Тема. Спостереження та досліди

Про матеріал

Мета: учити проводити дослід і спостереження; розкрити зміст понять «дослід», «спостереження»; пояснити відмінність між спостереженням і дослідом як різними способами отримання відповідей на питання про навколишній світ; повторити термін «органи чуття»; учити проводити спостереження та досліди з метою визначення ознак предметів за допомогою органів чуття; розвивати практичні навички, спостережли­вість; виховувати інтерес до предмета.

Перегляд файлу

 

Природознавство

Урок 7

Тема. Спостереження та досліди

Мета: учити проводити дослід і спостереження; розкрити зміст понять «дослід», «спостереження»; пояснити відмінність між спостереженням і дослідом як різними способами отримання відповідей на питання про навколишній світ; повторити термін «органи чуття»; учити проводити спостереження та досліди з метою визначення ознак предметів за допомогою органів чуття; розвивати практичні навички, спостережли­вість; виховувати інтерес до предмета.

Хід уроку

I. Організаційний момент ••   Вправа «Погода»

Яка зараз пора року?

Який місяць?

яке число?

Тепло чи холодно надворі?

Який стан неба?

Яка температура повітря?

Чи були сьогодні протягом дня опади?

II. Повідомлення теми і мети уроку

Чи на всі запитання можна знайти відповідь у книгах?

На деякі запитання ви можете відповісти самостійно. Для цього ми проведемо досліди і спостереження.

III. Вивчення нового матеріалу

1. Спостереження за гілочками ялини і сосни

Гілочки яких дерев лежать у вас на столі ліворуч? (Сосна та ялина)

- Як можна відрізнити сосну від ялини? Як розташовані голочки у сосни? (Парами)

- Які вони завдовжки? (Довгі, вузькі)

- А що скажете про голочки у ялини? (Розташовуються по од­ній. Коротші, ніж у сосни; колючі.)

- Потріть пальчиками хвоїнки, понюхайте. (Запашні, смоля­нисті)

- А чи можна назвати голочки-хвоїнки листям? (Так)

- Чи скидають ялина і сосна хвоїнки на зиму? Хто був у хвой­ному лісі? Що бачили під ялиною і сосною? (Вони не скидають хвою. Але все таки листопад у них відбувається помалу і поступово. На місці опалих хвоїнок виростають нові.)

Ми провели спостереження.

2. Проведення спостереження і досліду з бурулькою

Росте вона вниз головою,

Не влітку росте, а зимою.

Як сонце її припече -

Заплаче вона і втече. (Бурулька)

- Зараз ми ознайомимося зі спостереженням за бурулькою і до­слідом із нею.

Мишко спостерігав, що ввечері з даху звисають бурульки. А вдень, коли світить сонце, вони починають танути.

- Який дослід вирішив провести Мишко? Він зірвав бурульку і помістив її в склянку   Склянку поставив біля батареї.

Що сталося з бурулькою? (Вона швидко розтанула.)

Що таке дослід і спостереження?

Дослід - це відтворення певного явища, створення чого-небудь нового в певних умовах із метою дослідження, випробування.

Спостереження - це процес уважного розглядання за ким або чим-небудь

- Наведіть приклади своїх спостережень і дослідів, які ви про­водили з батьками.

3. Ознайомлення з правилами проведення досліду

— Зараз ми проведемо досліди, за допомогою яких намагатиме­мося на дотик, із заплющеними очима визначити предмети.

Роботу можна проводити стоячи, але розмовляти одне з одним тихо, щоб не заважати іншим.

Дослід діти проводять по черзі: один експериментує, а інший спостерігає; під час другого досліду учні міняються ролями.

Після виконання завдання учні мовчки беруться за руки і під­німають їх угору, показуючи, що робота завершена. За дозволом учителя вони підходять до столу і замінюють «лабораторне устаткування».

4. Проведення дослідів. Робота в парах

Рекомендації. Для першого досліду готують декілька непрозо­рих мішечків або коробок з-під взуття, у яких зроблений отвір для дитячої руки. У мішечки (коробки) поміщають набір предметів, які учні визначатимуть на дотик. Це можуть бути палички для лічби, ключик, обручка, шишка, котушка ниток, кругла кулька та ін. Якщо клас невеликий, то кожній парі можна підготувати свій набір предметів.

Для другого досліду знадобляться скляночки з холодною і теп­лою водою. Вони стоять на підносі на вчительському столі.

Для третього досліду потрібні тарілочки з насінням злаків (овес, пшоно, рис, пшениця).

••   Фізкультхвилинка

IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1. Обговорення результатів проведених дослідів

Учні розповідають, як вони виконували досліди, що виявили під час їх проведення.

—Ми не бачили предметів, але упізнали їх на дотик. Ми не знали, у якій склянці холодна вода, поки не відчули шкірою рук, що одна склянка тепла, а інша — холодна. Ми не бачили насіння проса, але змогли його упізнати — відчути на дотик.

Висновок: шкіра людини — це її орган дотику, що допомагає нам упізнати предмет навіть тоді, коли ми його не бачимо.

V. Підсумок у р о к у

Що нового ви дізналися на уроці?

Назвіть органи чуття.

Яких правил потрібно дотримуватись, проводячи досліди?

Чим дослід відрізняється від спостереження? (Спостережен­ня відбувається з відстані, без особистого контакту, а дослід ми проводимо самі.

1

 

doc
Додано
19 листопада 2018
Переглядів
1916
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку