Інтегрований урок "Населення Землі"

Про матеріал

Цікавий та захоплюючий інтегрований урок природознавства, під час якого учні працюють у пошуково - дослідницьких групах, стоворюючи інтелект- карту.

Перегляд файлу

Тема: Населення Землі.

Мета: продовжити формування уявлення про людину як частину природи, її місце  на   Землі; дослідити  чисельність населення світу і фактори, які впливають на її зростання   та про причини, які   вплинули на розселення людей; познайомити з виникненням рас людей, про подібність і відмінність між ними, про причини утворювання рас людей на Землі; удосконалювати навички роботи в групах; формувати вміння аналізувати, порівнювати,  доводити висловлену думку; розвивати принципи толерантності у учнів; виховувати самостійність і доказовість мислення, почуття поваги  до людей усіх рас.

Обладнання: комп'ютер, мультимедійний проектор, екран, презентація, ментальна карта,  карта розселення людей на Землі, карта поширення людських рас, енциклопедії, матеріал для роботи в групах.

Інтеграція: природознавство, я у світі,  літературне читання, основи здоров’я, трудове  навчання.

Хід уроку

І. Організація класу до уроку. (Слайд 1)

  А) Рефлексія настрою та емоційного стану.

 – Я рада бачити всіх вас на  уроці.

- Привітайте, діти, наших гостей.

Учні: Добрий день!

  •              Бажаємо Вам гарного дня!
  •              Міцного здоровя!
  •              Доброго настрою!
  •              Удачі!
  •              Успіхів у роботі!
  •              А тепер привітайте один одного. (Діти беруться за руки і повторюють) (Слайд 2)

Тепло і усмішку я друзям віддаю,

Урок новий, цікавий я з радістю почну.

Під девізом: (Слайд 3) Навчаючи – учусь (інтерактивний метод)

 

ІІ. Фенологічні спостереження.

- За вікном звичайний день, а у нас сьогодні особливий урок. Ми  будемо працювати, досліджувати, спостерігати, аналізувати, як справжні науковці.

Та чи сприятливі умови для цього?  У класі працює гідрометцентр. Сьогодні  синоптик наш  УЧЕНЬ ДНЯ - …., яка розповість про погоду. Якщо ви погоджуєтеся, зробіть позначення  у своїх календарях спостережень.

Виступ синоптика (Слайд 4)

  •              Сьогодні 15 листопада. На термометрі … градусів.  Хмарно. Спостерігається Північно - Західний вітер. (Дощ чи сніг) Протягом тижня сонце опустилося ще нижче, переважала хмарна погода. Дощило. Дні стали коротшими, а ночі довшими. Повітря холоднішає, сонечко світить все менше. З дерев листя майже упало, засохла трава, комахи сховалися, птахи відлетіли у теплі краї.
  •              Погода сприятлива, отож всім бажаю гарного настрою.

 

ІІІ. Оголошення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.

( Слайд 5)

Дитино, підніми голівку вгору, ти бачиш, скільки зір там мерехтить.

Серед  цього безмежного простору,

Ми маєм щастя на Землі прожить.

Земля – планета голуба й красива

Не знаємо чи є десь світ такий.

А на Землі так гарно, так красиво,

Наш світ чарівний, дивний і живий

Це для усіх землян – великий дім.

Де є життя,  а в центрі є людина.

-Тема нашого уроку Населення Землі. (Слайд 6)

( Вивішується на ментальну карту  тему уроку «Населення Землі»)

 

ІV.Мотивація навчальної діяльності.

Вправа "Очікування"

-Що ви очікуєте від уроку?

-Яку інформацію про землян ви хотіли  б почути?

-На ці та на  багато інших питань  ми спробуємо сьогодні відповісти і в цьому нам допоможе ментальна карта, яку ми будемо створювати  працюючи у пошуково – дослідницьких групах.

-Пригадаємо правила роботи в групі.

 

V. Вивчення нового матеріалу.

  1.          Розселення людей на Землі.

а) Розповідь учителя з елементами бесіди.

Асоціативний кущ.

-Поміркуйте і скажіть, що ми вкладаємо в поняття НАСЕЛЕННЯ?

-Так, усі відповіді правильні.

(Слайд 7)

-Населення – це сукупність людей, що постійно живуть на певній території.

-  У процесі розвитку Землі в певний період на планеті з'явилась людина.

- Поступово завдяки праці люди опановували зручні для життя території земної поверхні. (Слайд 8)

 Кількість людей у давні часи зростала досить повільно.

- Як ви думаєте, чому? (Тому, що умо­ви життя в той час на планеті були дуже суворими.)

