Привернути увагу учнів до народних ігор, як зникаючого виду малих фольклорних жанрів. Збагатити ігровий досвід дітей іграми різних країн світу. Спонукати до самостійної пошукової роботи, сприяти у здобутті комунікативних навичок, вміння працювати в групах, виконувати ігрові ролі. Розвивати вміння творчо інтерпретувати гру, пристосовувати її до сьогодення. Виховувати повагу до інших народів, народних звичаїв, обрядів, ігор.
Інтегрований урок-подорож в 2-А класі
«Де б нам побувати?
В що б нам там пограти?»
Підготувала
вчитель початкових класів:
Тимченко А.А.
Тема: «Де б нам побувати? В що б нам там пограти?»
Мета: привернути увагу учнів до народних ігор, як зникаючого виду малих фольклорних жанрів. Збагатити ігровий досвід дітей іграми різних країн світу. Спонукати до самостійної пошукової роботи, сприяти у здобутті комунікативних навичок, вміння працювати в групах, виконувати ігрові ролі. Розвивати вміння творчо інтерпретувати гру, пристосовувати її до сьогодення. Виховувати повагу до інших народів, народних звичаїв, обрядів, ігор.
Форма проведення: урок-уявна подорож з елементами гри.
Обладнання: м’яч, носовичок, палички або кубики, лава, мапа світу, презентація, аудіозаписи народної музики різних країн світу.
Хід уроку
І. Організація н.
ІІ. Бесіда на тему «Які ви знаєте народні ігри ?»
ІІІ. Мотивація діяльності.
- Як ви розумієте вислів «Народні ігри»?
- Які народні ігри ви знаєте?
- Чи гралися ваші батьки, бабусі й дідусі? А прабабусі й прадідусі?
- А чи цікаво вам дізнатися в які ігри грають діти інших країн?
- А чи хочете дізнатися, які ж ігри їх улюблені?
- Як же ми можемо про це дізнатися?
Отже, ми можемо запитати у старших, прочитати в журналах та газетах, побачити по телебаченню або знайти в Інтернеті. Сьогодні на уроці я пропоную вам здійснити уявну подорож світом і пограти в ігри деяких інших країн.
Перехід до ігрової зали. Шикування у шеренгу.
IV. Розучування дитячих ігор.
- А ось і мапа світу(на стіні). А от в гру яких саме країн чи континентів ми пограємо, треба трішки поміркувати і розгадати ребуси.(Африка, Австралія, Гана, Китай, Росія, Пакистан, Україна, Чилі, Японія)
Учні розгадують ребус, на мапі кнопкою відмічається та країна чи континент в гру якої/го діти будуть грати. Вчитель пояснює правила і дає декілька хвилин на гру. Потім знайомство з іншою грою в тій самій послідовності: ребус, помітка на мапі, ознайомлення з правилами, гра.
«Злови за хвіст дракона» (Китай)
Кількість учасників: чим більше – тим краще
Що знадобиться: нічого
Правила гри: усі шикуються в колону і кладуть руку на плечі або пояс того хто стоїть попереду. Той, хто стоїть першим – голова дракона, останній – його хвіст. Далі починається найвеселіше. Голова дракона починає полювати за своїм хвостом. Ті гравці, хто ближче до хвоста, можуть всіляко допомагати йому «втікти» від голови, спритно тікаючи всім хвостом. Однак в спробах схопити хвостик і втекти від мисливця важливо, щоб колона не розсипалася і «дракон» не розвалився.
Так що тримайся, голова! Нас не так-то просто зловити.
Кількість учасників: може бути будь-яким – чим більше гравців, тим довше гра
Що знадобиться: «цінний подарунок» – будь-який предмет, який в грі стане цінністю. Наприклад, м’яч.На батьківщині гри це найчастіше шматок дерева поріж, яке дуже цінується в Південній Африці.
Правила гри: гравці діляться на два «села» і вибудовуються шеренгами один напроти одного. З однієї відправляється «посол» з цінним подарунком в іншу. Він віддає його суперникам і відразу ж тікає, а все «село» кидається за ним у погоню. Якщо «посла» встигнуть зловити до повернення додому, він стає полоненим. Але якщо йому все-таки вдалося втекти, свого гравця «в полон» віддають переслідувачі. Програє «село», в якому залишився всього один житель.
Кількість учасників: чим більше, тим цікавіше
Що знадобиться: нічого
Правила гри: учасники стають в коло і міцно беруться за руки. Це конячки, які охороняють своїх лошат – інших гравців, які знаходяться в центрі кола. Можна стукати копитами, іржати та наслідувати конячок. Навколо табуна ходить гравець-кінь, який захищає лошат від навали вовків. А кілька гравців-вовків нишпорять навколо і намагаються розірвати коло, схопити лоша і потягти його в лігво. Але кінь-охоронець лякає вовків, і якщо схопить вовка, то той вважається вбитим. Гра продовжується до тих пір, поки кінь не «переб’є» всіх вовків.
