Тема уроку: Найпоширеніший мінерал на Землі
Цілі уроку:
Навчальні
-сформувати поняття про хімічні властивості води; закріпити способи виконання досліджень;
навчити застосовувати набуті знання на практиці, розкрити роль води в природі і житті людини., ознайомитись із проблемами забруднення водних ресурсів, зясувати лікувальні властивості води.
Розвивальні
- розвивати вміння учнів опрацьовувати додаткові джерела
інформації, аналізувати і систематизувати матеріал, проводити дослідження;
розвивати навички індівідуальної та групової самоорганізації; розвивати
критичне мислення,пізнавальний інтерес.
Виховні
- виховувати почуття власної національної ідентичності,
працьовитість, колективізм, відповідальність, вольові і комунікативні якості,
толерантність, повагу до іншої думки; виховувати екологічну свідомість.
Тип уроку: інтегрований урок з хімії і географії.
Обладнання: фізична карта півкуль, презентації виготовлені учнями, реактиви, хімічне обладнання.
Форма і методи роботи на уроці: використання методу проектів,
мозкового штурму, лабораторні роботи, робота в групах.
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Відтворення та корекція опорних знань
Гра «Кіт в мішку» (учні витягують запитання та відповідають)
1) У яких агрегатних станах може перебувати вода?
2) Яка температура кипіння води?
3) Яка температура замерзання води?
4) Який грунт нагрівається швидше вологий чи сухий?
5) Коли у природі спостерігаємо перехід води з одного агрегатного стану в інший?
6) Яка вода містить менше домішок – дощова чи джерельна?
7 )Чому лід плаває на поверхні і не тоне?
8) Чому деякі комахи бігають по воді?
9) Чи може вода замінити паливо?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Вода – найзагадковіша речовина на Землі. Вона супроводжує кожну мить нашого життя. Та чи знаємо ми, яку таємницю зберігає у собі ця стихія, звідки вона прийшла, вода, хто і навіщо обдарував нею нашу планету, єдину у Всесвіті. Можливо відповіді на ці питання знає сама вода? Адже сьогодні її на Землі стільки ж, скільки було тоді, коли все починалося, коли народжувався світ. Вчені довели, що життя виникло і розвинулось у воді. Очевидно звідси походять вислови: "Вода-чудо природи", "Водa - еліксир життя".
Епіграфом нашого уроку будуть слова видатного французького письменника, льотчика та дослідника Антуана де Сент Екзюпері: «Вода… Ти не маєш ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати – тобою насолоджуєшся. Ти не тільки необхідна для життя, ти і є саме життя. Ти божество, ти досконалість, ти найбільше багатство на світі».
Тема сьогоднішнього інтегрованого уроку "Вода і життя" на якому ми будемо вивчати властивості води і її значення з точки зору хімії і географії.
Вчитель хімії:
З точки зору хімії вода – найпоширеніший оксид на землі. Пропонуємо переглянути учнівський проект- презентацію «Будова та властивості води».
Сьогодні наше завдання полягає у вивченні хімічних властивостей води. Тому пропоную вам роль юних дослідників. Проведемо лабораторну роботу - проаналізуємо та зробимо висновки.
Дослід 1. «Взаємодія води з кислотними оксидами».
До сульфур (ІV) оксиду, що утворився в результати спалювання сірки, додаємо воду і збовтуємо. Утворений розчин перевіряємо індикаторним папірцем.
Спостерігаємо:
Забарвлення змінилося на червоне, що є ознакою кислотного середовища.
Висновок: в результаті взаємодії води з оксидами неметалів -утворюються кислоти. Запишіть рівняння хімічної реакції.
Дослід 2. «Взаємодія води з основними оксидами»
До Кальцій оксиду доливаємо воду. Починається реакція, що супроводжується виділенням великої кількості тепла. Додаємо розчин фенолфталеїну і спостерігаємо зміну забарвлення, отже, утворився луг. Запишіть рівняння реакції.
Цей процес називається гашенням вапна, а продукт реакції гашеним вапном.
Де застосовують гашене вапно?
Гашене вапно використовують в сільському господарстві для захисту дерев і кущів від шкідників та в будівництві, а саме для штукатурних робіт. Суміш гашеного вапна з піском і водою застосовують для скріплення цеглин.
Запишіть рівняння хімічної реакції.
Дослід 3. «Взаємодія води з активними металами» (проводимо віртуально).
Вчитель географії:
Ви вже ознайомились на уроці з хімічними властивостями води. А тепер давайте згадаємо про поширення води на нашій планеті. Подивившись уважно на глобус, ви переконаєтесь, що більша частина Землі вкрита водою. Наша планета планета води, а не суші. Біля 3/4 земної поверхні становить вода.
Проблемне питання: На нашій планеті 6,5 млрд. жителів, які використовують тільки ці 3% води планети. Щорічно кількість жителів на Землі збільшується, а забруднюваність прісних водойм зростає.
Як ви гадаєте, над чим повинно задуматися людство?
Прийом «Мозковий штурм».
Як бачимо вода є скрізь в повітрі, яким ми дихаємо, в землі, по якій ми ходимо, в тріщинах і порах Землі, вона в нас і навколо нас.
Немає жодного народу, у якого воду невважали б матір'ю всього живого. Народи , де клімат посушливий кажуть: "Де вода-там життя" або "Мати-водиця-всьому цариця". Воду називають найкоштовнішим мінералом нашої планети. Насправді, що може бути ціннішим?
Ще порівняно недавно вода, як повітря, вважалася одним із безкоштовних дарів природи: лише в районах штучного зрошення вона завжди мала високу ціну. Так, наприклад, Кувейт використовує опріснену морську воду, і донедавна 1т. нафти коштувала дешевше, ніж 1т. води, привезена з Іраку.
Метод «Коло ідей»
Доведіть, що вода руйнівник?
Вода у природі «працює вдень і вночі, протягом року?
Очікувані відповіді:
Вода сприяє формуванню клімату на землі. Завдяки кровообігу води переноситься волога і тепло на сушу. Нагрівшись за літо води морів, океанів взимку зігрівають повітря Землі.
Вода при нагріванні розширюється, а при охолодженні стискається. Ця властивість води має велике значення при вивітрюванні. Замерзаючи в тріщинах гірських порід та розширюючись, вона руйнує їх. Отже, Ця властивість води призводить до руйнування гірських порід та зміни рельєфу земної поверхні.
Вода -розчинник, звичайно не всі речовини вона розчиняє повністю розчиняються різні солі, вапняки, гіпс.
Завдяки цій властивості в легкорозчинних гірських породах утворюються карстові форми рельєфу (лійки, печери) крім того вода може бути чинником несприятливих природніх процесів (зсуви, селі, повені, яри). Відомий український вчений В.І. Вернадський писав : "Немає природнього тіла, яке змогло б зрівнятися з водою за впливом на хід самих грандіозних геологічних процесів. Немає земної речовини - мінералу, гірської породи} живого тіла, яке б її не містило".
Вчитель. Роль води в природі ми визначили, давайте визначимо роль цієї сполуки в житті людини.
Учні одержали випереджувальні завдання: підготувати навчальні проекти «Вода-еліксир життя», «Цікаві факти про воду», «Екологічні проблеми водних ресурсів Трускавця».
Отже, який висновок ми можемо зробити?
Запаси води на Землі розподілені дуже нерівномірно. В одних регіонах її достатньо , в інших - нестача води відчувається дуже гостро . При цьому треба враховувати не лише кількість , але й якість води 1/3 населення Землі користуються доброякісною водою, 1/3 забезпечена нею недостатньо, а ще 1/3 споживає недоброякісну питну воду. Лікарі вже давно б'ють тривогу, 80% всіх хвороб -викликані споживанням неякісної води.
Щорічно 22 березня світ відзначає день водних ресурсів. Це маловідоме свято було встановлено Генеральною Асамблеєю ООН для того, щоб нагадати людям про важливість цієї речовини. Нас жителів Землі, можна порівняти із пасажирами корабля, яким дано певний запас води. Але пасажири корабля можуть розраховувати, що у випадку нестачі води, якесь інше судно допоможе їм, тоді, як ми у Всесвіті одні, цілком одні з нашими невеликими запасами прісної води, необхідної для життя. Тому проблема чистої води особливо гостро стоїть сьогодні. Водні ресурси- національне багатство нашої країни, яке вимагає дбайливого ставлення: охорони від забруднення, економного використання.
Стверджують, що в екологічних проблемах винна хімія, але хімічне виробництво- це не прокляття людства, і не видумка вчених, без хімічного виробництва вже непрожити. Тому в екологічних проблемах винна не хімія, а люди, які погано знають цю науку. На цьому буду закінчувати і підведу підсумок. Щоб на землі продовжувалось життя, необхідно берегти природні водойми.
Кожний із мешканців землі повинен дбати про збереження річок і озер. Адже - це і моє, і ваше життя, і життя тих хто житиме на планеті після нас.
IV. Узагальнення та систематизація знань.
V. Рефлексія
VI. Оцінювання роботи учнів на уроці.
VIІ. Домашнє завдання .
Опрацювати параграф підручника, виконати завдання до параграфу.
Творче завдання:
Проведіть дослідження за власними спостереженнями та підрахуйте, скільки літрів води споживає ваша сім’я протягом доби, місяця. Які методи економії ви можете запропонувати, щоб заощадити. Результати досліджень проаналізуйте та підтвердіть підрахунками.