Інтегрований урок: Позакласне читання та образотворче мистецтво у 1 класі (з використанням стратегії ЧПКМ)
Тема. Веніамін Росин «Для кого голки в їжака»
Мета: формувати навички навчального співробітництва;створювати умови для розвитку критичного мислення; вчити дітей розуміти текст, логічно, послідовно переказувати твір за допомогою ілюстрацій,вчити висловлювати свою думку, виділяти головне, спонукати дітей до словесної творчості; розвивати усне мовлення та навички читання; виховувати любов до слова, спостережливість, бережливе ставлення до тваринного світу.
Інтегрований урок: Позакласне читання та образотворче мистецтво у 1 класі (з використанням стратегії ЧПКМ)
Тема. Веніамін Росин «Для кого голки в їжака»
Мета: формувати навички навчального співробітництва;створювати умови для розвитку критичного мислення; вчити дітей розуміти текст, логічно, послідовно переказувати твір за допомогою ілюстрацій,вчити висловлювати свою думку, виділяти головне, спонукати дітей до словесної творчості; розвивати усне мовлення та навички читання; виховувати любов до слова, спостережливість, бережливе ставлення до тваринного світу.
Тема. Виражальні можливості ліній. Практична робота «Їжачок – хитрячок»
Мета:
Образотворче мистецтво: ознайомити учнів із можливостями графіки у створенні художнього образу, навчити створювати графічними засобами художній образ; розвивати практичні навички роботи з графічними матеріалами, практичні вміння у створенні цілісного образу, зорове сприйняття, фантазію; виховувати в дітей любов до природи та мистецтва, інтерес до художньої творчості
Обладнання:комп’ютер,записи на дошці, малюнки,роздавальний матеріал для роботи в групах.
Методи,прийоми і форми роботи: «Передбачення», «Кубування», «Сенкан», «Порушена послідовність», робота в групах,ігри – розминки.
ХІД УРОКУ
І.Розминка (Організаційний момент)
1.Емоційний настрій
Дзвоник нам сигнал подав,
Урок читання час настав.
Тож і ви часу не гайте
До роботи приступайте.
Девіз уроку:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати.
2.Артикуляційні вправи
а)Вправа «Подивись і повтори»
- Облизати губи язичком.
- Зробити язичком маятника.
- Витягнути губи трубочкою.
- Показати букву О.
- Продзижчати наче жук.
- Здути пушинку з руки.
3.Вправа «Склади слова з літер слова»
Горошиночка – (гора,шина,шинок,риночка,корч, нори,шар,…)
4.Вправа «Рухайся по стежці» га знає.
Хто га чи той
ба то тає , ба то
- Як ви розумієте цю народну мудрість?
- Діти погляньте один на одного і посміхніться, подаруйте друзям частинку своєї любові і тепла, побажайте успіхів.
- З яким настроєм прийшли на урок?
- Що від нього очікуєте?
ІІ Актуалізація
Загадки
Диво дивне там знайшли.
Як клубочок ця тваринка,
Вся в колючках в неї спинка.
Хай собі затямить всяк:
Зветься дивний звір … (їжак)
Сірий,тихий і не злий.
Вдень ховається. Вночі
Йде шукать свої харчі.
Увесь із тонких голочок.
Як він зветься?.. (Їжачок)
- Як ви здогадалися, що це їжачок? За якими ознаками?
- Які слова допомогли вам відгадати загадку?
ІІІ. Обґрунтування навчання.
- Діти, сьогодні ми поговоримо про їжачка, познайомимося з казкою В.Росіна «Для кого голки в їжака» та дізнаємось багато цікавого про нього ;навчимося передавати його образ за допомогою графічних засобів
-Хто з вас бачив їжака? Де?
Тлумачення слова.
- А чи знаєте ви, що означає слово « їжак»?
Їжака названо їжаком дуже давно.
Давньоруське слово «їжак» означало «колючий».
У старослов’янській мові воно було пов’язане з грецьким «ексіс» - гадюка і означало « той, хто поїдає гадюк»
Метод «Кубування».
1)Опиши.(Маленький,сіренький,гостроносий, колючий)
2)Порівняй- На що схожий?( клубочок чи м’ячик,реп’яшок)
3)Установіть асоціації. - Які слова з’являються у вашій уяві, коли ви чуєте слово їжак ?
4) Займіть певну позицію. Яким є ваше ставлення до їжачків?
- Чому?
- Яку користь приносять їжаки?
5) Застосування.
- Як би ти це використав?(Хотів, щоб жили у мене в садку…)
6)Екологічна стежинка - цікавинка.(You Tube Ігор Зінченко «10 цікавих фактів про їжачків» 20.08.2014р)
Іv Усвідомлення змісту
- Їжак – це невелике колюче звірятко з гострою мордочкою. Його тіло вкрите голками завдовжки 2-3 см, які є шерстю, що переродилися. Голки вкривають все тіло, окрім мордочки, голови і живота. Вони є надійним захистом від нападу.
Їжак може згортатися клубочком, захищаючи таким чином частини тіла, де немає голок.
Їжак живиться комахами, дощовими черв’яками, жабами,ящірками, мишами, зміями, ягодами, жолудями, грибами. Виходить із нори із настанням темряви.
Взимку їжак спить. У квітні з’являються маленькі їжаченята. Їх може бути від 5 до 7.
Їжаки малочутливі до отрут. З цієї причини вони нападають на гадюк і вбивають їх. А гадюки не можуть прокусити шкіру їжака через колючки.
А чи знаєте ви, що в морі є морські їжаки. У них на відміну від звичайних є три ока. Зверніться до енциклопедій. Там ви знайдете багато цікавого про цю тварину.(Розгляд предметних малюнків на дошці)
Проживаючи в селі можна доволі часто побачити їжака. При зустрічі з ним у кожного з нас виникає бажання взяти його до себе додому, але цього робити не можна. В неволі їжачок може загинути. Не завдавайте шкоди природі бо їжак це її частинка!
Динамічна музична пауза
Наталія Май «Їжачок»
1.Я маленький їжачок,
Гарний в мене кожушок,
В сотні голочок вберуся
І нікого не боюся.
2.Затишну хатинку маю
Під кремезним дубом,
У садочок поспішаю,
Де яблука й груші.
3.Принесу додому я
Вдосталь фруктів стиглих,
Буде вся моя сім"я
Смакувати взимку.
«Передбачення» за малюнком
- Про що, на вашу думку, розповідатиметься в оповіданні?
1.«Кероване читання – мислення з передбаченням»
Тлумачення слова. Чалапає – йде.
Похнюпила свою голову – опустила,стала сумною.
Читання тексту до першої зупинки.
Читання І частини
Послухайте казку
Якось восени захопив лисицю у полі дощ. Вимокла, як хлющ. Похнюпила вона свою голову та й чалапає по калюжах. Коли гляне - кущик стоїть. Лисиця до нього. Прибігає, аж там…
Бесіда.
Технологія «Незакінчене речення»
(Висловлювання дітей щодо розвитку подальших подій) -Відповіді не повторювати!
Читання ІІ частини
Прибігає, аж там їжак сидить. Також від дощу сховався.
- Посунься! - буркнула лисиця і штовхнула їжака в бік. Штовхнула - та аж завищала від болю.
- Ой, лихо! До тебе і доторкнутися не можна. Чом ти не поголиш оцю гидку щетину?
- Спасибі за раду, але …(.Міркування.)
Бесіда.
Технологія «Незакінчене речення»
Читання ІІІ частини.
- Спасибі за раду, але вона не для мене, - мовив їжак. - Та ти подумай, - сказала далі лисиця,що в тих голках гарного? Тільки сусідів відганяти. Поголи їх, бо всі друзі тебе одцураються.
- Мої голки не для друзів, - перебив їжак, - вони для ворогів.
Бесіда
Технологія «Інтерв’ю» із застосуванням «Мікрофона»
Фізкультхвилинка
- Раз! Два! Час вставати.
Будемо відпочивати.
Три! Чотири! Присідаймо,
Швидко втому проганяймо.
П’ять! Шість! Засміялись,
Трішечки понахилялись.
Їжачок сьогодні в клас.
Завітав у вільний час.
Сім! Вісім! Час настав
Повернутися до справ.
Або гра «Пантоміма»(показати тварин, а діти мають показати за допомогою міміки і жестів)
V Рефлексія
1.Гра « Ми – фантазери»
- Уявіть собі,що голочок у їжачка немає. Як змінилося б його життя?
2. Гра « Уважний слухач»
- Уважно слухай та плескай в долоні, коли я вимовлю правдиву фразу про їжака.
Гімнастика для очей.
Групова робота Робота з деформованим текстом (на картках)
Діти об’єднуються у групи.( вибирають яблука та груші)
Завдання 1.
1- ша группа (Яблучка) – підбирають самі слова за змістом;
2-га группа (Грушки) – використовують слова для довідки ;
Їжак мешкає в _______________.
Тіло їжака вкрите _____________.
Їжак живиться комахами, _________ , _____________.
( Сова для довідок: лісі, колючими голками, мишами, черв’яками)
Завдання 2.
Технологія «Порушена послідовність»
Група «Яблучка», розмістіть ці малюнки так, щоб вони відображали правильний хід подій в тексті.
.
1. 4.
5
2.
3) (Осінь,лисиця, дощ, дерево, їжачок)
- Група «Грушки» , з’єднайте лініями початок порівняння і малюнок, на якому зображено тварину, назва якої буде продовженням порівняння.
- Подумайте: яке з цих порівнянь стосується тексту і яким чином?
1) Голодний, як…(вовк)
2)Зелена, як … (жаба)
3)Колючий, як … (їжак)
4)Повзе, як … (черепаха)
5)Хитрий, як…(лисиця)
«Мозковий штурм»
- Для чого їжак збирає яблука? ( Щоб виганяти з під шкіри паразитів. Яблука гниють і виділяють кислоту. А почухати себе їжак не може. Йому заважають голочки.
- Чи робить він запаси на зиму? ( Ні, бо взимку спить)
Бесіда
- Діти на початку уроку я говорила, що ми будемо створювати художній образ їжачка. А створювати будемо за допомогою виражальних засобів графіки – ліній.
- Давайте пригадаємо, які бувають лінії? ( прямі, вертикальні, горизонтальні, похилі, хвилясті, ламані)
Читання вірша та розгляд зображень їжака.
Їжачок – хитрячок
Вдів кожух із голочок.
Грибочки та яблучка збирає
Та в скриньку складає.
Бесіда
- Який їжачок на ваш вигляд?
- Де він живе?
- Чим полюбляє ласувати їжачок?
- Що зробить їжачок, якщо його торкнутися?
- Чому в народі кажуть, що в їжачка сто голочок?
- Погляньте, які образи їжачка створили митці.
- Діти, образ якого їжачка ви будете створювати?
VІ. Практична робота.
Послідовність виконання роботи
- Розгляньте схему, за якою ми будемо малювати їжачка.
Послідовність роботи
1.Намалюємо овал, який зобразимо вертикально, поряд дугоподібну лінію.
2.За допомогою коротких похилих ламаних ліній зробимо голки
3.Мордочку, носик, животик, лапки – хвилястою лінією.
Самостійне виконання роботи учнями під керівництвом учителя.
(використовується музичний супровід)
Виставка дитячих робіт.( Свої враження від твору діти зобразили в малюнках.)
VІІ. Підсумок уроку.
Вправа « Мікрофон»
Веніамін Юхимович Росин
Веніамін Юхимович РОСИН народився - 29 грудня 1912 року. Помер - 18 липня 2000 року. Український письменник народився в сім’ї службовця. Після школи працював кіномеханіком в селах Київщини. З 1932 року служив в РККА, був потім на оперативній роботі в органах МВС . Учасник ВВв, має нагороди. Друкуватися почав у 1950 році в журналах «Прикордонник», в газеті «Патріот Вітчизни». З 1952 року став писати для дітей — оповідання,казки, байки. Писав на російською та українською мовами, автор багатьох книг для дітей, юнаків та дорослих . Автор казкових книжок «Болтлива сорока» (1955), «Що таке апетит?» (1959), «Польот Барвінка на Луну» (1960) та ін.