ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК (математика, образотворче мистецтво)

Про матеріал

Вправляти в розв'язуванні задач на вивчені випадки арифметичних дій; формувати уміння знаходити значення виразів на додавання і віднімання двоцифрових чисел без переходу через десяток. Навчитися малювати павутинне мереживо.

Перегляд файлу

ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК

(математика, образотворче мистецтво)

 

Мета: Вправляти в розв’язуванні задач на вивчені випадки арифметичних дій; формувати уміння знаходити значення виразів на додавання і віднімання двоцифрових чисел без переходу через десяток. Навчитися малювати павутинне мереживо.

Розвивати обчислювальні навички, кмітливість, пам’ять, увагу, логічне мислення; творчі здібності.

Виховувати бережливе ставлення до природи, працьовитість.

 

Обладнання: таблиці усних обчислень, таблиця складу чисел, картки – заготівки, скорочений запис задачі, геометричні фігури (аплікація), плакат «Це не треба робити в природі!», предметні малюнки, малюнок – схема, чайнворд, ребус

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

І. Організація учнів до уроку.

Треба всім нам привітатись:

«Добрий день!»

Дружно й голосна сказати:

«Добрий день!»

Вправо, вліво поверніться,

Туди-сюди посміхніться.

Вчитель: «Добрий день!» (тричі)

Всі сідайте тихо, діти,

Домовляйтесь не шуміти,

Руки гарно піднімати,

Чітко, влад відповідати,

На уроці не дрімати,

А знання мерщій хапати

Щоб не було в нас мороки.

Всі готові до уроку?

Тож гаразд, часу не гаєм

І урок розпочинаєм.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні у нас незвичайний урок, ми вирушимо у подорож до світу комах. Під час подорожі повторимо додавання і віднімання двоцифрових чисел без переходу через десяток, будемо розв’язувати задачі і приклади та різні цікаві завдання; навчимося малювати чарівне мереживо і казкових павучків.

- Відгатайте загадку і скажіть, про кого йтиме мова?

Хто це сплів ажурні сіті

На густих зелених вітах?

Кажуть, майстер той без рук

Звичайнісінький ...   (павук)

- Так, сьогодні ми познайомимось із найчисленнішою армією серед павукоподібних – павуками.

- Діти, скажіть, що ви знаєте про павуків?

- Які вони бувають?

- Як називаються павуки?

- Як ви думаєте, чи корисні вони, чи шкідливі? Так як думки ваші розділились то наші два уроки будуть присвячені павукам. І в кінці уроку ви зробите висновок: чи корисні вони, чи шкідливі. Доведемо.

- На земній кулі павуків біля 20 тис. видів. Їх легко відрізнити від інших комах, жучків. Зверніть увагу! (показ малюнка). Тіло більшості павукоподібних складається з головогрудей, животика (по науковому черевця), вкритого волосками (хітином). У павуків немає вусиків і на голово грудях є чотири пари ходильних ніжок. Очей у павуків є чотири пари, тобто вісім. Вони розташовані на голові у два ряди. На черевці знаходяться павутинні мішечки, які виділяють тонкі міцні нитки – павутинки.

 

ІІІ. Усна лічба.

1. Гра «Хто швидше?»

- Давайте пограємось у гру! Я ставлю вам запитання, а ви відповідь показуєте на віялах.

- Скільки сонечок на небі? (1)

- Скільки пальців на одній руці? (5)

- Скільки лапок у двох котиків? (8)

- Скільки вогників у світлофора? (3)

- Скільки кольорів у веселки? (7)

- Скільки коліс у машини? (4)

- Скільки ніг у павучка? (8)

Молодці! Ви всі правильно показували відповіді.

 

 

2. Склад числа.

- До нас в гості завітали казкові павучки і попросили допомогти їм. Ви повинні у порожні кружечки дописати числа, що в сумі становитимуть число, записане на животику павучка. (Коло дошки два учні, учитель оцінює, а учні самостійно на картках записують).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Я бачу, що ви вже справились з даним завданням. Звірте написане вами з дошкою.

(Зачитуємо деякі склади числа. Наприклад: 20 це 19 і 1; 50 це 30 і 20).

- Наші павучки ще сплели для нас павутинки. розв’яжемо приклади, розміщені у них. Результати запишемо у зошит.

 

 

 

                                                                                 (37)

 

                                                                         (39)

 

                                                                         (38)

 

                                                                         (40)

 

 

 

Перевірка виконання.

- Зачитайте перший результат.

- Чи у всіх він такий? В кого помилка виправте.

- Молодці! Ви правильно розв’язали вирази.

3. Усні віршовані задачі.

- Послухайте уважно і дайте правильну відповідь.

Павучок в’язав панчішки

І вдягнув собі на ніжки.

Якщо четверо панчішок,

Скільки босих було ніжок?

               (8 – 4 = 4)

Волохатий, головатий

Павучище біля хати.

Цілий день рахує мухи,

Що дзижчать йому на вухо.

42 і 37. Додамо тепер усі. 

          (42 + 37 = 79)

На сніданок павуки

Готували всім грінки.

47 уже поїли,

А 12 заховали

В холодильник на обід.

Скільки всіх приготували –

Нам порахувати слід!

       (47 + 12 = 59)

- Молодці!

4. Робота в парах.

- Наступне завдання – це робота в парах. У вас на партах лежать ось такі картки (показую). Розгляньте якої геометричної фігури не вистачає на черевці павучка. Домалюйте її відповідним кольором за зразком (прямокутники – жовтим, трикутники – червоним, круг – зеленим)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Бачу, ви вже впоралися із завданням, тож обміняйтеся картками із сусідом.

- Перевірте, чи правильно домалював ваш товариш фігури, якщо є помилки вкажіть йому на це.

 

IV. Розвиток математичних знань.

- Ми дуже багато говорили про павучків, але ми не знаємо їхніх імен. Тож давайте познайомимось з ними.

1. Розповідь про павука-хрестовика.

- Одним з найбільших численних видів, які зустрічаються у нас є павуки-хрестовики. Ось він. (Показ малюнка). Розгляньте його. Назвали цього павука хрестовиком за малюнок на спині, схожий на хрест. Вдень павуки ховаються під листочками, в укриттях, або сидять на павутинні, яке плетуть для полювання. Павутиння липке і до нього приклеюються комарі, мухи.

- Він не дарма прийшов до нас на урок, а приніс завдання, щоб ми йому допомогли, бо він заплутався.

У вас на партах лежать завдання від павука-хрестовика. Розгляньте його і з’єднайте ліву і праву частини виразів стрілочками.

«Хто швидше?» (Той, хто виконає першим буде оцінений).

 

 

 

 

- Звірте написане і з написаним мною. Виправте помилки.

- Молодці! Ви справилися із завданням павука-хрестовика.

2. Розповідь про павука - сріблянку.

- На нас чекає зустріч ще з одним павуком – сріблянкою (показ малюнка).

Черевце вкрите ніжними світло-сірими волосками, на яких утримується повітря, тому у воді павучок блищить наче срібний. Повітря потрібне павучку для дихання. Під водою він влаштовує своє житло – дзвін з павутиння, який наповнює повітрям. Полює на комах, поїдає їх у дзвоні. Там він відкладає яйця, там і зимує.

- Послухайте і розв’яжіть задачу на логічне мислення. Хто найперший розв’яже отримає павучка.

Задача.

Павук-сріблянка під водою може перебувати 2 години. Скільки годин під водою можуть перебувати два павуки? (2 години)

(Відповіді учнів)

3. Розповідь про тарантула.

- Армія павуків дуже велика, до нас уже завітали хто? Назвіть. (Хрестовик, сріблянка).

- А що це за незнайомий гість? (Малюнок)

- Хто знає його назву? (Припущення дітей)

- Цікаві назви ви давали, але називається цей павук – тарантул (бродячий мисливець, павук – вовк).

Вони – найбільші павуки нашої місцевості, завдовжки 3 см. Живуть тарантули у глибоких нірках, які вистилають павутинням.

Самка носить під черевцем мішечок з яйцями. Коли з нього виходять молоді павуки, вони продовжують триматися за маму, яка поступово скидає їх задніми лапками.

Давайте розв’яжемо задачу про тарантула і його малюків, яку він нам приніс.

Задача

У 3 павуків – тарантул народилося 49 павучків. Перша скинула 17 павучків, друга – 12 павучків. Скільки павучків скинула третя самка?

(Короткий запис задачі на дошці)

 

  1. 17 + 12 = 29 (п.)
  2. 49 – 29 = 20 (п.)

 

 

 

 

 

- Що означає число 49? (49 – всього павуків)

- Скільки павуків скинула І самка? (17)

- Скільки павуків скинула ІІ самка? (12)

- Про що запитується в задачі?

- Чи можна відповісти на головне питання задачі зразу? (Ні) Чому?

(Тому що ми не знаємо скільки павучків скинули І і ІІ самки разом)

- А чи можна взнати скільки павучків скинули І і ІІ самки разом?  (Так)

- Що для цього потрібно зробити? (до 17 + 12)

- А коли ми вже взаємо, скільки разом скинули І і ІІ самки, то зможемо відповісти на головне питання задачі? (Так)

- Що для цього зробимо? (Від 49 відняти те, що вийде в першій дії).

- Правильно. Запишемо задачу в зошити. (Один учень біля дошки – оцінювання).

4. Фізкультхвилинка.

По траві по зелененькій

Скаче павучок маленький.

На стеблинці по порядку

Робить залюбки зарядку:

Лапки вгору, лапки вбік

Так щодня і кожен рік!

5. Розповідь про павука-косарика.

- Сьогодні ми ознайомимось ще з павуком-косариком. Це довгоногі павуки. Тулуб у них маленький і дуже довгі ноги. Їх можна зустріти на парканах, на стовбурах, на луках, де вони сидять з плоско розкиданими ногами.

Таку назву отримав косарик тому, що часто зустрічається на луках, де косять сіно. Косарики живляться переважно комахами, це корисні тварини.

Робота в парах.

- Давайте попрацюємо в парах і покажемо дорогу павука до павутинки, на яку впіймалась муха. Для цього потрібно знайти порядок з’єднання обчисливши значення виразів. з’єднайте стрілками відповіді від найменшої до найбільшої.

- Яка пара справиться найшвидше, отримує павука і буде оцінена.

 

 

 

 

 

 

 

- Звірте свій шлях з моїм, виправте помилки.

6. Робота з геометричним матеріалом.

- Павуки живляться рідкою їжею. Перед ротом у них розташовані гачечки. На гачечках є отрута. Проколюючи жертву, павук випускає у ранку слину, яка розчиняє комаху, а потім висмоктує з неї напіврідку їжу.

1) Задача (самостійно).

- Діти, подивіться, хто потрапив у павутинку? (Муха). (Розгляд малюнка)

- Дійсно, в павутинку втрапила муха, але їй вдалося втекти. Вона порвала павутинку, утворивши дірку.

- Яку фігуру нагадує дірка? (прямокутник)

- Ви вже знаєте, що прямокутник має довжину і ширину. Наше завдання знайти величину цієї дірки, бо павуку потрібно її залатати. Отже, довжина 6 см, ширина 3 см.

- Що можна знайти за цими даними? (периметр)

- Пригадайте, як знайти периметр?

- Виконайте завдання самостійно.

Р = 6 + 3 + 6 + 3 = 18 (см)

- Чи всі справилися з завданням?

- То якої величини дірка, яку повинен залатати павук? (18 см)

2) Робота з геометричними фігурами.

- Розгляньте аплікації

Назвіть з яких геометричних фігур вони складені? (трикутник, чотирикутник, шестикутник, круг)

 

 

 

 

 

 

- Молодці! Я дуже рада, що ви правильно назвали всі геометричні фігури.

3) Ребус.

- Добре ми потрудились, а тепер відпочинемо і розв’яжемо ребус. (Можна записувати на дошці слова).

 

 

 

 

 

(наука)

- Павуки відіграють в природі важливу роль, вони знищують комах, комарів, різних шкідників. А павуками живляться багато птахів, ящірок, жаб.

