музичне оформлення; дитячі малюнки до віршів.
Підготовка до уроку. Учням було запропоновано об’єднатися у три групи. Кожній групі потрібно підготувати і завчити напам’ять вірші про осінь та створити ілюстрації малюнків на тему:
І група «Осінь - чарівниця»
ІІ група «Подорож осіннім лісом»
ІІІ група «Осіння погода»
Хід уроку
І. Організаційний момент (1-2хв)
ІІ. Перевірка домашнього завдання (5-7 хв)
Виставка – презентація малюнків про осінь. Виразне читання віршів напам'ять (кожна група презентує окремо).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (3-5хв)
Учитель. Сьогодні до нас завітала в гості прекрасна фея. Уявляєте, вона без пензлика, без олівця розфарбувала деревця. Хто назве ім’я чарівниці? (Осінь)
Давайте привітаємося з нею.
Перегляд комп’ютерної презентації «Осінь-чарівниця»
Робота в групах.
Асоціативний килимок до слова «Осінь»
Завдання:
І група. Назвати асоціації до слова «осінь»
Орієнтовне виконання завдання
Осінь – дощ, туман, вітер, жовте листя, гриби, урожай, листопад, птахи відлітають у вирій, калюжі, холодно, сумно тощо.
ІІ група: Назвати асоціації до словосполучення « осінній ліс»
Орієнтовне виконання завдання
Осінній ліс – сумні дерева, птахи, пожовкла трава, гриби, облетіле листя…
ІІІ група Назвати асоціації до словосполучення «осіння погода»
Орієнтовне виконання завдання
Осіння погода – сонце, дощ,вітер, сніг, мряка, туман…
Фізкультхвилинка (музичний супровід).
ІV. Оголошення теми, мети та очікуваних результатів уроку (1-2 хв)
Вправа «Очікування».
-Чого ж ми очікуємо від уроку?
Діти продовжують речення: «Я очікую від уроку…».
V. Робота над темою уроку (20-25хв)
Робота над віршем Марії Підгірянки «Ліс».
Ознайомлення з короткою біографією автора.
Біографічні відомості про життєвий і творчий шлях поетеси дає вчитель. Розгляд портрета Марії Підгірянки. Учні мовчки читають біографічну довідку про поетесу.
Робота над змістом вірша Марії Підгірянки «Ліс».
Виразне читання вірша вчителем.
Аналіз вірша. Бесіда.
Словникова робота.
Довідкове бюро.
Галузка- гілка, гілочка.
Ярок, яр – глибока, довга западина.
Мугикати – стиха, невиразно наспівувати.
Читання слів «луною» за вчителем
Буйний, свище, воркотять, шепоче, в галузках, шапочки, вітрець
Читання вірша учнями хором
Гра «Диктор телебачення».
Читати вірш, періодично відриваючи погляд, щоб поглянути на глядачів.
Робота за ілюстрацією.
Розглянути малюнок. Знайти рядки вірша, що проілюстрував художник.
Поетична подорож осіннім лісом
Поетична подорож осіннім лісом
Відверта розмова
Фізкультурна хвилинка «Грибники» (під музику діти імітують збір грибів)
«Осіння погода»
Відверта розмова
«Сонячну, теплу, ніжна»
Розгляд та обговорення зображень літніх та осінніх хмар
Відшукування хмаринок, які відповідають погоді у вірші Марійки Підгірянки «Ліс».
«Кольорова палітра осені»
Робота в парах.
Учитель. Зараз ми поговоримо про кольори осені.
Вправа «Хвилинка-кольоринка» (кольоротерапія)
Завдання. Об’єднайтеся в пари. Зафарбуйте аркуш паперу тими кольорами, які ви вважаєте кольорами осені.
Розгляд виконаних завдань. Обговорення кольорів осені.
Робота в групах
Перегляд слайдів презентації. Визначення листочків та розгляд їхніх кольорів.
На партах кожної групи лежать різні листочки дерев
Завдання : визначити, з яких дерев дані листочки
VІ. Підсумок уроку.Оцінювання ( 5-7 хв).
Рефлексія
Оснінь оспівана і описана багатьма художниками, поетами, письменниками, музикантами. А якби ви були кимось із них, як би ви описали осінь?
Метод «Мікрофон». Вправа «Незакінчене речення»
Я люблю осінь, тому що…
Я не люблю осені, тому що…
Наш урок змінив моє ставлення до осені, тому що…
Оцінювання учнів
Учитель. Осінь – чи не найчарівніша пора року, яка вражає своїм різнобарв’ям, зміною погоди, душевними відгуками людей. Не випадково осені поети присвячують чи не найбільше своїх віршів.
Наше милування поетичною осінню давайте завершимо створенням власного кольорового осіннього килимка.
Створення пано «Осінній килимок»
Завдання. По одному вийдіть до дошки і розмістіть на ній свої малюнки із зображенням осінніх кольорів і пейзажів.
Коли на дошці виникає спільний «осінній килимок», учні аплодують.
VІІ. Домашнє завдання. Скласти усно роздум «За що я люблю осінь?» вивчити вірш «Ліс» Марії Підгірянки напамять (за бажанням).
1