 - Так. Людину підстерігали не лише різні хворо­би, а й небезпека від хижих звірів, отруйних змій, стихійного лиха.

- Поступово, коли людина зрозуміла багато явищ, а тривалість її життя збільшилась, кількість населення почала стрімко зростати.

- Заселення людей залежить від природних умов.

- Можливо, пам’ятаєте з  попередніх уроків природознавства, літературного читання, де в давнину селилися люди? Яким було їхнє життя? Чим вони займалися? 

б) Повідомлення учнів.

-В давнину люди селилися на рівнинах, де для життя були найкращі умови: вода, родючі ґрунти, корисні копалини.

-Давні люди навчилися виготовляти  знаряддя праці та за їх допомогою будувати житло.

-А ще вони навчилися рибалити, полювати на звірів, вирощувати рослини.

-Людина навчилася  шити одяг із шкір тварин, який  захищав їх від холоду.

- Крім того, в той час було дуже багато воєн, які забирали життя багатьох людей.

-Так, все це правильно.(Слайд 9)

-Поміркуйте і скажіть, а сьогодні люди заселяють усю територію планети чи ні? (Так, люди заселяють майже всю територію планети, крім Антарктиди)

(Слайд 10)

-Поду­майте, чому?

- Так, правильно, (Слайд  11) в Антарктиді постійно не живуть. Там серед вічних снігів і льоду побудовані наукові станції. На них почергово приїжджають науковці.

в) Робота з картою «Розселення людей на планеті Земля».

- На ваших столах є карта «Розселення людей на планеті Земля». Уважно розгляньте карту. Різними кольорами позначено густоту населення.  (Слайд 12)

 - Який висновок можна зробити? (Люди  розселилися  дуже  нерівномірно.)

(Вивішується  на ментальну карту І гілку – Розселення)

г) Робота в групах.

І   група   створить гілку ментальної карти з країнами найбільш заселеними.

 (Вивішується  І підгілка - Найбільш заселені країни)

 

(Діти вивішують гілки Китаї, Індії, США )

ІV  група – гілку з країнами найменш заселеними

(Вивішується  ІІ підгілка - Найменш  заселені країни)

  (Діти вивішують гілку   Австралія)

ІІ група – на контурній карті заштрихуйте простим олівцем найбільш заселені території.

 ІІІ група - на контурній карті заштрихуйте простим олівцем найменш заселені території.

ІV група – за допомогою діаграми визначте країни з найбільшою і найменшою кількість населення.

(Слайд 13)

  • Найбільш заселені країни Землі – Китай – Пекін, Індія – Делі, США – Вашингтон.
  • Найменш заселена Австралія.

 

  1.          Чисельність населення.

а) Розповідь учителя з елементами бесіди.

Слайд 14

-Погляньте, як багато жителів на нашій  планеті.

Сукупність усіх людей на Землі називають чисельністю населення

(Вивішується  на ментальну карту ІІ гілка – чисельність населення)

Вчених, які займаються вивченням чисельності населення називають демографами (Вивішується І підгілку - демографи)

Для визначення кількості населення окремої країни проводять переписи.

Слайд 15

Чисельність людей на землі збільшується.

Слайд 16

-Як швидко зростає кількість населення?

Щороку на 90 млн.осіб.  

Щодоби на 260 тис. осіб.

Щохвилини на 180 осіб.

Щосекунди на 3 людини.

- Таку величезну кількість людей навіть важко уявити. Якби їх усіх вишикували

пліч-о-пліч, то ця шеренга  оперезала б Землю вздовж екватора 100 разів.

- Можливо хтось знає скільки  ж людей живе на  Землі?

Слайд 17

-Згідно з підрахунками  ООН наразі на Землі живе 7мільярдів 635 мільйонів людей. Це на 83 мільйони більше, ніж рік тому. (Вивішується ІІ підгілка –  7мільярдів 635 мільйонів людей.)

Слайд 18

-Україна за чисельністю населення на 30 місці серед 240 країн. На 8 місці в Європі.

б) Проблемне запитання.

-Чому, на вашу думку, темпи зростання населення Землі з кожним роком прискорюються? Чому наше населення збільшується, що цьому сприяє?

(Покращились умови проживання, національні традиції багатодітних сімей, навчились виробляти необхідну кількість продуктів, розвиток науки, у першу чергу медицини, подолання багатьох хвороб).

 

3.Раси.

а) «Мозкова атака» Слайд19

Кожна людина неповторна. Світ тому і цікавий, бо ми всі…

б) Читання та обговорення  легенди про виникнення людей.

- Думаю вам цікаво дізнатися, чому на планеті проживають різні люди? Про це нам розповість легенда.

Слайд 20

 Всі люди, які колись мешкали на планеті Земля мали чорну шкіру. Але це було до тих пір,  поки  вони не знайшли на своїй планеті чудодійне озеро. Вода в ньому була чиста і прозора, як кришталь. Ввійшовши в нього кожна людина освітлювала колір своєї шкіри. Цілі народи приходили до чудодійного озера.

 Так  тривало роками. Вода в ньому поступово каламутнішала. Тепер ті, що входили в озеро мали жовтий колір шкіри. З роками озеро зовсім зміліло. Останні, що прийшли до нього, змогли намочити тільки долоні на руках і підошви на ногах.

 І по цей день одні народи мають світлу шкіру, інші – жовту, а темношкірі  люди – рожеві долоні і підошви.

-Це легенда, але ми наукові дослідники, тому нам потрібні наукові відомості.

 

в)Робота з енциклопедіями.

-Попрацюємо з енциклопедіями

Діти зачитують:

  1.          Землю населяють люди, різні за зовнішнім виглядом – кольором шкіри,  волосся, очей, формою обличчя. Ці відмінності з’явилися дуже давно, коли окремі групи людей проживали далеко одна від одної.
  2.          У результаті багатовікового пристосування до певного природного середовища у них сформувалися різні зовнішні ознаки.
  3.          Зовнішні ознаки передаються спадково від батьків дітям, з покоління в покоління, незалежно від місця проживання.  Групи людей із схожими зовнішніми ознаками називають людськими расами.

(Вивішується ІІІ гілка – Раси)

-Які ж   раси  є на планеті Земля ?

Слайд 21

-Що за звук? Хтось хоче вийти з нами на звязок.

Слайд 22  (Діти зі скайпу)

 - Привіт! Ми – китайські школярі. Щойно довідалися з Інтернету, що є така країна – Україна, яка розташована в Європі. Дуже хочемо дізнатися про вас. Ми ваші ровесники, але відрізняємося від вас зовнішнім  виглядом. У нас жовтуватий колір шкіри, чорне пряме волосся, вузький розріз очей, плоске обличчя, широкий ніс, губи трохи потовщені. (Скайп вимикається)

Слайд 23

- Такі ж зовнішні ознаки крім китайців мають японці, монголи, корейці, в’єтнамці.

 – Усі вони відносяться до Монголоїдної або жовтої раси.

 (Вивішується І підгілка – Монголоїдна )

Слайд 24 (Діти зі скайпу)

  •              Привіт, вам із жаркої Африки. У нас сьогодні стовпчик термометра сягнув поділки 45 градусів вище нуля, а у вас вже сніг???

Темний колір шкіри, чорне кучеряве волосся, темні очі, широкий ніс, товсті губи, напевне, допомагають нам захиститися від цієї спеки.

Слайд 25

-В Африці та Центральній Америці живуть люди Негроїдної або чорної раси – Бушмени, Пігмеї.

 (Вивішується ІІ підгілка – Негроїдна)

- А чи знаєте ви, до якої раси відносимося ми з вами?

 - Хто бажає розповісти про нас нашим друзям?

 Слайд 26  (з дітками з скайпу)

 - Ми живемо у Європі. У нас світла  шкіра, мяке пряме або трохи хвилясте волосся, вузький ніс, тонкі губи, колір очей може бути різний: карий, зелений, голубий.

Слайд 27

 - Тобто, ми з вами відносимося до європеоїдної або білої раси. До цієї раси належить майже половина людства планети. Крім європейців австрійці, іспанці, французи, американці. (Вивішується  ІІІ підгілка  - Європеоїдна)

-Отож, які є раси людей на Землі? Слайд 28

 

VІ. Первинне використання набутих знань.

а) Практична робота в групах

1, 2, 3 групи  - за опорними словами у табличці опишіть ознаки певної раси та розмістіть на ментальній карті.

1група опише ознаки МОНГОЛОЇДНОЇ  раси та розмістить ( І підгілка – Жовтий колір шкіри, ІІ підгілка – Чорне пряме волосся, ІІІ підгілка – Вузькі очі)

2 група опише на гілках ознаки НЕГРОЇДНОЇ раси та розмістить. ( І підгілка – Темна шкіра, ІІ підгілка – Широкий ніс, ІІІ підгілка – чорне кучеряве волосся, ІVпідгілка – темні очі).  

3група опише ознаки ЄВРОПЕОЇДНОЇ  раси та прикріпить.(І підгілка – Світла шкіра, ІІ підгілка – пряме волосся, ІІІ підгілка - Вузький ніс, ІV підгілка  - різний колір волосся.)

