Мета: дати учням уявлення про спостереження та досліди як методи вивчення природи; учити проводити дослід і спостереження; закріплювати знання та використання терміну «органи чуття»; учити проводити досліди і спостереження з метою визначення ознак предмета; розвивати спостережливість і увагу; виховувати колективізм
Природознавство
Урок 8
Тема. Спостереження та досліди. Практична робота. Дослідження дрібних деталей предметів за допомогою лупи
Мета: дати учням уявлення про спостереження та досліди як методи вивчення природи; учити проводити дослід і спостереження; закріплювати знання та використання терміну «органи чуття»; учити проводити досліди і спостереження з метою визначення ознак предмета; розвивати спостережливість і увагу; виховувати колективізм.
Хід уроку
I. Організаційний момент
•• Вправа «Погода»
Яка зараз пора року?
Який місяць?
Яке число?
Тепло чи холодно надворі
Який стан неба?
Яка температура повітря?
Чи були сьогодні протягом дня опади?
II. Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні на уроці ми продовжимо експериментувати, спостерігати та досліджувати.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь учителя
- Щоб знати природу, потрібно спостерігати за предметами, явищами природи. У природі повсякчас відбуваються різноманітні зміни: сходить і заходить сонце, іде дощ, ростуть дерева, летить птах. Ці зміни називаються явищами природи. Істоти живої та предмети неживої природи, за якими ви спостерігатимете, називаються предметами спостереження.
2. Ознайомлення з основними правилами спостереження
- Спостерігатимете за явищами природи ви вранці, коли йтимете до школи.
Розгорніть щоденники спостереження (учитель користується календарем погоди).
Явища природи позначають спеціальними умовними позначками. (Учитель показує, діти хором називають.)
- Відзначте сьогоднішню погоду: стан неба, опади, вітер.
Спостерігайте не тільки за явищами, а й за предметами живої та неживої природи, знаходьте у природі цікавинки, підмічайте, кому потрібно допомогти, яку корисну справу слід зробити у довкіллі.
Як проводять спостереження? (За допомогою власних органів чуття та спеціальних приладів.)
Якими повинні бути спостерігачі? Звісно, розумними, терплячими, уважними, точними, охайними. І тому вчіться бути такими. Які саме прилади вам допоможуть спостерігати? (Термометри, лупа, рулетка, компас тощо)
3. Практична робота. Дослідження дрібних деталей предметів за допомогою лупи
— Сьогодні ми ознайомимося з лупою.
Лупа або, як її ще називають, збільшувальне скло, є одним із найбільш простих приладів, за допомогою яких людина розширює можливості свого зору.
Бачити лупу і користуватися нею доводилося, імовірно, багато кому з вас. Поміщаючи лупу між оком і предметом, ви бачите цей предмет у збільшеному вигляді, отримуючи можливість розгледіти такі деталі предмета, що непомітні неозброєному оку.
Лупа дає людині велику користь. її постійно використовують у своїй роботі годинникарі, майстри, які мають справу з різними дрібними механізмами, а також працівники багатьох інших професій. Користування лупою значно полегшує їх працю, збільшує її продуктивність і підвищує якість.
Учитель пропонує учням розглянути крізь лупу літери в книзі, шкіру на руці, краї листочків рослин тощо.
Повторення правил безпеки під час проведення дослідів
Проведення дослідів. Робота в парах
Рекомендації. Для першого досліду знадобляться пакетики з чаєм (м'ятним, лимонним, суничним). Роздавальним матеріалом можуть бути пакетики з листям смородини, кропу, м'яти, часточками часнику, зернами кави.
Для другого досліду використовують одноразові скляночки з різними соками (яблучним, томатним, морквяним). Можна використовувати мінеральну воду, зелений чай.
Для третього досліду слід підготувати чисто вимиті баночки з крупною сіллю, цукровим піском, крохмалем, борошном, маленькі одноразові ложечки і тарілочки.
•• Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1. Обговорення результатів проведених дослідів
Підбиваючи підсумки першого досліду, школярі розповідають про предмети, які їм вдалося упізнати за запахом.
Висновок. Ніс — орган нюху.
Третій дослід цікавий тим, що для визначення речовин потрібно використати два органи чуття. Так, наприклад, борошно і крохмаль можна відрізнити від цукру і солі із зав'язаними очима на дотик, а цукровий пісок — від крупної солі, крохмаль — від борошна можна відрізнити і за смаком.
Потім діти розповідають про хід проведення другого досліду.
—Які напої вам удалося визначити?
Висновок. Язик — орган смаку.
2. Гра «Джерело звуку»
Діти заплющують очі та намагаються визначити джерело звуку. Учитель відчиняє і зачиняє двері, плескає в долоні, переливає воду із склянки в склянку тощо.
Який орган чуття вам допоміг? (Вуха)
Як називається це чуття? (Слух)
3 Виконання практичних завдань
— Знайдіть предмети, які збільшують зображення, що сприймаються оком.
— Оберіть, які звуки може почути людське вухо.
V. Підсумок уроку
- Що нового ви зналися на уроці? Назвіть органи чуття.
- Для чого потрібно спостерігати?
- Які предмети допомагають нам спостерігати?
- Чим спостереження відрізняється від досліду? (Спостереження відбувається з відстані, без особистого контакту, а дослід люди проводять самі.)
1