Інтегрований урок "Побачити прекрасне. Основна думка твору. Василь Сухомлинський « Які вони бідні». Птахи навесні. Повернення перелітних птахів"

Про матеріал
Тип уроку: інтегрований. Інтеграція уроку літературного читання та “Я досліджую світ”. Мета: продовжити ознайомлення учнів із творчістю Василя Сухомлинського; уміння здійснювати відбір інформації для виконання навчально- пізнавальних завдань; з'ясовувати, які зміни відбуваються у птахів з настанням весни; навчати бачити красу рідної природи, цінувати її і берегти; розвивати мислення, мовлення, уважність; уміння словесно малювати картини природи.
Перегляд файлу

Тема: Побачити прекрасне. Основна думка твору. Василь Сухомлинський « Які  вони бідні». Птахи навесні. Повернення перелітних птахів.

Мета:  продовжити ознайомлення учнів із творчістю Василя  Сухомлинського;         формувати навички вдумливого виразного читання, уміння  здійснювати пошук, відбір інформації для виконання  навчально- пізнавальних завдань; з'ясовувати, які зміни відбуваються у птахів з настанням весни; навчати бачити красу рідної природи, цінувати її і берегти;  розвивати мислення, мовлення, уважність; уміння словесно  малювати картини  природи; виховувати повагу до природи, любов і дбайливе ставлення до птахів.

Обладнання: підручник, наочність.

Тип уроку: інтегрований. Урок літературного читання та “Я досліджую світ”.

 

                            Хід уроку

І. Організація учнів до уроку.

- Добрий день, діти!
- Пролунав дзвінок —

Починаємо урок.

Працювати старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім дружнім класі

Діти — просто молодці!

ІІ. Актуалізація опорних знань.

2.1. Робота над чистомовками
- Швидко склад ти називай, 

   Риму йому добирай.

    Ало- ало- ало  - надворі вже… світало.

    Иця- иця- иця  - зійшла уже… зірниця.

    Евим- евим-евим – небо стало аж …рожевим.

    Ів-ів- ів  - небосхил давно …світлів.

    Інь- інь- інь – понеслася в… височінь.

    Ів, – ів – ів – чує дивний, ніжний… спів.

2.2. Гра « Веселі пірамідки»

                                           Сві     та    нок

                                        ран        ко        ва

                       зір          ни          ця

                                      ви            со            чінь

                                     да             ле                чінь

                                    му             зи                     ка 

                                   хви             ли                       на

                                  гру              доч                       ка    

 

                         

                           піс      *     ня

                          бать     *      ко

                         швид    *        ко

                        дум        *          ка  

                       пташ       *            ка

                      по             *           дих

                     криль        *                ця

                    бід              *                  ні      

 

2.3. Гра « Слово в слові відшукай»                                                        
       Світало                                 спалахнула

       Зірниця                                 натягнув

       Сіра                                       послухаємо

       Одягся                                  жайворонок

       Грудочка                              височінь           

       Понеслася

2.4. Робота над скоромовкою
       Жатка в полі жито жне,

       Жайвір жатку дожене.         

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. 

       Повідомлення теми і мети уроку.

Відгадування загадки.            

Прилетіли гості,

Сіли на помості.

Без сокири, без лопати

Поробили собі хати. (Птахи)

- Сьогодні ми познайомимося з казкою автора, твори якого ми читали не лише на уроках читання, а й на уроках української мови, це Василь Сухомлинський. Я запрошую всіх торкнутися своїм серцем доброти, тепла та ніжності.

IV. Вивчення нового матеріалу.

4.1. 1. Біографічні відомості  про автора.       

  - Що ми вже знаємо про цю незвичайну людину?

У мене в руках чарівний кубик, він допоможе вам згадати все  про автора.
(На гранях куба написи: директор, учитель, письменник, любив читати, мамина наука, дитинство).

- Василь Сухомлинський- видатний письменник, педагог. Торкаючись словом дитячої душі, він мовить: «З малих років учись жити так, щоб тобі було добре, приємно, коли робиш добре для людей, і неприємно, коли робиш щось погане, негідне».

4.2. Опрацювання оповідання «Які вони бідні»

4.2.1.Передбачення сюжету за назвою твору

    - Діти, розгорніть підручники на сторінці 117.
    -Прочитайте назву твору, з яким ми ознайомимося.

    - Про що може йти мова у творі?

    - Яких героїв можна зустріти в творі?

4.2.2. Читання твору учителем.         

     - Я прочитаю оповідання, а ви слухайте уважно.
4.2.3. Первинне сприймання твору.
     - Чи сподобалося вам оповідання?
     - А про кого воно?

     - Які почуття вас охопили?

       (радості, хвилювання, заздрощів)

     - Чи справдились ваші передбачення?

 4.3. Інформація про жайворонка. 

-Жайворонок – це перелітна птаха. Одна з небагатьох пташок, яка співає в польоті. Зовні жайворонки непримітні: сірі, з темним ряботинням. У полі, на луці з таким забарвленням їх важко помітити. Особливо непримітна самочка - ні піснею, ні стрімким польотом не привертає до себе увагу. Доки самець співає, вона тихенько шукає поживу у траві або сидить затаївшись.

- Живляться жайворонки комахами, а також насінням бур’янів.

- 22 березня у народі називають Днем жайворонків. В цей день міряються зима з весною: зима закінчується, а весна починається. Люди вірять, що в цей день з теплих країв прилітають сорок різних птахів, і перший з них – жайворонок. Цього дня зазвичай пекли «жайворонків»: переважно з розкритими крилами і з чубчиками. Пташок роздавали дітям, а ті з криком і дзвінким сміхом бігли закликати жайворонків, а з ними і весну.

4.4. Бесіда

- А яких ще перелітних пташок ви знаєте?
- Які пташки прилітає першою з теплих країв.
- Першими прилітають шпаки, потім жайворонки, солов’ї, ластівки, лелеки, зозуля.
- В оповіданні події відбуваються в полі.
- А які птахи живуть в полі?

4.5. Народні прикмети

- Які визнаєте прикмети, пов’язані з птахами?

4.6. Словникова робота.
    - Чи є в тексті не зрозумілі слова?
       Світало – розвиднялося, починався день.

       Зірниця зайнялася – зоря запалала.

       Зорі згасали – зникали.

       Затамував подих – притих.

       Спало на думку – пригадав.

4.7. Гра «Рибки».Читання оповідання мовчки. Підготовка до читання вголос.
- А зараз пограємо в гру «Рибки». Прочитайте оповідання мовчки.

4.8.  Гра «Бджілки». Напівголосне читання.

- Зараз пограємо в гру «Бджілки». Прочитайте оповідання в півголосу.

4.9. Фізкультхвилинка  «Пташині перельоти»

На старт, полетіли...

  • полетіли (махи руками);
  • вітер (тертя долонями);
  • хмара (хлопок вгорі з підскоком);
  • дощ (хлопки по колінах);
  • фотографи (чіз);
  • вболівальники ( оле-оле-оле);
  • фініш (ура).

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.
5.1. Читання оповідання «ланцюжком».
5.2. Аналіз оповідання

    -  Де відбувалася ця подія?

- Що трапилося в полі?
- Яким був Сергійко?

 - Прочитайте опис пісні жайворонка.                                                   
- З чим порівнює автор пташку спочатку? Прочитайте.

 - З чим порівнює пташку потім?

 - Прочитайте текст без опису жайворонкової пісні.  Що ви відчули?  Що змінилося?

 - Чому ж  автор ввів опис пісні в текст?

 - Як ви розумієте зміст заголовка?

 - Яка основна думка твору?

5.3.  Гра « Старт – фініш»

     (знайти речення за початком і кінцем)

     Сергійко…пісню.

     Десь …височінь.

     Немов … музику.

     Раптом …пісню.

5.4. Робота в парі.  Читання в особах.

     (розмова сина з батьком)

- Яким ми побачили автора? (спостережливим)

- Яким був батько? (мудрим, щирим )

- Який -  Сергійко? (гордий, милосердний, чутливий)
- З яким забарвленням голосу слід читати слова – сина, батька?

 

5.5. Утворення асоціативного куща.      

Зірниця                                                   блакить

       Роса                                  ранок            височінь

       Рожеве небо                                          сіра грудочка

       Пісня жайворонка                                 срібна струна

       Музика

VI. Підсумок уроку. Рефлексія.

6.1. Підсумкова бесіда

- З яким оповіданням ми познайомилися на уроці?
- Що б ви порадили своїм знайомим, друзям, рідним, щоб не стати та-

  кими « бідними», про яких йдеться у прочитаному творі?

6.2. Повідомлення домашнього завдання.
- Прочитати оповідання та намалювати жайворонка.
 

                                          

 

 

 

 

 

 


 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          

docx
Додано
25 квітня 2021
Переглядів
949
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку