Математика.
Тема: Вправи на формування вмінь додавати і віднімати числа в межах 10. Задачі на знаходження невідомого доданка.
Природознавство.
Тема: Риби.
Трудове навчання.
Тема: Робота з папером, виготовлення кораблика.
Мета: закріпити уміння додавати й віднімати у межах 10, розв'язувати задачі, порівнювати числа, розпізнавати геометричний матеріал; розширити знання дітей про риб, розвивати вміння розпізнавати риб за характерними ознаками; розвивати спостережливість, пізнавальний інтерес; вчити виготовляти вироби з паперу способом згинання; розвивати увагу, охайність, швидкість у роботі, спостережливість, пам'ять, логічне мислення; виховувати почуття дружби, товариськості, любов і пошану до навколишнього середовища.
Обладнання: ілюстрований матеріал, картки, геометричний матеріал, папір.
Інтегрований урок «Морська мандрівка». 1 клас
(Математика, природознавство, трудове навчання)
Дата проведення: 23.01
Вчитель: Ткаченко Ю.І.
Математика.
Тема: Вправи на формування вмінь додавати і віднімати числа в межах 10. Задачі на знаходження невідомого доданка.
Природознавство.
Тема: Риби.
Трудове навчання.
Тема: Робота з папером, виготовлення кораблика.
Мета: закріпити уміння додавати й віднімати у межах 10, розв’язувати задачі, порівнювати числа, розпізнавати геометричний матеріал; розширити знання дітей про риб, розвивати вміння розпізнавати риб за характерними ознаками; розвивати спостережливість, пізнавальний інтерес; вчити виготовляти вироби з паперу способом згинання; розвивати увагу, охайність, швидкість у роботі, спостережливість, пам’ять, логічне мислення; виховувати почуття дружби, товариськості, любов і пошану до навколишнього середовища.
Обладнання: ілюстрований матеріал, картки, геометричний матеріал, папір.
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ. ПЕРЕВІРКА ГОТОВНОСТІ ДО УРОКУ.
1.Налаштування на урок.
Вчитель:
Дзвоник всім нам дав наказ:
До робити швидше в клас!
Біля парти станем чемно –
Хай плине час недаремно,
Будемо уважні й старанні всі,
Сядемо рівненько на місця свої.
2 . РЕФЛЕКСІЯ.
Вчитель:
(Діти фіксують свою готовність до уроку за допомогою значків. Учні на полях зошита ставлять значки – «ротики»: я зацікавлений уроком; я байдужий до уроку; не бажаю працювати.)
- Відкриваємо зошити і промовляємо:
Ось мій зошит я відкрию
І похило покладу,
Ручку я ось так тримаю,
Сяду рівно, не зігнусь.
Буду я працювати вправно
І отримаю оцінку гарну.
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ.
Вчитель:
Діти, сьогодні у нас урок незвичний, урок – мандрівка, урок – гра, ми будемо подорожувати. Мета цього уроку повторювати все те, що вивчали на протязі останніх місяців на уроці математики. Куди ми помандруємо, ви здогадаєтесь самі, коли відгадаєте загадку. Крики білогрудих чайок,
Де кінець рудій землі, Де, нікуди правди діти,
Де в знеможеній імлі, Все солоне, навіть вітер,
Небо з орієм злилося, Де стрічає щастя й горе,
Білопінно розлилося, Де простори дикі, водні,
Де лякають нас безодні, Простягнулося там ....
Де крилом серця черкають, (море)
Вчитель:
У нас морська подорож. Кого ми зможемо там зустріти? Отже пригадаємо риб, яких вивчали на уроці природознавства. Та дізнаємось більше про таємниці морські. На чому будемо мандрувати? Послухайте ще одну загадку:
ПО ХВИЛЯХ ЛЕБІДЬ ПЛИВЕ, ЛЮДЕЙ У СОБІ ВЕЗЕ.(корабель).
Слово «корабель» походить від слова «кора». Виявляється, що давні слов’яни плавали по річках у легеньких човниках, які були обшиті березовою корою. На зміну таким човнам з’явилися дерев’яні, довгі, вузькі, з десятками весел з боків. Новим досягненням стали вітрила. На вітрильних кораблях відбулося перше кругосвітнє плавання, воно тривало 3 роки. Час вітрильних кораблів минув. Над морями залунало нове слово – пароплав. На зміну їм прийшли кораблі з турбінами, атомні криголами.
ІІІ. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК.
1. Підняття якоря. Інтерактина вправа «Два, чотири – всі разом»
Вчитель:
І ось на цьому кораблі ми будемо мандрувати і попереду нас чекає море чисел і країна Математика. Але ми не можемо рушати – якір корабля заплутався у морських рослинах і камінні.
Судно давно б лишило порт,
Бо хвилі б’ють у борт.
Та міцно я вхопивсь за дно
І не пущу судно.
- якщо ви правильно складете нерівності, які я вам показуватиму, якір підніметься :
8 -3 ♦ 8; 4 ♦ 10 - 6; 10 ♦ 5 +5; 9♦ 6; 5 ♦ 5; 8♦ 2.
Вчитель:
Піднімаємо якір у корабля. Нас чекають зустрічі з морськими тваринами.
2. Завдання Дельфіна Дарвіна (на дошці дельфін) . Гра «Контролер». Усно.
Вчитель:
Подивіться, дельфін Дарвін дуже засумував. Він на березі розв’язував приклади, а хвиля змила частину запису. Давайте допоможемо йому. До яких тварин моря він відноситься ? Дельфіни - це доброзичливі зграєві тварини.
3 2=5 8 - = 4 5+ =5 +2=10 9- 2= 6 2=4
3. Занурення під воду. Завдання морської зірки ( письмово)
Вчитель:
Добре, ми допомогли дельфіну, а зараз будемо знайомитись з морськими мешканцями. Морська зірка — хижак. Вона дуже любить молюсків, через це є злісним ворогом устриць, яких вирощують люди. Морська зірка заповзає всім тілом на мушлю молюска і намагається його відкрити. Молюск відчайдушно чинить опір, але під дією рідини, яку морська зірка виділяє, його паралізує, і половинки молюска розкриваються. Тоді морська зірка запускає у всередину свій хоботок і висмоктує, схоже на холодець, тіло. Завдання морської зірки – розмістити числа у порядку зростання:
2 9 5 1 4 8 10 6 7 .
Перевіряємо оплесками у долоні.
4. Завдання морського їжака. Гра «Світлофор»( усно)
Вчитель:
(розповідає вірш про морського їжака і закріплює малюнки на дошці)
Їжаки
Два родичі їжаки
Жили собі залюбки.
Й раптом люто посварились,
І навіки розлучились:
Один мешкає у морі,
Другий – в земляній коморі.
Чому це не риба?
Перевіримо, як ви знаєте склад чисел - побудуємо будиночки для їжачків
5. Завдання рибок ( на дошці рибки з прикладами.) Гра «Мовчанка».
Вчитель:
Перед вами, дітки, (Результати обчислень покажіть
Мальовані рибки! за допомогою віял)
Якось на папері Граємо в гру «Мовчанку».
Хвостиком змахнули, 5+4-9=0 1+1+5=7 6-1-1=4
Випливли на берег! 10+1+1=12 5+5- 3= 7 10-5-5=0
Дипки – трипки,
Не пустуйте рибки!
Та, найбільше слухайте,
Моря не розхлюпайте.
6. Фізкультхвилинка.
Рибка плаває в водиці.
Рибки весело гулять.
Рибко, рибко, витівнице,
Хочем ми тебе впіймать!
Рибка воду сколихнула,
Хліба крихітку взяла,
Рибка хвостиком махнула,
Рибка хутко попливла.
7. Завдання риби – голки. Метод «Прес»
Вчитель:
Шиє риба – голка
Окунцям футболки,
Яскраві, смугасті –
Хай носять на щастя.
Риба-голка - один з найцікавіших видів, що мешкають в морських глибинах і прекрасно існуючих в домашніх акваріумах.
Якщо у вас з`явилося бажання завести таку рибку, варто пам`ятати про деякі її особливості:
Пересувається вона вертикально, тому акваріум не повинен бути маленьким або низьким. Оптимальний обсяг - 300 літрів.
Якщо вас цікавить потомство цих дивовижних рибок, купувати необхідно пару.
Ця риба - хижак, тому сусіди по акваріуму не повинні бути меншими за розмірами, інакше вони перетворяться в їжу.
На дно акваріума рекомендується покласти пісок, а також не завадить присутність водоростей і каменів.
Хоча б третину обсягу води слід міняти щотижня, рибки добре переносять прісну воду, тому ніяких додаткових хитрощів не потрібно.
У період виношування потомства слід особливо ретельно стежити за їжею риб.
ЗАВДАННЯ: за короткою умовою скласти задачу і розв’язати.
Коля – 5 рибок
Петрусь – 2 рибки
Яке питання треба поставити, щоб задача розв’язувалась: 5 -2, а 5 +2
( Діти відповідають: Я вважаю …., тому що…)
8. Риба – вітрильник. Рольова гра. Задачі – розважалки.
Вчитель:
Ця риба плавці напина, як вітрила,
І плине по морю на повну силу,
Обганяючи легко усі кораблі –
Великі, середні і зовсім малі.
Вітрильник є найшвидшою рибою в світі, може пересуватися у воді зі швидкістю близько 100 км / год. Але що робить вітрильників найшвидшими істотами у воді? По-перше – це їх плавець. По-друге - тіло, покрите борознами з маленьких зубчікообразних виростів. У цих борознах затримується вода, і вихода, що вже не саме тіло парусника, а «водна плівка», обліпили його, контактує з водою, що значно знижує коефіцієнт тертя. А ще загострені щелепи рибини дозволяють добитися ефекту турбулентності, а хвостовий плавець, що має форму вузького півмісяця хоч і робить коливання з невеликою амплітудою, зате робить це з дуже великою швидкістю.
Ця риба пропонує вам розв’язати кілька задач - розважало, усно.
1.Дід-рибалка наловив
Риби цілу купу;
3 дзеркальні коропи,
2 лящі і щуку.
А хитрючий злодій-лис 3) Зловив Василько наш 7 риб.
Вкрав ляща у діда. Одна із них у воду – плиг!
Скільки рибок принесе Відповідайте, рибок скільки
Дідусь до обіду? (5) Тепер лишилось у Василька? (6)
2) У живому куточку в школі
Є 7 рибок у воді.
Ще 3 рибки дав Микола.
Скільки буде риб тоді? (10)
9.Завдання від медузи та морського коника. Самостійна робота. Гра«Контролер»
Вчитель: Приклади з помилками. Для дівчаток їх приготувала медуза, а для хлопчиків – морський коник. Медузи - вільноплавні морські тварини, які мають драглисте тіло, що складається з шапки форми парасолі та тягучих помацків. Морський коник. нагадує шахову фігуру. Він плаває у вертикальному положенні й уникає ворогів, приймаючи колір підводних рослин. Морський коник здатен обертати очами й бачити все, що відбувається по обидві сторони від нього, він, спостерігаючи за жертвою, залишається нерухомим.
10 -5=4 8 – 3 = 5 перевіряємо оплесками у долоні
10 -10=0 5+5=9 спочатку дівчат, а потім – хлопців.
10-5=6 3+4=8
9-3=5 7-2= 5
1+ 9=10 9-6=6
10. Кити. (Фронтально) . Усно.
Вчитель:
Наступним нашим гостем є зубастий кит-кашалот. Кити не є рибами. Вони дихають повітрям, а їхні малята, як люди, вигодовується молоком. Є беззубі кити, вони харчуються дрібними рачками. А кашалот споживає і більших тварин, за якими може пірнати на глибину до 1 км. Наш гість кашалот пропонує нам завдання:
6+3 * 7 2+2*5-1
4*8-5 3+4*9
11. Завдання восьминога. Самостійна робота.
Вчитель:
Дуже радий восьминіг,
Що у нього вісім ніг.
Він у штиль і у негоду
Легко горне ними воду.
А була б лиш пара ніг –
Вмить стомився б восьминіг.
Що це за тварина?
Восьминоги зустрічаються тільки на великих глибинах. У восьминога 8 щупалець. На всіх 8 -ми щупальцях восьминога є 2000 присосок. Кожна присоска восьминога здатна утримати 100 г. Восьминіг має 3 серця. Восьминіг має блакитну кров. Деякі види восьминогів є отруйними. У восьминогів відсутні кістки, завдяки цьому вони здатні міняти свою форму.
А нам пропонує накреслити 2 відрізки, довжина яких сягає 8 см та 5 см і визначити який з них більше і на скільки.
12. Завдання акули на кмітливість. Гра «Компетентність»
Вчитель:
Ось вона яка –
Розбійниця морська,
Всіх би проковтнула
Зажерлива акула.
Діти, акула хижа і дуже хитра риба. Завдання, які вона пропонує, вимагають вашої кмітливості.( Клас ділиться на групи.)
1) Якого каменя немає у воді?
2) Два хлопчики плавали в морі 8 хвилин. Скільки хвилин плавав кожен з них?
3)Уяви, що ти – капітан корабля. Судно дуже красиве. На ньому є 10 пасажирів, 8 кают, 5 ящиків з апельсинами, 2 ящики з бананами... Скільки років капітану?
4)Назвіть «кольорові» моря є нашій планеті? (Чорне, Біле, Червоне, Жовте)
5)В якому морі не можна загинути? (в Мертвому морі вода дуже солона, що тіло людини легше неї)
6) Чому море, як правило, синього кольору? (морська вода відображає колір неба)
7)У яких морських тварин однакові назви з тваринами , які живуть на поверхні землі? (морські котики, півники, коники, їжаки, лисиці, леви, собаки).
13. Завдання краба. Інтерактивна вправа «Карусель»
Вчитель:
А незграбний краб –
Клешнями шкряб – шкряб,
Вивів на пісочку
Літерок рядочки.
Почерк свого тата
Можуть прочитати
Тільки крабенята.
Від кого наступне завдання?
А чи знаєте ви, що Планета Земля налічує близько п’яти тисячі різновидів крабів. І кожен з них, хоч і абсолютно різний за зовнішнім виглядом, структура тіла залишається незмінною для всіх — вісім ніг і дві клешні.
Діти, допоможіть, крабенятам прочитати слово, яке зашифрував краб – тато. А для цього слід розв’язати кругові приклади.
К Б О Е А Ь Л Р (корабель)
2 + 7 2 + 5 9 – 6 7 + 3 8 – 6 4 – 2 10 – 6 3 + 5
Фізкультхвилинка:
Столярики-молодці,
Тешуть столики й стільці.
Пилочками чики-чики,
Молотками туки-туки.
Чик-тук-туки, чик-тук-туки,
В нас до праці здібні руки.
ІY. Умілі рученята. Колективна робота.
1.Повідомлення колективної роботи.
Вчитель:
Так, вірно, зашифроване слово – корабель. Зараз ми з вами зробимо теж корабель, на згадку про нашу мандрівку у підводний світ
2.Аналіз зразка.
3.Організація робочого місця. Повторення правил користування ножицями.
4. Інструктаж.
Вчитель:
Працюємо за схемою.
Спочатку вирізаємо деталь 1 і 2 Склеюємо їх.
Вирізаємо дві деталі з морем. Складаємо їх.
Деталі з морем приклеюємо з двох сторін корабля.
Вибираємо мачту, приклеюємо прапор, тонку нитку натягуємо, а на неї приклеюємо прапорці.
Y. ПІДСУМОК УРОКУ.
Вчитель:
Діти, ви молодці!
Що ми робили на уроці? З ким познайомились? На чому ми плавали?
Ви правильно виконували всі завдання морських мешканців, вміло долали перешкоди на своєму шляху під час мандрівки. Дякую вам за успішну роботу на уроці.
Якщо тобі сподобався урок- розфарбуй прапор зеленим кольором
Якщо тобі було важко на уроці, але ти зміг прийти до вірної відповіді - розфарбуй прапор жовтим кольором
Якщо тобі було важко на уроці виконувати завдання і тобі потрібна допомога - розфарбуй прапор червоним кольором
Додатки
краб
восьминіг
Кит
морський коник
медуза
вітрильник
риба - голка
морський їжак
морська зірка
дельфін
Інші варіанти
1