Пояснення для учнів, що в Чилі, державі на південному заході Південної Америки, говорять іспанською мовою, а «гуарача» — слово, якого немає в словнику, придумано для забави.
Кількість гравців: п’ятеро і більше, вік від 5 років і старше.
Що знадобиться: носовичок.
Правила гри: діти сідають в гурток. Озиратися заборонено. Завдання ведучого, який знаходиться за колом, непомітно покласти на спину одного з гравців носовичок. Якщо дитина це відчув, він повинен наздогнати ведучого, і той вибуває з гри. Якщо ж наздогнати не вдається, гра триває без проштрафився учасника.
-На яку гру схожа?
«Верх — низ»(Пакістан)
Юні мешканці пакистанських міст, держави в Південній Азії, люблять сміятися і кричати. Ця весела, рухлива гра допомагає їм виплеснути надлишок енергії.
Кількість гравців: четверо і більше.
Що знадобиться: відкритий майданчик з пеньками, гіркою, гойдалками, камінням або міцними лавками.
Правила гри:. якщо ведучий кричить слово «Низ», на землі залишатися не можна — потрібно якнайшвидше стрибнути на пеньок, лавку, гірку… Якщо ж прозвучала команда «Верх», всі повинні спуститися на землю. Той, кого «засалено», стає ведучим.
«Пілоло!»(Гана)
У маленьких жителів сільських районів Гани, государсва в Західній Африці, мало іграшок, але вони знаходять масу способів повеселитися.
Кількість гравців: шестеро.
Що знадобиться: палички, камінці або по одній монеті на гравця.
Правила гри: призначте ведучого і суддю, визначте фінішну пряму. Діти відвертаються і чекають, поки ведучий сховає монетки або камінчики. Коли він крикне «Пілоло!» ( «Шукати!»), Суддя включає секундомір, а гравці знаходять монетки і біжать з ними до фінішу. Прибіг першим отримує одне очко. Потім монетки збирають, призначають нових ведучого і суддю, і гра триває. Виграє той, хто набрав більше очок (запам’ятати, у кого скільки балів, — обов’язок судді).
«Скіппіру-кенгуру»(Австралія)
Австралія —це і країна, і континент, де живу дивовижні тварини: тасманський диявол, качконіс, валлабі, вомбат, коала, кукабара і, звичайно ж, улюбленець усіх дітей — кенгуру.
Кількість гравців: п’ятеро і більше.
Що знадобиться: нічого.
Правила гри: діти сідають в гурток, ведучий просить одного з них вийти в середину, сісти на підлогу, нахилитися вперед і закрити очі — це сплячий кенгуру Скіппіру. Решта — мисливці. Ведучий називає ім’я одного з дітей, той доторкається до «кенгуру» і говорить: «Вгадай, хто тебе зловив?» Якщо дитина назвав ім’я «мисливця», гравці міняються місцями.
Гра продовжується до тих пір, поки кенгурушкою не побував всі учасники. Ця гра популярна в австралійських дитячих садах: вона допомагає дітям швидше познайомитися один з одним і розвиває слух.
«Лелека і Жаба» (Японія)
Кількість гравців: 4 і більше.
Що знадобиться: якщо це ігрова або спортивна зала можна використати хулахупи.
Правила гри: необхідно намалювати на підлозі велике озеро з бухтaмі, островами і мисами. Гравці вибирають одного ведучого- "лелека", а решта всі гравці стають "жабенятами".
"Жаби" сидять в "воді", не маючи права вибратися на "сушу".
"Лелека" повинен ходити по березі і намагатися зловити "жабу". "Лелека" має право стрибати з "острова" на "острів", але не може заходити в "воду". Остання спіймана "жаба" - стає "лелекою"
«Кульгава качечка»(Україна)
Кількість гравців: п’ятеро і більше.
Що знадобиться: нічого.
Правила гри: Позначають межі майданчика. Вибирається "кульгава качка", інші гравці розміщуються довільно на майданчику, стоячи на одній нозі, а зігнуту в коліні іншу ногу притримують ззаду рукою. Після слів "Сонце розгорається, гра починається" "качечка" стрибає на одній нозі, притримуючи іншу ногу рукою, намагаючись осалить кого-небудь з гравців. Осалені допомагають їй осалить інших. Останній неосалений гравець стає "кульгавою качечкою".
Гравець, який став на обидві ноги або вистрибнув за межі майданчика, вважається осаленим.
V. Підведення підсумків уроку.
Вправа «Мікрофон».
- В ігри яких країн ви грали?
- Про які традиції та звичаї в інших країнах ви дізнались?
- У які ігри ви любите грати?
- Чи сподобались вам дитячі ігри інших країн?
- Чого навчають нас ігри?
Гра - важливий засіб виховання, який доступний кожному, має тісний зв’язок з життям. Граючись, дитина пізнає світ, навчається спілкування з іншими, виконує побутові дії, фантазує. Для маленької дитини гра - це життя.