Матеріал уроку побудований на вивченні українських народних обрядів, прислів'їв, віршів та пісень пов'язаних з вирощуванням хліба; містить різноманітні форми роботи: гра "Мовчанка", числовий диктант, групова робота, руханка "Печу, печу хлібчик..."
Строєнко Л.В., вчитель вищої категорії, вчитель-методист
Математика. 3 клас
Тема. Розв'язування прикладів і задач на вивчені випадки.
Мета. Закріпити навички усної і писемної нумерації трицифрових чисел, додавання і віднімання в межах 1000, множення і ділення з числами 0, 1, 10, І00.
Розвивати вміння розв'язувати задачі на зведення до одиниці, знаходження частини числа, навички розв'язування рівнянь, обчислення значень виразів з іменованими числами, вміння обчислювати периметр прямокутника.
Розвивати активність, самостійність, наполегливість в роботі.
Виявити і поширити знання учнів з українознавства, природознавства.
Виховувати любов до землі, бережливе ставлення до хліба.
Тип уроку. Урок узагальнення знань.
Обладнання: малюнки про хліб, картки, слайди.
Хід уроку
І. Організація класу.
Вступне слово вчителя.
ІІ. Узагальнення і систематизація знань.
1. Усний рахунок «Мовчанка».
(В учнях на партах картки-відповіді, на зворотній стороні - букви прислів'я «В кого хліб родиться, той завжди веселиться», на дошці - порожні клітини (36 букв).
44:4= 50:2= 13.3= 220:10= 100-40=
85. І0= 68-18= 860-60= 21. 1= 800:8=
6:6= 23:1= 5.100= 90-80= 60+30=
9 .10= 68-23= 0:7= 23.2= 64:2=
2. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Отже, ми поговоримо про хліб, підсумуємо ваші знання і вміння з математики. Разом з тим на уроці ми виростимо хліб. Поділимось на дві групи.
Перша група вирощуватиме хліб в акціонерному об ' єднанні "Україна". Друга група вирощуватиме хліб на фермерському полі «Ранок». Перед сівбою в Україні говорили: «Поможи, Боже, рано почати й рано закінчити - хай легко почнеться і ще легше скінчиться».
3. Складання і запис виразів.
а) Самостійна робота
І група
В об ' єднанні «Україна» 860га землі. Зорали 1/2 . Скільки гектарів поля зорали?
ІІ група
У господаря 60га землі. Він зорав 1/3. Скільки гектарів землі зорав господар?
б) Усні обчислення.
Скільки тижнів достигає жито? В одному колоску 25 зернин. Скільки
2тижні зеленіє, зернин в десяти колосках?
2 тижні колоситься,
2 тижні відцвітає,
2 тижні наливає.
2 тижні поклони б'є,
жати себе просить.
в) Жито достигає 70 днів, а пшениця 90 днів. На скільки днів більше достигає пшениця, ніж жито?
«Не заборонуєш вчасно, не виросте рясно».
- Для чого боронують?
І група
Довжина ділянки 2км100м, а ширина 1км300м. Обчислити периметр ділянки землі, яку заборонували в об’єднанні «Україна»?
ІІ группа
Довжина ділянки 320м, а ширина 180м. Обчислити периметр ділянки землі, яку заборонували у господаря?
«Навесні не посієш, восени не збереш»
Скільки кілограмів зерна висіяли на 1 га?
В об'єднанні У фермера
(56+44). 3 =... (кг) пшениці 172 +148 =.... (кг) пшениці
480 - (70 + 162) = ...(кг) ячменю 300 - 60 =... (кг) ячменю
57 : 3. 10 =... (кг) жита 30. 5 =... (кг) жита
Завершили цю роботу і уклінно попросимо. «Нивко, нивко, верни мені силку».
«Прийшли жнива - іншої роботи нема».
1 група. Самостійна робота
Комбайн "Нива" за 7 годин скосив 14 га пшениці. Скільки гектарів скосить комбайн "Дон" за 7 годин, якщо він косить за 1годину на 1га більше?
2 група. Коментовано.
Щоб зібрати врожай без найменших затрат, господар із сім’єю жав своє поле серпом, в’язав снопи і складав їх у копи. Мати нажала 4 копи, а батько – 6 кіп. У кожній копі по 20 снопів. Скільки снопів всього нажала сім'я?
Тяжко дістається хліб. Тарас Шевченко писав:
«Я стою похилившись, думаю, гадаю,
Як то тяжко той насущний люди добувають».
Втрата одного колосочка на полі - це недобір урожаю.
-Записати відповіді.
(30 . 2) : 10) . 13) -23= (20 . 3) - 54) + 72) - 28 =
- Взаємоперевірка.
«Як зберемо до Іллі, то будемо у млині».
Коли розв’яжемо цей приклад, то дізнаємось, скільки борошна меле за зміну млин.
(643 + 237 - 60 . 10): 7 - 35 =
Печу, печу хлібчик дітям на обідчик:
меншичкому - менший, більшечкому - більший.
Шусть у піч, шусть у піч!
Саджай, виймай, саджай, виймай.
Ріжу, ріжу сам, я куштую - гам!
1 група.
Скільки кілограмів хліба випікає за зміну хлібопекарня?
х : 2 = 250
ІІ група.
Скільки кілограмів хліба спекла господиня?
100 . х = 600
ІІІ. Підсумок уроку
«Хто працював не марно, в того й оцінка гарна».
-Гей, дівчата і хлоп'ята,
Будемо снопа прибирати,
Оцінками рясно квітчати,
Щоб увесь народ дивувався,
Який у нас снопок удався!
Український хліб, як і українська пісня, не має собі рівного. А чи їли ви коли-небудь хліб від зайця? Колись наші прабабусі, дідусі, повертаючись із жнив, обов'язково приносили дітям хліб від зайця. Такого зайця зустріла і я дорогою. Ось цей хліб для вас. Але й тут не обійтись без математики. На скільки частин треба поділити хліб? Чому? Яку частину хліба отримає кожен учень?
«Судив нам Біг діждати, суди, Боже, й споживати».
Спасибі, діти, за роботу вашу, шануйте хліб, бережіть його. Нехай сіється, родиться на урожай, на дорідне зерно.