Мета: ознайомити учнів із органами чуття (язик, шкіра); учити називати їх; закріплювати знання учнів про органи чуття, що допомагають пізнавати світ; учити визначати властивості предмета; розвивати мислення, увагу; виховувати працьовитість
Природознавство
Урок 6
Тема. Як людина пізнає світ
Мета: ознайомити учнів із органами чуття (язик, шкіра); учити називати їх; закріплювати знання учнів про органи чуття, що допомагають пізнавати світ; учити визначати властивості предмета; розвивати мислення, увагу; виховувати працьовитість.
Хід уроку
I. Організаційний момент •• Вправа «Погода»
Яка зараз пора року?
Який місяць?
Яке число?
Тепло чи холодно надворі?
Який стан неба?
Яка температура повітря?
Чи були сьогодні протягом дня опади?
II. Повідомлення теми і мети уроку
На дошці - малюнок двох яблук на гілці.
Чим відрізняються ці яблука? (Розміром, формою, кольором)
Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати, як людина пізнає світ.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь учителя
Уявіть, що оди н хлопчик їсть солодке яблуко, а інший -кисле.
Як дізнатися, у кого кисле яблуко? (Про те, що яблуко кисле, можна дізнатися за виразом обличчя хлопчика.)
Що допомогло хлопчикам розрізнити смак яблука? (Визначити смак яблука вони змогли за допомогою язика.)
Язик - це орган чуття. Він допомагає нам визначити смак яблука, груші, цукру, тобто краще пізнавати навколишній світ.
Порівняйте яблука на гілці. Що ви можете сказати про них?
2. Робота над загадками
• Лежить дошка у болоті,
Ні сохне, ні гниє,
А користь людям дає. (Язик)
• Якби не було у тебе того,
Не сказав би ти нічого. (Язик)
3. Гра «Назвіть предмет за ознаками»
Учитель називає ознаки предмета, учні відгадують цей предмет.
Холодне, солодке, тане на язиці. (Морозиво)
Дуже кислий жовтий фрукт. (Лимон)
4. Гра «Про смак»
Учитель просить дітей пригадати слова, що характеризують смак, наприклад: гострий, кислий, солоний, солодкий, прісний. Усі слова, названі дітьми, записує на дошці.
Потім кожний обирає собі певний смак і пояснює, чому цей смак йому подобається найбільше.
Учитель просить дітей назвати, що може бути кислим, солоним і т. ін. (наприклад, кислими можуть бути молоко, сік, слива, усмішка. Це завдання діти можуть виконувати у групах. Перемагає група, яка придумає до певного слова що визначає смак якомога більше відповідних слів.
Учитель пропонує дітям жартівливий варіант цього завдання. Об'єднує дітей у групи і просить кожну групу придумати жартівливі історії про те, як продукти змінили смак. Наприклад:
Чому корова стала давати солоне молоко?
Чому лимон виріс солодким?
Чому огірок виріс кислим?
Чому перець став прісним?
Чому в яблука з'явився смак перцю?
Висновок: смак — джерело великого задоволення. Він робить можливим отримання задоволення від їжі. Це відчуття дане людині для захисту. Воно застерігає від уживання їжі, що може бути небезпечною для організму.
5. Гра «Найапетитніша страва»
Учитель пропонує дітям уявити, що вони їдять свою улюблену страву. Діти описують смак цієї страви, не називаючи її. За описами одне одного діти відгадують, які страви якнайбільше полюбляють їх друзі.
Потім діти малюють свою страву і розповідають, з чого її приготували. З малюнків дітей організують виставку «Наші улюблені страви».
6. Робота над загадкою
Між двох світил
Я посередині один. (Ніс)
Чим людина розпізнає запахи?
Які запахи ви вдихаєте охоче?
Які викликають у вас огиду?
Які попереджають про небезпеку?
Запахи не лише дають нам інформацію про навколишній світ, вони поліпшують (або псують) наш настрій.
•• Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1. Гра «Відгадай предмет»
Учитель загадує предмет, а діти намагаються дізнатися, який предмет загаданий. Учні можуть ставити будь-які запитання, а учитель відповідає «так» або «ні», але сам предмет не називає.
Задуманий предмет живий? (Так)
Він кусається? (Ні)
Він нявкає? (Так)
Кішка? (Так)
2. Робота за малюнками
— Розгляньте малюнки. Якими органами чуття дівчинка користується в кожному випадку? Покажіть стрілкою.
V. підсумок уроку
Що нового ви зналися на уроці?
Назвіть органи чуття.
1