Розповідаючи сьогодні вам про павуків я хотіла, щоб ви змінили свою думку про цих тварин. Нехай вони не дуже гарні на вигляд, але відважні і цікаві істоти. Вони наші друзі.

Вчені підрахували, що за день павук може спіймати кілька сот комах, і майже половина серед них – мухи.

- Розгляньте малюнок і запам’ятайте:

Цього не треба робити в природі!

 

 

 

 

 

 

 

 

- Далі свою роботу ми продовжимо на наступному уроці.

ІІ УРОК

V. Малювання чарівного мережива – павутини.

1. Вступна бесіда.

- Ми продовжуємо ознайомлюватись із життям майстрів чарівного мережива – павуків.

2. Робота над оповіданням Л. Колос «Чарівне мереживо».

1) Словникова робота.

- Зараз ви послухаєте уважно оповідання «Чарівне мереживо», але насамперед попрацюємо, на мою думку, із незрозумілими для вас словами (таблиця слів).

Плетиво – перериваючи, з’єднуючи смуги чого-небудь.

Спритно – швидко, вправно.

Мереживо – сітчаста тканина з мереживом; те, що нагадує таку тканину: мереживо павутини.

Полював – намагаючись здобути поживу, переслідуючи жертву (ловив).

Зажурено – сумно.

Прослизнув – пробився.

Снувало – плести.

- Прочитайте слова про себе, зверніть увагу на наголос.

- Прочитайте слова разом хором правильно.

- Хто знає значення першого слова?

- Як ви розумієте друге слово?

- Що означає третє слово?

2) Читання тексту «Чарівне мереживо».

Тетянка поливала кімнатні квіти. І раптом помітила за вікном між гілок яблуні чарівне плетиво з чорною цяткою посередині. Блиснуло сонечко. Чорна цятка заворушилася, і дівчинка побачила павучка. Павучок спритно обстежив свою павутинку. Вона була схожа на мереживо.

Відтоді Тетянка часто навідувала павучка і спостерігала за його роботою. Павучок полював комариків та мух, щоб не летіли до кімнати й не кусали дівчинку.

Одного дня сильний вітер зірвав сріблясту павутинку – і павучок пропав: «Мабуть, загинув», - подумала Тетянка.

Блискало, гримів грім і лив дощ. Дівчинка зажурено дивилася на шибки вікна, по яких бігли сльози.

Не видно було павучка і в наступні похмурі дні.

Та якось уранці, коли до кімнати прослизнув сонячний промінець, Тетянка почула мамин голос: «Знову павучок з’явився. Буде гарна погода!»

Дівчинка радісно вибігла у двір. На старому місці працював невтомний павучок. З-під його спритних лапок снувало чарівне мереживо.

3. Робота над текстом.

- Про кого йшла мова в тексті?

- Де жив павучок?

- Що сталося з павучком?

- Чому зраділа Тетянка?

- Хто запам’ятав, що сказала мама?

- Отже, який висновок можна зробити?

(Коли снує павутиння – буде гарна погода)

- Як ви думаєте, який павучок?

(Ловить мух, щоб не кусали дівчинку)

- Отже, павучок – невтомний трудівник.

- Що снувало з-під спритних лапок павучка?

(Мереживо)

3. Цікава інформація з минулого.

4. Продовження розповіді вчителем.

- Павучки – невтомні трудівники. Вони постійно плетуть павутинку. У більшості випадків пристосовує павутинку для активного полювання. Він розвішує її у різних місцях: в ґрунті, в лісі, на траві, дереві, під корою, в дуплі, під камінням, у нірках, гніздах і навіть у помешканнях людини. Тому і павутину вони плетуть по різному.

Павуки деяких видів плетуть павутинку з кількох шарів, в середині якої висять вниз головою. Інші плетуть заплутані лабіринти, в які потрапляють комахи. Ще інші – найтонші літаючі плівки і повітряні клубки, дуже ефективні для полювання на стрибаючих комах.

Наприклад, павук тегенарія (показ малюнка), який живе в помешканнях людей, плете павутину, що має трикутну форму, в кутку під стелею.

А от павук-хрестовик плете кругову павутинку. Спочатку він натягує нитки, які утворюють основу, і прикріплює їх до гілок. Побудувавши раму, павук починає натягувати нитки, які промінцями розходяться від середини. А коли закінчить цю роботу, то починає заповнювати середину у вигляді кругової спіралі.

(Розповідь ведеться на основі малюнка – схеми)

 

 

 

 

 

 

 

5. Перегляд демонстраційного матеріалу (з коментуванням вчителя)

- Відгадайте загадку.

Кажуть, майстер я великий,

Що плету тоненькі сіті.

Сіточки легкі, як пух,

Для комариків і мух.

                          (Павук)

- Хто це?

- Сьогодні ми будемо малювати павутину з маленькими казковими павучками.

(Показ готового малюнка)

- Давайте ми сфотографуємо наш малюнок уявним фотоапаратом і подивимося, як правильно нам розмістити аркуш паперу.

6. Поетапне виконання малюнка.

- Проведемо посередині олівцем уявну лінію. Але у нас малюнок павутинки розміщений не посередині аркуша, а нижче: тож давайте проведемо лінію нижче. На ній буде розміщуватися павутинка. Для цього посередині лінії намалюємо коло, від нього у різні боки – промінці, а потім промінчики з’єднаємо ось такими ниточками. У нас вийшла павутинка.

Тепер зверху намалюємо казкових павучків, які будуть спускатися на павутинку. Для цього вище середини проведемо легеньку лінію. На ній зобразимо три кружечки; усередині очі, носик, ротик. Павучки можуть бути веселими, сумними, задуманими. Не забудьте намалювати лапки.

- Скільки їх? (8)

Ось у нас і вийшло чарівне мереживо з казковими павучками.

7. Практична діяльність учнів.

- Тепер ви розмалюйте своє чарівне мереживо і казкових павучків.

Чарівне мереживо я пропоную вам розфарбувати голубим кольором, а павучків за бажанням.

8. Перегляд і аналіз готових робіт.

- Молодці! Всі справилися із завданням. Підпишіть свої роботи і здайте, а я їх оціню. (Перед тим всі діти підписують свої малюнки і вибирають найкращі на виставку).

9. Чайнворд «Павучки» (колективно)

- Розгляньте зображення павуків і впишіть назви чотирьох із них в чайнворд.

(Чайнворд – це така головоломка, де остання літера попереднього слова є водночас першою літерою наступного).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Павук, що має малюнок на спині у вигляді хреста

 (Хрестовик)

 2. Павук, який часто зустрічається на луках, де косять сіно.

                                                       (Косарик)

3. Найотрутніший павук нашої країни.

                                                       (Каракурт)

4. Павучок, що живе в наших будинках

                                                       (Тегенарія)

- Молодці! Ми розгадали чайнворд.

 

VI. Підсумок уроку.

- Павучки задоволені, що ми присвятили їм два уроки. Багато дізналися про їхнє життя, існування, працю, користь. І залишилося ще одне прохання. А яке? Ви дізнаєтесь, коли розшифруєте цю загадку. А її загадали ось ці павучки: косарик, хрестовик, сріблянка, тегенарія.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- То ж яким проханням звернулися павучки до нас?

- Зробіть висновок і зараз: павуки корисні чи шкідливі? Чому?

- Отже, я хочу ще раз вам сказати, що павуки є корисними, вони знищують шкідливих комах. За їх життям і павутиною можна передбачити погоду. В народу існує таке повіря: вбивати павука не можна. Приймемо все це до уваги і постараємося виконати прохання павуків і оберігати їх.

- Наш урок підходить до кінця.

- Чи цікавим він був для вас?

- Що нового ви дізналися?

- Яке завдання вам найбільше сподобалося?

- Чи задоволені ви своєю роботою? Якщо так, то поаплодуємо собі.

- На память про сьогоднішній урок павуки дарують усім вам розмальовки.

 

 

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Математика, 2 клас, Інтегровані уроки
НУШ
Додано
25 березня 2018
Переглядів
2775
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку