Вправляти в розв'язуванні задач на вивчені випадки арифметичних дій; формувати уміння знаходити значення виразів на додавання і віднімання двоцифрових чисел без переходу через десяток. Навчитися малювати павутинне мереживо.
ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК
(математика, образотворче мистецтво)
Мета: Вправляти в розв’язуванні задач на вивчені випадки арифметичних дій; формувати уміння знаходити значення виразів на додавання і віднімання двоцифрових чисел без переходу через десяток. Навчитися малювати павутинне мереживо.
Розвивати обчислювальні навички, кмітливість, пам’ять, увагу, логічне мислення; творчі здібності.
Виховувати бережливе ставлення до природи, працьовитість.
Обладнання: таблиці усних обчислень, таблиця складу чисел, картки – заготівки, скорочений запис задачі, геометричні фігури (аплікація), плакат «Це не треба робити в природі!», предметні малюнки, малюнок – схема, чайнворд, ребус
ХІД УРОКУ
І. Організація учнів до уроку.
Треба всім нам привітатись:
«Добрий день!»
Дружно й голосна сказати:
«Добрий день!»
Вправо, вліво поверніться,
Туди-сюди посміхніться.
Вчитель: «Добрий день!» (тричі)
Всі сідайте тихо, діти,
Домовляйтесь не шуміти,
Руки гарно піднімати,
Чітко, влад відповідати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати
Щоб не було в нас мороки.
Всі готові до уроку?
Тож гаразд, часу не гаєм
І урок розпочинаєм.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні у нас незвичайний урок, ми вирушимо у подорож до світу комах. Під час подорожі повторимо додавання і віднімання двоцифрових чисел без переходу через десяток, будемо розв’язувати задачі і приклади та різні цікаві завдання; навчимося малювати чарівне мереживо і казкових павучків.
- Відгатайте загадку і скажіть, про кого йтиме мова?
Хто це сплів ажурні сіті
На густих зелених вітах?
Кажуть, майстер той без рук
Звичайнісінький ... (павук)
- Так, сьогодні ми познайомимось із найчисленнішою армією серед павукоподібних – павуками.
- Діти, скажіть, що ви знаєте про павуків?
- Які вони бувають?
- Як називаються павуки?
- Як ви думаєте, чи корисні вони, чи шкідливі? Так як думки ваші розділились то наші два уроки будуть присвячені павукам. І в кінці уроку ви зробите висновок: чи корисні вони, чи шкідливі. Доведемо.
- На земній кулі павуків біля 20 тис. видів. Їх легко відрізнити від інших комах, жучків. Зверніть увагу! (показ малюнка). Тіло більшості павукоподібних складається з головогрудей, животика (по науковому черевця), вкритого волосками (хітином). У павуків немає вусиків і на голово грудях є чотири пари ходильних ніжок. Очей у павуків є чотири пари, тобто вісім. Вони розташовані на голові у два ряди. На черевці знаходяться павутинні мішечки, які виділяють тонкі міцні нитки – павутинки.
ІІІ. Усна лічба.
1. Гра «Хто швидше?»
- Давайте пограємось у гру! Я ставлю вам запитання, а ви відповідь показуєте на віялах.
- Скільки сонечок на небі? (1)
- Скільки пальців на одній руці? (5)
- Скільки лапок у двох котиків? (8)
- Скільки вогників у світлофора? (3)
- Скільки кольорів у веселки? (7)
- Скільки коліс у машини? (4)
- Скільки ніг у павучка? (8)
Молодці! Ви всі правильно показували відповіді.
2. Склад числа.
- До нас в гості завітали казкові павучки і попросили допомогти їм. Ви повинні у порожні кружечки дописати числа, що в сумі становитимуть число, записане на животику павучка. (Коло дошки два учні, учитель оцінює, а учні самостійно на картках записують).
- Я бачу, що ви вже справились з даним завданням. Звірте написане вами з дошкою.
(Зачитуємо деякі склади числа. Наприклад: 20 це 19 і 1; 50 це 30 і 20).
- Наші павучки ще сплели для нас павутинки. розв’яжемо приклади, розміщені у них. Результати запишемо у зошит.
(37)
(39)
(38)
(40)
Перевірка виконання.
- Зачитайте перший результат.
- Чи у всіх він такий? В кого помилка виправте.
- Молодці! Ви правильно розв’язали вирази.
3. Усні віршовані задачі.
- Послухайте уважно і дайте правильну відповідь.
Павучок в’язав панчішки
І вдягнув собі на ніжки.
Якщо четверо панчішок,
Скільки босих було ніжок?
(8 – 4 = 4)
Волохатий, головатий
Павучище біля хати.
Цілий день рахує мухи,
Що дзижчать йому на вухо.
42 і 37. Додамо тепер усі.
(42 + 37 = 79)
На сніданок павуки
Готували всім грінки.
47 уже поїли,
А 12 заховали
В холодильник на обід.
Скільки всіх приготували –
Нам порахувати слід!
(47 + 12 = 59)
- Молодці!
4. Робота в парах.
- Наступне завдання – це робота в парах. У вас на партах лежать ось такі картки (показую). Розгляньте якої геометричної фігури не вистачає на черевці павучка. Домалюйте її відповідним кольором за зразком (прямокутники – жовтим, трикутники – червоним, круг – зеленим)
- Бачу, ви вже впоралися із завданням, тож обміняйтеся картками із сусідом.
- Перевірте, чи правильно домалював ваш товариш фігури, якщо є помилки вкажіть йому на це.
IV. Розвиток математичних знань.
- Ми дуже багато говорили про павучків, але ми не знаємо їхніх імен. Тож давайте познайомимось з ними.
1. Розповідь про павука-хрестовика.
- Одним з найбільших численних видів, які зустрічаються у нас є павуки-хрестовики. Ось він. (Показ малюнка). Розгляньте його. Назвали цього павука хрестовиком за малюнок на спині, схожий на хрест. Вдень павуки ховаються під листочками, в укриттях, або сидять на павутинні, яке плетуть для полювання. Павутиння липке і до нього приклеюються комарі, мухи.
- Він не дарма прийшов до нас на урок, а приніс завдання, щоб ми йому допомогли, бо він заплутався.
У вас на партах лежать завдання від павука-хрестовика. Розгляньте його і з’єднайте ліву і праву частини виразів стрілочками.
«Хто швидше?» (Той, хто виконає першим буде оцінений).
- Звірте написане і з написаним мною. Виправте помилки.
- Молодці! Ви справилися із завданням павука-хрестовика.
2. Розповідь про павука - сріблянку.
- На нас чекає зустріч ще з одним павуком – сріблянкою (показ малюнка).
Черевце вкрите ніжними світло-сірими волосками, на яких утримується повітря, тому у воді павучок блищить наче срібний. Повітря потрібне павучку для дихання. Під водою він влаштовує своє житло – дзвін з павутиння, який наповнює повітрям. Полює на комах, поїдає їх у дзвоні. Там він відкладає яйця, там і зимує.
- Послухайте і розв’яжіть задачу на логічне мислення. Хто найперший розв’яже отримає павучка.
Задача.
Павук-сріблянка під водою може перебувати 2 години. Скільки годин під водою можуть перебувати два павуки? (2 години)
(Відповіді учнів)
3. Розповідь про тарантула.
- Армія павуків дуже велика, до нас уже завітали хто? Назвіть. (Хрестовик, сріблянка).
- А що це за незнайомий гість? (Малюнок)
- Хто знає його назву? (Припущення дітей)
- Цікаві назви ви давали, але називається цей павук – тарантул (бродячий мисливець, павук – вовк).
Вони – найбільші павуки нашої місцевості, завдовжки 3 см. Живуть тарантули у глибоких нірках, які вистилають павутинням.
Самка носить під черевцем мішечок з яйцями. Коли з нього виходять молоді павуки, вони продовжують триматися за маму, яка поступово скидає їх задніми лапками.
Давайте розв’яжемо задачу про тарантула і його малюків, яку він нам приніс.
Задача
У 3 павуків – тарантул народилося 49 павучків. Перша скинула 17 павучків, друга – 12 павучків. Скільки павучків скинула третя самка?
(Короткий запис задачі на дошці)
- Що означає число 49? (49 – всього павуків)
- Скільки павуків скинула І самка? (17)
- Скільки павуків скинула ІІ самка? (12)
- Про що запитується в задачі?
- Чи можна відповісти на головне питання задачі зразу? (Ні) Чому?
(Тому що ми не знаємо скільки павучків скинули І і ІІ самки разом)
- А чи можна взнати скільки павучків скинули І і ІІ самки разом? (Так)
- Що для цього потрібно зробити? (до 17 + 12)
- А коли ми вже взаємо, скільки разом скинули І і ІІ самки, то зможемо відповісти на головне питання задачі? (Так)
- Що для цього зробимо? (Від 49 відняти те, що вийде в першій дії).
- Правильно. Запишемо задачу в зошити. (Один учень біля дошки – оцінювання).
4. Фізкультхвилинка.
По траві по зелененькій
Скаче павучок маленький.
На стеблинці по порядку
Робить залюбки зарядку:
Лапки вгору, лапки вбік
Так щодня і кожен рік!
5. Розповідь про павука-косарика.
- Сьогодні ми ознайомимось ще з павуком-косариком. Це довгоногі павуки. Тулуб у них маленький і дуже довгі ноги. Їх можна зустріти на парканах, на стовбурах, на луках, де вони сидять з плоско розкиданими ногами.
Таку назву отримав косарик тому, що часто зустрічається на луках, де косять сіно. Косарики живляться переважно комахами, це корисні тварини.
Робота в парах.
- Давайте попрацюємо в парах і покажемо дорогу павука до павутинки, на яку впіймалась муха. Для цього потрібно знайти порядок з’єднання обчисливши значення виразів. з’єднайте стрілками відповіді від найменшої до найбільшої.
- Яка пара справиться найшвидше, отримує павука і буде оцінена.
- Звірте свій шлях з моїм, виправте помилки.
6. Робота з геометричним матеріалом.
- Павуки живляться рідкою їжею. Перед ротом у них розташовані гачечки. На гачечках є отрута. Проколюючи жертву, павук випускає у ранку слину, яка розчиняє комаху, а потім висмоктує з неї напіврідку їжу.
1) Задача (самостійно).
- Діти, подивіться, хто потрапив у павутинку? (Муха). (Розгляд малюнка)
- Дійсно, в павутинку втрапила муха, але їй вдалося втекти. Вона порвала павутинку, утворивши дірку.
- Яку фігуру нагадує дірка? (прямокутник)
- Ви вже знаєте, що прямокутник має довжину і ширину. Наше завдання знайти величину цієї дірки, бо павуку потрібно її залатати. Отже, довжина 6 см, ширина 3 см.
- Що можна знайти за цими даними? (периметр)
- Пригадайте, як знайти периметр?
- Виконайте завдання самостійно.
Р = 6 + 3 + 6 + 3 = 18 (см)
- Чи всі справилися з завданням?
- То якої величини дірка, яку повинен залатати павук? (18 см)
2) Робота з геометричними фігурами.
- Розгляньте аплікації
Назвіть з яких геометричних фігур вони складені? (трикутник, чотирикутник, шестикутник, круг)
- Молодці! Я дуже рада, що ви правильно назвали всі геометричні фігури.
3) Ребус.
- Добре ми потрудились, а тепер відпочинемо і розв’яжемо ребус. (Можна записувати на дошці слова).
(наука)
- Павуки відіграють в природі важливу роль, вони знищують комах, комарів, різних шкідників. А павуками живляться багато птахів, ящірок, жаб.
Розповідаючи сьогодні вам про павуків я хотіла, щоб ви змінили свою думку про цих тварин. Нехай вони не дуже гарні на вигляд, але відважні і цікаві істоти. Вони наші друзі.
Вчені підрахували, що за день павук може спіймати кілька сот комах, і майже половина серед них – мухи.
- Розгляньте малюнок і запам’ятайте:
Цього не треба робити в природі!
- Далі свою роботу ми продовжимо на наступному уроці.
ІІ УРОК
V. Малювання чарівного мережива – павутини.
1. Вступна бесіда.
- Ми продовжуємо ознайомлюватись із життям майстрів чарівного мережива – павуків.
2. Робота над оповіданням Л. Колос «Чарівне мереживо».
1) Словникова робота.
- Зараз ви послухаєте уважно оповідання «Чарівне мереживо», але насамперед попрацюємо, на мою думку, із незрозумілими для вас словами (таблиця слів).
Плетиво – перериваючи, з’єднуючи смуги чого-небудь.
Спритно – швидко, вправно.
Мереживо – сітчаста тканина з мереживом; те, що нагадує таку тканину: мереживо павутини.
Полював – намагаючись здобути поживу, переслідуючи жертву (ловив).
Зажурено – сумно.
Прослизнув – пробився.
Снувало – плести.
- Прочитайте слова про себе, зверніть увагу на наголос.
- Прочитайте слова разом хором правильно.
- Хто знає значення першого слова?
- Як ви розумієте друге слово?
- Що означає третє слово?
2) Читання тексту «Чарівне мереживо».
Тетянка поливала кімнатні квіти. І раптом помітила за вікном між гілок яблуні чарівне плетиво з чорною цяткою посередині. Блиснуло сонечко. Чорна цятка заворушилася, і дівчинка побачила павучка. Павучок спритно обстежив свою павутинку. Вона була схожа на мереживо.
Відтоді Тетянка часто навідувала павучка і спостерігала за його роботою. Павучок полював комариків та мух, щоб не летіли до кімнати й не кусали дівчинку.
Одного дня сильний вітер зірвав сріблясту павутинку – і павучок пропав: «Мабуть, загинув», - подумала Тетянка.
Блискало, гримів грім і лив дощ. Дівчинка зажурено дивилася на шибки вікна, по яких бігли сльози.
Не видно було павучка і в наступні похмурі дні.
Та якось уранці, коли до кімнати прослизнув сонячний промінець, Тетянка почула мамин голос: «Знову павучок з’явився. Буде гарна погода!»
Дівчинка радісно вибігла у двір. На старому місці працював невтомний павучок. З-під його спритних лапок снувало чарівне мереживо.
3. Робота над текстом.
- Про кого йшла мова в тексті?
- Де жив павучок?
- Що сталося з павучком?
- Чому зраділа Тетянка?
- Хто запам’ятав, що сказала мама?
- Отже, який висновок можна зробити?
(Коли снує павутиння – буде гарна погода)
- Як ви думаєте, який павучок?
(Ловить мух, щоб не кусали дівчинку)
- Отже, павучок – невтомний трудівник.
- Що снувало з-під спритних лапок павучка?
(Мереживо)
3. Цікава інформація з минулого.
4. Продовження розповіді вчителем.
- Павучки – невтомні трудівники. Вони постійно плетуть павутинку. У більшості випадків пристосовує павутинку для активного полювання. Він розвішує її у різних місцях: в ґрунті, в лісі, на траві, дереві, під корою, в дуплі, під камінням, у нірках, гніздах і навіть у помешканнях людини. Тому і павутину вони плетуть по різному.
Павуки деяких видів плетуть павутинку з кількох шарів, в середині якої висять вниз головою. Інші плетуть заплутані лабіринти, в які потрапляють комахи. Ще інші – найтонші літаючі плівки і повітряні клубки, дуже ефективні для полювання на стрибаючих комах.
Наприклад, павук тегенарія (показ малюнка), який живе в помешканнях людей, плете павутину, що має трикутну форму, в кутку під стелею.
А от павук-хрестовик плете кругову павутинку. Спочатку він натягує нитки, які утворюють основу, і прикріплює їх до гілок. Побудувавши раму, павук починає натягувати нитки, які промінцями розходяться від середини. А коли закінчить цю роботу, то починає заповнювати середину у вигляді кругової спіралі.
(Розповідь ведеться на основі малюнка – схеми)
5. Перегляд демонстраційного матеріалу (з коментуванням вчителя)
- Відгадайте загадку.
Кажуть, майстер я великий,
Що плету тоненькі сіті.
Сіточки легкі, як пух,
Для комариків і мух.
(Павук)
- Хто це?
- Сьогодні ми будемо малювати павутину з маленькими казковими павучками.
(Показ готового малюнка)
- Давайте ми сфотографуємо наш малюнок уявним фотоапаратом і подивимося, як правильно нам розмістити аркуш паперу.
6. Поетапне виконання малюнка.
- Проведемо посередині олівцем уявну лінію. Але у нас малюнок павутинки розміщений не посередині аркуша, а нижче: тож давайте проведемо лінію нижче. На ній буде розміщуватися павутинка. Для цього посередині лінії намалюємо коло, від нього у різні боки – промінці, а потім промінчики з’єднаємо ось такими ниточками. У нас вийшла павутинка.
Тепер зверху намалюємо казкових павучків, які будуть спускатися на павутинку. Для цього вище середини проведемо легеньку лінію. На ній зобразимо три кружечки; усередині очі, носик, ротик. Павучки можуть бути веселими, сумними, задуманими. Не забудьте намалювати лапки.
- Скільки їх? (8)
Ось у нас і вийшло чарівне мереживо з казковими павучками.
7. Практична діяльність учнів.
- Тепер ви розмалюйте своє чарівне мереживо і казкових павучків.
Чарівне мереживо я пропоную вам розфарбувати голубим кольором, а павучків за бажанням.
8. Перегляд і аналіз готових робіт.
- Молодці! Всі справилися із завданням. Підпишіть свої роботи і здайте, а я їх оціню. (Перед тим всі діти підписують свої малюнки і вибирають найкращі на виставку).
9. Чайнворд «Павучки» (колективно)
- Розгляньте зображення павуків і впишіть назви чотирьох із них в чайнворд.
(Чайнворд – це така головоломка, де остання літера попереднього слова є водночас першою літерою наступного).
1. Павук, що має малюнок на спині у вигляді хреста
(Хрестовик)
2. Павук, який часто зустрічається на луках, де косять сіно.
(Косарик)
3. Найотрутніший павук нашої країни.
(Каракурт)
4. Павучок, що живе в наших будинках
(Тегенарія)
- Молодці! Ми розгадали чайнворд.
VI. Підсумок уроку.
- Павучки задоволені, що ми присвятили їм два уроки. Багато дізналися про їхнє життя, існування, працю, користь. І залишилося ще одне прохання. А яке? Ви дізнаєтесь, коли розшифруєте цю загадку. А її загадали ось ці павучки: косарик, хрестовик, сріблянка, тегенарія.
- То ж яким проханням звернулися павучки до нас?
- Зробіть висновок і зараз: павуки корисні чи шкідливі? Чому?
- Отже, я хочу ще раз вам сказати, що павуки є корисними, вони знищують шкідливих комах. За їх життям і павутиною можна передбачити погоду. В народу існує таке повір’я: вбивати павука не можна. Приймемо все це до уваги і постараємося виконати прохання павуків і оберігати їх.
- Наш урок підходить до кінця.
- Чи цікавим він був для вас?
- Що нового ви дізналися?
- Яке завдання вам найбільше сподобалося?
- Чи задоволені ви своєю роботою? Якщо так, то поаплодуємо собі.
- На пам’ять про сьогоднішній урок павуки дарують усім вам розмальовки.
1