4 та 5 групи – зберіть обличчя людини певної раси і розмістіть біля відповідної гілки.

4 група одержує конверт , де є зразок обличчя, волосся, очей, носа, губ. Зібрати і наклеїти так, щоб утворилося обличчя   певної раси. Розмістити біля відповідної гілки.  (Монголоїдна)

  1.       група одержує конверт , де є зразок обличчя, волосся, очей, носа, губ. Зібрати і наклеїти так, щоб утворилося обличчя людини певної раси. Розмістити біля відповідної гілки.(Негроїдна)

-Кого у нас не вистачає? (Прикріплюється  портрет людини європеоїдної раси)

 Слайд 29(діти зі скапу)

  •              Нам дуже приємно було з вами познайомитися. Ми отримали велике задоволення від спілкування з вами і хотіли б надалі продовжувати з вами товаришувати.

(закривається екран)

  •              Сьогодні всі раси між собою товаришують, можуть спілкуватися  і проживати поряд. Наприклад в Україні живуть поряд з корінним населенням білої раси люди жовтої та чорної раси. Які гордо звуть себе українцями.
  •               Що зазвичай бажають люди одне одному при зустрічі?
  •              Чи хотіли б ви дізнатися як вітаються різні народи світу?

VІІ. Фізкультхвилинка

« Руханка».

  •              Давайте станемо у коло.
  •              Українці –  кажуть «Добрий день!», а чоловіки подають руку.
  •              А ось у Китаї люди кажуть при зустрічі: «Ти їв сьогодні» і  вітаються поклоном з витягнутими вздовж тулуба руками.
  •              Ескімоси – труться носиками.
  •               В Ізраїлі при зустрічі кажуть: «Мир вам!».
  •              У Малайзії простягують та притискають долоню до долоні.
  •               в Таїланді - кажуть "Вай", при якому складені разом долоні прикладаються до грудей.
  •              А покажіть як вітаємося дуже часто ми.

4.Толерантність

- У такій незвичній формі ми висловили повагу одне до одного, що є складовою толерантності. (Вивішується ІV гілка – Толерантність)

 

Слайд 30 

-16 листопада жителі багатьох країн світу відзначають Міжнародний день толерантності. 

Пригадайте, що таке толерантність? (Толерантність — це терпимість і повага до інших людей.)

  •              Візьміть кольорові  аркуші паперу,  складіть їх вертикально навпіл, а тепер без ножиць, тільки руками «виріжіть» - силует людини.

-Людина — найголовніший скарб нашої планети. Кожен із нас — неповторна особистість, цілий Всесвіт, і він унікальний, тому що ніколи і ніде не може повторитися.

  •              А зараз хто бажає прикріпіть свої  силуети на ментальну карту називаючи при цьому якими ми повинні бути щоб продовжувати історію Планети толерантності.

( Діти кріплять людину і називають…)

  •              Терплячим;
  •              Привітним  і дбайливим;
  •              Ввічливим і делікатним;
  •              Поважати оточуючих;
  •              Уміти слухати і чути;
  •              Турботливим;
  •              Рахуватися із чужими думками;
  •              Поважаю свої права та інших;
  •              Співчутливим;
  •              Вміти поставити себе на місце іншого;
  •              Тактовним;
  •              Всі ми- різні, всі ми -рівні.
  •              Земна куля – це наш спільний дім - це місце, де живуть різні народи..
  •              Нехай кожен з вас, наш клас, наша школа, наше місто, наша Україна,  завжди будуть островами толерантності для всіх жителів великої планети Земля.

VІІІ. Підсумок уроку

а).Вправа «Кубування»

1.Яке відкриття ти зробив сьогодні на уроці?

2.Що здивувало тебе на уроці?

3.Що найбільше сподобалося?

4.Чи здійснилися твої очікування?

5.Що хотів би дізнатися на наступному уроці?

6.Про що розповісиш другу?

Слайд 31

б). Домашнє завдання

1.Написати листа маленькому  представникові іншої раси та намалювати, яким ви його  уявляєте.

2. Обрати представника певної раси і  дізнатися назву  його країни,   національний одяг, страву,  традиції.

 

Діти піднімаються, беруться за руки і промовляють:

Слайд 32

 Ми діти – як барвисті квіти.

Нехай пролунає над світом:

Мир для планети, щастя всім дітям!

 

в).Щоденник вражень.

-Хто бажає може попрацювати у своєму щоденнику вражень.

 

 

 

Завантаження...
docx
Пов’язані теми
Природознавство, Розробки уроків
НУШ
Додано
17 листопада 2018
Переглядів
1472
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку